Permalänk
Melding Plague

Devolo DLAN 200 AV

Att bygga ett fast trådbundet nätverk hemma i lägenheten eller i villan kan vara lite bökigt i och med att man måste dra kablar kors och tvärs genom olika rum. En betydligt enklare metod för att sätta upp ett nätverk är att använda adaptrar som kommunicerar via elnätet. Vi har testat Devolo DLAN 200 AV som påstås kunna erbjuda en hastighet på upp till 200 megabit per sekund.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Testades inte fördröjningen över huvudtaget? Känns som en av dom viktigare grejerna när man testar sånna här nätverksprodukter.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

hmm... en fundering bara.... Eftersom elnätet också sitter ihop mellan husen eller i lägenheten, borde det då vara möjligt att ansluta till grannar inom rimliga avstånd, eller?

Permalänk

Tycker ni missbedönmt det hela.. en normalstor villa har ju sin elcentral och därifrån spridsju alla kablar till vägguttag mm.

100m för en kabel från centralen till vägguttaget är inte alls orimligt då det oftast inte går den rakaste vägen .
Sen att vända på kontakten kan ha storbetydelse pga hur nogran produkten är uppbyggd. den kan vara bättre på att skicka genom ena pinnen än den andra.
Sen dåliga kontakter och störningar är inte ovanligt. Dock så ligger Elcentralen i villor under 1kV där gränsen för svagströmm ligger på 1m/kv under 1kv så är gränsen 5cm..

Om ni gör om testet i en mycket mindre lokal och testar er fram lite med andra plaseingar . allt ett garage så bör det bli bättre..

sen liknande produkter man läst om har inte ens häller nått upp till sina värden.
Sen routen kan liksom vara en flaskhals även att ni uppnådde ~94mbit därigenom med kabel.

hodddock: Det bör gå då signalen går igenom nollan men sen går det via elcentraler och jag tror längden är allt för lång tyvärr.. om det kommer en produkt som klarar 500+ så skulle jag tippa på att det går. dock inte helt smärrt fritt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Detta var nått jag inte visste fanns. Detta är ju helt perfekt eftersom den 10m långa nätverkskabeln som går mitt på golvet från sovrummet till vardagsrummet inte ligger så högt i kurs hos flickvännen.

Hur är det med att koppla in dessa i höghuslägenheten? Kommer det att gå via centralen i lägeneheten eller huvudcentralen i huset?

Jag tänkte koppla in det från sovrum till vardagsrum och ut till en router som är kopplad till HTPC och Laptop. Skall jag dra saker mellan laptop och HTPC går det ju mellan routern så då får man ju snabb speed där emellan enkelt.

Kan dessa störa andra elektroniska apparater som är kopplad till samma dosa? Som TV, Förstärkare mm?

Kan man koppla dosan i en skarvsladd eller fuckar det upp saker och ting?

Sorry om det är dumma frågor men har 0 kolla på detta. Btw, hur myclet ström drar dessa om de är på hela tiden?

Finns det billigare alternativ?

Permalänk
Medlem

Testade ni med eller utan kryptering påslagen? Det hade varit intressant att veta prestandaskillnaden med och utan kryptering.

Visa signatur

X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5900X, 2x32GB DDR3600, MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Då undrar jag också en sak

Hur hög hastighet måste man ha för att man ska kunna streama filmer (både såna på 700MB och DVD på 4,7GB)

Jag har en liten dator där jag har alla mina filmer och musik på, kollar jag på DVD hackar det till rätt ofta, varför?
Det hackar mycket mindre om jag kollar på 700MBs filmer

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

asså nu blir jag lite snurrig, testet är ju skrivet i "mb" vilket är megabyte right?
den är ju specad till 200 "mbit".

så megabyte hastigheten borde ju vara dryga 1/8 av 200 vilket blir 25mb/s

sen så kan ni ju skrivit fel också bara.

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIffOPS
asså nu blir jag lite snurrig, testet är ju skrivet i "mb" vilket är megabyte right?
den är ju specad till 200 "mbit".

så megabyte hastigheten borde ju vara dryga 1/8 av 200 vilket blir 25mb/s

sen så kan ni ju skrivit fel också bara.

b=bit
B=byte

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

ursäktar mig!

fast hur kan dom då få 94 mbit med en kabel? det är ju helt värdelöst

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
b=bit
B=byte

Om man ska hårddra det så står det varken megaBYTE (MB) eller megaBIT (Mb) i artikeln, utan millibit (mb).

Antingen måste man vara konsekvent och skriva MB, eller Mb beroende på vad man menar, eller skriva ut hela ordet för att undvika förväxlingar, dvs skriva megabit eller megabyte.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtellaN
Testade ni med eller utan kryptering påslagen? Det hade varit intressant att veta prestandaskillnaden med och utan kryptering.

Det är väl onödigt.
Signalen tar sig från punkt A till punkt B, inget som kan komma i mellan.. om jag förstod rätt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Några punkter som man kanske kunde få besvarade..

Prestanda med/utan kryptering?
Påverkar dem på något vis andra elapparater i anslutning till dessa?
Påverkar dem elförbrukningen något?
Förekommer någon form av packetloss eller dylikt, hur 'stabilt' är det?
HTPC-streaming som ett praktiskt exempel, hur pass bra skulle det fungera? 1080p främst för att se var gränsen går.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

bomber3: sker krypteringen i dosorna så begränsar ju deras prestanda hur mycket de klarar av att skyffla.

Om det sker i mjukvara så kan det också begränsa pga. ev. ökad respons osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Då undrar jag också en sak

Hur hög hastighet måste man ha för att man ska kunna streama filmer (både såna på 700MB och DVD på 4,7GB)

Jag har en liten dator där jag har alla mina filmer och musik på, kollar jag på DVD hackar det till rätt ofta, varför?
Det hackar mycket mindre om jag kollar på 700MBs filmer

En DVD maxar väl på ~11 mbit. Lite marginal bör man kanske ha men kör du inte trådlöst så tror jag inte problemet är nätverket.
Hur hög bitrate en 700 mb film har beror på hur lång en film är men är nog inte mer än 1 mbit.

Permalänk
Medlem

Zyxel PLA-400

Jag kör idag med en liknande produkt fast från Zyxel (PLA-400) jag har ingen router inkopplad utan kör direkt mot BBB (10/100Mbit)
Jag har min, frugans och en HTPC inkopplad alla via varsin PLA-400 och jag märker ingen som helst skillnad i hastighet mot när jag körde med CAT-5 kablage. Dock kör jag okrypterat, skall testa slå på krypteringen i helgen och testa hur det påverkar.

I övrigt kan jag säga att jag har inte märkt någon som helst påverkan på eller av andra el artiklar som är anslutna...

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zigi
Detta var nått jag inte visste fanns. Detta är ju helt perfekt eftersom den 10m långa nätverkskabeln som går mitt på golvet från sovrummet till vardagsrummet inte ligger så högt i kurs hos flickvännen.

Hur är det med att koppla in dessa i höghuslägenheten? Kommer det att gå via centralen i lägeneheten eller huvudcentralen i huset?

Jag tänkte koppla in det från sovrum till vardagsrum och ut till en router som är kopplad till HTPC och Laptop. Skall jag dra saker mellan laptop och HTPC går det ju mellan routern så då får man ju snabb speed där emellan enkelt.

Kan dessa störa andra elektroniska apparater som är kopplad till samma dosa? Som TV, Förstärkare mm?

Kan man koppla dosan i en skarvsladd eller fuckar det upp saker och ting?

Sorry om det är dumma frågor men har 0 kolla på detta. Btw, hur myclet ström drar dessa om de är på hela tiden?

Finns det billigare alternativ?

Det sprider sig frmodligen överallt. Det är därför signalen blir så dålig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju som en riktigt bra grej, det har jag aldrig sett förut Så slipper jag dra en lång jävla kabel utmed väggen från routern och upp till övervåningen...

Permalänk
Medlem

Sånthär är väldigt intressant egentligen. ...om man kan streama HD material utan att det hackar (mer än minimalt) vid uppspelning. Och en produkt som kunde nå ut ända till grannen vore coolt En sådan skulle jag definitivt vara intresserad av.
Kanske kommer elbolagen erbjuda wan-tjänster någon gång i framtiden om tekniken blir (mycket) bättre. Krypterat nätverk till dina grannar via eluttaget?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

För nästan två år sedan testades en motsvarande produkt, och prestandan har helt klart förbättrats, även om det nu liksom då var långt kvar till maximal uppgiven prestanda.
http://www.sweclockers.com/recension/57-jensen_homelink_301

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har testat några olika såna här prylar. Det hela handlar ju om kvaliten på elnätet såklart, men även dosorna spelar stor roll. Provade Corinex AV 200, som ska klara 200Mbit för ca två år sen, som lyckades få 55 Mbit/s om man kopplade till samma fas, och runt 20 om det var på en annan fas.

Med en Netgear 14Mbit stannar farten på 5 Mbit, och med Netgears 85Mbit blev det ingen förbättring.

Pingen är helt OK, det är ingen större skillnad mot Cat5.

Permalänk
Medlem

Något jag hört är att dessa produkter funkar dåligt om man kommunicerar mellan eluttag som är anslutna till olika faser i elsystemet. Är detta något som testades eller användes samma fas i testerna?

Permalänk

Rent logiskt borde det bli sämre resultat om det körs på två olika faser, eftersom att det då handlar om större sträckor.

edit: Såvida inte, såklart, att den körs via neutralen. Vilket vore mer lämpligt eftersom att ALLA uttag då är sammanbundna, oavsett fas.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Jag blev inte besviken över resultatet, var ungefär vad jag förväntat mig. Hade kanske varit ett bra alternativ till mitt trådlösa, men jag litar inte så mycket på hur kablarna är dragna i min lägenhet då jag haft två strömspikar av glödslampor som pajat. Blev less och satte in en lågenergilampa och den fladdrar till varenda gång då jag slår på brytaren. Säkert ingen betydelse på hastighet men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Signalen måste väl köras mellan två ledare, den kan väl inte gå i enbart neutralen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
bomber3: sker krypteringen i dosorna så begränsar ju deras prestanda hur mycket de klarar av att skyffla.

Om det sker i mjukvara så kan det också begränsa pga. ev. ökad respons osv.

En DVD maxar väl på ~11 mbit. Lite marginal bör man kanske ha men kör du inte trådlöst så tror jag inte problemet är nätverket.
Hur hög bitrate en 700 mb film har beror på hur lång en film är men är nog inte mer än 1 mbit.

Okej, då ligger nog felet hos nätverkskortet, eller hos processorn?

För jag streamar ju _typ_ via VLC.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hodddock
hmm... en fundering bara.... Eftersom elnätet också sitter ihop mellan husen eller i lägenheten, borde det då vara möjligt att ansluta till grannar inom rimliga avstånd, eller?

nej, det fungerar bara inom husets fas. för lägenheter som saknar egen mätare eller har ällmänt märklig eldragning bara kan det kanske funka annorlunda dock.

(och jag säger "kanske" här för man ska ärligt talat vara glad om dom här grunkorna kan överföra en endast bit mellan sig om de så sitter på samma kopplingsdosa..)

jag skulle gärna se en uppföljning på tester av grejer, (inte bara dessa, men särskilt dessa) då jag haft flertalet liknande och de började med att fungera ungefär som beskrivet ovan, för att senare gå från sporadisk funktion till ickefunktion i samtliga fall)

men jag ger produkten profetdom: =/ / 5 redan nu. (framtiden kommer ge mig rätt)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind

Antingen måste man vara konsekvent och skriva MB, eller Mb beroende på vad man menar, eller skriva ut hela ordet för att undvika förväxlingar, dvs skriva megabit eller megabyte.

Detta är sweclockers. Nästan som en artikel om kvantfysik i Allers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Detta är sweclockers. Nästan som en artikel om kvantfysik i Allers

Jag tycker inte det är orimligt att Sweclockers ska klara av datorrelaterade begrepp...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Om man ska hårddra det så står det varken megaBYTE (MB) eller megaBIT (Mb) i artikeln, utan millibit (mb).

Antingen måste man vara konsekvent och skriva MB, eller Mb beroende på vad man menar, eller skriva ut hela ordet för att undvika förväxlingar, dvs skriva megabit eller megabyte.

Var i artikeln står det med litet m, menar du? Jag tycker att det ser ut att vara stort alternativt helt utskrivet överallt. Jag ber om ursäkt om jag har missat något.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en recension av en sådan produkt här på sweclockers. Nu vet jag att "elnätverksprodukter" är skräp.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?