ATIs HD-ljudenhet + Creative Xfi = problem?

Permalänk

ATIs HD-ljudenhet + Creative Xfi = problem?

Hejsan allihopa!

Jag inköpte ett Sapphire HD 2900XT för några dagar sedan och jag har fått problem med omstarter vid 3dmark03 och spel (BF2). 06an funkar felfritt och jag får en poäng på ca 11500p.

I 3Dmark03 så går testet genom nästan hela, för att sen starta om datorn. Vid test inatt så hände det just när ljudtestet skulle starta. Jag vet inte om det var samma sak vid dom första 3 testerna då jag ej satt vid datorn vid testen.

När jag spelade BF2 så funkar det i ca 5-10 minuter innan datorn startar om.

Inga blåskärmar alls, utan bara omstart.

Kan det vara ATIs inbyggda ljudenhet som, jag inaktiverat, tillsammans med mitt Xfi Fatality som ställer till det? Nån annan som upplevt samma sak?

Jag kör med en Vcore på ca 1.33v och minnena 2.2v. 12v ligger på 12.2 i både Speedfan och Asus Probe. Har ej mätt under belastning då jag ej vet hur man gör.

Ska testa att ta ur mitt Xfi under kvällen då jag ska bort under dagen.
Jag har ett Tagan 420w nätagg och jag tror inte det ska vara nåt problem.
12 linan ligger på 22A.

Kan ju vara nätagget som knasar men som jag förstått så ska det kunna driva allt i min burk. Se sign.
Det blåser varm luft ut ur nätagget men inte jättehet luft.

Tacksam för förslag på lösningar och idèer på vad som kan vara fel.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Kan vara för högt klockad processor

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Kan vara för högt klockad processor

Ska testa att dra ner CPUn ikväll. Men den har funkat med både mitt 7600GT och med 7650GT som jag hade innan. Helt problemfritt.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Ska testa att dra ner CPUn ikväll. Men den har funkat med både mitt 7600GT och med 7650GT som jag hade innan. Helt problemfritt.

Testa din CPU med Orthos - Blend, i någon timme. Ta versionen med dual-core support.

Har inga problem med omstarter själv förresten, men har inget X-Fi utan använder moderkortets ljud.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på nätagget som blir för varmt,, bara en teori

Visa signatur

Dator 2006 :: E6420 @ 3.2Ghz :: GA P35 DS-4 :: HD2900XT:: 4GB Ballistix 1000mhz@5.5.5.15 ::
Dator 2010 :: i5 760 @ 2.8Ghz :: GA P55A UD3 :: GB GTX 460 :: 4GB Corsair DDR3 1600mhz
Dator 2016 ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Ska testa att dra ner CPUn ikväll. Men den har funkat med både mitt 7600GT och med 7650GT som jag hade innan. Helt problemfritt.

Var med om samma problem tidigare men det har med 99.2% att göra med din CPU. Det blir mer tufft jobb med din CPU att hålla sig stabil med ett sådant kraftigt kort som HD2900XT jämfört med ditt tidigare kort.

EDIT: 22A på 12+ är alldeles för lite för att överhuvudtaget driva ett HD2900XT. Såg inte det förns nu. Du ska ha 30A+ för att driva HD2900XT @ 100%. Glöm heller inte att det blir svårt för CPUn att hålla sig stabil om du knappt har någon kraft kvar i nätagget att leverera till dina komponenter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Du har ett halvklent nätagg och kör processorn rätt mycket överklockad, att kombinera det med ett sånt grafikkort blir inte bra alltså!

Permalänk
Medlem

Testa att höja PCIE frekvensen 105 Mhz

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Testa att höja PCIE frekvensen 105 Mhz

Varför skulle det hjälpa när han har ett nätagg på 22A?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Testa att höja PCIE frekvensen 105 Mhz

Det ska väl stå "Testa att höja PCIE frekvensen TILL 105 Mhz"

Men det hjälper ju inte i detta fallet.
Btw.. Är det bara HD 2900XT som detta knep gäller?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Det ska väl stå "Testa att höja PCIE frekvensen TILL 105 Mhz"

Men det hjälper ju inte i detta fallet.
Btw.. Är det bara HD 2900XT som detta knep gäller?

Var något snack om något annat grafikkort för 1 år sedan men jag är inte säker.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Vad rekommenderar ni för nätagg? Tyst ska det vara och passa i mitt chassi.

Edit: Milky Way: Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Vad rekommenderar ni för nätagg? Tyst ska det vara och passa i mitt chassi.

Edit: Milky Way: Vad har du för nätagg?

Har ett Tagan 480W (tror det heter nåt med Black-series, är en äldre modell).

Gick det bra med Orthos blend?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Har ett Tagan 480W (tror det heter nåt med Black-series, är en äldre modell).

Gick det bra med Orthos blend?

Har ej testat det ännu. Ska testa att koppla ur ljudkortet först. Sen ska jag klocka ner CPUn.
Om inte det hjälper så installerar jag om Windows. Kör med XP.

Edit: Testade att köra TAT på 100% samtidigt som jag packade upp en 4.4Gb stor Rarfil. Då sjönk Vcore från 1.33 till 1.30.
Det är inte bra va?

Edit 2: Skillnaden i Vcore uppstår direkt när jag belastar CPUn med TAT. SKadligt? Dåligt agg?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk

Och nej man behöver inte 30 A för att driva grafikkortet bara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetsvenne
Och nej man behöver inte 30 A för att driva grafikkortet bara.

Givetvis så skrev jag fel och menade för hela systemet. 30A+. 22A är alldeles för lite för hans system.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Givetvis så skrev jag fel och menade för hela systemet. 30A+. 22A är alldeles för lite för hans system.

Hejsan igen alla datorgudar :=)

Jag läste på kartongen och bruksanvisningen om mitt nätagg och det står att det ger ut 22A på 12 linan. Max 25 peak, eller nåt sånt.
Då är det troligast att det är agget som spökar då?
Sen tror jag att det bara har en 12v lina.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Edit: Testade att köra TAT på 100% samtidigt som jag packade upp en 4.4Gb stor Rarfil. Då sjönk Vcore från 1.33 till 1.30.
Det är inte bra va?

Edit 2: Skillnaden i Vcore uppstår direkt när jag belastar CPUn med TAT. SKadligt? Dåligt agg?

det är vanlig vdroop. beror på mobot och är mer regel än undantag. ingenting att oroa sig över. och skulle det innebära problem (t ex vid extrem överklockning) så går det oftast att modda mobot ganska enkelt så man slipper droopen.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
det är vanlig vdroop. beror på mobot och är mer regel än undantag. ingenting att oroa sig över. och skulle det innebära problem (t ex vid extrem överklockning) så går det oftast att modda mobot ganska enkelt så man slipper droopen.

Ok, så just det är inget att oroa sig över då. SKönt. Men det andra vette sjutton.

Kan det vara tempen som spökar?
Den ligger på 60-65 i TAT efter ca 5-10 minuter.

Edit: Jag kan köra klart 3Dmark03 vid originalspeed..men vid 3.2 så startar den om..ungefär vid samma ställe.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Avstängd

Tror på att det är nätaggregatet som inte vill. Om det fungerade på det mindre strömkrävande 7600 men inte på strömtuggaren 2900XT, ja, då lär det vara det som är problemet

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Tror på att det är nätaggregatet som inte vill. Om det fungerade på det mindre strömkrävande 7600 men inte på strömtuggaren 2900XT, ja, då lär det vara det som är problemet

Ska köpa ett nytt nätagg snarast. Kan ju inte hålla på och tramsa såhär. Tack för all hjälp!

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Jag vill höra om det blev bättre sen med det nya nätagget, vilka märken på nätagg som använts och deras specifikationer.

Det finns mycket hörsägen och lite mindre prövad fakta kring felsökning av nätaggregat.

Permalänk

Vad tror ni om detta?
http://www.partman.se/product/product.asp?id=4701
3 st 12v linor på 18A på varje. 700W.

Eller ett Tagan 530W med 2 st 12v linor på 20 på varje.

Dessa finns hos min lokala butik och är ju ganska smidigt då jag slipper frakt.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarMint-WD-BlackSN850Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Nu har jag satt in detta agg: http://www.partman.se/product/product.asp?id=4701 och det är samma sak.
Ska inte ett nätagg med 3 st 12v linor på 18A göra susen, eller är det kanske ett skitagg?

Avinstallerade allt som har med ATI i burken att göra och installerade DNAs drivrutin och testade med 3Dmark03 igen. Precis samma sak händer, burken startar om efter ett tag.
Körde DNAs Ati tray tools, och den startade om när jag skulle stänga av det programmet. Mysko!

Satan vad matt jag blir.

Ska jag behöva installera om Windows? Kan det göra skillnad tror ni?
Vad ligger maxtempen på en E6400 måntro? Min ligger redan på ca 65c efter 5 minuter av TAT och uppackning av en stor rarfil. Och några program öppna.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk

Har du testat med CPUn nerklockad? Hur gick det med Orthos - Blend? Har tjatat om det där uppe, men vill ändå trycka lite mer på det. Kan ju vara någon inställningsmiss eller för mycket klockning som gör CPU/minne instabilt. Lasten ökar ju på dessa nu när grafikkortet inte flaskar så mycket.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Nu har jag satt in detta agg: http://www.partman.se/product/product.asp?id=4701 och det är samma sak.
Ska inte ett nätagg med 3 st 12v linor på 18A göra susen, eller är det kanske ett skitagg?

Avinstallerade allt som har med ATI i burken att göra och installerade DNAs drivrutin och testade med 3Dmark03 igen. Precis samma sak händer, burken startar om efter ett tag.
Körde DNAs Ati tray tools, och den startade om när jag skulle stänga av det programmet. Mysko!

Satan vad matt jag blir.

Ska jag behöva installera om Windows? Kan det göra skillnad tror ni?
Vad ligger maxtempen på en E6400 måntro? Min ligger redan på ca 65c efter 5 minuter av TAT och uppackning av en stor rarfil. Och några program öppna.

Du har båda 12v+ i hoppas jag så att du inte missat det?
Det nätagget skulle jag inte ha köpt hur som helst men det ska nog gå fint med agget ändå.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Du har båda 12v+ i hoppas jag så att du inte missat det?
Det nätagget skulle jag inte ha köpt hur som helst men det ska nog gå fint med agget ändå.

Det står
+12V1 +12V2 +12V3
18.0A 18.0A 18.0A

Kan du rekommendera ett nätagg kring tusenlappen? +- några hundra.

Kan ju säga att jag vill ha ett ganska tyst oxå, det är inte det jag köpte.
Jag får lämna tillbaka detta om jag inte var nöjd med ljudnivå/effekt.

Edit: Dom hade ett Tagan 530W oxå, med 2 st 12V linor på 20A, om jag inte minns fel. Hur stårsig det mot mitt nuvarande?

Edit 2 : Är detta ett bra agg för 1200 kr?
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=07850

Edit 4: Vid originalhastighet på CPUn så har jag hittils kört Orthos i ca 40 minuter, medans vid klockning så låste sig datorn efter ca 2 minuter.
Får kolla igenom inställningarna när jag klockar och se om jag får till det. Vill gärna köra på i 3.2 GHz. Hade en Vcore senast på 1.3V. Kan en klockad CPU göra sån skillnad med ett nytt graffe?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Har ett Tagan 480W (tror det heter nåt med Black-series, är en äldre modell).

Gick det bra med Orthos blend?

Det agget har jag också

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Det agget har jag också

Då kanske ett Tagan 530W med modulära kablar funkar? Och är bättre än Xilenceagget? Räcker det med 2 st 20A 12V linor till mitt system?

Har fått hem mitt Antec 850W TruePower Quattro. Overdrive fungerar nu med både 6 och 8-pin inkopplade. Tyvärr så får jag inte CPUn att funka i 3200MHz, utan datorn låser sig efter nån minut i Orthos. Kör nu i 2660MHz.

I Battlefield 2 så får jag konstiga mörka fläckar som "flaxar" runt i grafiken. GRAW2 demo fungerar utan problem. Men jag tror att min skärms begränsade upplösning ( 19" TFT ) gör att jag inte kan maxa kortet.
Testade oxå Colin Mcrae DIRT, och det flyter på kanon. I dessa spel är det inga problem med grafiken, men i BF2.
3Dmark 03, 05 och 06 körs utan några problem.

Men då jag ofta spelar BF2 så vill jag ju ha bra grafik i det med. Vad är det som ställer till det?

Jag ser att jag kan välja 60, 70 och 75 Hz på skärmen i Catalyst control center. Vilket är bäst? Jag kör nu med 60Mh. Vertikal synk står på off, om inte programmet kräver det.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....