Creative tar betalt för Alchemy

Permalänk
Melding Plague

Creative tar betalt för Alchemy

Creative fick problem när Microsoft lanserade Windows Vista. Detta på grund av att vissa grundläggande ljudkomponenter som funnits i tidigare operativsystem inte fanns med vilket gjorde att ljudet inte fungerade som det skulle. De har sedan dess utvecklat mjukvaran Alchemy – som de nu tar betalt för.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Usch.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Känns helt fel. Typ som att Nvdia skulle sälja grafikkort och sedan var man tvungen att betala extra för att få det att fungera.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

... finns inte så mycket mer att säga.

Permalänk
Medlem

HAHA. Det mest idiotiska jag någonsin hört om inom teknikvärlden!

Permalänk
Medlem

fail...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Vilket jävla sätt. Tur att man inte har Creatives kort och efter detta tänker jag inte skaffa ett heller.

Permalänk
Medlem

så som alla andra så känns det helt jävla fel att betala för att få kortet att fungera som man redan har betalat dyrt för

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

Vafaan är detta!!! En anledning till att inte installera vista, samt att i framtiden avhålla sig från creatives produkter!

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det där rätt så kommer altså inte ens X-Fi ägare få det gratis? Det måste vara något dom precis kom på isf, för till och med på Alchemys sida står det att dom får det gratis medans Audigy ägare får betala:
http://www.soundblaster.com/alchemy/

Hur som är det ju otroligt kass support av Creative. Inget nytt där visserligen, ni har väl inte glömt att det var Creative som försökte ta betalt för CD skivor med sina drivrutiner på. Gick helt enkelt inte att ladda ner dom fulla drivrutinerna utan endast updates, som bara fungerade om man hade en CD. Blev man av med original skivan man fick med produkten var det altså bara att betala...

Borde vara mer konkurrens på ljudkorts fronten. Trist att det inte riktigt finns någon annan.

Permalänk
Medlem

Ja herregud. Hur sniken får man bli? Det handlar ju ändå om småsummor för stora företag, eller så kanske de håller på att gå i kk och gör ett sista desperat försök att rädda företaget

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Sen så har dom ju världens semsta filserver med! sitta i 45/60 minuter för ett par drivisar!!! 13kb/s Det här är ju skandal! Hejja ASUS!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd

60kr är inte mycket, om inte drivisarna kommer att medfölja i nya produkter gratis, så lär ju Creative gå fett omkonkurs.

Det här va ju mycket lägre än glocalnets priser, så lågt att pissa i vattnet i en simhall inte ens kommer i närheten så lågt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Sen så har dom ju världens semsta filserver med! sitta i 45/60 minuter för ett par drivisar!!! 13kb/s Det här är ju skandal! Hejja ASUS!

sen att asus har en precis lika jävla dålig server som creative kanske är en annnan sak, fan sällan man kmr över 10kb/s när man ska tanka drivet från dom 2 företagen...

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

Det blir väl att skriva på kartongen då att produkten inte fungerar!

Hårdvara utan drivrutin = NOLL

Permalänk
Medlem

ja fyfan va ruttet, räcker det nu inte att köpa produkten du måste pröjsa för drivrutiner nu också? tar ju priset,, är så glad jag inte har xfi eller vista .

Permalänk
Medlem

Vafan... Har jag betalat 800kr för ett ljudkort ska det fanimig fungera. Helvete!

Permalänk

Sanna mina ord, bara Auzentech får ut Prelude så dumpar jag mitt Audigy 2 ZS Pro snabbare än snabbt.

http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_prelude.php

Förhoppningsvis kommer det med funktionerade drivrutiner. Men vad jag läst om tidigare Auzentech ljudkort så verkar dom väldigt bra på alla fronter.
Jag har nog köpt min sista Creative-produkt, åtminstone fram tills de förändras som företag.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Snåla fähundar, borde fan skjutas med lort, krut är för fint

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa kort blir inte ett creative och många tänker nog samma sak så det dom vinner på att sälja mjukvaran förlorar dom på i mindre såld hårdvara så vi får se hur länge dom håller ut.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ja det blir ju aldrig mer en creative-produkt i mitt hushåll iaf.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Tja kan Apple sälja drivrutinen som behövdes för att få n-stöd i nätverkskort där hårdvaran redan var fungerande för 5$ så kan väl Creastive med? Antar dom på Creative har tänkt så men det är fel tånkt för i längden så förlorar dom på det förutom Apple kanske men så har dom en in absurdum lojal användarbas men det är en annan disskusion som jag inte ger mig in på.

Har för mig att även Agfa gjorde så med drivrutinerna till sina scannrar och är det nån som har sett nån scanner ifrån Agfa nu för tiden?

Nä allvarligt talat så lär jag kunna fynda Creative ljudkort på Tradera snart då jag inte lär gå över till Vista än på en mycket lång tid.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Tja kan Apple sälja drivrutinen som behövdes för att få n-stöd i nätverkskort där hårdvaran redan var fungerande för 5$ så kan väl Creastive med? Antar dom på Creative har tänkt så men det är fel tånkt för i längden så förlorar dom på det förutom Apple kanske men så har dom en in absurdum lojal användarbas men det är en annan disskusion som jag inte ger mig in på.

Har för mig att även Agfa gjorde så med drivrutinerna till sina scannrar och är det nån som har sett nån scanner ifrån Agfa nu för tiden?

Nä allvarligt talat så lär jag kunna fynda Creative ljudkort på Tradera snart då jag inte lär gå över till Vista än på en mycket lång tid.

Ang. det där med Apple så har du ju själv gett dig in i diskussionen, du tror inte det finns en anledning till att Apple har en sådan fanatiskt lojal kundkrets och inte Creative?

Creative är verkligen skit när det gäller support och service, ett levande bevis på att man inte enbart kan sälja jättebra produkter, det måste liksom hålla hela vägen.

Visst sextio spänn är en piss i havet för de allra flesta men det är ju helt absurt att man skall betala en sådan skitsumma för en fix!? Det är deras förbannade jävla ansvar att fixa så att deras produkter fungerar som det är tänkt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

det var ju snålt, men dom flesta här hittar nog sitt alchemy ändå tror jag..

hursomhelst så är det någon idé att fixa detta om man redan har ett fungerande Audigy 2 ZS egentligen? kanske jag som har kassa öron men oavsett om EAX är på eller ej så hör jag aldrig någon skillnad, o ändå har jag ett fint Logitech surroundpaket, är jag dum eller vad är meningen?

edit:
här hör man skillnad iaf, finns olika filmer som visar hur det funkar
http://www.soundblaster.com/alchemy/

en fråga till, är detta ett extraprogram som körs vid sidan om eller mer som en drivrutin?

Permalänk
Medlem

Hade redan grunnat på ett eventuelt Auzentech kort istället för nya datorn, men nu vet jag att det blir ett sånt
pirioterar också ljudkvalite så verkar helt rätt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

vafan! Här har man betalt 2000 för en produkt som sen inte fungerar som den ska i vista.. och sen ska dom ta mer betalt för att få den att funka!! nope creative loosa nog en kund där minsann.

Vist 60 spänn är ingenting men det är principen vi pratar om här.

Permalänk
Medlem

Ja bara mer vattne på inte värt att byta till Vista kvarnen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
det var ju snålt, men dom flesta här hittar nog sitt alchemy ändå tror jag..

hursomhelst så är det någon idé att fixa detta om man redan har ett fungerande Audigy 2 ZS egentligen? kanske jag som har kassa öron men oavsett om EAX är på eller ej så hör jag aldrig någon skillnad, o ändå har jag ett fint Logitech surroundpaket, är jag dum eller vad är meningen?

edit:
här hör man skillnad iaf, finns olika filmer som visar hur det funkar
http://www.soundblaster.com/alchemy/

en fråga till, är detta ett extraprogram som körs vid sidan om eller mer som en drivrutin?

Program som körs halvt vid sidan av.
Man får gå in i det, tala om vilka spel man har installerat som använder sig av directsound och sedan ligger det i bakrunden och konverterar....
Iaf var betan sådan.

Permalänk
Medlem

För er som köpt en produkt som SKA fungera enligt marknadsföring och textinformation från säljaren men inte gör det hör av er till säljaren och tala om för denne att antingen fixar dom detta problem eller så får dom en räkning ifrån er på dom 60:- som denna drivrutin kostar vilket ni har rätt till då säljaren annars bryter mot både marknadsförings som Konsumentköplagen.

Antar att ni kommer få den hemskickad eller med en länk där ni kan ladda ner den då men säger det igen att tyvärr så får man bråka ibland för att få det man har RÄTT till.

Permalänk

Jag som hade tänkt köpa ett Creative X-fi till jul, men gör dom så här mot vissa kunder så tänker jag då fan heller köpa det. Skandal.