Dåligt datorbutiken.com!

Permalänk
Medlem

Dåligt datorbutiken.com!

Jag har haft rejäl otur med mitt köp hos datorbutiken.com!

Jag beställde en dator med montering och installation av OS och test av systemet. Jag gjorde det för att slippa alla problem med installationen. Det var inte billigt, tror det kostade 900 kr för denna tjänst.

Problemen började med att leveransen drog ut på tiden. Sedan när jag väl fick hem mitt datorpaket så startade det inte ens. När det väl startade upp blev det blåskärmar, omstarter och frysningar.

Efter mycket dividerande med supporten kom vi överens om att jag skulle skicka in paketet igen.

Jag ringde innan jag skickade in det och frågade om kötiden och de sa att de låg i fas. De skulle kunna titta på det direkt när det kom in. Jag skickade det innnan jag åkte iväg på semester för 2v sedan.

Nu ringer jag efter 2v och de har ännu inte tittat på det! De säger att det är prioriterat och att de eventuellt ska titta på det i slutet av veckan eller i början av nästa vecka.

Det har nu gått över 2 månader sedan jag beställde mitt paket för ca 10 000 kr. Jag har fortfarande inte kunnat använda det som man ska.

Ska det få gå till på detta sätt? Hur mycket ska man behöva acceptera?

Permalänk
Hedersmedlem

Att det tar tid att få ett system monterat och testat förstår jag. Och det brukar stå hur lång tid det ska ta osv. Att det sedan krånglar när du får hem det ser jag snarare som otur. Och felsökning och sånt tar alltid tid i semestertider tyvär.

Men å andra sidan vet jag hur sugigt det är att behöva vänta. Lider med dig

Permalänk
Medlem

Jaja, men leveranstiden överskred den uppgivna. Men det är inga problem om datorn väl fungerat när den kom.

Saken är den att man betalar för test av systemet. Det kan omöjligt ha gjorts när systemet kom som det gjorde.

Jag kunde med några enkla justeringar i bios få systemet mycket stabilare, men det krashar ändå ibland. Så tveksamt om de ens satte på systemet efter att OS installerats.

Saken är den att jag betalar för att få ett fungerande system. Men det fick jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett så ser det ut som om datorbutiken behöver behovsanställa ett par sommarjobbare på byggavdelningen

"Lev.tid ca 25-30 dagar från då ingående artiklar ankommit lager / gäller fr.o.m 070701"

Det är lång byggtid det.

Permalänk
Medlem

Häv köpet, 2 månader är inte acceptabelt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ajdå det lät inte något vidare.
Helt klart att db.com kunde hanterat detta ärende på ett bättre sätt.

I ditt läge hade jag nog hävt köpet alt krävt kompensation i form utav värdemisnkningen 2månader + någon liten kompensation. Visst att det är semestertider osv nu men om man säljer "testade" system så bör dom fungera när dom anländer.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vilket OS valde du?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Och hur vet vi att den inte skadats i transport? Eller av handhavande fel?

Permalänk
Medlem

Det vet vi.

Den kan omöjligen ha skadats under transporten. Det är inget fel på delarna. När jag packade upp den kom jag inte ens in i windows. Systemet kraschade under uppstart. Men efter att jag ändrat inställningar i bios så kunde jag få igång systemet.

Nu krashar det ungefär varannan uppstart. Så knappast transport- eller handhavandefel då jag gjort systemet stabilare än när det var när det kom.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat att det inte är något som sitter lite löst inuti? Bara en tanke att något inuti har lossnat lite under leveransen. Eller något skadats på moderkortet som kan skapa sådana konstiga problem. Vad fick du ändra i bios för att få igång den?

Låter udda att den inte funkade direkt. Man tycker de ska ha gått igenom ett test-schema innan den skickades ut.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Ajdå det lät inte något vidare.
Helt klart att db.com kunde hanterat detta ärende på ett bättre sätt.

I ditt läge hade jag nog hävt köpet alt krävt kompensation i form utav värdemisnkningen 2månader + någon liten kompensation. Visst att det är semestertider osv nu men om man säljer "testade" system så bör dom fungera när dom anländer.

Precis mina ord det! För även om det är semestertider så är två mån för lång tid för visst ska det funka när det kommer hem till en.

[ironi]OT Har du börjat sno mina repliker [/ironi]

Permalänk
Avstängd

Håller med att leverans tiden är oacceptabel, dock tvivlar jag starkt på att dom skulle skicka iväg deffekta system, inget dom tjänar på direkt.
Förmodligen har väl posten som vanligt behövt en dörrstopp, eller fotbollsmål, och HD har fått sig en smäll, eller att nånting har "knirkat till".

Att säga att det inte är nånting fel på nån av delarna, testade du samtliga i en annan dator?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog till och med hålla det för troligt att det är transportskadat. Om vi utgår ifrån att DB faktiskt testat systemet innan det skickades iväg, vilket är ett rimligt antagande.

Har du själv prövat att göra en felsökning? "Ändrat i bios" är ju inte precis beskrivande eller förtroendeingivande.

Så den egentliga frågan är vad är det egentliga problemet? Utan att veta det är det lite svårt att lägga skulden på någon.

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen: Försök att ringa till kundtjänsten och fråga om inte dina e-mails har hjälpt någonting. Väldigt trevliga killar där (iaf de jag kommit i kontakt med).

Till er andra som hävdar transportskadat gods: "Transportskadat gods
Om en vara från oss skadas i transporten får kund naturligtvis en ny vara snarast möjligt. Om en försändelse skadats i transporten, oavsett om skadan är väl synlig eller dold bör detta omedelbart anmälas till speditören (vanligtvis Posten) eller till oss. Detta för att vi snarast möjligt skall kunna göra en omleverans eller på annat sätt avhjälpa felet. " Snaggat från DB.

Men genom att läsa igenom hela köpvillkoret och tex retur av varor-villkorna så är det uppenbart att det är sändaren som ska stå för att varor som transporteras ska vara propert packade och tåla stötar. Posten kan ej hållas ansvariga för sådana skadar pga otillräcklig packning. Trådskaparen har mao all rätt att klaga på lång väntetid. "DOA"-ärenden bör alltid hanteras snabbt. Lite lustigt att folk verkar tycka att DOA-ärenden på webbutiker som tar tid är helt ok, men inte skulle någon tycka att det är ok att komma hem med en trasig bil och få vänta i två månader innan bilhandlaren har lagat den.

Kan tillägga att jag har haft bra erfarenheter av DBs DOA-hantering. Nu senast fick jag en mus som ej fungerade och returen gick ändå hyfsat smidig även om deras första returfraktsedel försvann någonstans på vägen.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Saken är den att det är det problemfyllda moderkortet Asus P5N-E SLI som sitter i. (Jag visste inte att det var så mycket problem med det när jag beställde)

Det är väldigt minneskänsligt. Efter att ha läst i forumet så flyttade jag minnena till de andra minnesplatserna och höjde minnesvolten. Ställde även in timings manuellt. Efter detta fungerade systemet mycket bättre.

Det är alltså ingen transportskada då detta är ett vanligt problem på just det här moderkorten. Något som de skulle upptäckt om de testat systemet.

Jag har pratat med dem på supporten. De är väldigt trevliga. Men det händer inte så mycket. Det tar lika lång tid för det.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, det är ju en intressant sak. Hur beställdes paketet? Var det du som plockade ihop grejerna eller är det ett färdigt paket (jag har inte köpt paket från dem så är inte helt hemma hur det funkar)?

Det jag tänker på är om jag som kund plockar ihop grejer som inte nödvändigtvis fungerar klockrent tillsammans, kan man då reklamera dessa eller är det kundens ansvar att se till att alla delar man plockar ihop fungerar bra ihop?

I ditt fall låter det ju dock som att det inte ens fungerar alls så det låter ju också som de har ett klart problem med sitt testförfarande ifall datorn inte ens klarar av en bootning utan blåskärm när du fick den.

Skickar de med något test-protkoll där det står vad de har testat och vem som testat? Man tycker ju att standard-saker som "Boota in i Windows", "Surfa runt till www.datorbutiken.se", "Öppna Word-pad och skriv text" borde testas.

XCan: Anledningen att jag frågade om det kunde varit något i trasporten som skadats/lossnat är mer att om det är något som lossnat eller satt löst så kunde det eventuellt fixas själv. Annars är det självklart DB's problem.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Att leveranstiden på monterade system är lång beklagar vi, det är inte lika lätt att förstärka den avdelningen som exvis lager. Alla datorer vi bygger och levererar testas mycket ingående innan leverans, bl.a genom att vi installerar Windows och kör ett antal tester. Så har skett även i trådskaparens fall, men instabiliteten har inte inträffat hos oss. Som svar på vem som bär ansvaret om kund väljer delar själv menar jag att vi alltid skall hjälpa kunden - oavsett ansvar!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Att leveranstiden på monterade system är lång beklagar vi, det är inte lika lätt att förstärka den avdelningen som exvis lager. Alla datorer vi bygger och levererar testas mycket ingående innan leverans, bl.a genom att vi installerar Windows och kör ett antal tester. Så har skett även i trådskaparens fall, men instabiliteten har inte inträffat hos oss. Som svar på vem som bär ansvaret om kund väljer delar själv menar jag att vi alltid skall hjälpa kunden - oavsett ansvar!

Det mest chockeranda är att datorn inte fungerade när han fick det fastän han betalat för att det ska testas, om den nu fungerade när ni testade det, men att han inte ens kommer till Windows, då vet jag inte..
Sedan när dem säger att dem ska kolla datorn så fort den kommer in, och inte gjort det efter 2 veckor är extremt dåligt. Dem kanske inte hade hans nummer, men om dem nu hade det skulle dem kunna ringa honom och upplysa honom om att det dem sa inte längre gäller.
Men det att datorn inte fungerade var mest otur, jag tänker iaf inte sluta köpa hos er då jag litar på er.

Permalänk
Medlem

Re: Dåligt datorbutiken.com!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rober
Jag har haft rejäl otur med mitt köp hos datorbutiken.com!

Jag beställde en dator med montering och installation av OS och test av systemet. Jag gjorde det för att slippa alla problem med installationen. Det var inte billigt, tror det kostade 900 kr för denna tjänst.

Problemen började med att leveransen drog ut på tiden. Sedan när jag väl fick hem mitt datorpaket så startade det inte ens. När det väl startade upp blev det blåskärmar, omstarter och frysningar.

Efter mycket dividerande med supporten kom vi överens om att jag skulle skicka in paketet igen.

Jag ringde innan jag skickade in det och frågade om kötiden och de sa att de låg i fas. De skulle kunna titta på det direkt när det kom in. Jag skickade det innnan jag åkte iväg på semester för 2v sedan.

Nu ringer jag efter 2v och de har ännu inte tittat på det! De säger att det är prioriterat och att de eventuellt ska titta på det i slutet av veckan eller i början av nästa vecka.

Det har nu gått över 2 månader sedan jag beställde mitt paket för ca 10 000 kr. Jag har fortfarande inte kunnat använda det som man ska.

Ska det få gå till på detta sätt? Hur mycket ska man behöva acceptera?

Du är inte den enda med "rejäl otur", situationen är så här ofta hos Datorbutiken. Det känns som de alltid är underbemannade(kanske är man för bortskämd vad vet jag). Tycker iaf att du ska ångra köp på alltihopa(om det är möjligt), när Datortubiken väl är klara med sin service är din teknik uråldrig(seriöst) och då hade du kunnat få bättre komponenter för tusenlapparna. Vid byte så utgår dom ifrån dagens pris och inte priset du köpte komponenterna för, även när det är DB som försenat processen helt och hållet, alltså förlorar du tusenlappar redan där.

Själv har jag börjat handla mer på komplett.se inwarehouse etc. som missnöjd kund hos DB. Händer dock att man fortfarande handlar där pga sortiment/bra pris..

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till att systemet kan ha testats. Någon testrutin måste ha missats i detta fall.

Jag fick hem datorn. Startade upp systemet och det fryser direkt. Efter kanske 10 uppstartsförsök kommer jag till välkomstinställningarna i windows, men det går segt som tusan och regelbundna blåskärmar, frysningar.

Jag hittar problemtråden på sweclockers forum angående Asus P5N-E SLI och efter att ha följt råden i den tråden så får jag igång systemet och det fungerade hyggligt.

Hur menar då personen från datorbutiken att det är testat och att det är hos mig felet ligger för att jag inte plockat ihop rätt delar? Är det inte det jag betalar 900kr för? Att systemet ska fungera! Ifall delarna på något sätt inte är kompatibla kan man väl meddela kund och föreslå andra minnen?

Men efter vad jag förstår från problemtråden så är det problem med alla minnessorter och detta moderkort.

Permalänk

Frixos - datorn fungerade när vi testade den, annars hade vi inte skickat iväg den.

Emerald - där har du fel, som regel fungerar det vi levererar alldeles utmärkt, men ibland är oturen framme. Vad har du råkat ut för? Hur blev du kompenserad? Maila och berätta!

Rober - hade felet visat sig under test hade vi gjort precis så - kontaktat dig med förslag på alternativ. Vem har sagt att detta är ditt fel? Om något är det ju ASUS..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Ok, då missuppfattade jag ditt tidigare inlägg. Jag trodde att du menade att jag fick skylla mig själv för att jag plockade ihop ickekompatibla delar och att ni var snälla nog att hjälpa mig trots detta.

Men nu när du ändå är här i tråden från datorbutiken så kan jag fråga dig:

1. Tycker du att det är rimligt att en testad dator inte ens startar upp när den kommer fram? Är testningen tillräckligt utförlig då?

2. Tycker du att det är rimligt att man ska behöva skicka tillbaka sin dator när man precis fått den?

3. Är det rimligt att det ska ta över 2v att titta på datorn när jag skickat in den? När jag ringde och försäkrade mig innan jag skickade in den om att den skulle kunna gås igenom direkt när ni fick den?

Permalänk

Svar till Rober:

1. Spontant - nej, men vi vet inte varför maskinen fungerade innan leverans men inte vid mottagandet. Låt oss avvakta svar på detta innan vi dömer någon.

2. Detta måste få bero på omständigheterna. Är den sönder så är det ju orimligt att inte skicka in den, eller hur? Men - du har ju beställt en hel dator..

3. Definitivt inte, speciellt inte då det handlar om en DOA som du lovats prioritet på.

Hoppas detta besvarar dina frågor så långt, maila mig gärna med returnr så jag kan följa upp!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Jag vet att Datorbutiken.com har lovordat sin nya förbättrade servicehantering hela våren/sommaren, men nu i semestertider så verkar alla förbättringar som gjorts bortblåsta. Ni kan ändå inte mena att ni ligger 2 veckor efter med returhanteringen?

Jag hoppas att resultatet av felsökningen publiseras här, så hamnar korten på bordet om DB utför tjänsten "Test av systemet" eller ej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

datorbutiken.com:

Tack för dina snabba svar. Jag ser nu att det händer något med min retur. Minnena verkar bytas ut mot ett annat märke. Corsair mot OSZ. Har läst att de ska fungera bättre på det här moderkortet.

Jag hoppas att jag får hem en fungerande dator den här gången, samt kompensation för allt strul.

Jag mailar dig returnumret.

Permalänk

winmine - nja, precis som med vanliga leveranser så är det systemsidan som haltar något, vanlig komponentretur hanteras som regel samma dag den ankom lager och det är svårslaget. Åtgärder har vidtagits för att komma ikapp även på system, och nästa vecka återkommer viss personal som snabbt kan förbättra det läget.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till att den bästa lösningen när man har problem med datorn man just köpt är att kontakta datorbutiken, komma överens om att man kommer dit och sen är med under testandet av datorn. Visst, fungerar säkerligen inte så bra om man bor långt från staffanstorp (Som de flesta tyvärr gör), men är det 3 mil det handlar om så är det inga problem.
Jag har aldrig haft några större problem pga detta, så jag lär fortsätta att vara nöjd med DB och dess service.
Dock lite missnöjd med att de inte tar in erfarna/duktiga sommarjobbare :/ (Har dock inget med deras service att göra, även om det säkerligen hade snabbat på den lite. Missa inte att jag skrev erfarna/duktiga! Lata jävlar ska inte få jobba med sånt.)

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Datorbutiken returhantering, ett skämt...

Jag har märkt en sak med Datorbutiken.com och deras returhantering. Det är VÄLDIGT stor skillnad på vem du hamnar hos när du ringer/mailar!

I mitt fall hände följande:

Beställde en hårdisk den 7 juni, en WD SATA 500 gb. På bilden visades det att den hade molex kontakt, vilket jag behövde eftersom mina bägge SATA kontakter var upptagna sen tidigare.

När jag får hem den ser jag att molexkontakten saknas, så jag gör en returanmälan.

Efter ett par dagar får jag ett mail från DB där dom säger, i korta drag, att strömkontakten fungerar och att dom returnerar hårddisken till mig.

ytterligare ett par dagar senare, den 21 juni, får jag en faktura på posten. Enl. den ska jag betalar 540 kr för frakt och undersökningen. Ringer mailar direkt och pratar med person A som förklarar att allting har gått rätt tillväga och att fakturan ska betalas.
Dagen efter ser jag att hårddisken har skickats MEN upp till mina svärföräldrar i Nässjö!!! (Jag bor i Kristianstad, 25 mil från Nässjö.)
Själv gissar jag på att dom har hittat en gammal alternativ leveransadress sen en tidigare order.

Mailar tillbaka till person A som svarar:
Citat"Vi har ej din nya adress vad jag kan se, så hur ska vi kunna vet var den ska gå?" Slut citat.
MIN NYA ADRESS?!? Jag har bott i samma hus i tre j-a år!! Riktigt förbannad ringer jag upp DB dagen efter och av en händelse hamnar jag hos person A.
Han står fast vid att fakturan ska betalas men erkänner att disken har skickats fel. JAg begär att få prata med någon ansvarig men den personen är upptagen. Person A lovar dock att föra ärendet vidare dit och att dom ska höra av sig till mig.

Efter ett par dagar, nu är det den 2 juli, ser jag att disken är på väg tillbaka till Malmö för omsortering. MEN efter ytterligare ett par dagar är den återigen på väg till Nässjö!!
Nu ringer jag istället för att maila och får prata med Person B. Person B lovar att återkalla hårddisken direkt och stryka fakturan. Kanon tänker jag! Äntligen!
Den 10 juli ser jag att hårddisken är på väg tillbaka och den 12 juli kan jag hämta ut den.

Så idag den 20 juli får jag en påminnelse på fakturan, nu har dom lagt på 52 kr i påminnelseavgift!! För ett fel som dom själva har orsakat!
Riktigt fly förbannad ringer upp DB och får tillslut prata med Person C. Han lyssnar på min historia, som jag har återberättat ett antal gånger nu, och ber mig riva fakturan. Efter några minuter ser jag på mitt konto att jag har fått en kreditnota...

Det tog alltså mer än en månad att få slut denna historia!

Kontentan av det hela, man måste ha turen att få prata med rätt person för att det ska hända saker på Datorbutiken.com!!

//Daniel

PS: Beställde en GPS på InWarehouse igår, fick paketen mindre än 24 timmar senare! Heders!! Ds.

Permalänk

nightdriver - I din felanmälan sade du ingenting om att specifikt Molex-kontakt saknades, utan att disken saknade strömkontakt och därför antogs vara feltillverkad. När vi fick din retur konstaterades att disken visst hade strömkontakt, dock endast SATA-kontakt. Hade du talat med oss innan du skickade in disken hade vi istället skickat dig en Molex till SATA-adapter vilket hade besparat oss alla denna historia.

Vad gäller adressen hämtas vid varje tillfälle den adress som ligger lagrad på ditt kundnummer, och man bör alltid granska adressuppgifter i denna typ av sammanhang för att varorna skall skickas rätt. Vi gör ingen manuell sökning av adresser någonsin utan nyttjar den adressuppgift kunden vid varje givet tillfälle försett oss med.

Vad gäller kravrutinen är även den helautomatisk, och då disken var ute och åkte postbil hann felsökningsfakturan förfalla..

Hur som helst har ärendet uppenbarligen löst sig till det bästa till sist och jag hoppas du i sista steget ändå blev nöjd med vår hantering. Hör du av dig till mig med ditt kundnummer så skall jag tillse att du får en fraktfri leverans tillgodo som ytterligare lite plåster för det inträffade.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Fick tillbaka datorn idag måndag. Verkar fungera ok. Db har bytt ut minnena mot andra likvärdiga minnen.

Jag håller tummarna att det ska fungera nu.

Frågan är ju hur mycket datorn testades innan den skickades iväg förra gången när de nu upptäckte att minnena var defekta? Inget alls troligtvis.

Kompensation för 2 månaders trassel? En massa hårda karameller med db.com tryck på?? hehe

De skickade även med instruktionsböcker och manualer till ett annat grafikkort än det som finns i burken? Fin kompensation?

Sist men inte minst, en fri frakt.

Sammanfattningsvis så var det väl ingen kompensation att tala om direkt. Ett råd till db.com till nästa gång är att diskutera kompensationen med kunden innan man skickar iväg paketet. Kanske finns de som uppskattar hårda karameller mer än andra.

Bara att hoppas att datorn fungerar nu.