Permalänk

Bra "ritnings-program"

Min far håller på och bygger väldigt mycket saker i trä (hyllor, bord, stolar osv) och han letar efter ett bra program som han kan göra ritningar i och få upp 3d modeller av sina projekt. Några förslag?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Maya, 3dstudiomax, 4d, finns många.... Light nåt oxå

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

lightwave, blender (gratis)

Permalänk
Medlem

sketchup

Visa signatur

.

Permalänk

Google Sketchup är gratis och väldigt enkelt att komma igång med. Vet dock inte hur kompetent det är om man vill ha exakta mått osv.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Google Sketchup är gratis och väldigt enkelt att komma igång med. Vet dock inte hur kompetent det är om man vill ha exakta mått osv.

Det är inga problem. Det går att ställa in precision och måttenhet samt så stänger man ju av de extra skiss-linjerna så det ser lite bättre ut.
Tycker själv SketchUp är väldigt smidgit att jobba med, dock har det ju inte riktigt samma möjligheter som 'riktiga' 3d-modelleringsprogram har.

Permalänk
Medlem

Säger sketchup eller autodesk inventor.

Permalänk

jag har testat autocad 2008 nu men jg fattar inte ett dugg hur man gör :S
Finns det nåt sätt för att typ skriva in olika mått och sen ritar programmet upp en modell?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
jag har testat autocad 2008 nu men jg fattar inte ett dugg hur man gör :S
Finns det nåt sätt för att typ skriva in olika mått och sen ritar programmet upp en modell?

Testa inventor istället, mycket lägre inlärningströskel..

Permalänk
Medlem

jag gillar inventor stenhårt. om du dessutom har en registrerad mailadress på en högskola eller universitet så får man en 14-månaderslicens helt gratis! (students.autodesk.com). Definitivt värt att prova! kostar ju 8000 dollar (eller om det var euro) annars

Sen är det ju som alla andra program när man ska lära sig. kör tutorials!

Men jag har jobbat mest i inventor, autoCAD och masterCAM (3-4 år), och ska man ha nåt enkelt och bra så är det inventor som fastnade för mig iallafall. Jag har inte kommit på nåt som det inte har lämpat sig för (har ritat mkt hus bl.a.).

Visa signatur

smaaland

Permalänk

Autocad.

Det programmet använde jag mig av på IP programmet i gymnasiet när jag arbetade med stål. Just gjort för ritningar.. Lite avancerat dock..