Modern webbdesign och renderingstider

Permalänk
Glömsk

Modern webbdesign och renderingstider

Nu pratar jag inte om laddningstider, eftersom det enbart är en funktion av serverns och besökarens bandbredd, utan renderingstider - hur lång tid det tar för webbläsaren att "rita upp" webbsidan på skärmen. Förr i tiden när webbsidor inte var så avancerad var det laddningstiderna som var problemet. Nu är problemet... Ja, ni kan se själva.

Tryck här: http://slashdot.org/article.pl?sid=07/04/16/1954228 Ta tid hur lång tid webbläsaren fryser medan den försöker rita upp den enorma mängd data som ska presenteras.

För något (halv)år sedan moderniserades slashdot med CSS och JavaScript och grejer. Den är snyggare och har balla funktioner, men är mer krävande för webbläsaren. Vilket är lite lustigt, för en av fördelarna med den semantiska webbdesignen är ju att webbsidorna ska bli mindre till storleken - Som att bandbredd är ett problem nu för tiden.

Som programmerare kan jag förstå problemet med Slashdotexemplet. Att beräkna positioner för 1700 inlägg alla beroende av varandra och som dessutom kan expanderas vilket påverkar inläggen under enligt CSS flytparadigm är tungt arbete. Att räkna ut positioner för 1700 statiska kolumner i en tabell är lätt arbete. Varför renderingstider inte var ett sådant stort problem förrut.

Hur kan man råda bot på det här problemet?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Ingenting fryser på min dator.
Men man inte bör göra är att ladda in mer än 100 kommentarer på en gång t.ex, men fan läser 1,700? Och den som gör det kan nog trycka på en knapp som renderar upp 100 nya.

Det är lösningen!

Eller att man uppgraderar datorn en smula om man vill kunna surfa felfritt, då som sagt sidan renderas helt perfekt på min dator.

Edit, såg att dom renderar runt 1500 per sida, vilket jag ändå tycker är på tok för mycket.

Det skulle kanske vara intressant att se dator / bandbredd spec på dem det går långsamt för?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk

Tog ca 0,5s för mig att ladda/rendera sidan. Tycker inte det var så lång tid. Jag kollade längst nere också för att vara säker på att hela sidan var klar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Tog ett par sekunder att ladda in all info och kanske 2 sekunder att rendera skiten. Visst, om man tycker det är jobbigt så. Å andra sidan så renderar det här forumet ännu värre, särskilt när det är bilder med i tråden. Då kan jag sitta och dra i scrollbaren flera sekunder innan nåt händer.

Men ska man verkligen behöva uppgradera sin dator för att kunna surfa smärtfritt?

Det finns ju mer eller mindre bra skriven css som påverkar mer än man tror. En sida med bara text, och utan stilmallar är ju snabbare att rendera än en med. När man börjar använda floats, marginaler, padding, bakgrundsfärger etc så är det inte så konstigt att det tar några sekunder.

Skillnaden gentemot en tabellayout är väl snarare att det är utseendet som tar tid att rendera nu, inte strukturen. Å andra sidan har jag sett, och jobbat med tyvärr, tabellayouter där en enda sida innehållit 10 000 rader html. Och det var inte direkt ultrasnabbt

Nej, du kommer nog aldrig undan en fördröjning när du laddar en webbsida, så må det vara laddningstider eller renderingstider eller vad som helst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Men ska man verkligen behöva uppgradera sin dator för att kunna surfa smärtfritt?

Uppenbarligen? Förstår inte ditt argument riktigt, så som jag ser det så blir ofta hemsidor allt mer krävande. Man gör liksom ett val, likadant med spel - en som aldrig spelar och inte bryr sig uppgraderar inte - någon som inte bryr sig om 3 sekunder extra renderingstid, lite halvslöa flashanimationer ibland och lite småtaskig färgåtergivning på 12"-skärmen vänder andra kinden åt och ler glatt.

Sen upplever jag sällan att någon sida är för slö på någon dator, så jag får känslan av att trådskaparen har någon riktig antik pjäs.

Det kanske även blir bättre om man inaktiverar stilmallen på mustiga sidor?

Ps, jävligt tragiskt det som hänt.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Ugh, IE7 fryser i 2sec och sen hackar det apa när man scrollar, ungefär som trådar med bilder här på sweclockers

Firefox klarar sig dock fint.

Permalänk
Glömsk

Slashdot var nog inte det bästa exemplet. Jag testade att logga ut och att rendera sidan i första inlägget tog ingen tid alls. Inloggad, däremot, tar det väldigt lång tid. Förmodligen pga de dynamiska inställningsmöjligheterna för kommentarsystemet.

Problemet kvarstår dock: Kommentarsystem fullt med divvar, möjligheten att visa och gömma inlägg och expandera med Ajax och grejer fungerar inte bra när det blir för mycket innehåll.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Den har stått och laddat ett bra tag nu, väntar fortfarande >.<

Och det är nog, som du tror, nya visningsmetoden för inloggade som tar tid.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Uppenbarligen? Förstår inte ditt argument riktigt, så som jag ser det så blir ofta hemsidor allt mer krävande. Man gör liksom ett val, likadant med spel - en som aldrig spelar och inte bryr sig uppgraderar inte - någon som inte bryr sig om 3 sekunder extra renderingstid, lite halvslöa flashanimationer ibland och lite småtaskig färgåtergivning på 12"-skärmen vänder andra kinden åt och ler glatt.

Mmm, just det... att säga att folk ska uppdatera sina datorer för att hänga med i internetutvecklingen, alltså ren html, inte flash, inte video, inte svg, inte javaapplikationer, utan html. Så må den visas ur en databas eller bara vara en html-sida, spelar ingen roll. Är som att säga till folk att de ska ha skyddshandskar på sig när de äter, eller att man måste ha specialutrustning när man pissar

Man har alltså missat hela poängen med internet, att det ska vara tillgängligt för ALLA som har en uppkoppling. Att servrar ska vara uppdaterade, att man behöver kraftfulla datorer för att skapa innehållet, visst, det är ingen fara, men min morfar på en p100 med 13"-skärm ska kunna se en sida relativt smärtfritt.

Jag tror att du förstår mina argument, tror bara inte att du håller med. Det ligger en viss skillnad i att uppgradera sin dator för att klara de senaste spelen gentemot att uppgradera den för att kunna se ett forum.

Jag är ingen stor anhängare till sidor utan stilmallar, jag svävar gärna ut när jag gör mina egna stilmallar, men jag anpassar dem så att de inte ska renderas segt när det blir mycket information. Det är ju inte direkt mer jobb att göra det, snarare tvärtom, ju mindre man formaterar desto snabbare går det.

Permalänk
Medlem

Det tog säkert 10 sekunder för mig innan siten på länken hade fått sin slutgiltiga form. Däremot såg det ut som att hela anslutningen tog en paus i ett par, tre sekunder, men det var rätt illa ja.

Det tog kanske fem sekunder andra försöket, och då såg sidan nästan rätt ut från första sekunden - men längden på dokumentent ökade i flera sekunder.

Jag vet inte om jag kan tillföra så mycket, man jag konstaterar samma sak som Psionicist, att browsern har rätt mycket att räkna ut när det är så många element med dynamiska storlekar som påverkar varandra.

Lösningen måste som bongo-apan säger vara att sluta ladda in så mycket material då det ändå inte är sannolikt att mottagaren vill ha allt.

Man ska alltid undvika att kasta oönskad information i ansiktet på folk, det har nästan bara negativa konsekvenser. Allt från serverbelastning till bandbredd till själva upplevelsen hos användaren blir lidande då det intressanta drunknar i skräp.

Jag kan inte ens förstå hur de på fullt allvar har bestämt sig för att visa sådär många kommentarer samtidigt. En gräns på 50 hade väl vart okej? Sedan en dropdownmeny där man kan välja att visa fler - och hoppa till nästa sida etc.

Sen vill jag väl slutligen mest säga att detta är ett problem endast då man har konstruerat en dålig lösing. Detta är utvecklarens fel, inte teknikens. Det var som sagt en dum idé från början att rendera ut tusentals kommentarer som ändå ingen kommer läsa. Vad försöker de göra? Maximera antalet sökord? - Det kan de ändå göra på snyggare sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Mmm, just det... att säga att folk ska uppdatera sina datorer för att hänga med i internetutvecklingen, alltså ren html, inte flash, inte video, inte svg, inte javaapplikationer, utan html. Så må den visas ur en databas eller bara vara en html-sida, spelar ingen roll. Är som att säga till folk att de ska ha skyddshandskar på sig när de äter, eller att man måste ha specialutrustning när man pissar

Man har alltså missat hela poängen med internet, att det ska vara tillgängligt för ALLA som har en uppkoppling. Att servrar ska vara uppdaterade, att man behöver kraftfulla datorer för att skapa innehållet, visst, det är ingen fara, men min morfar på en p100 med 13"-skärm ska kunna se en sida relativt smärtfritt.

Jag tror att du förstår mina argument, tror bara inte att du håller med. Det ligger en viss skillnad i att uppgradera sin dator för att klara de senaste spelen gentemot att uppgradera den för att kunna se ett forum.

Jag är ingen stor anhängare till sidor utan stilmallar, jag svävar gärna ut när jag gör mina egna stilmallar, men jag anpassar dem så att de inte ska renderas segt när det blir mycket information. Det är ju inte direkt mer jobb att göra det, snarare tvärtom, ju mindre man formaterar desto snabbare går det.

Vad är det för trams om att "internet ska vara för alla". Är det något du hittat på själv eller? Poängen med internet är att ansluta flera stora nätverk till ett stort gemensamt, varken mer eller mindre.

Sen som flera skriver angående kommentarer som visas så håller jag verkligen inte med ! Jag brukar sitta och läsa långa sidor med kommentarer på slashdot med threshhold -1 när jag äter eller lyssnar på musik, då tycker jag det bara är störande att sidan ska delas upp i flera delsidor med exempelvis 50 kommentarer på varje. Jag hatar också artiklar som är uppdelade på det sättet på andra sidor när man måste klicka sig vidare. Men då gissar jag att det mest är för att exponera reklamplats.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Vad är det för trams om att "internet ska vara för alla". Är det något du hittat på själv eller? Poängen med internet är att ansluta flera stora nätverk till ett stort gemensamt, varken mer eller mindre.

Sen som flera skriver angående kommentarer som visas så håller jag verkligen inte med ! Jag brukar sitta och läsa långa sidor med kommentarer på slashdot med threshhold -1 när jag äter eller lyssnar på musik, då tycker jag det bara är störande att sidan ska delas upp i flera delsidor med exempelvis 50 kommentarer på varje. Jag hatar också artiklar som är uppdelade på det sättet på andra sidor när man måste klicka sig vidare. Men då gissar jag att det mest är för att exponera reklamplats.

Håller med om båda punkterna.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon

Man har alltså missat hela poängen med internet, att det ska vara tillgängligt för ALLA som har en uppkoppling. Att servrar ska vara uppdaterade, att man behöver kraftfulla datorer för att skapa innehållet, visst, det är ingen fara, men min morfar på en p100 med 13"-skärm ska kunna se en sida relativt smärtfritt.

Tycker detta tankesätt är helt uppåt väggarna. Klart som korvspad att internets alla sidor inte bör vara optimerade för din morfar med en p100 o 13"-skärm. Det är trots allt sidskaparen som väljer vem dennes sida vänder sig till och således optimeras naturligtvis sidan så att målgruppen ska kunna se den. De sidor som är tungladdade och/eller krävande är troligtvis inte riktade till din morfar. Men om gubben nu ändå hittat dit så får han väl skylla sig själv om hans burk inte pallar att visa sidan korrekt, och inte skylle på sidskaparen.
Om nu din morfar mot förmodan skulle ingå i sidskaparens målgrupp så har naturligtvis denne gjort en felbedömning eller så ligger morfar i de få spillprocenten av kundgruppen som vill nås, och det är inte mycket att göra åt saken.

Personligen strävar jag mot att få mina sidor att se någorlunda likadana ut i de största webbläsarna (IE, FF, OP) och tror mig då kunna nå ut till de ja vill nå ut till, men ja kräver inte, och vill absolut inte, att alla sidor ska vara smärtfritt synliga för din morfar. För tänk då vad tråkig webben hade sett ut.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!