EU kan döma Intel till miljardböter

Permalänk
Medlem

Ungefär samma anklagelser som Intel fälldes för i Japan för drygt två år sedan. Där var böterna som Intel fick betala betydligt lägre dock.

Permalänk
Avstängd

EU är AMD fanboys!

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det visar sig att Intel bryter mot reglerna kommer de att få böta upp till 10% av sina årsinkomster vilket är ungefär 23 miljarder kronor.

230 miljarder i inkomst per år är inte dåligt. Undrar vilka siffror AMD ligger på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag... jag orkar inte ens börja. Har folk ens läst grundartiklarna?! Hur täcks man öppna käften innan man har koll på vad artikeln handlar om?

Rätt mycket "snillen som spekulerar" här igen, som vanligt, tyvärr.

Vi diskuterar nyheten som sweclockers presenterade. Om du säger att den informationen är fel så säg det rakt ut och inte till oss. Vänd dig till någon moderator.
Vi kommenterar således informationen som vi har läst i ovanstående artikel. Om vi hade läst det på en annan sida av en annan skribent så hade vi nog kommenterat där.

För övrigt så är det inget fel på spekulationer oavsett om man är "lite efter" eller en Einstein.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Hur gick det förresten den gången då AMD stämde Intel för ungefär samma sak. Skummade faktiskt igenom ett dokument för ett tag sen med asmånga anklagelser om mutor och skit som Intel har gjort för att skada AMD.

Hoppas AMD får lite uppsving nu när Phenom snart kommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
230 miljarder i inkomst per år är inte dåligt. Undrar vilka siffror AMD ligger på?

Enligt Wikipedia så ligger Intels "Revenue" på ~230 miljarder SEK, inte deras inkomst. De plussar alltså inte på 230 miljarder per år, utan (återigen enligt Wikipedia) ca 39. Lägg märke till att jag är apkass på företagsekonomi så ta allt detta med en vagn salt.
AMD gick ju back 2006 så det är svårt att säga hur mycket de tjänar just nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Pissiga amd suger ändå..

Go intel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
Pissiga amd suger ändå..

Go intel!

Hurra för korrumperad marknad. Efter att ha läst igenom några av dina tidigare inlägg tycker jag att du borde läsa på lite innan du spyr ut sån skit.

Vissa inlägg är ju helt väck.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Det där luktar ju Microsoft hela vägen....driva monopol kanske? Stämningsansökningar i mängder verkar ju vara priset för att man gjort en grym produkt! Woho! Har småföretagare och övriga konkurrenter inget att komma med så är det ju självklart att dom inte får sålt sitt skit?

Det där va det dummaste jag har hört. Nu drar du ju alla småföretagare över en kant, alla gör inte dåliga produkter. Och om alla skulle göra som Intel, i det här fallet köpa ut motståndare, får vi ju inga nya unika och kanske t.o.m. mycket bättre produkter.

I det stora hela så ligger förlusten i att AMD kunde ha gjort mycket bättre och snabbare CPU:er med dom vinsterna som Intel snodde åt sig.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Summa sumarum om Intel inte spelat så fult (iofs inget vi vet till 100%) så skulle det vara mycket troligt att det skulle legat en Amd eller en bättre Intel cpu i många av de paket (inklusive mitt eget) som paserat posten den senaste tiden.

Sen är ju OEM markanden är ju en helt anna sak. Testa att fråga nån datorointreserad vilken cpu de har i datorn där hemma. Skulle inte förvåna mig om du får ett stort frågetecken som svar.
Folk köper det som finns på elgiganten/siba/onoff osv. oavsett om de kan köpa en bättre/billigare cpu separat från något annat ställe.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Undrar när EU själva ska sluta med konkurrenshindrande verksamhet som kostar konsumenterna miljarder.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur folk påstår att utan AMD hade alla suttit på någon föråldrad sten som cpu som kostat 20k...
Även utan konkurans får ju inte intel några intäkter om folk inte uppgraderar och köper nya cpus. Folk uppgraderar bara om de tycker det är värt. Alltså måste intel och AMD årligen uppgradera sina produkter.
Men konkurens behövs för en frisk marknad...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk

Förstår inte vissa som påstår att det är okej att intel gör något sånt här?
Ett brott är ett brott. Tycker det är sjukt oavsett.

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk

whoops! de här var ju verkligen inte oväntat. De är bara bra att EU reagerar starkt på de här och går till botten med de. Intel's fula tricks har varit tillräckligt grova och fula genom åren så de är lika bra att nånting händer.

Visa av inläggen här är fanimej helt vridna. Ex. Att påstå att AMD skulle vara en klon av Intel då är man ju verkligen i sin egna fantasifulla värld.

Nu råkar ju dock Intel ha de bättre prestandalagda processorerna och valet är väl kanske inte så jättesvårt om man vill ha något rejält att komma med. Konkurans behövs men brott lönar sig ju i alla fall inte.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armed_monkey
Nej de hade inte vart okej om ica gjort men. AMD och Intel tävlar om toppen ibland är AMD överst vilket dom vart de senaste åren men nu Är Intel överst.

AMD "överst"? njaaeee.... Intel har alltid innehaft en duktigt mycket större andel av marknaden (typ 70-80% vs 5-10%). Att sedan AMD faktiskt mot alla odds lyckats ta fram bättre processorer ibland kan vi skatta oss lyckliga för, eftersom det hjälpt till att ta ned priset på en fullständigt överprisad marknad.

Den typ av mutor till leverantörer som nämns: "För det andra har Intel dessutom betalat OEM-tillverkare för att skjuta upp eller lägga ner lanseringar av datorer med processorer från AMD." är rent ut sagt katastrofal för samtliga datortillverkare och i slutändan även för oss konsumenter.

Att sedan bötessumman säkert kommer att tillfalla franska bönder så att de kan konkurrera osjysst mot sina utomeuropeiska diton, gör mig bara gråtfärdig...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
Undrar när EU själva ska sluta med konkurrenshindrande verksamhet som kostar konsumenterna miljarder.

Humor? Ironi? Eller är detta trådens kortast uttryckta tankekullerbytta?

Jag förstår att många t ex föredrar Intel framför AMD, andra ogillar EU, men hur det i sig kan förblinda folk att inte se sambandet mellan orsak och verkan förstår jag inte.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så verkar 80% av folket här inte veta vad ordet "objektiv" betyder utan häver ur sig crap som visar på fanboy åt det ena eller andra hållet. Därmed missar dem totalt vad som faktiskt hänt.. "XXX kan dra ballarna i gruset", såg ja någonstans.. Mycket moget. Att ni gillar något företag kan ni skriva i "vem e bäst"-tråden istället om de nu finns någon sådan. Det verkar väldigt dumt o säga att Intel gjorde rätt i dem där punkterna som räknades upp, hur mycket man än gillar dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
eu's nya sätt o tjäna pengar, äckel eu.

Reglerna som styr vad som får och inte får göras i en marknadsekonomi finns där bl.a för att du som konsument inte ska bli blåst på pengarna pga kartellbildning och liknande. Gillar du det inte kan du flytta till Kina eller något.
Som sagt är det ju inte någon nyhet att Intel använde allt annat än lagliga metoder för att stärka sin marknadsposition när deras produkter inte kunde mäta sig med konkurenternas. Fuskare ska straffas.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

Tycker det är tragiskt att hormonstinna Intel-tokar över huvud taget ens får skriva i denna tråd. Intel är herre på täppan - inget att förneka, Core 2 Duo är rå - men det är dåligt för både AMD och oss när de fulspelar. För AMD är det rätt självklart dåligt: De konkar och mängder av folk blir arbetslösa. Och för oss då ett Intel-monopol lär leda till dyrare CPUs och långsammare utveckling. Jag tycker det är alldeles utmärkt att C2D är kungen av CPUs för då måste AMD leverera, vilket de lär göra.

Blir så arg när idioter skriver att det är rätt att fuska bara för att man har en bättre produkt. Om nu C2D är så överlägsen, varför måste Intel fula sig? Det är inte etiskt att bedriva den sortens konkurrens som Intel gör (om man nu ens kan kalla den det) och de ska straffas för det. Personligen tycker jag att EU ska göra sitt, men AMD ska inte gå vidare till domstol för att klämma Intel på pengar utan vara bättre än så och göra sitt när Phenom ska lanseras.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Jag förstår inte hur folk påstår att utan AMD hade alla suttit på någon föråldrad sten som cpu som kostat 20k...
Även utan konkurans får ju inte intel några intäkter om folk inte uppgraderar och köper nya cpus. Folk uppgraderar bara om de tycker det är värt. Alltså måste intel och AMD årligen uppgradera sina produkter.
Men konkurens behövs för en frisk marknad...

Du kan ju börja lästa på lite om x86 processorns historia och AMD, cyrix, IMB's inblandning mm då dessa med flera hbar tillverkat både cloner men även egna varianter av x86 comptabila processorer med hetl egna teniker. Intel har kommit över mycket av det pga domslutet som gjordes när Intel stämde AMD för att dom använde x86 isntrucktionsettet och Intel tyckte AMD gjorde cloner. AMD gjorde cloner på 70-80 talet även en hel del cloner på licens från intel så dom gjorde alltså processoer åt intel i sina fabriker.

Utan konkurans hade en Q6600 i dag säkert kostat 12000Kr om den funits äns och om intel kan sälja den för 5 gånger priset behöver dom ju bara sälja 1/5 så många så det blir ju mer ekonomiskt för dom. Säljer dom då desutom fortfarande 1/3 så många CPU:er så känar dom desutom ännu mer så varför utväckla processoerer i uberfart? Folk kommer ändå behöva uppgradera för eller senare även om mjukvaru och hårdvaru utväckligen går lågsammare.

Permalänk

Men herregud så många idioter det finns på det här forumet.
Har Intel gjort något olagligt skall de böta för det.

Om nu anklagelserna stämmer så sjunker Intel rejält i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Undrar när EU själva ska sluta med konkurrenshindrande verksamhet som kostar konsumenterna miljarder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
Humor? Ironi? Eller är detta trådens kortast uttryckta tankekullerbytta?

Jag förstår att många t ex föredrar Intel framför AMD, andra ogillar EU, men hur det i sig kan förblinda folk att inte se sambandet mellan orsak och verkan förstår jag inte.

Självklar måste KimTjik mena EUs jorbruksstöd som konkurerar ut bönder i u-länder och andra liknande saker våra folkvalda (jo det är våra folkvalda representanter) i Bryssel beslutat om. Dett är väl dock inte rätt forum för sådana diskussioner.

Konkurrens är alltid nyttigt så länge den sker på lika vilkor, skulle Intel ha åsidosatt konkurensen på något sätt ska de natruligtvis bestraffas.

Alla tjänar på konkurrens, företagen tvingas bli bättre och vi konsumenter får lägre priser och bättre produkter. Sovjetunionen var ju ett exempel där konkurens inte fanns, vissa produkter som tillverkades där var decenier efter västvärlden.

Permalänk
Avstängd

Själv så bryr man sig ju inte om vad det är för märke på grejerna. Bara det fungerar bra för det pris man betalar. Det är ju det viktiga.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A_Jonas
Självklar måste KimTjik mena EUs jorbruksstöd som konkurerar ut bönder i u-länder och andra liknande saker våra folkvalda (jo det är våra folkvalda representanter) i Bryssel beslutat om. Dett är väl dock inte rätt forum för sådana diskussioner.

Eh... Hallå där, det var inte jag som skrev det, däremot citerade jag detta ifrån RMgX ! Du har på något sätt lyckats få vända upp och ner på det hela; det jag skrev tillföll RMgX och tvärtom.

Det här blev ju genast mer spännande än förväntat, för nu får man kredit, eller bannor, för något man inte skrivit.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att folk skäller på att andra inte är objektiva och fanboys bla bla osv och sedan slänger ur sig någon subjektivt dynga i nästa paragraf.

En annan intressant sak är att folk behandlar intel som någon slags person, som varit dum, ska straffas, haha rätt åt honom.
Det är ett företag. Det har brutit mot regler. Det ska därför bötfällas. Det verkar som folk tycker om att betrakta marknaden som en brottningsmatch mellan en stor fet ful snubbe som heter intel och en smal ettrig skit som heter AMD.

Konkurens sänker priser, men det betyder inte att den snabbar på utvecklingen. Ett monopol kan utveckla sina tjänster mycket bätte än flera konkurerande företag. Bara för att folk inte tycker om monopol betyder inte det att man måste se på det med förvrängd syn. Ett monopol har mer resurser att spendera på utveckling och kan därmed utveckla bättre. Enkel ekvation. Problemet är att företaget behöver inte utveckla för att konkurera, däremot måste det utveckla för sin överlevnad. Om intel inte skulle ha utvecklat sina prossesorer sedan 486an skulle ju ingen köpt en prossesor om inte deras gamla gått sönder. Intel skulle inte tjäna några pengar vilket skulle göra Paul Ottelini och de andra gubbarna ledsna. Intel skulle fortsätta utveckla sina prossesorer så att folk skulle köpa nya för att uppnå maximal vinst. Priset, utan konkurans, skulle däremot gå upp. Det skulle samtidigt leda till att mera pengar skulle kunna inveteras i utveckling. Mer pengar skulle också istället kunna åka ner i gamla mäns fickor. Vilket alternativ, om utvecklingen skulle gå snabbare eller långsammare, om det skulle gynna kunden, går inte att svara på i ett inlägg på swec.
Ett bra monopol är som en bra diktator, den utopiska lösningen. Problemet är att bra diktatorer inte växer på träd direkt.
Ja, konkurens är bättre. Men för det behöver man inte se saker med blinda ögon.
Det är långa inlägg ikväll, måste ha ätit något olämpligt...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Att de gör nåt som är olagligt bryr jag mig inte om sålänge det inte skadar den teknologiska utvecklingen eller hämmar konkurrensen. Punkt 2 ser jag som grovt oschysst vilket ska straffas eftersom det hämmar konkurrensen.

Den teknologiska utvecklingen har ju alltid fått ett litet hopp under krigstider mellan två jämnställda sidor. Är det inte samma sak när två tävlanden (t.ex ATI mot Nvidia) har ungefär lika bra produkter och båda vässar dem så gott de kan ?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk