Intel döper om Core 2 Duo till Core 2?

Permalänk
Medlem

Jag tycker om AMDs namnsystem. De har klättrat upp från 1XXX till 6XXX under ett antal år. Högre nummer innebär nästan alltid en snabbare processor. Är det en dual core ser man det lätt genom att det står "X2". Är det en singel core finns inte X2 med.

Nu när Phenom kommer blir det lite annorlunda beteckningar, men principen är den samma.

Enligt mig har AMD alltid varit bättre än Intel när det gäller att döpa sina produkter och namnge dem.

Jag hoppas att Intel kan ta efter AMD på ett eller annat sätt.

Permalänk
Avstängd

varför inte Core Q6600 eller Core 4 Q6600 för qvaddrarna och bara Core E6600

annars palla bry sig? vi kan ju sitta här och ge en massa förslag... men tror ni intel sitter och läser på swec eller? ...ja klart att det säkert finns nån som jobbar där som läser det här.... men kan han/hon ändra namnen åt oss?

och entuiast ligan kan ju läsa sig till vilken prolle dedt är frågan om!

Hat bra!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk

Smart, man har ett namn på ett antal produkter, namnet består av 3 ord (eller ja, 2 ord och 2 siffra) 2 tredjedelar av namnet är lika för ALLA, hur ska vi föränkla namnet då? tänker Intel, ju vi tar bort den 1/3 av namnet som faktiskt antyder om en viss skillnad av produkterna ... smart smart.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Smart, man har ett namn på ett antal produkter, namnet består av 3 ord (eller ja, 2 ord och 2 siffra) 2 tredjedelar av namnet är lika för ALLA, hur ska vi föränkla namnet då? tänker Intel, ju vi tar bort den 1/3 av namnet som faktiskt antyder om en viss skillnad av produkterna ... smart smart.

ja just ja, man kan ta bort det som är lika för alla processorer.

Permalänk
Medlem

Dags att rensa upp men inte göra det intetsägande. Min pappa håller på skaffa bärbar och jag har uppfattat en hel del förvirring där. Svårt att förklara skillnaderna för de mindre insatta då det ibland är förvirrande lika namn eller namn som är intetsägande. Var mycket lättare förut.

Permalänk

varför inte bara döpa dom till 1Core, 2Core osv...
onödigt att dom ska krångla så mycket, det var bättre förr då man kunde räkna mhz:en och jämföra det istället

Permalänk

X core ¤#
där X är solo/duo/quad, ¤ är namnet på serien (Förr skulle det alltså kunna vara tex Celeron, Pentium, Xeon osv) och # är numret på processorn.

Ex.

Quad core E3
Duo core Simple 4

osv.
För varje ny serie som introduceras så har man ett nytt serienamn.
Funkar finfint, och kan användas i åtminstone 2-3 år...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Core 2 Dou:s föregångare heter Core Duo och Core Solo. De är som att döpa om Pentium 4 till Pentium 3.

Eller Pentium D / Pentium "Dual-Core" till Pentium, vänta nu ...

Core Duo säljs nog inte 2008 ens så känns som en vettig lösning tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly

C2D namnen verkade fungera ok i början...

Håller inte med. C2D var kasst från dag ett.

Först kommer man med Core Solo och Core Duo. Fine. Jättebra, inga problem man förstod direkt vad det handlade om.

Sen kommer Core 2 serien.

Core 2 Duo, kan väl inte ses som särskilt logiska namn för folk som inte är intresserade? T.o.m på datorforum uppstod det missförstånd och förvirringar
När folk bara skrev Core 2 visste folk inte om det var någon singlecorevariant, eller om det var en Core Duo som menades eller om det faktiskt var en Core 2 Duo.

Personligen har jag inga problem med detta, folk orkar ju knappt skriva ut Quad på Quadprocessorer längre utan i text skriver man ändå bara Qxxxx så någon egentlig skillnad tycker jag inte att det är. Även om jag håller med förslaget att Core Solo, Core Duo, Core Quad vore bättre.

Att systemet är kasst är en sak men det är inget mot grafikkortsmarknaden och av marknadsföringssynpunkt ska det väl vara krångliga produktnamn?

Permalänk

Väldigt vad dom ska krongla till det!

kan inte grejerna bara heta nu som dom heter! man kommer ju inte att veta om Q6600 är en quadcore, solo eller dual om den heter Core 2 Q6600, ärligt talat, om jag inte hade hängt med i utvecklingen så hade jag trott nu att core 2 Q6600 var en dual core och INTE en Quad, i värsta fall en prolle med 6 kärnor för att 2+Q=6.

Som sagt som någon sa i början av denna tråd, dom kan väl heta: Core Quad, Core Duo respektive Core Solo?

nääej, jag blir riktigt pissed nu, för nu gillar jag intel mindre så jag stavar deras namn med litet "i"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Eller varför inte Core duo

för att det finns redan processorer baserad på förra mobila kärnan som heter det.
Ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=80423

Varför det inte kan heta DUO och QUAD längre förstår jag inte, Det e jättebra namn tycker ja.

Permalänk
Medlem

Det är inte Core 2 Duo och Core 2 Quad som förvirrar folk. Det är alla nummer och siffror som 420, E2140, E2160, E4300, E4400, E6320, E6300, E6750, X6800, Q6850, Q6600 etc. Intel måste hitta ett bättre system för just siffrorna.

Permalänk

eller sluta små klocka dem och sedan ge ut dem i t ex. E6600 och E6700...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Det är inte Core 2 Duo och Core 2 Quad som förvirrar folk. Det är alla nummer och siffror som 420, E2140, E2160, E4300, E4400, E6320, E6300, E6750, X6800, Q6850, Q6600 etc. Intel måste hitta ett bättre system för just siffrorna.

Håller med. Duo och Quad var ju det enklaste och bästa då man snabbt vet hur många kärnor den har. Deras siffror säger mig däremot inte ett skvatt...

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)