varning för Computer City

Permalänk
Medlem

varning för Computer City

God morgon.

Igår eftermiddag var jag in på Computer City på Kungsgatan i Sthlm för att köpa en ny HP DV6599 bärbar dator men dessverre var dom slutsålda där så säljaren ringde till Barkarby butiken och dom meddelade att dom hade några kvar. Vi åkte dit och allt var frid och fröjd. Väl inne i butiken kontaktade jag säljaren att vi var kunderna från Kungsgatan och då fick vi veta att det var någon kille som var ny och han hade sagt fel om lagerstatus men att det fanns (en) kvar som endast var visad för kund i butik. Så jag gick med på det eftersom jag litade på säljarens ord.

Nu på morgonen när jag skulle göra en återställnings skiva, eftersom HP numera inte bifogar skivor till sina nya datorer kom det upp ett meddelande att recovery cd är redan gjorda och det gick bara att göra (en) uppsättning. Men vafan, hade säljaren lurat mig? Kollade history file och upptäckte då att den 12 aug hade minsann dessa återställningsskivor gjorts! Vet inte om jag ska garva eller gråta åt detta. Men har printat ut loggfilen som bevis att det är inte jag som haft datorn den 12:e aug då jag köpte den igår.

Vad tror ni jag kommer får för svar i butiken? Kan jag lämna tillbaka denna dator och få en NY istället? Vilka chanser har man att häva köpet?

Mvh, André

Permalänk
Avstängd

Du har 30 dagar på att göra ångra ditt köp, så det är bara att traska till butiken.. Inga problem alls.

Köpte själv en bärbar dator nyligen dock från EL-Giganten, ångrade mig dock dagen efter då den lät rätt kraftigt.. Traskar dit och lämmnar tillbaka den, sen kommer jag hem så ringer säljaren upp "Hej du glömde lämna recovery skivorna" hehe

Men angånde att säljaren säger "endast visad" kanske han var ärlig och bara trodde den var visad? Han är säkert inte ensam i butiken, och jobbar troligtvis inte hela dagen då butiken är öppen..

Detta kan man iofs lägga i system att göra, köpa en sak sen lämna tillbaka den 29 dagar senare. T.ex om man blir sugen på en 52" hehe.. Så länge man har kvar alla förpackningar, osv så är det lugnt.. Men frågan är vad personalen hade sagt efter ett tag..

-----------
Saxat från deras hemsida.

"30 dagars öppet köp
ComputerCity erbjuder 30 dagars öppet köp både vid köp i varuhusen och på computercity.se."

Permalänk
Medlem

men gäller verkligen 30 dagars regeln för en bärbar dator eftersom kartongen är öppnad och datorn är använd? T.ex en mobiltelefon som är öppnad och använd kan man ju inte lämna tillbaka det borde vara samma sak med en dator. Men i detta fallet då jag helt öppet har blitt lurad borde andra regler gälla.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandera
men gäller verkligen 30 dagars regeln för en bärbar dator eftersom kartongen är öppnad och datorn är använd? T.ex en mobiltelefon som är öppnad och använd kan man ju inte lämna tillbaka det borde vara samma sak med en dator. Men i detta fallet då jag helt öppet har blitt lurad borde andra regler gälla.

Ja du kan lämmna tillbaka så länge allt är i det skicket som du fick sakerna i. Returrätten gäller i stort sett allt förutom abbonemang och mobiltelefoni så vitt jag vet...

Så det är lugnt, du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

Ok, butiken öppnar klockan 11 ska hänga på låset. Forts följer..

Permalänk
Avstängd

Tycker du borde ändra topicen, känns lite aggresivt "VARNING" då du bara behöver lämna tillbaka datorn och så är allt bra igen.. Annat mot om någon inte skickat din vara du köpt, då är nog varning på sin plats..

Iofs är det mina tankar då.

Permalänk
Medlem

jo, en varning är befogad då de säljer en dator och säger att den endast är visad och sedan hittar jag av en slump en logfil på recoverys. Först framgår det att backupskivor är gjorda den 12 aug.

Loggen:

Sun Aug 12 19:03:10 2007: Running Recovery Disc Creation (FV: 7, 0, 1, 27, PV: 7, 0, 1, 27)
Sun Aug 12 19:30:05 2007: Starting creation process using media ID: 4400(DVD) (2 media to create)
Sun Aug 12 20:04:03 2007: - Media 0 successfully created
Sun Aug 12 20:15:22 2007: - Media 1 successfully created
Sun Aug 12 20:16:12 2007: Exit application CD Creator
Mon Aug 13 19:43:08 2007: User start the application
Mon Aug 13 19:43:42 2007: Cancel button has been pressed.
Tue Aug 14 19:53:05 2007: User start the application
Tue Aug 14 19:53:38 2007: Next button has been pressed.
Tue Aug 14 19:53:40 2007: Cancel button has been pressed.
Tue Aug 14 19:54:33 2007: User start the application
Tue Aug 14 19:54:40 2007: Next button has been pressed.
Tue Aug 14 19:54:56 2007: The radio button 1 has been selected
Tue Aug 14 19:54:58 2007: Next button has been pressed.
Tue Aug 14 19:56:12 2007: Back button has been pressed.
Tue Aug 14 19:56:14 2007: Cancel button has been pressed.
Sun Aug 19 14:02:01 2007: User start the application
Sun Aug 19 14:02:11 2007: Start from RP - no MLSP - check if valid user partition
Sun Aug 19 14:02:11 2007: Welcome menu - user partition exist
Sun Aug 19 14:02:28 2007: Next button has been pressed.
Sun Aug 19 14:02:28 2007: Ask user before launching MS system restore
Sun Aug 19 14:02:30 2007: The radio button 1 has been selected
Sun Aug 19 14:02:31 2007: The radio button 1 has been selected
Sun Aug 19 14:02:33 2007: The radio button 2 has been selected
Sun Aug 19 14:02:34 2007: Next button has been pressed.
Sun Aug 19 14:02:34 2007: Ask user to confirm recovery process launch
Sun Aug 19 14:02:36 2007: The radio button 1 has been selected
Sun Aug 19 14:02:37 2007: Next button has been pressed.
Sun Aug 19 14:02:37 2007: Ask user if backup before recovery
Sun Aug 19 14:02:41 2007: The radio button 2 has been selected
Sun Aug 19 14:02:42 2007: Next button has been pressed.
Sun Aug 19 14:02:42 2007: Start recovery process
Sun Aug 19 14:17:22 2007: Recovery process completed
Sun Aug 19 14:20:24 2007: Cancel button has been pressed.
Sun Aug 19 14:20:24 2007: Restart system

(15.15) Står det sedan på kvittot att jag hade köpt denna dator som är återställd i butiken. Är det inte riktigt dåligt?? Och sen säga att den BARA är visad. Kanske visste dom inte att denna loggfil fanns? Tur för mig att jag hittade den och har den som underlag till att jag vill ha en ny dator eller pengarna tillbaka.

Ifall jag nu inte hade haft loggen så hade jag ju inte kunnat bevisa att det inte är jag som gjort backup skivorna som endast går att göra (en) gång. Dom hade kunnat sagt åt mig idag när jag kom in och klagade att det lika gärna kunnat vara jag själv som gjort backup skivorna och recoveryn...men skönt att ha beviset att det inte är så.

Permalänk

Jag själv är extremt skeptisk då jag handlar på El Giganto. Tittar mycket noga efter tecken på att kartongen varit öppnad innan, så jag inte ofrivilligt drabbas av "demoex" eller ett ex som är återlämnat av en tidigare kund.

Permalänk
Medlem

Verkar som om du fått en dator som återlämnats, troligen därför de inte hittade den i lager direkt heller.

Av principskäl skulle jag häva köpet o kräva pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Hej

Varför inte vänta med att klaga innan du kontaktat Computer City och hört vad dom har att säga? Alla kan göra misstag

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYPD
Tycker du borde ändra topicen, känns lite aggresivt "VARNING" då du bara behöver lämna tillbaka datorn och så är allt bra igen.. Annat mot om någon inte skickat din vara du köpt, då är nog varning på sin plats..

Iofs är det mina tankar då.

Jag håller med NYPD. Tycker det är alldeles för tidigt att gå ut med en varning innan du ens pratat med Computer City. Alla butiker kan begå misstag men det är hur de hanterar dom som skiljer dom åt.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Att blåljuga inför en kund är inte ett misstag det är ett uppsåt! Sådetså

Permalänk
Medlem

Nej det är inte sådetså.

Störande med alla varning topics, gå tillbaka med den istället som en vuxen och prata med dem för även butiker gör misstag, det är faktiskt helt vanliga döda som jobbar där inte stålmannen och spindelmannen.

Tror inte dem gav dig en lögn, snarare var dem säkra på att det var ett "bra" demo-ex, enkelt.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

lerutis och ni andra, jag undrar om ni verkligen har läst innehållet i mitt inlägg om hurvida omständigheterna var i CC butiken i Barkarby?

Vill fortfarande varna alla i detta forum för Computer City att alltid kontrollera att saker är nya och inte retunerade grejer.

Hursomhelst så kontaktade jag säljchefen idag och fick veta att killen hade en varning på sig sedan tidigare. Var in på CC butiken på Kungsgatan idag och fick ALLA pengar tillbaka. Inte mer en rätt. Saken är ur världen och iallafall inte jag kommer att handla där igen.

Kommer alltid numera ta för vana att alltid kontrollera kartonger och annat emballage innan man köper något i fortsättningen.

Slutet gott allting gott. Over and out...

ps! Säljaren på CC butiken lovade mig att den var öppnad av honom själv och ENDAST visad, vilket där var en lögn. Inget annat en så. Thats all folks..

Permalänk
Avstängd

bandera: bra att du fick tillbaka pengarna, som jag redan visste inte var ett problem.

Men angånde att säljaren sa "endast visad" jobbar denna kille dygnet runt i butiken? Man märker när en Stockholmare gör en tråd ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYPD
bandera: bra att du fick tillbaka pengarna, som jag redan visste inte var ett problem.

Men angånde att säljaren sa "endast visad" jobbar denna kille dygnet runt i butiken? Man märker när en Stockholmare gör en tråd ;P

Alltså, säljaren uppgav att det var han som visat den endast samma dag jag var inne i butiken. Därav lögnen. Vad exakt är det du inte förstår i det hela?

Permalänk

Borde inte topic nu vara: Varning för 1st säljare på Computer City i Barkaby

Du har fått rätt och dina pengar har du också fått tillbaka, är inte då varningen obefogad ? Varningen hade varit mer befogad om Computer City vägrat att ta tillbaka datorn.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Du varnar helt obefogat innan du ens pratat med butiken, du är otrevlig mot de som påpekar du kunde väntat lite.

Vad är det du inte förstår i det hela?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Nu lägger vi ner denna tråd tycker jag, varför älta i det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandera
Nu lägger vi ner denna tråd tycker jag, varför älta i det?

Varför gjorde du tråden i början ens? Du var tvungen att gnälla känns det som.

Permalänk

Dock gjorde ju affären rätt och han som sålde fel, en person är ju trots allt inte ett företag, och dom hjälpte dig med att fixa detta, så tvärtom verkar dom ju ypperligt bra som företag. Finns alltid rötägg på företag, deal with it.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Finns mao ingen anledning att varna för Computer City eftersom butiken i detta fall hanterade ärendet helt korrekt. Bandera fick pengarna tillbaka och försäljaren som lämnade felaktig uppgift vare sej det var frivilligt eller ofrivilligt fick en varning.

Det man kan lära sej av historien är att alltid försöka lösa saken med butiken först innan man börjar posta negativa trådar om butiken ifråga.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandera
lerutis och ni andra, jag undrar om ni verkligen har läst innehållet i mitt inlägg om hurvida omständigheterna var i CC butiken i Barkarby?

Vill fortfarande varna alla i detta forum för Computer City att alltid kontrollera att saker är nya och inte retunerade grejer.

Hursomhelst så kontaktade jag säljchefen idag och fick veta att killen hade en varning på sig sedan tidigare. Var in på CC butiken på Kungsgatan idag och fick ALLA pengar tillbaka. Inte mer en rätt. Saken är ur världen och iallafall inte jag kommer att handla där igen.

Kommer alltid numera ta för vana att alltid kontrollera kartonger och annat emballage innan man köper något i fortsättningen.

Slutet gott allting gott. Over and out...

ps! Säljaren på CC butiken lovade mig att den var öppnad av honom själv och ENDAST visad, vilket där var en lögn. Inget annat en så. Thats all folks..

Rent skitsnack att sälj-chefen hänger ut sin anställde me komentaren att "han fått en varning" tidigare. Om han sagt det hade jag ringt till Dixons VD o fått säljchefen sparkad!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs