Nio nya processorer från Intel?

Permalänk
Medlem

Jag håller med echo. Har den fyra kärnor så har den fyra kärnor. Sen att implementationen av Quad Cores skiljer sig och att det finns bättre och sämre sätt att göra det på är en helt annan diskusion. Men det gör inte processorn mer eller mindre äkta då det inte finns någon absolut definition på vad en Quad Core är mer än att den har fyra kärnor. En oäkta Quad Core skulle i så fall kanske bara ha tre kärnor

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

oki, då ställer jag frågan rätt ut: är processorn den förpackning som stoppas i sockeln eller den kiselkonstruktion som sitter fast på den förpackningen?

äkta? tja... logiken är inte tillverkad som en quad, det är ett 2S-system i 1S-format, med prestandamässiga nackdelar som det innebär (vs ett äkta 2S-system och en konstruktion där alla 4 kärnor har dedikerad kontakt med varandra)

är du fortfarande tvåhänt och tvåbent om jag klyver dig på mitten och lutar halvorna mot varandra?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt vän med uttrycket äkta/oäkta quadcore/dualcore osv. Det implicerar att det ena är så som det ska göras och det andra ett fulhack.

En quadcore är en quadcore oavsett implementation. Att vi vill särskilja dem genom att skriva äkta/oäkta, visst, men det är ju bara för att abstrakt skilja på effektiva vs. ineffektiva lösningar som bara har praktisk anknytning om man ser till dagens architekturer och egentligen rätt irrelevant sett ur ett större perspektiv.

Det ändrar visserligen inte det faktumet att det (idag) är en viktig specifikation och visst kommer jag använda mig av termen men för den här diskussionen tycker jag inte att det är relevant.

Som sagt, i framtiden blir det säkert svårt att klassifiera hur många kärnor (utifrån dagens synsätt) en CPU har, men idag har vi en, två eller fyra identiska kärnor.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att "ett 2S-system i 1S-format" är mer Quad Core än ett 2S-system. Fast det beror väl på hur man vill tolka definitionen av processor. Sen kan man ju hävda att om det är "ett 2S-system i 1S-format" så är det ju 1S-format med fyra kärnor vilket blir Quad Core i mina öron.

Sen är ju frågan om dessa Quad Cores verkligen är så innefektiva som det låter i den här tråden. Oftast körs seperata trådar/processer på varje kärna med väldigt liten kontakt imellan och då spelar det ju ingen roll?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nu blir det lite svårt att välja. Men max 4000 kr för en prolle för min del. I så fall blir det antingen en 3,00 GHz Wolfdale eller en 2,66 GHz Yorkfield. Ska ha den till mitt nya datorbygge. Som för övrigt blir ett Bearlake G+ mobo och ett ATI RV670 alt en GTS-variant av Nvidias kommande G90-serie. DVS Geforce 9800 GTS. Har redan köpt in minne och chassi.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt att det kan vara quad core diskussion utan att det blir arg stämning.

Visst, de är inte samma kiselbricka. Men jag har börjat svänga i det där om det är så dåligt eller inte. En kärna exekverar kod som den får från minnet och då och då (när det kommer en sådan instruktion) skriver den ut något till minnet (RAM). Alla cache-minnen är ju transparenta. Det är inte programmeraren som bestämmer (explicit) vad som ska vara där. Det finns ju ingen kommunikation mellan kärnorna där de för någon logisk kommunikation (pratar något vettigt). All sammordning i det stora hela går ju via saker som finns i RAM.
Kärnorna behöver ju viss synkning av cache:arna, det håller jag med om är direkt kommunikation.

intel quadisarna har ju en systembuss som de sitter på likt vanliga 2vägs system. Alla kärnor i K10 har väl snabbare åtkomst till minnet genom att minneskontrollern är integrerad, men de har bara en kontroller och ett minne.
Nu tänker jag bara på kommande singlesockel opterons.

När det gäller 4 och 8 socklar för K10 kommer den nog piska sönder penryn så mycket så. Nuvarande Opteron 8-vägs system (med 8222SE) står väl sig fortfarande bra mot intels då intels sitter och kvävs på sin systembuss. När man är uppe i så många kärnor totalt så behövs det flera minneskontroller och NUMA kapabelt OS så det håller schemaläggningen av trådar på samma kärnor (om möjligt) så man får mest nytta av cachen.

Hmm jag fick nog inte så mycket uttryckt här

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Sorry oklarheten men har läst att det ska gå höja multipliern med .5 åt gången.
Då är min fråga är dessa processorer multiplier upplåsta, eller kommer det bara gälla för "extreme edtion"