Hur få dvd-hårddisk och Boxer att funka ihop?

Permalänk
Medlem

Hur få dvd-hårddisk och Boxer att funka ihop?

Hej,

Jag har nyligen flyttat till villa, och fick då byta från com hem till Boxer-box. Har sedan tidigare en dvd-hårddisk med dubbla tuners från Philips. Men jag får dom inte att funka ihop! Har försökt koppla på alla möjliga sätt, nu är det kopplat med antennsladd in i boxer-boxen, samt scart mellan boxer-box och tv, och en scart mellan boxer-box och dvd. Men det går alltså inte att vare sig kolla tv genom hårddisken, än mindre pausa och spela in. Vore mycket tacksam för hjälp med detta!

Mvh, Anna

Permalänk

Hör av dig till Philips eller Boxers support istället.

Philips brukar ha grova väntetider i telefon men ring med en högtalartelefon eller dra upp volymen på mobilen bara så kan du ha den liggandes bredvid bara medan du gör annat.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Bra idé, tack, ska höra av mig till Philips..

Permalänk
Medlem

Kolla på boxers hemsida hur du ska koppla med en dvd/video. Jag har comhems digitalbox o då går antenn in i boxen, scart till tv o scart till dvd och hdmi från dvd till tv. Sen även en antennsladd från box till dvd o från dvd till tv.

Permalänk

Har inte så stor koll på boxer, men den kan antagligen inte skicka ut mer än en kanal i taget(om den inte har en massa tuners och kan skicka ut med vanlig antenn-sladd, men det finns med all säkerhet inte för vanliga dödliga människor).

Du kan alltså inte byta kanal på varesig teven eller dvd, för de kan bara visa den enda kanal de får via scart. Din hd-inspelare blev helt plötsligt mycket mindre användbar, det är så digital teve funkar, värdelös skit som nån idiot skulle packa på sverige!
Anledningen till att det funkade hos comhem är att det inte är digitalt, signalerna kommer analogt, och då kan hd-inspelaren själv bestämma vilken som ska spelas in och vilken som ska visas.

Ni ska förstå att jag hatar digitalteve, jag har gått i taket för detta många gånger. Men jag har turen att ha comhem nu.

Visa signatur

/BobDeluxe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobDeluxe
Har inte så stor koll på boxer, men den kan antagligen inte skicka ut mer än en kanal i taget(om den inte har en massa tuners och kan skicka ut med vanlig antenn-sladd, men det finns med all säkerhet inte för vanliga dödliga människor).

Du kan alltså inte byta kanal på varesig teven eller dvd, för de kan bara visa den enda kanal de får via scart. Din hd-inspelare blev helt plötsligt mycket mindre användbar, det är så digital teve funkar, värdelös skit som nån idiot skulle packa på sverige!
Anledningen till att det funkade hos comhem är att det inte är digitalt, signalerna kommer analogt, och då kan hd-inspelaren själv bestämma vilken som ska spelas in och vilken som ska visas.

Ni ska förstå att jag hatar digitalteve, jag har gått i taket för detta många gånger. Men jag har turen att ha comhem nu.

Om du med tur menar kass bild och monoljud så visst...
Det är inte digitalteve som är felet utan att tillverkarna vill sälja gamal skit och inte stoppar inte digitala tuners i apparaterna. Om han köpt en med dvb-t-motagare hade det inte vart några problem. Mitt förslag är att sälja skiten och köpa en ny box med inbyggd hårddisk, smidigare på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobDeluxe
Har inte så stor koll på boxer, men den kan antagligen inte skicka ut mer än en kanal i taget(om den inte har en massa tuners och kan skicka ut med vanlig antenn-sladd, men det finns med all säkerhet inte för vanliga dödliga människor).

Du kan alltså inte byta kanal på varesig teven eller dvd, för de kan bara visa den enda kanal de får via scart. Din hd-inspelare blev helt plötsligt mycket mindre användbar, det är så digital teve funkar, värdelös skit som nån idiot skulle packa på sverige!
Anledningen till att det funkade hos comhem är att det inte är digitalt, signalerna kommer analogt, och då kan hd-inspelaren själv bestämma vilken som ska spelas in och vilken som ska visas.

Ni ska förstå att jag hatar digitalteve, jag har gått i taket för detta många gånger. Men jag har turen att ha comhem nu.

Comhem sänder analogt parallellt med det digitala, tittar du via din box så får du bara en kanal in i din dvd och tittar du via den vanliga atennsladden så får du alla analoga kanaler in.

Men trådskaparen verkar ju inte få ngn bild alls, eller? Oavsett digitalt lr analogt borde det ju gå att pausa live tv via dvd om man kopplar box->dvd->tv.

Permalänk
Medlem

Kopplade in en häromdagen. Fick gå in en meny i DVD-inspelaren och välja hur scart-ingångarna skulle användas. Sen väljer man den AV-kanalen på DVD:n.

För att titta på TV via DVD:n kopplar du alltså: antennsladd in i digital-tv-boxen, scart från boxen till dvd:n, och sen scart/hdmi från dvd till tv. Kanalbytet sker på boxer-boxen, dvd:n har AV som vald kanal, och tv:n har också AV som vald kanal.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ska testa Moonroys tips ikväll. Vore trist att inte få någon användning för hårddisken som är min favoritpryl nr 1.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om du med tur menar kass bild och monoljud så visst...
Det är inte digitalteve som är felet utan att tillverkarna vill sälja gamal skit och inte stoppar inte digitala tuners i apparaterna. Om han köpt en med dvb-t-motagare hade det inte vart några problem. Mitt förslag är att sälja skiten och köpa en ny box med inbyggd hårddisk, smidigare på alla sätt.

Med tur menar jag fullt kompatibla saker med teknik som är testad i flera år, inte omogen teknik, dåligt konstruerade, långsamma boxar som gör folks nyinköpta prylar obrukbara.

Det egentliga felet är att digitalteve påtvingades för tidigt, innan marknaden hunnit anpassa sig för tekniken, om 10 år när i princip alla teveapparater har digitalteve-tuners inbyggda, när folk som Anna72s hd-inspelare är uttjänta, då ska man släcka det analoga tycker jag.

Man kan göra som du, och skylla på tillverkarna, återförsäljarna och konsumenter som Anna72, men jag tycker felet ligger helt och hållet hos makthavarna, de har sabbat det som var så genialiskt enkelt och smidigt.

Visa signatur

/BobDeluxe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobDeluxe

Du kan alltså inte byta kanal på varesig teven eller dvd, för de kan bara visa den enda kanal de får via scart. Din hd-inspelare blev helt plötsligt mycket mindre användbar, det är så digital teve funkar, värdelös skit som nån idiot skulle packa på sverige!
Anledningen till att det funkade hos comhem är att det inte är digitalt, signalerna kommer analogt, och då kan hd-inspelaren själv bestämma vilken som ska spelas in och vilken som ska visas.

Ni ska förstå att jag hatar digitalteve, jag har gått i taket för detta många gånger. Men jag har turen att ha comhem nu.

Bob du sitter inte med en platt-tv antar jag? Eller har du en bra plasma kanske?
Analog signal ser ju ut som skit på nästan alla platta-tv-apparater, får de digital-tv kan det åtminstone bli okej och uppåt.
Jag har själv en CRT, dock en väldigt ny sådan så bildbehandlingen inne i tvn är digital och den avslöjar bristerna med analog tv tycker jag man kan säga.
Ibland kan det se riktigt bra ut, ibland inte.

Sen är ju inga inspelare obrukbara bara för att man inte kan se på en annan kanal än den man spelar in på. Tror de flesta använder recordern när de är borta och inte kan titta. Dessutom finns det boxar med dubbla tuners nu.
Även om det är en riktig röta med höga priser och dåligt utbud för de som sitter med digital-tv via kabel eller ännu värre satellit.

Men jag kan hålla med dig om att riksdagen är lite korkade, de sparar nu massa plats i frekvensutrymmet (vad är bra med det, vad ska de med den till??), problemet är bara att bitraten är alldeles för låg på många kanaler i marknätet. 1, 2 och 4an får så klart bäst bitrate, övriga sämre. Sexan som är en stor kanal och dessutom gratis ser inte bra ut det jag har sett. Mycket dåligt att behandla dem så.

Visa signatur

««« »»»