Permalänk

Laserbehandling av synfel

Jag har länge gått i tankarna att en gång för alla slippa både linser och glasögon. Jag har varit på förundersökning på två ställen i Gbg där det första besöket (Vårda) blev lite av en skräckupplevelse och där det andra (Globen ögonklinik) gav ett mkt mer proffsigt intryck.

Det börjar bli dags att bestämma sig om man skall våga låta nån skjuta av några väl valda laserskurar in i ögonen... Synen är nog det sinnet jag är mest rädd för att mista/skada så det är inget jag beslutar under en fylla precis.

Så har du gjort en laseroperation eller kanske nån du känner väl?

Vilken klinik sådana fall?
Kanske finns nån mer klinik (mest intresserad av kliniker i Gbg) som ni rekommenderar/ej rekommenderar?
Kanske har ni till och med erfarenheter av just Globen ögonklinik?

Skriv gärna ner era erfarenheter här!

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort nån själv men jag är sugen på att göra en.
Är inte aktuellt just nu iofs men om några år så ska jag fixa.

Men kommer följa denna tråden iallafall.

Permalänk

Vad jag har hört och läst på forum så verkar många nöjda med globen då dem har get ett proffisgt & seriöst intryck när man varit där. Kan ju vara dig värt en hotellnatt i sthlm om du gillade stället.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Hej igen!

Jag tjongar in lite mer information som jag fått fram medan jag.. öh.. jobbat

Globen Ögonklinik (www.globeneyeclinic.se) finns på fyra ställen i Sverige, Stockholm1, Stockholm2, Göteborg och Örebro.

Jag håller med dej LsdBoy, Globen ögonklinik (Göteborg för mej) gav ett mkt proffsigt intryck. Men som med allt annat så är det där intrycket mycket beroende på vilka personer man träffar. På min förundersökning träffade jag tex inte doktorn som senare kommer göra ingreppet. Han kanske är ett svin (som doktorn på en annan klinik i Gbg var vad vet jag.

Men ändå kul höra att du hört gott om Globen Ögonklinik (även om du verkar läst om folk som gjort sin operation i huvudstaden). Fast de har säkert liknande synsätt på sin verksamhet osv osv.

Hörde att SBU – Statens beredning för medicinsk utvärdering (www.sbu.se)
håller på med en rapport om just ögonlaserkirurgi (sök på "lasik" i deras sökruta så hittar man rätt). Den skulle ha kommit ut innan sommaren men är nu planerad att ges ut denna hösten. Den har inriktning gentemot vilka komplikationer och synkvaliteter som kan tänkas förväntas vid en operation.

Iom att jag är ganska så sugen på att få till en operation så snart som möjligt har jag skrivit ett mail till kontaktpersonen där på SBU och frågat om de kommer komma fram till nåt entydigt och klart resultat i sin rapport. Får se om han svarar. Ska klistra in svaret här i sådana fall.

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk
Medlem

Håll den här tråden updaterad, har läst en del och är sugen på att "fräsa till" (kul det låter:D) ögonen själv.

Håller på att spara pengar så gott jag kan för att göra en operation i höst, har dock inte tagit steget att göra nån undersökning än, men nog skulle det vara skönt att slippa glasögon i 30 år framåt

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Ställer mig i kö, intresserad av all information som ploppar upp om detta.

Permalänk
Medlem

Här kan ni läsa om några potentiella baksidor med en operation.
http://lasikdisaster.com/
Kan vara nyttigt att bekanta sig med några skräckscenarion (något som personerna som faktiskt råkade ut för dem säkerligen aldrig trodde skulle hända just dem), innan man bestämmer sig för operation.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Gör ni det för syns skull eller för att se bättre ut? Jag håller nog ett öga på den här tråden, så får vi se.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Vila i frid

En kompis gjorde sin på globen i sthlm för över ett år sedan.
Helt underbart enligt honom.

Han fick ha jättemörka glasögon ett par dagar och satt med rullgardinen nere.
Men efter det va allt bara bra.
Även hanns syrra gjorde samma sak, dock fick hon väldigt ont ett par dagar efter, men det gick över.
Och båda är väldigt glada att dom gjorde det. väl värt de 22k dom betalade, säger dom.
Iofs såg båda två väldigt väldigt dåligt innan.

Ända nackdelen som min kompis har nämnt är att när han hade linser så va det inte lika jobbigt att hacka lök

Permalänk
Medlem

Jag känner en som gjorde det för cirka 2 år sedan och han vart hur nöjd som helst, runt 12 k per öga kosta det då om jag inte minns fel.

Har själv tänkt att göra det, som tur är lovade min far att den dagen jag fyller 20 skulle han betala för en sådan operation. Dags att lösa in det snart.

Visa signatur

PSN: Rnann.
Xbox Live: Rnann.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
Håll den här tråden updaterad, har läst en del och är sugen på att "fräsa till" (kul det låter:D) ögonen själv.

Håller på att spara pengar så gott jag kan för att göra en operation i höst, har dock inte tagit steget att göra nån undersökning än, men nog skulle det vara skönt att slippa glasögon i 30 år framåt

Om du nu är sugen på att "fräsa till ögonen Själv" så finns det ett bra alternativ:

http://www.lasikathome.com/

Edit:
Fick precis svar från SBU angående deras projektarbete om laserbehandlingar. Rätt fåordigt svar.

I princip sa han att de planerar publicera arbetet i början av oktober. Att arbetet ej kommer ge några rekommendationer utan bara belysa fakta och dagslägets kunskapsläg.

På min fråga om han tycker jag skall invänta publiceringen innan jag bestämmer mej för att göra en operation så svarade han likadant; han vill inte ge några som helst rekommendationer utan hänvisar till vad min ögonläkare anser (om min läkare tycker jag skall vänta till efter publiceringen).

Jäjä!

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag gjorde en LASIK operation på Globen Eyeclinic i Sthlm för lite över ett år sedan. Mycket nöjd med resultatet.
Det är samma för mig som [-Pale-] har skrivit, knappt märkt någon skillnad mot för att det är jobbigare att hacka lök

Har även lite sämre mörkerseende än tidigare. Men det är inte dåligt mörkerseende. Jag störs inte utav försämringen.

När jag precis hade gjort operationen bekrev jag den på resdagboken. Här är en länk där du kan läsa om min operation.

http://www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=24&userId=4...

Här är en länk från backpacking också, samma text men några kommentarer också.

http://www.backpacking.se/Discussion/ShowPost.asp?PostId=1781...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Hej du SunQ, det där som "Alexander (strobe)" skriver som inlägg på din backpacking.se - stämmer det?

"Hornhinnan läker aldrig i framtiden utan locket man lagt tillbaka på ögat sitter fast av trycket/suget mot ögat."

Låter ju mysko om inte själva ytan nånsin kommer läka ihop. De (klinkerna) skriver att man inte får utföra vissa idrotter (boxning, rugby etc) på ca 1 år efter operation men de pratar inte om att man måste undvika de sporterna för evigt.

Iof så sa hon tanten på informationen att om man gjort en Lasik (flikmetod) och behöver göra en ytterligare operation så måste man vänta ett bra tag tills synen blivit stabil på det ögat "sen öppnar man samma flik igen" ... Jag reagerade inte på det Då. Men kan det vara så att fliken faktiskt aldrig växer ihop i hornhinnan? Känns lite scary sånna fall på nåt vis.

Nån som vet hur det ligger till?

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk

Även om de flesta är nöjda med sin operation så är det precis som Ilja skriver bra att bekanta sig med skräckscenarier först. Finns en annan sida också:

http://www.visionsurgeryrehab.org/

Det där med att hornhinnan aldrig växer ihop helt verkar det ligga viss sanning i, enligt Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lasik#Late_postoperative_complic...

-"Late traumatic flap dislocations have been reported 1–7 years post-LASIK." [27]

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Lenny, jag vet faktiskt inte, men det kan säkert stämma.

Jag har dock fått slag i ansiktet utan att det hänt något

Även hoppat och misslyckats med volter ner i vatten så ansiktet slår i först i vattnet och jag ser fortfarande lika bra.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Tja jag funderade ett tag men jag tror jag väntar på den där rapporten som någon skrev om.

Sen kan ni ju kika här hur det går till, inte direkt att man blir sugen då man ser denna video.

http://www.break.com/index/lasix_eye_surgery_up_close.html

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att få operera mig. Som sagt måste man bara 20 för att få operera med laser.

Permalänk
Medlem

Funderar på att operera mig också. Dock ser jag så pass bra att jag klarar mig utan linser. Men det kan ju vara kul att se ordentligt. har typ 0.6 på ögonen. plsu tror jag..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag var vid Globen eye clinic för drygt tre år sedan i örebro och undersökte mig. Då fick jag beskedet att jag inte kunde göra det då pga att mina hornhinnor var för öjämna och löpte för stor risk för att få framtida komplikationer. Nu har det dock för ca ett år sedan kommit en ny "version" av lasik som gör att det blir midre riskabelt för mig då de "kapar" mindre del av hornhinnan.

Tänker vänta några år till och sedan göra en undersökning igen och se vad de tycker då.

Får jag göra det så kommer jag göra det. Hade varit hur underbart som hellst. Man får ju en föraning om hur det skulle kunna vara när man har linser. Säger bara tur för er som har bra syn.

Kan tillägga att jag har ca -6 på båda ögonen vilket gör att jag ser riktigt uselt utan glasögon/linser.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

en kompis till mig har opererat ögonen. hon sa att dom rekommenderar att man tar 1 öga i taget utifallatt det skulle skita sig. men det är väl upp till personen i fråga. är några år sen hon gjorde operationen men hon är grymt nöjd

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

För några år sedan kunde man inte göra båda ögonen samtidigt då den metoden gjorde så att du var tvungen att gå med ögonlapp i några dagar innan du kunde se med ögat du opererat.

Men nyare tekniker kan du utan problem göra operationen på båda ögonen samtidigt. Jag gjorde det även två polare har gjort samma sak. Inga problem alls.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Gjorde min på Vårda i Malmö för ett par månader sedan. ! Bara tummar upp till både personal och själva stället. Profesionella och glada!

Hade -1,5 och -1,75 och gjorde en LASEK/ELSA (de gör mest av denna metoden pga dess goda resultat)

Hade ont i 4 dagar, men man fick piller o grejjer mot det. Efter två veckor stabiliserades sista ögat (dubbelseendet försvan) och nu ser jag bra. Tar fortfarande ögondroppar några gånger per dag.

Ang flärpen som nämndes innan, så på Vårda Malmö kastar de bort flärpen istället, så nog växer det ut en ny som sitter fast!

Tiläggas bör att på vårda så är 80% eller något sånt helt vansinnigt mycket danska patienter. Det som kostar 25000 i Sverige kostar av någon anledning 45-50 kkr i Danmark.

Gå till en förundersökning och kolla läget istället för att läsa på internet. Det som står på internet är ju skräckscenarior och ingen verklighet. Hur många av alla dom 1000 som opereras varje månad går det fel för? Ingen fara alltså!

Permalänk

En gammal kollega till mig gjorde ett sådant ingrepp, han är otroligt nöjd. Jag vet inte var han gjorde det dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Sen kan ni ju kika här hur det går till, inte direkt att man blir sugen då man ser denna video.

http://www.break.com/index/lasix_eye_surgery_up_close.html

Erh, det är väl inga ingrepp som gör att det känns speciellt lockande när man ser dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chest
Gjorde min på Vårda i Malmö för ett par månader sedan. ! Bara tummar upp till både personal och själva stället. Profesionella och glada!

Hade -1,5 och -1,75 och gjorde en LASEK/ELSA (de gör mest av denna metoden pga dess goda resultat)

Hade ont i 4 dagar, men man fick piller o grejjer mot det. Efter två veckor stabiliserades sista ögat (dubbelseendet försvan) och nu ser jag bra. Tar fortfarande ögondroppar några gånger per dag.

Ang flärpen som nämndes innan, så på Vårda Malmö kastar de bort flärpen istället, så nog växer det ut en ny som sitter fast!

Tiläggas bör att på vårda så är 80% eller något sånt helt vansinnigt mycket danska patienter. Det som kostar 25000 i Sverige kostar av någon anledning 45-50 kkr i Danmark.

Gå till en förundersökning och kolla läget istället för att läsa på internet. Det som står på internet är ju skräckscenarior och ingen verklighet. Hur många av alla dom 1000 som opereras varje månad går det fel för? Ingen fara alltså!

Du har tydligen förväxlat LASEK/ELSA och LASIK som är två olika behandlingsmetoder. Vid LASIK skär man upp en flik av ögats hornhinna, utför laserbehandlingen och återplacerar fliken. Man kastar ALDRIG bort fliken. Förlust av fliken skulle resultera i en permanent synskada.

Ingen fara? Det är klart att det finns risker med ingreppet. Jag vet inte hur många som genomgår en misslyckad behandling, men det kanske du vet, eftersom du utlyste ingen fara. Du kan inte bara avfärda dessa "skräckscenarion". Det är riktiga människor som fått sina ögon förstörda av ett ingrepp som enligt dig inte innebär någon fara.

Jag håller dock med dig om att internet enbart inte är någon tillförlitlig källa för att fatta ett beslut. Däremot tycker jag att någon som är intresserad att veta mer om ingreppet och riskerna med det bör först och främst vända sig till en oberoende oftalmolog och INTE den kliniken som har ett monetärt intresse av att sälja behandlingen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Tja jag funderade ett tag men jag tror jag väntar på den där rapporten som någon skrev om.

Sen kan ni ju kika här hur det går till, inte direkt att man blir sugen då man ser denna video.

http://www.break.com/index/lasix_eye_surgery_up_close.html

Hmm, ja jag måste hålla med - det är jävligt äckligt när de är inne och pillar med ögon. Så jag satt och spände mej till en början. Man är ju van vid att sånna här typer av klipp alltid skall sluta i nåt slags äcklig vidrigt (hänger en del på exet.nu ja Men jag måste säga att den där doktorn visste vad han gjorde. Det var ingen tvekan eller lallande. Ska nog se den några gånger till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Jag var vid Globen eye clinic för drygt tre år sedan i örebro och undersökte mig. Då fick jag beskedet att jag inte kunde göra det då pga att mina hornhinnor var för öjämna och löpte för stor risk för att få framtida komplikationer. Nu har det dock för ca ett år sedan kommit en ny "version" av lasik som gör att det blir midre riskabelt för mig då de "kapar" mindre del av hornhinnan.

Tänker vänta några år till och sedan göra en undersökning igen och se vad de tycker då.

Får jag göra det så kommer jag göra det. Hade varit hur underbart som hellst. Man får ju en föraning om hur det skulle kunna vara när man har linser. Säger bara tur för er som har bra syn.

Kan tillägga att jag har ca -6 på båda ögonen vilket gör att jag ser riktigt uselt utan glasögon/linser.

Stämmer, Globen har en ny metod som heter LASAK. Det är samma som LASIK (tunnfliksmetoden, samma som i filmklippet) med skillnad att det kostar typ 2000 spänn mer och att de använder en kniv som gör en tunnare flik.

Jag har sökt på nätet en hel del utan att hitta mycket teknisk information om denna typ av LASIK. Jag vill liksom veta vad som gör den 2000kr bättre.

Sköterskan säger att det blir mindre vävnad som skall läkas. Visst det låter bra men det kanske finns nackdelar också? En tunnare flik kanske är svårare framställa? Kanske är det lättare att kniven råkar skära av hela fliken. Kanske är den svårare att lägga tillbaka?

Såhär tänker jag; om en flik skall bli tunnare så måste ju diametern samtidigt bli mindre i och med att ögat är rundat. Men hon sköterskan sa att fliken blir precis lika stor som vid LASIK. Nåt är skumt... Eller så skär de inte ett "rakt" snitt utan ett böjt för att få samma diameter men det låter bara dumt. Jag skall fråga läkaren på globen om just detta.

Efter en laserögonoperation är det väldigt vanligt att ens mörkerseende blir nersatt. Man ser halos runt ljuskällor. Vad jag läst beror detta till stor del av att pupillen blir stor vid mörker, så stor att den tar börjar släppa in ljus från "skarven" där olasrar och lasrat område möts. Detta ger en brytning av ljuset som får en att se kaiko.

OM det är så att LASAK ger en mindre diameter på fliken och således en mindre diameter på laserbehandlat område så torde det medföra att denna bieffekt kickar in redan vid ljusare kvällar eller så. Inget bra sånna fall. Inget jag betalar 2000kr för iaf.

Ska ta ett snack med doktorn om detta som sagt.

Jag återkommer.

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenny Lowlife
Intressant text

Verkar ju intressant detdär. Skriv gärna mer om det när du snackat med läkaren.

Ang Lasik lasek/elsa kan jag även flika in att nästan alla operationer de gjorde på Vårda i Malmö var just Lasek/elsa.
Det medför några dagars mer obehag, men resultatet är mycket mycket bättre. I lasik fallet måste ca 5% lägga om locket pga av dålig läkning.
I Lasek/elsa växer det fram ett nytt hudlager så där är risken mycket mindre att något skall gå snett.

Jag hade tänkt göra en lasik, men fick fakta och då var det inte ett så svårt alternativ.

Säger det återigen, bara för att rubb it in! Läs inte så mycket på internet om risker o grejjer, det operaras tusentals personer i Sverige per månad! Klart några går fel, men i det stora hela så är det en säker operation.

För övrigt så förstår jag inte att det inte anses som ett handikapp att ha glasögon och staten kunde bekosta operationen? Det är ju hyffsat jobbigt att ha glasögon på sig i en massa situationer!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chest
Verkar ju intressant detdär. Skriv gärna mer om det när du snackat med läkaren.

Ang Lasik lasek/elsa kan jag även flika in att nästan alla operationer de gjorde på Vårda i Malmö var just Lasek/elsa.
Det medför några dagars mer obehag, men resultatet är mycket mycket bättre. I lasik fallet måste ca 5% lägga om locket pga av dålig läkning.
I Lasek/elsa växer det fram ett nytt hudlager så där är risken mycket mindre att något skall gå snett.

Jag hade tänkt göra en lasik, men fick fakta och då var det inte ett så svårt alternativ.

Säger det återigen, bara för att rubb it in! Läs inte så mycket på internet om risker o grejjer, det operaras tusentals personer i Sverige per månad! Klart några går fel, men i det stora hela så är det en säker operation.

För övrigt så förstår jag inte att det inte anses som ett handikapp att ha glasögon och staten kunde bekosta operationen? Det är ju hyffsat jobbigt att ha glasögon på sig i en massa situationer!

Lovar återkomma så snart jag får ett svar.

Ang. LASEK/ELSA så rekommenderade farbror doktor på Vårda mej att välja den metoden. Den är generellt säkrare och skall ge ett bättre slutresultat men läkningstiden och obehaget under läkningen är längre (tror jag läst ca 10ggr längre läkningstid). Du kan endast behandla båda ögonen vid samma tillfälle om du har relativt litet synfel. Du kommer behöva vara borta från arbete flera dagar och ögat blir stabilt efter ca 1 år.

På Vårda gjorde de ingen direkt rekommendation mellan LASIK, LASAK, LASEK/ELSA. De menade att slutresultatet är lika bra.

Cityaktuen Nya Ögon (www.nyaogon.com) behandlar numera endast med LASEK/ELSA-metoden. Huruvida om detta beror på att de inte kunde utföra LASIK tillräckligt bra eller om de helt enkelt anser att behandling med LASEK är överlägset säkrare/bättre vet jag ej.

LASEK är en modernare behandlingsform, den går också grundare på djupet i ögat.

Så det är en övervägning man själv får ta (i samråd med sin ögonläkare), självklart är slutresultatet viktigast. Men om det Är samma så varför inte ta den som läker snabbast och gör minst ont? Eller? Hmm...

Edit:

Fick just svar från Globen Ögonklinik. Läs nedan. Om ni har några extra frågor eller sådär så kan jag gärna vidarebefodra dem till läkarn så postar jag hans svar här sen.

Citat:

Hej, mitt namn är ------ och jag har nyligen varit inne vid Globen Gbg för en förundersökning inför ev. laserbehandling av min närsynthet.

Jag har en fråga som jag skulle vilja blir besvarad av en ögonläkare.

Jag skulle vilja veta vad som skiljer metoderna LASAK och LASIK åt.
Vad får jag ut för de 2000 kronorna alltså. Vid undersökningen så kände jag mej inte alls övertygad/informerad av vad som egentligen var bättre med LASAK. Jag hoppas att ni kan klargöra detta för mej.

Ni påstår att fliken blir tunnare vid LASAK (jämfört med LASIK) och det låter ju instinktivt bra (mindre vävnad som skall läka säger ni). Är enda skillnaden alltså val av mikrokeratom?

1. Iom att jag finner det svårt hitta information om LASAK på Internet så skulle jag vilja veta vad ni har för fabrikat/modellbeteckning på er mikrokeratom, dels den ni använder vid LASIK, dels den nya som ni använder vid LASAK. Är ni de enda i världen som använder denna (LASAK-) mikrokeratom?

2. Är det bara positivt med en tunnare flik eller kan det finnas nackdelar också? I min värld så borde en tunnare flik samtidigt medföra en mindre flikdiameter (iom att ögat är rundat). När jag frågade sköterskan om fliken inte borde bli mindre i diameter så svarade hon att den blir lika stor som vid vanlig LASIK. Det låter mysko för mej.

2½. Hur ligger det till? Blir fliken mindre i diameter eller ej? Om inte, hur får ni annars till en tunnare flik? Skär ni "rundat" på nåt vis?

3. Jag har förstått att det är av fördel att behandla en så stor area (diameter) som möjligt. (Iom en vidgadande pupill då ”senare” når obehandlat område, vilket minskar halofenomen osv). OM nu flikdiametern bli mindre, medför inte detta att diametern på laserbehandlat område blir mindre? Vilket alltså skulle ge försämring m.a.p. på halofenomen/mörkerseende?

4. Utför ni mätning av patientens pupilldiameter vid mörker? Jag kan inte minnas att ni gjorde det på mej men det var så många olika undersökningar så jag kan ha missat detta. Anledningen till att jag frågar är att en ögonläkare (vid Vårda) tyckte mina pupiller var väldigt stora.

5. Jag har läst att hornhinnan, locket ni skär upp aldrig någonsin växer fast igen. Stämmer detta? Om man mot förmodan skulle behöva linser igen framöver, kan det öka risken för att fliken skulle öppnas igen?

Jag hoppas ni tar er tid att svara på mina frågor!

Mvh Nils.

Citat:

Tack för ditt mail.

Skillnaden mellan LASIK och LASAK är, precis som du skriver, att man vid LASAK gör tunnare flikar. Detta medför att man nu kan behandla även större synfel och tunnare hornhinnor. Internationellt går man mer och mer mot att göra så tunna flikar som möjligt. Detta för att spara vävnad under fliken och minska risken för instabila hornhinnor. Det medför även större chans till att kunna göra en ev kompletterande behandling om det skulle behövas. Det finns dock tillfällen där LASIK är att föredra.
Det är samma mikrokeratom, Schwinds Pendular, som användes, men med olika huvuden, ungefär som en osthyvel med olika djup. Diametern blir densamma, och i princip är det samma typ av operation.

Ang de komplikationer du angivit så har man inte sett någon skillnad beträffande torrhet efter LASIK kontra LASAK. Inte heller när det gäller mörkerseendeeffekter såsom ljusspridning och halofenomen. Vi använder oss sedan ca 1 1/2 år tillbaka dock av sk asfärisk laserprofil vid i stort sett alla våra laserbehandlingar. Denna laserprofil följer hornhinnans naturliga kurvatur och bevara på så sett den ursprungliga formen på hornhinnan. Detta medför att riskerna för mörkerseendeeffekter minskas jämfört med traditionell laserbehandling.

Jag brukar mäta pupillen i samband med förundersökningen vid operationen, om inte sköterskan har anmärkt på pupillstorleken

En behandling med vågfront tar bort mer vävnad på hornhinnan än vid både traditionell och asfärisk laserbehandling. Vågfront gör man oftast i specifika fall där hornhinnan är mycket ojämn och där denna ojämnhet påverkar synförmågan negativt. Erfarenhetsmässigt har vi sett att det är bättre att bevara hornhinnans ursprungliga form som man är van vid. Vi gör dock alla dessa mätningar vid förundersökningen och det är sedan din behandlande ögonläkare, i samråd med dig, som avgör vad som ger bäst resultat i ditt fall.

Locket läker fast, men det blir nog aldrig samma hållfastighet som ett icke opererat öga. Det hindrar inte att man kan använda kontaktlins efteråt.

Hoppas att Du har fått svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Mats Johanson
Leg läk, ögonspecialist

2000 spänn för att de ställer "trimmern" på kortkort istället för bara kort... Jaja, det säljer...

Vill inte bli ovän med läkaren men jag gillar inte sånt dära. När de vill få nåt att låta så exotiskt, de skriver nämligen i deras LASAK-pdf (http://www.globeneyeclinic.se/fil/dbfiles/sitedoc_lasak_produ...) följande:

"Våra ögonläkare på Globen Ögonklinik utvecklar
sedan några år en speciell teknik för att erhålla tunnare
flikar."

Mikrokeratomet (hyveln) som tillverkas av Schwind (http://www.eye-tech-solutions.com/cms/index.php?id=30) har 5 olika huvuden i specifikationen right out of the box....

Ska lura lite i vad det egentligen är Globens ögonläkare utvecklat. Återkommer.

Edit:
Fan, fan , fan, så var det sänt... Var tvungen fråga läkaren vad som gör LASIK 2000 kr billigare än LASAK. Jaja, jag vet det är ingen skillnad i operationen, skillnaden i pris beror, precis som allt här i världen, inte på tillverkningskostnad utan på hur state of the art en produkt är...

Jaja, jag tycker det är svinigt, det handlar faktiskt om hur väl en operation kan bli utförd och jag tycker därmed det borde ligga i deras yrkesstolthet och intresse att endast erbjuda det bästa av det bästa.

Nä istället delar de in samma ingrepp i två prisklasser... Pff! För de vet att vi stackars konsumenter ger våra kära ögon precis vad som helst, 2000 spänn är inte så farligt mycket när man ändå pungar ut med 25 papp... LASIK-typen sa de på mottagningen att de i princip aldrig utför längre. De har väl den kvar på hemsidan för att kunna motivera prishöjnaden för LASAK.

Nä! Sätt en enda prisnivå så får kunden välja själv. Pff!

Äh, LASAK ÄR LASIK. LASAK är bara ett fancy namn de själva kommit på... Hmm, var är mina lugnande

Hoppas han inte blir pissed och "råkar" lasra fel i mina ögon nu om jag nu ändå skulle till att göra en operation.

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk
Medlem

Förlåt Lenny Lowlife, men jag orkade inte läsa all text du skrev, och svaret på min fråga står säkert där i din text.

Men jag läste någonstans för länge sen, om att som bedövning fick man en ring av alkohol (lr. dylikt) som bedövning för ögat.

Men efter att ha sett länken som Battlefield posta, så undrar jag om man kan få bli sövd eller drogad istället?

Efter att ha sett den filmen freakade jag nästan ut och blev riktigt tveksam i mitt bestlut med att operera ögonen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenny Lowlife
Text

Strålande faktaresearch! Det verkar ju onekligen som du säger att det är samma grej de gör. Att ta 2000 kronor extra för att de använder en annan hyvel verkar ju vara vansinne...

Det skulle iof kunna ha att göra med licenser och liknande kanske?

Dock ett bra svar från läkaren, han tog sig tid och svara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerzok
Förlåt Lenny Lowlife, men jag orkade inte läsa all text du skrev, och svaret på min fråga står säkert där i din text.

Men jag läste någonstans för länge sen, om att som bedövning fick man en ring av alkohol (lr. dylikt) som bedövning för ögat.

Men efter att ha sett länken som Battlefield posta, så undrar jag om man kan få bli sövd eller drogad istället?

Efter att ha sett den filmen freakade jag nästan ut och blev riktigt tveksam i mitt bestlut med att operera ögonen.

När jag gjorde min operation fick jag först en lugnande tablett och sen ögondroppar som bedövar ögat. Känns inget alls att göra operationen.

Det är lite obehagligt men det gör inte ont.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |