Permalänk
Medlem

Tips till ny uppgradering!

Tjo på Er.

Är på G att byta lite grejer i datorn...

Mitt system som jag har nu är

Moderkort: DFI Ultra-D (Socket 939)
CPU: Opteron 165
Minne: Corsair TWINX2048 PT PC5000
Grafikkort: MSI Geforce 7900GTO
PSU: FSP Epsilon 700W

Jag tänkte nog behålla grafikkortet lite till, koncentrera mig CPU, Moderkort och minnen till att börja med. Har alltid haft AMD men skulle lika gärna tänka mig Pentium istället efter den utvecklingen som varit nu. Har alltid mina system överklockade!

Så en bra processor, moderkort och minnen som går att överklocka bra.

Lite tips och råd inför en uppgradering vore tacksamt!

Tack på förhand boys!

/Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Medlem

Eftersom att du inte har skrivit vad det ska kosta så sätte jag bara ihop lite som passa bra till den normala spelaren:

CPU: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=IE6850R

Moderkort: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ABAB9PR...

Minnen: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBKDDR...

Och om du nu ska uppdatera din dator så tycker jag att du ska köpa en ny hårddisk också för att få max utav det som du har köpt. Självklart så ska du ju inte göra det om du nyligen har köpt en ny hårddisk.

Hårddisk: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMHD50...

OBS!: Jag är ingen erfaren"plocka ihop datorpaket skrivare", så att det finns säkert många andra som kan fixa mycket bättre paket.

edit: Byte ut CPUn.

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Alright

Har faktiskt kollat lite på just dom grejerna... det ser fint ut... som sagt.. väntar lite till med graffekortet.. jag har en scythe Ninja som sitter på mitt moderkort nu.. passar den till det moderkortet... eller ska man fixa ny kylning också kanske?

MvH

/Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tycker det är ett märkligt tänkesätt när det är grafikkortet som är det mest akuta att uppgradera om du vill lira tyngre spel. Övrig setup håller ju ett bra tag till.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tycker det är ett märkligt tänkesätt när det är grafikkortet som är det mest akuta att uppgradera om du vill lira tyngre spel. Övrig setup håller ju ett bra tag till.

Håller med, en klockad opteron 165 håller ett tag till. Jag skulle istället satsa på ett 8800GTS 640, ett X2900XT eller ett 8800GTX.

Detta är då förutsatt att uppgraderingen görs för att spelprestanda skall bli bättre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dVBeTa
Alright

Har faktiskt kollat lite på just dom grejerna... det ser fint ut... som sagt.. väntar lite till med graffekortet.. jag har en scythe Ninja som sitter på mitt moderkort nu.. passar den till det moderkortet... eller ska man fixa ny kylning också kanske?

MvH

/Johan

Tänk på att moderkortet inte stöder 1333 Fsb buss, så antingen byt prolle eller mobo, och ja den kylaren bör passa

Visa signatur

| Q6600 @ 2.4GHz | Asus P5N-E SLI | 3gb Corsair 800MHz | Geforce 275 GTX |1TB & 500GB Samsung | Corsair 520W | Scythe Katana | Logitech G15 | Mx518 | 3DMark -06 11000p -01 44000p |