Bästa nätagg. för under 900?

Permalänk

Aj då, synd att det inte räckte med mitt, är ju bara 60w, men räcker det inge så räcker det inte, då får jag köpa ett nytt agg för ca 1000kr, hade ju hellre lagt det på 2gb minne till, men med ett för klent agg så funkar det ju helt enkelt inte....

Men är det nån som kan göra en snabb kalkyl på vad mina komponenter behöver för ström, skulle ju kunna skita i nåt så det räcker med mitt agg i så fall.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabelström
Men är det nån som kan göra en snabb kalkyl på vad mina komponenter behöver för ström, skulle ju kunna skita i nåt så det räcker med mitt agg i så fall.

Vad har du för nätagg för det första?
Vad står det på agget angående dina linor?
3v A?... 5v A?... 12v A?...

Ditt nätagg kan mycket väl palla det du beställer.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabelström
Aj då, synd att det inte räckte med mitt, är ju bara 60w, men räcker det inge så räcker det inte, då får jag köpa ett nytt agg för ca 1000kr, hade ju hellre lagt det på 2gb minne till, men med ett för klent agg så funkar det ju helt enkelt inte....

Men är det nån som kan göra en snabb kalkyl på vad mina komponenter behöver för ström, skulle ju kunna skita i nåt så det räcker med mitt agg i så fall.

Ursäkta mig, missförstod ditt första inlägg lite, trodde du skulle köpa nytt nätagg, oavsett, men ditt gamla 450w kan mycket väl orka med systemet du skrev ner, prova, helt enkelt :).

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Ok, nä räcker det med det gamla så behåller jag det, är ju i alla fall nämare 1000kr

Då ska vi se info om agget: (+3.3V 30.0A, +5V 32.0A = 160W) (+12V1 16.0A, +12V2 16.0A = 320W) (-12V 0.6A, +5Vsb 2.5A = 19.7w)

Det står ju som info att man behöver 400w till grafikkortet, men det tvivlar jag ju på.

Nu finns det mer kött på benen

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabelström
Ok, nä räcker det med det gamla så behåller jag det, är ju i alla fall nämare 1000kr

Då ska vi se info om agget: (+3.3V 30.0A, +5V 32.0A = 160W) (+12V1 16.0A, +12V2 16.0A = 320W) (-12V 0.6A, +5Vsb 2.5A = 19.7w)

Det står ju som info att man behöver 400w till grafikkortet, men det tvivlar jag ju på.

Nu finns det mer kött på benen

400W till grafikkortet!?!?! Glöm det! Snarare 400W till ett helt system med ett sådant grafikkort och med marginal dessutom för de flesta system.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror ditt agg klarar systemet, rätt bra värden på det. Vad är det för märke?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
KÖP ett FSP ist för corsair !

Det 620W du tänker köpa är ju ett FSP rakt igenom om du tar av kåpan på det
Så vill man ha bra är det ju lika bra att gå till källan direkt.

/Homer_S1

Inte riktigt rätt, kondensatorn för 12v railsen är betydligt kraftigare på corsair. sen är det säkerligen mer som skiljer..

Permalänk

Hmm, märke... power man står det på. Mer vet jag ej, satt i en bur från komplett för ett år sedan o på kvittot heter den In-Win C603 Midi Tower ATX Svart Chassi, 2xUSB 2.0, 460W Nätagg.

Ok då hoppas jag att det funkar sen då, har ju nästan allt innan utan grafik kort samt fläcktar.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Vilket bör jag köpa om jag bara ska ersätta ett Antec Smartpower 450w som gett upp? Känns lite overkill med ett för 900:- i mitt fall.

Det jag kör med är:
* AMD Athlon 64 X2 3800+
* Radeon X1950Pro
* 2st SATA hårddiskar
* 1st 120mm fläkt
* 1st 60mm fläkt
* DVD-brännare

Permalänk
Medlem

Fortron 400w borde räcka långt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
KÖP ett FSP ist för corsair !

Det 620W du tänker köpa är ju ett FSP rakt igenom om du tar av kåpan på det
Så vill man ha bra är det ju lika bra att gå till källan direkt.

/Homer_S1

Corsairs agg tillverkas av Seasonic.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Corsair har ju ett nytt trevligt agg på 450w som ligger runt 700 kr. Mycket nice alternativ.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alaskery
Magnus Ladulås: Jag har bara 380W och mitt nya grafikkort som kommer snart kräver mmkt mer.

Det vore ju nästan minst sagt lämpligt om någon möjligtvis skulle ha påpekat att det där var ett helt felaktigt påstående, och lite snällt och upplysande inflikat att hans processor kommer flask-halsa grafikkortet en del.
Men självklart så är det ju viktigare att pracka på alla 600W-agg, så de klarar sig inför framtiden då alla kommer sitta med 20 kärnor och gud vet hur många andra strömslukande komponenter..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
Det vore ju nästan minst sagt lämpligt om någon möjligtvis skulle ha påpekat att det där var ett helt felaktigt påstående, och lite snällt och upplysande inflikat att hans processor kommer flask-halsa grafikkortet en del.
Men självklart så är det ju viktigare att pracka på alla 600W-agg, så de klarar sig inför framtiden då alla kommer sitta med 20 kärnor och gud vet hur många andra strömslukande komponenter..

A) beroende på nätagg (kvalitet) och standard som agget följer, så är det inte alls säkert att 380W räcker. Ett 380W ATX 1.3 aggregat räcker t.ex. förmodligen inte då 12V-linan är för klen.

B) Visst flaskhalsar processorn en del, men inte så mycket att det inte är ide' att köpa kortet (särskilt i spel som inte är CPU-intensiva). Även om han inte utnyttjar kortet fullt ut med processorn nu, så kommer han göra det med nästa processor, eller tycker du att han skall köpa ett sämre grafikkort?

C) Frågeställningen lyder "Bästa nätagg. för under 900?". Om man då svarar på frågeställningen är man alltså fel ute. Ååååh tack för att du talade om det för mig, nu vet jag att jag skall svara på helt andra frågor än den som ställs.

D) Det påpekas faktiskt tidigare i tråden att processor och minne är lite klent för att utnyttja grafikkortet till fullo, men eftersom kortet redan är köpt, så är det ju inte mycket att göra åt, eller hur?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
A) beroende på nätagg (kvalitet) och standard som agget följer, så är det inte alls säkert att 380W räcker. Ett 380W ATX 1.3 aggregat räcker t.ex. förmodligen inte då 12V-linan är för klen.

B) Visst flaskhalsar processorn en del, men inte så mycket att det inte är ide' att köpa kortet (särskilt i spel som inte är CPU-intensiva). Även om han inte utnyttjar kortet fullt ut med processorn nu, så kommer han göra det med nästa processor, eller tycker du att han skall köpa ett sämre grafikkort?

C) Frågeställningen lyder "Bästa nätagg. för under 900?". Om man då svarar på frågeställningen är man alltså fel ute. Ååååh tack för att du talade om det för mig, nu vet jag att jag skall svara på helt andra frågor än den som ställs.

D) Det påpekas faktiskt tidigare i tråden att processor och minne är lite klent för att utnyttja grafikkortet till fullo, men eftersom kortet redan är köpt, så är det ju inte mycket att göra åt, eller hur?

Faktum kvarstår att han brände dubbelt så mycket pengar som han behövde ha gjort. Och vad du vill komma med C) förstår jag inte riktigt, men "Åhhh varsågod" antar jag, även om det inte riktigt är vad jag sa.

B) och D) var väl samma sak, men jag hade visst en aning fel där ja, råkade hoppa över ett inlägg eller något :/

Ähh, ajja. Kunde nog varit utan att dra upp något.

Permalänk

Jag har tröttnat lite på denna tråd, frågeställningen har hela tiden varit som WrongTarget precis nämde "Bästa nätagg. för under 900?" Jag rekommendera stjälvklart Corsair HX 520W även fast jag visste att det var overkill.

Sen så nämnde jag mycket tydligt i min första post i denna tråd, att trådskaparen inte behövde ett så kraftigt nätaggregat, så jag gav honom alternativet att kolla närmare på FSP 400W. Men han valde stjälv att köpa ett Cooltec på 600W, vilket jag tyckte var lite dumt. Då han köpte både overkill och kunde fått bättre nätaggregat för bättre pris.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus