10-4 over...
Så att ja funderat på o köpa en studio ett tag nu och behöver råd...
Hade tänkt mig ett USB ljudkort. http://emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&gr...
Sen en kondenstator mikrofon för röstinspelning. En Golden Age FC1 som finns på www.musikborsen.se
Sen är vad behöver jag för kablar så ja kan koppla in micken i ljudkortet? eller får jag med det?
mixxar kommer jag göra i datorn..
Blir detta ok för en nybörjare? Tipsa även om annat billigt!
10-4 over...
Tycker faktiskt inte du ska lägga pengarna på ett "billigt" USB ljudkort. Med det USB ljudkortet kommer du får svårt att komma ned i riktigt låga latency värden (svårt att komma under 8-10 ms). I mitt tycke är det för dåligt när man vill spela in sång. Annars är ju det där Edirol ljudkortet prisvärt i sig. Men man får ju det man betalar för.
Om det inte finns några hinder skulle jag lägga pengarna på ett "riktigt" internt PCI ljudkort i stället. Finns ju en del att välja på, även med mic-ingång och micförstärkare (fantommatning)...
Bra val för typ samma pengar är ju ESI Maya 44.
Om du måste ha ett extern ljudkort är nog firewire att föredra. Fast då blir det ju genast lite dyrare, tyvärr.
När det gäller kabel till till micen så lär det följa med en mickabel. Sedan om det är teleplugg eller riktig mickabel vet jag inte. Kan tänka mig att att Edirol ljudkortet har en teleingång som micingång och så fall kan ju en adapter behövas. Dom på musikaffären vet ju med all säkerhet vad som behövs.
Micen du funderar på verkar ju bra allround mic. Räcker långt.
---
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.