Citat:
Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
För det mesta låses en licens till en viss dator, eller till en viss dongle/nyckel som kan flyttas mellan flera datorer (men bara kan användas på en dator i taget). Varför skulle det inte fungera likadant för spel?
Först så har jag nog uttryckt mig fel och lite slarvigt, naturligtvis menade jag också att en dongle/nyckel får användas och på ett system åt gången. Naturligtvis får jag flytta tex mitt 'XSI' till min laptop, men då måste jag först avinstallera applikationen på min workstation.
Men du är inne på samma spår som jag. Varför kan man inte använda sig
av något liknande så kallade dongles/nycklar som vi använder i 3D & CAD-branchen med något tillägg i stället för skiten som används nu?
Lösningen kanske kan vara att du ingår ett avtal som är skrivet på dig PERSONLIGEN och med tillhörande nyckel. Som jag vet existerar inte den kombinationen ofta utan det är antingen eller - varför inte kombinera de två för spel?
En annan uppstickare inom professionella 3D applikationer som är på snabb framfart inom 3D-industrin, använder sig av att avtalet är skrivet på mig personligen, och jag är personligen ansvarig för denna kopia. På det sättet kan jag också flytta applikationen mellan datorer utan hinder, men kan aldrig vara inloggad på två samtidigt pga av någon logaritm som ej tillåter detta - hur detta fungerar i praktiken har jag inte en aning om då mitt arbete är mer inriktad på den konstnärliga delen av 3D-produktion.
Så det lämnar jag till att förklara till de som är mer tech-savvy inom det området än vad jag är
Ponera att man köper spelet i butik eller via nedladdning och sen använder sig av typ samma registreringsmetod som som tex XXXXX använder sig av, men också att avtalet ska vara PERSONLIGT med något tillägg typ "avkänning" som känner av att just den kopian inte körs samtidigt på flera datorer.
Steam/valve har väl något liknande? - har jag för mig?
OK! sånt går väl kanske också att "cracka" men det skulle bli svårare att installera och köra flera kopier på flera system om bara ett konto eller liknande kan fungera åt gången.
Alltså måste en smart verifieringsmetod till, som kommunicerar med någon server som känner av vilken kopia och användare som körs i realtid eller vid jämna mellanrum.
På det sättet skulle man kunna spåra användaren och hans kopia av spelet, och skulle då kunna ge juristerna klara bevis på att vederbörande har brutit mot ingått avtal av användande av licensen och kan då beviras för detta.
Sen fattar jag också att det system som finns i BIOSHOCK tydligen ställer till med en jävla massa problem för hederliga kunder som vill göra rätt för sig. Och inget annat vill än att få spela sitt spel i lugn och ro.
Men det verkar också som att det är många yngre personer som skriker högst, vilket får mig att undra om de verkligen har ett hederligt uppsåt i sikte med sitt användade av mjukvaran?
Vad jag vill säga är att jag ibland blir lite trött på den yngre generationen som tar det för "givet" att man ska gratis kunna ladda ner spel osv utan några repressalier.
Jag vill inte gå så långt som att använda mig av termen stöld! men det är fan snudd på. Olovligt brukande av skyddat material kanske är en bättre formulering.
Då jag själv är verksam inom 3D-industrin har jag också viss insikt och förståelse för alla konstnärer och spelproducenter som lägger ned enorma arbetsbörder och investeringar på att producera innehåll som konsumenterna vill ha. Ska man sedan då få använda sig av deras produkter utan att göra rätt för sig?
Inte för att jag på någotvis tror att kopieringskulturen hos ungdomar kommer att försvinna, fan jag är själv uppvuxen med en Nakamichi-kassetspelare och VHS och har kopierat visst matrial när jag var yngre. Men vi var också medvetna om att det vi gjorde var fel, och gjorde det som en del av vårat tonårsuppror. Många i dag tycker inte att de gör något fel när de tankar ner -de ser det som en rättighet utan några skrupler som helst. Det har gått så långt att moralen är helt skruvad och har blivit förstörd hos vissa individer.
Men nu när jag är vuxen och har en annan insyn i den innehålls- producerande branchen, så har en annan mognad och uppfattning vuxit fram hos mig. Jag har blivit kluven i frågan om olovlig kopiering och jag kan se problemet från båda håll.
Skillnaden från min tid och i dag är väl att förr så fanns det inte samma distributionsverktyg som det finns i dag (Internet)
Jag kanske har blivit en gubbe och bara sitter och svammlar och är helt ute och cycklar i denna fråga? ;), men en sak är säker, och det är att problemet måste lösas på ett eller annat sätt. Att hindra och försvåra för ärliga och hederliga konsumenter på sättet som existerar i många fall i dag är ju mindre bra och fel väg att gå, men är nog tyvärr nog en följd av den lavinartade kopieringsvåg som har skjölt över Internet sedan dess start.
Jag väntar med spänning på hur detta svåra problem och dilemma ska lösas? men som den konstnär jag är, så blir jag också jävligt upprörd när en hel generation kräver/förväntar sig att allt ska var gratis! - ja det sant! det finns en hel drös som verkligen tror/inbillar sig att så är fallet och att så ska det vara och förbli.
Är man bara ärlig mot sig själv och vet att man gör fel när man tankar ner skyddat matrial så kalkylerar man förtjänsten mot riskerna.
Men att tro och vara personligen övertygad om att innehållsskapat och skyddat matrial ska vara en rättighet och gratis för mänskligheten är lite skevt i mina ögon.
Den smarta liraren som kommer på ett smart sätt att lösa detta stora problem och dilemma på ett smidigt sätt kommer nog snabbt att bli miljardär på detta.
Men det är nog jävligt svårt och realistiskt att hitta en gyllene lösning, då teknikens snabba framfart är i ständig förändring.
Men det ska bli spännande och följa utvecklingen och se hur problemet med olovlig kopiering ska lösas, vilket måste lösas på ett eller annat sätt, för metoderna som finns i dag hämmar naturligtvis utvecklingen.
Mvh
Ps.Sorry for this long winded rant of mine!