”Varför ska din brorsa få spela gratis?”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Jag förstår ärligt talat inte tanken bakom detta, för vad är det som hindrar att brorsan loggar in på killens konto och spelar? Varför förhindrar man att brorsan (eller killen själv för den delen) kan spela, om han loggar in på ett annat konto på samma dator. Jag menar, det är fortfarande samma licens som skulle användas och flera användare använder inte licensen samtidigt.

Om man skulle använda samma licensform för CAD, 3D eller vilket annat kommersiellt program som helst, så skulle företagen se sig om efter om ett annat program eller ösa på med klagomål tills företaget fixade till sin licensmodell.
För det mesta låses en licens till en viss dator, eller till en viss dongle/nyckel som kan flyttas mellan flera datorer (men bara kan användas på en dator i taget). Varför skulle det inte fungera likadant för spel?

exakt. och nu har jag en fin bilanalogi igen som vi älskar så mycket på forum.

låt säga att Volvo börjar sälja en bil med 50 liter i tanken och igensvetsat tanklock, vad är poängen med att ens "äga" bilen om man inte kan använda den sålänge den fungerar, och "inte fungerar" här blir ju lite ironiskt en funktion som tillverkaren gjort.

så, varför ens sälja såna här spel? man kunde helt enkelt sälja aktiveringarna separat istället och låta folk stå för tankningen själva, sparar mycket $ och administration. men det är klart, man får ju mindre klumpsumma och får ingen fysisk produkt att skylta med, så prestige och snålhet tar ut varandra i vanlig ordning och möts nånstans i mitten i vad de flesta kallar dumhet istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Ok för fem licenser men dom borde gjort det som så att den läser av MAC-adressen till exempel så varje gång du installerar på en ny MAC-adress ryker 1 licens. (MAC-adress just för att den är unik för varje nätverkskort. Kanske finns annat som är det med?)

Och sen en spärr som hindrar att fler än 1 kan spela med samma grundlicens samtidigt.

problemet med det är bara att det är för lätt gjort att byta ut MAC-id för nätverkskortet, eller att maskera det med ett annat rättare sagt.

jovisst, allt i datorn nästan kan identifieras och samlas ihop till en kod som identifierar den som unik från en annan med bara aningen avvikande hårdvara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Good Luck stopping crackers.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
de har ju köpt EN kopia av spelet och det spelet borde ju få spelas av vem som helst så länge de inte gör fler kopior (som man iof får i sverige men ändå) så ska inte utgivaren bry sig vem som spelar spelet.
JAg antar att bioshock inte har något vidare andrahandsvärde

Visst får man göra göra kopior i Sverige men endast för eget bruk.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Hoppas inte M$ läser detta.. då får jag köpa 3 licenser till på min hemmadator, aftersom alla som använder windows på datorn måste ha en egen licens. Fast det blir ju ännu fler... en var för stationär, en var för bärbar och en var för HTPCn..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Det är väl korkat. På min förra burk hade jag två integrerade nätverk på moderkortet som var sammakopplade genom en mjukvarubrygga på datorn. Ibland fungerade det inte riktigt som det skulle och jag fick byta från plats 1 till plats 2. Varje port hade en egen MAC-adress. Så då skulle jag förbruka mina aktiveringar om jag hade haft kvar datorn på mindre än ett halvår? Näh... Det är inte vettigt med begränsning av antal aktiveringar.
Spelen är ju tryckta på skivor som ska hålla minst 50 år. Då ska licensen hålla lika länge.

Lite oklar i mitt inlägg. Vad jag menade var att om dom nu absolut ska ha ett licenssystem så borde det vara styrt på ett liknande sätt som jag skrev innan. Då spelar det ingen roll vem som loggar in.

Men licensen i sig är skit och borde inte finnas. Lås den på ett annat sätt så man endast kan ha en kopia av spelet igång samtidigt.
Som dom har det nu skulle jag varit körd då min dator för ett tag sen fick frispel och jag blev tvungen att ominstallera windows 3 gånger (=4 licenser väck)

Permalänk
Medlem

jag blir så trött på alla som klagar på 2k games. Ni klagar på detta men inte fasiken klagar ni på valve eller blizzard för att de inte tillåter mer ett spel per person....man märke verkligen hur den illegala fildelningen har förstört moralen och sättet att se på mjukvara...ibland blir man stum på alla som vill ha allt gratis...

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
För det mesta låses en licens till en viss dator, eller till en viss dongle/nyckel som kan flyttas mellan flera datorer (men bara kan användas på en dator i taget). Varför skulle det inte fungera likadant för spel?

Först så har jag nog uttryckt mig fel och lite slarvigt, naturligtvis menade jag också att en dongle/nyckel får användas och på ett system åt gången. Naturligtvis får jag flytta tex mitt 'XSI' till min laptop, men då måste jag först avinstallera applikationen på min workstation.

Men du är inne på samma spår som jag. Varför kan man inte använda sig
av något liknande så kallade dongles/nycklar som vi använder i 3D & CAD-branchen med något tillägg i stället för skiten som används nu?

Lösningen kanske kan vara att du ingår ett avtal som är skrivet på dig PERSONLIGEN och med tillhörande nyckel. Som jag vet existerar inte den kombinationen ofta utan det är antingen eller - varför inte kombinera de två för spel?

En annan uppstickare inom professionella 3D applikationer som är på snabb framfart inom 3D-industrin, använder sig av att avtalet är skrivet på mig personligen, och jag är personligen ansvarig för denna kopia. På det sättet kan jag också flytta applikationen mellan datorer utan hinder, men kan aldrig vara inloggad på två samtidigt pga av någon logaritm som ej tillåter detta - hur detta fungerar i praktiken har jag inte en aning om då mitt arbete är mer inriktad på den konstnärliga delen av 3D-produktion.

Så det lämnar jag till att förklara till de som är mer tech-savvy inom det området än vad jag är

Ponera att man köper spelet i butik eller via nedladdning och sen använder sig av typ samma registreringsmetod som som tex XXXXX använder sig av, men också att avtalet ska vara PERSONLIGT med något tillägg typ "avkänning" som känner av att just den kopian inte körs samtidigt på flera datorer.

Steam/valve har väl något liknande? - har jag för mig?

OK! sånt går väl kanske också att "cracka" men det skulle bli svårare att installera och köra flera kopier på flera system om bara ett konto eller liknande kan fungera åt gången.

Alltså måste en smart verifieringsmetod till, som kommunicerar med någon server som känner av vilken kopia och användare som körs i realtid eller vid jämna mellanrum.

På det sättet skulle man kunna spåra användaren och hans kopia av spelet, och skulle då kunna ge juristerna klara bevis på att vederbörande har brutit mot ingått avtal av användande av licensen och kan då beviras för detta.

Sen fattar jag också att det system som finns i BIOSHOCK tydligen ställer till med en jävla massa problem för hederliga kunder som vill göra rätt för sig. Och inget annat vill än att få spela sitt spel i lugn och ro.

Men det verkar också som att det är många yngre personer som skriker högst, vilket får mig att undra om de verkligen har ett hederligt uppsåt i sikte med sitt användade av mjukvaran?

Vad jag vill säga är att jag ibland blir lite trött på den yngre generationen som tar det för "givet" att man ska gratis kunna ladda ner spel osv utan några repressalier.

Jag vill inte gå så långt som att använda mig av termen stöld! men det är fan snudd på. Olovligt brukande av skyddat material kanske är en bättre formulering.

Då jag själv är verksam inom 3D-industrin har jag också viss insikt och förståelse för alla konstnärer och spelproducenter som lägger ned enorma arbetsbörder och investeringar på att producera innehåll som konsumenterna vill ha. Ska man sedan då få använda sig av deras produkter utan att göra rätt för sig?

Inte för att jag på någotvis tror att kopieringskulturen hos ungdomar kommer att försvinna, fan jag är själv uppvuxen med en Nakamichi-kassetspelare och VHS och har kopierat visst matrial när jag var yngre. Men vi var också medvetna om att det vi gjorde var fel, och gjorde det som en del av vårat tonårsuppror. Många i dag tycker inte att de gör något fel när de tankar ner -de ser det som en rättighet utan några skrupler som helst. Det har gått så långt att moralen är helt skruvad och har blivit förstörd hos vissa individer.

Men nu när jag är vuxen och har en annan insyn i den innehålls- producerande branchen, så har en annan mognad och uppfattning vuxit fram hos mig. Jag har blivit kluven i frågan om olovlig kopiering och jag kan se problemet från båda håll.

Skillnaden från min tid och i dag är väl att förr så fanns det inte samma distributionsverktyg som det finns i dag (Internet)

Jag kanske har blivit en gubbe och bara sitter och svammlar och är helt ute och cycklar i denna fråga? ;), men en sak är säker, och det är att problemet måste lösas på ett eller annat sätt. Att hindra och försvåra för ärliga och hederliga konsumenter på sättet som existerar i många fall i dag är ju mindre bra och fel väg att gå, men är nog tyvärr nog en följd av den lavinartade kopieringsvåg som har skjölt över Internet sedan dess start.

Jag väntar med spänning på hur detta svåra problem och dilemma ska lösas? men som den konstnär jag är, så blir jag också jävligt upprörd när en hel generation kräver/förväntar sig att allt ska var gratis! - ja det sant! det finns en hel drös som verkligen tror/inbillar sig att så är fallet och att så ska det vara och förbli.

Är man bara ärlig mot sig själv och vet att man gör fel när man tankar ner skyddat matrial så kalkylerar man förtjänsten mot riskerna.

Men att tro och vara personligen övertygad om att innehållsskapat och skyddat matrial ska vara en rättighet och gratis för mänskligheten är lite skevt i mina ögon.

Den smarta liraren som kommer på ett smart sätt att lösa detta stora problem och dilemma på ett smidigt sätt kommer nog snabbt att bli miljardär på detta.

Men det är nog jävligt svårt och realistiskt att hitta en gyllene lösning, då teknikens snabba framfart är i ständig förändring.

Men det ska bli spännande och följa utvecklingen och se hur problemet med olovlig kopiering ska lösas, vilket måste lösas på ett eller annat sätt, för metoderna som finns i dag hämmar naturligtvis utvecklingen.

Mvh

Ps.Sorry for this long winded rant of mine!

Permalänk
Medlem

Men ärligt ni som tycker att det bara ska få spelas av en person.

Tycker ni även att:

TV ska bara få ses av den som betalar abonnemanget?
Mat ska bara få ätas av den som betalar?
Musik ska bara få höras av den som köpt CDn?
Bilen får bara användas av ägaren?

Hur skulle detta funka i en vanlig familj?

Säger bara en sak "djup suck"...

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Det där var ett bra dumt resonemang.

håller med.. jag antar att du inte röstar heller Downloader ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
Men ärligt ni som tycker att det bara ska få spelas av en person.

Tycker ni även att:

TV ska bara få ses av den som betalar abonnemanget?
Mat ska bara få ätas av den som betalar?
Musik ska bara få höras av den som köpt CDn?
Bilen får bara användas av ägaren?

Hur skulle detta funka i en vanlig familj?

Säger bara en sak "djup suck"...

Ja visst är det ett stort dilemma hur man ska definera mjukvara på ett rimligt sätt inom juridiken utan att avtalsskrivningar blir absurda.

Men det är ju lite skillnad på mjukvara och ett fysiskt objekt som en bil tex. Bilen kostar ett visst antal kronor och kan oftast ta 5 st passagerare om man inte köper en buss som kostar mer och som då kan ta fler passagerare.

Dessa fysiska varor kan ju inte kopieras på ett okontrollerat sätt genom Internet, och bilfabrikanterna och lagarna tillåter 5 st passagerare åt gången och bilfabrikanterna kalkylerar också med att du möjligtvis kan låna ut bilen i bland till personer som ej har köpt bilen.

Mat kan du heller inte kopiera på annat sätt än bli bonde och självproducent och köpa utsäde och biffkor och annan kreatur.

På många av dessa varor du nämner så behöver man ingen juridisk klausul för att kontrollera att folk inte kommer att replikera dessa fysiska varor pga av varornas fysiska natur.

Jag hoppas du förstår vad jag menar?

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
Men ärligt ni som tycker att det bara ska få spelas av en person.

Tycker ni även att:

Mat ska bara få ätas av den som betalar?

Musik ska bara få höras av den som köpt CDn?

jag blir oftast rätt irriterad när nån äter upp min mat..

men iaf, säg att jag måste köpa receptet också för att få äta maten som jag själv betalt för. åas kan jag ju alltid bara sätta i mig råvarorna direkt utan att riskera trampa på nån kocks IP.

när det gäller musiken önskar jag faktiskt nästan att det var så, mina grannar skulle därmed inte kunna plåga omgivningen med sin skit utan att åka dit för olaga spridning. (ljudförorening är de redan skyldiga till iof..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är så tragiskt. Året är 2007 och fortfarande efter nått decennium har företagen fortfarande inte fattat. Kopieringsskydd drabbar endast deras deras riktiga kunder som köper spelet.
I framtiden så kommer väl deras kunder överväga en piratkopia, då man antagligen slipper alla dessa skydd som hindrar kundens användning.

Spelet är ju inte direkt billig heller om dom skall gå på en ny licensform: en licens/person. Tack gode g** att inga andra företag hoppat på denna trend ännu. Men det är kanske bara en tidsfråga för dessa giriga företag.

Säkerligen nått väldigt skum EULA.
Jag hoppas dom blir stämda i USA snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence

Lösningen kanske kan vara att du ingår ett avtal som är skrivet på dig PERSONLIGEN och med tillhörande nyckel. Som jag vet existerar inte den kombinationen ofta utan det är antingen eller - varför inte kombinera de två för spel?

Alltså måste en smart verifieringsmetod till, som kommunicerar med någon server som känner av vilken kopia och användare som körs i realtid eller vid jämna mellanrum.

På det sättet skulle man kunna spåra användaren och hans kopia av spelet, och skulle då kunna ge juristerna klara bevis på att vederbörande har brutit mot ingått avtal av användande av licensen och kan då beviras för detta.

Jag väntar med spänning på hur detta svåra problem och dilemma ska lösas? men som den konstnär jag är, så blir jag också jävligt upprörd när en hel generation kräver/förväntar sig att allt ska var gratis! - ja det sant! det finns en hel drös som verkligen tror/inbillar sig att så är fallet och så ska det vara och förbli.

Alltså du förespråkar att man ska ha en sorts online-aktivering som känner av då och då om din kopia är äkta ( = Skräpprogram som sänker din dators säkerhet då den öppnar en massa portar och segar ned din bredbandsuppkoppling) om jag förstått det rätt. Det innebär att man måste ha en bredbandsuppkoppling för att kunna lira spelet.

Det kommer innebära för mig att de spel jag vill ha med till landet för att spela måste vara crackade och illegala. Jag har inget bredband på landet. Dels för att det är för dyrt och det finns inte ens en telefon inkopplad då man ändå kan ringa sina måste-samtal mobilt. Detta alernativ är inte en smart lösning för mig. Alternativet är att vara hederlig och bara spela hemma. Men när spelar man som mest? Jo regniga sommardagar och tråkiga vinterdagar. Ska jag behöva välja bort spelandet då jag råkar vara på landet pga ett jäkla kopieringsskydd. Nä, skulle inte tro det! Någon jäkla ordning får det vara!

Så det online-aktivering som kräver login och liknande kommer jag rata stenhårt. Jag äger dock HL2 men tyvärr trots legal kopia så var jag tvungen att cracka spelet för att kunna spela det när jag var på landet. Det är ju sinnesjukt. Jag äger min licens av spelet och ändå kan man inte spela det om man inte modifiera om spelet.

Sen tror jag inte på att det är den lavinartade kopieringen som står som grund till de svåra kopieringsskydden. De svåra kopieringsskydden går att avlägsna. Hur svåra de än är så är det bara en tidsfråga. För det finns alltid någon som lyckas. Tvärtom mot vad du säger så gör det till att en som jag, som alltid köpt de spel jag vill ha, börjar ladda ned spel istället för att det är så mycket skit på orginalskivorna.

Sen en annan grej. All den här låtsas statisken de kör med. Lägg ned! Ingen tror på alla dessa miljarder spelindustrin förlorar. Som privatperson har man en plånbok som innehåller x antal kr/mån. T ex om man har 500 kr att spendera per månad innebär det att man kan köpa ungefär ett spel/mån. Om man sedan laddar ned spel olagligt för att spela fler spel/mån så spelar det ändå ingen roll. Denna person har ändå inte mer pengar att köpa fler spel för och därmed så kan inte heller spelindustrin sälja fler spel.

Detta är enkel jävla matematik som till och med en lågstadie-elev förstår. Om Per har pengar till att köpa ett äpple så kan han ändå inte köpa två äpplen trots att han snor ett från grannens träd. Så att räkna ut alla distributerade illegala kopior som görs är totalt missvisande statistik.

De som inte köper spelen nu kommer inte heller köpa spelen sen även om internet läggs ner! Så är det bara och kommer alltid vara. Jag säger inte att det är rätt. Men ju mer de sabbar för mig som hederlig konsument ju mer kommer de förlora mig som kund!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

jaha, då borde väl samma sak gälla film? dvs ska man ha filmkväll så ska man köpa X antal kopior av varje film... eller?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Inaktiv

goodwill is teh shit haha stackars support

Permalänk

Är det rätt att ett spel endast ska få spelas av en person?
Ja 87 4%
Nej 2160 94%
Vet inte 42 2%

Vad är det för jävla idioter som svarat ja?

När ni 87 köper en film, låter ni ingen annan se på den då för att det är ju bara ni som betalt?

Permalänk
Medlem

men ni.. om man gör såhär då.. om jag och min bror köper ett spel tillsammans, och delar på kostnaden..? fast de har väl nått försvar emot sånt i deras licensavtal eller nått sånt skit..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Helt rätt av 2K-games. Verkar som om många här är snåla

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Alltså du förespråkar att man ska ha en sorts online-aktivering som känner av då och då om din kopia är äkta ( = Skräpprogram som sänker din dators säkerhet då den öppnar en massa portar och segar ned din bredbandsuppkoppling) om jag förstått det rätt. Det innebär att man måste ha en bredbandsuppkoppling för att kunna lira spelet.

Massa text

Sen tror jag inte på att det är den lavinartade kopieringen som står som grund till de svåra kopieringsskydden. De svåra kopieringsskydden går att avlägsna. Hur svåra de än är så är det bara en tidsfråga. För det finns alltid någon som lyckas. Tvärtom mot vad du säger så gör det till att en som jag, som alltid köpt de spel jag vill ha, börjar ladda ned spel istället för att det är så mycket skit på orginalskivorna.

Sen en annan grej. All den här låtsas statisken de kör med. Lägg ned! Ingen tror på alla dessa miljarder spelindustrin förlorar. Som privatperson har man en plånbok som innehåller x antal kr/mån. T ex om man har 500 kr att spendera per månad innebär det att man kan köpa ungefär ett spel/mån. Om man sedan laddar ned spel olagligt för att spela fler spel/mån så spelar det ändå ingen roll. Denna person har ändå inte mer pengar att köpa fler spel för och därmed så kan inte heller spelindustrin sälja fler spel.

Detta är enkel jävla matematik som till och med en lågstadie-elev förstår. Om Per har pengar till att köpa ett äpple så kan han ändå inte köpa två äpplen trots att han snor ett från grannens träd. Så att räkna ut alla distributerade illegala kopior som görs är totalt missvisande statistik.

De som inte köper spelen nu kommer inte heller köpa spelen sen även om internet läggs ner! Så är det bara och kommer alltid vara. Jag säger inte att det är rätt. Men ju mer de sabbar för mig som hederlig konsument ju mer kommer de förlora mig som kund!

Jag förespråkar ingenting, jag försöker bara föra en vuxen konversation om hur man ska lösa problemet. Den 3D applikationen jag nämnde har ingen bloatware som tynger eller sabbar mitt system. Om inte speltillverkarna och övriga producenter kan skärpa sig med sådant och går att lita på och kan garantera att inget sådant ingår, så är mest synd om dem själva i slutänden - då du som konsument är fri att bojkotta dem tills en ändring sker.

Det kanske går att lösa problemen med något liknande som ingår i den 3D applikationen jag nämnde?. Deras produkter innehåller ingen bloatware, och skulle det komma fram att någon produkt skulle innehålla sådant skulle det nog snabbt bli bojkottat av industrin.

Även om jag kan hålla med dig i vissa övriga punkter så är det nämligen så att om du bara har X-antal stålar i plånboken, så får du väl ta ett extrajobb för att köpa fler spel, jobba på Mc Donald's eller dela ut reklam eller whatever.

Det finns inga ursäkter för att du ska kunna sno ett spel för att kunna spela gratis!.

Även om man inte ska lita blint på statistik så krävs det ändå ett enormt antal sålda spel för producenterna och spelstudios ska få (ROI) return on investment. Det är enorma summor under ett antal år som plöjs ned i ett spel av kvalitetskaraktär innan det släpps - Löner till utvecklarpersonal och konstnärer står för den största kostnaden.

Det kanske inte är så farligt för bjässar som EA-games som har köpt upp många studios och dess personal, och kan slå ut kostnader för ett spel med utvecklingen av övriga spel som de har i sortimentet.

Men långt i från alla konstnärer och utvecklare önskar eller väljer att jobba i en sweatshop-produktion som EA games har blivit.

Dessa människor och som jag själv har valt att arbeta för mindre oberoende företag där företagskulturen är en helt annan än på en sweatshop-modell av corporated Amerika typ som EA eller liknande.

Dessa små mindre eller oberoende företag drabbas väldigt hårt ekonomiskt av piratkopiering än vad du vill tro! - jag har sett det själv på nära håll.

Nu är jag själv inte drabbad då det är länge sedan jag var inblandad i någon produktion av spel - nu sysslar jag med "produkt & arkitektvisualisering" som knappast är något som inbjuder till piratkopiering - men har fortfarande vänner utomlands som jobbar i mindre studios och som är bekymrade när spelet släpps och finns på nätet för nedladdning på tex P-BAY 24 timmar efter en release!

Så försök i alla fall att stödja de mindre utvecklarna & konstärerna och gör sedan vad ni vill angående de stora bjässarna! så är jag nöjd!

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Grundläggande konsumentmakt och att vara vegitarian är ju så långt ifrån samma sak du kan komma. Att företagen måste rätta sig efter konsumenterna är en grundläggande regel för handel, den finns faktiskt där, till skillnad från "rädda kossorna"-logiken.

Inget företag klarar sig länge om inte tillräckligt många köper deras produkt. Men konsumentmakt är också lite som en fackförening, det fungerar bara om tillräckligt många är villiga att göra någonting åt saken. Att 4 pers inte köper ett spel skiter ju utvecklaren i, att 40.000 inte köper ett spel lär nog få rätt ordentlig effekt. Helt seriöst, om man skulle samla tillräckligt många som sade till t.ex. EA att de bara tänker köpa nästa NHL om det finns en rosa kanin med så kommer EA stoppa in en rosa kanin, så enkelt är det eftersom de är beroende av kunderna. Men att säga "fy" och sen ändå gå och köpa deras spel är ungefär som om hunden pissar på mattan och man sätter sig och säger "dålig vovve" med snäll röst och matar den med godis... det fungerar inte. Detta fungerar också om man säger "skärp er och uppför er eller så köper vi inte era prylar".

Vidare så har du ju nu faktiskt förklarat dig själv totalt oviktig. Inte nog med att du inleder genom att kalla alla här som inte uppskattar att vi som kunder blir behandlade som skräp för dumma i huvudet, du fortsätter nu också med att göra det igen. Så du behöver faktiskt inte svara på det här, jag är inte intresserad i vad du har att säga om jag ska behöva bli förolämpad för det (och dessutom på ett riktigt kasst sätt).

Vegetarian jämförelsen var ju ur "vägra köpa" perspektiv så jag tycker det var en mycket relevant jämförelse.

Okej inte dumma då men nånting är det, jag personligen stör mig på att folk är så sura och (verkar) helt glömmer detta helt fantasiska spel och nu värkar det ju som om man läser tidigare inlägg att det hela denna nyhet bygger på var fejk, men det stoppar ju inte det officiella forumet från att översvämmas av sur puppor,suck.

sen tycker jag bara att skicka ett sure mail å säga "ni får inte mina pengar" är något naivt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Är det rätt att ett spel endast ska få spelas av en person?
Ja 87 4%
Nej 2160 94%
Vet inte 42 2%

Vad är det för jävla idioter som svarat ja?

När ni 87 köper en film, låter ni ingen annan se på den då för att det är ju bara ni som betalt?

Jag har en fotokopia på ett filmavtal någonstans, där jag har för mig att det står att det är ok att visa filmen i ett mindre slutet sällskap som tex en familj eller liknande. Men det är inte tillåtet att visa filmen för allmän beskådning eller på en bussresa till fjällen tex, samt att det inte är tillåtet att visa filmen mot betalning.

Om avtalet säger detta och det nu stämmer då jag drar detta ur minnet, så kan ju ANDRA än dig själv som har betalt för en laglig kopia SE filmen - familj/vänner !

Samma med musik! du förbinder dig att inte sprida kopior av detta matrial och får inte ta betalt för att andra får lyssna, men du får spela upp musik så att andra hör den - familj och vänner.På Disco och på allmän plats är jag osäker på vad som gäller? och hur dom löser detta?. Genom radion sköter väl STIM detta så artisterna får ersättning för uppspelning i etern.

bara man inte sprider kopior mer än någon kopia för privat bruk! och följer de regler som är specifierat i avtalet så är det väl inga problem.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Killen som skrev detta jobbar inte ens på 2K-Games. Kolla länken igen och läs igen. 2K-Games skall utreda detta ärende eftersom personen ifråga jobbar åt ett annat företag.

Edit:
Folket på forumet har liksom missuppfattat de hela och trott att de är personal från 2K-Games som tycker detta.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence

Dessa människor och som jag själv har valt att arbeta för mindre oberoende företag där företagskulturen är en helt annan än på en sweatshop-modell av corporated Amerika typ som EA eller liknande.

Dessa små mindre eller oberoende företag drabbas väldigt hårt ekonomiskt av piratkopiering än vad du vill tro! - jag har sett det själv på nära håll.
Mvh

Ok. Det lät partiskt.
Jag gillar inte piratkopiering i grund och botten. Det är fel. Men det sätt som de försöker bekämpa oss som faktiskt köper spelen är helt uppåt väggarna.

Kan nämna spelet Perimeter som en kompis gick och slantade upp pengar för trots att han inte hade så mycket pengar på fickan. Han kommer hem installerar det och spelet går igång. Men spelet krashade lite då och då och andra spel började bete sig konstigt. Han hinner väl 5 timmar in i spelet då hans DVD-spelare börjar låta konstigt. Jag börjar forska i ämnet då han ber mig om hjälp och ser att det har Starforce skyddet och att fler har fått sina DVD-läsare krashade + att spel börjat bete sig konstigt. Han ringer Codemasters. Han fick inte en krona i ersättning för sin DVD-brännare eller för att han fick installera om allt på sin dator. Han fick som svar typ: vi känner till problemet och vi ska se över det. Tyvärr kan vi inte göra så mycket åt saken utan du får ta upp problemet med de som är ansvariga för Starforce. Starforce gruppen hänvisade tillbaka till utgivarna. Ingen ville ta ansvar,
Som tur var var hans brännare bara 4 månader gammal av märket plextor för 1500 kr så han kunde ta det på sin garanti.
Jag hade tänkt och köpa spelet. Men som tur var så avaktade jag lite och tankade ned det istället. Spelet flöt bra och det var inget konstigt med det.

Detta är bara en grej som vi hederliga får stå ut med. Vi blir straffade för att vi har köpt spelet. Det känns som man är något försöksdjur när de ska experimentera fram det bästa skyddet.

Det spelar ingen roll om det är en stor utgivare eller liten utgivare som står för spelet jag kommer inte köpa det om de slänger på en massa skydd som ändå knäcks.

Man kan tillägga att Starforce är ett skitdåligt skydd som sabbat så mycket för de som köper spelen och ändå trots flera bojkott-sidor så fortsätter man att köra med det skyddet. Ett exempel är DiRT från Codemasters.
Många som har problem med spelet tack vare det. Jag sitter bara och skakar på huvudet åt deras nonchalans och okunnighet mot konsumenterna.
Ubisoft är de enda som har erbjudit ett program som avlägsnar och tar bort skyddet eller att det patchats bort i de spel som har haft skyddet.
Ska det vara så svårt att göra det enkelt för oss som köper skivan?

Jag vet annars är smart sätt. Slopa kopieringsskyddet helt. Ha en nyckel som är specifik med varje utgåva. Första gången man installerar det så kan man har filer på skivan som inte packas upp förrän man fått ett klartecken genom en aktivering på nätet. När man väl skapat ett konto för sin utgåva så kan man aktivera sitt spel genom denna nästa gång.
Om man skulle sälja spelet så kan man avsluta sitt konto och därmed så kan nästa användare aktivera ett nytt konto. På så vis blir det inte mer än ett konto och man behöver bara aktivera när man installerar spelet.
Så enkelt och då kan jag spela på landet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag vet annars är smart sätt. Slopa kopieringsskyddet helt. Ha en nyckel som är specifik med varje utgåva. Första gången man installerar det så kan man har filer på skivan som inte packas upp förrän man fått ett klartecken genom en aktivering på nätet. När man väl skapat ett konto för sin utgåva så kan man aktivera sitt spel genom denna nästa gång.
Om man skulle sälja spelet så kan man avsluta sitt konto och därmed så kan nästa användare aktivera ett nytt konto. På så vis blir det inte mer än ett konto och man behöver bara aktivera när man installerar spelet.
Så enkelt och då kan jag spela på landet.

Kul! nu börjar vi komma någon vart! jag tycker ditt förslag låter kanon!
Men det går väl också knäcka förr eller senare och behöver väl också Internetuppkoppling för verifiering?

Förr eller senare hoppas jag att vi får se något liknande som spelföretagen kan implementera i sina utgåvor av spel. Problemet just nu är att många köper en tredjeparts och färdig lösning och som du tidigare nämnde ett praktfiasko vid namn: starforce. Dessa lösningar är så långt i från det ideala skyddet som utvecklarna behöver för att inte loosa kunder pga dålig PR samt för att kunna skydda sina produkter.

Men naturligtvis måste det bli ordning och reda med dessa skydd, innan utvecklarna kan åberopa sina krav på en nära 0-vision för piratkopiering. Naturligtvis måste man städa framför sin egen dörr innan man skäller på andra. De bör väl också sluta med att köpa denna för dem billigare tredjeparts lösning som uppenbarligen ställer till alla dessa problem. Men då kommer utvecklarna lägga på den merkostnaden som en egen lösning kostar, på konsumenterna i slutänden

Jag håller med om att det har varit lite väl för många skandaler från tex Sony och nu de aktuella problemen från Bioware - så en ändring måste till. De biter sig själva i svansen i slutänden om inte detta snart sker.

Visste jag inte bättre skulle man kunna tro att allt det här som sker med Vista och kopieringsskydd på PC-spel är en jättelik konspiration för driva/tvinga in folk i konsol-spelande i stället för PC.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Kul! nu börjar vi komma någon vart! jag tycker ditt förslag låter kanon!
Men det går väl också knäcka förr eller senare och behöver väl också Internetuppkoppling för verifiering?

Förr eller senare hoppas jag att vi får se något liknande som spelföretagen kan implementera i sina utgåvor av spel. Problemet just nu är att många köper en tredjeparts och färdig lösning och som du tidigare nämnde ett praktfiasko vid namn: starforce. Dessa lösningar är så långt i från det ideala skyddet som utvecklarna behöver för att inte loosa kunder pga dålig PR samt för att kunna skydda sina produkter.

Men naturligtvis måste det bli ordning och reda med dessa skydd, innan utvecklarna kan åberopa sina krav på en nära 0-vision för piratkopiering. Naturligtvis måste städa framför sin egen dörr innan man skäller på andra. De bör väl också sluta med att köpa denna för dem billigare tredjeparts lösning som uppenbarligen ställer till alla dessa problem. Men då kommer utvecklarna lägga på den merkostnaden som en egen lösning kostar, på konsumenterna i slutänden

Jag håller med om att det har varit lite väl för många skandaler från tex Sony och nu de aktuella problemen från Bioware - så en ändring måste till. De biter sig själva i svansen i slutänden om inte detta snart sker.

Visste jag inte bättre skulle man kunna tro att allt det här som sker med Vista och kopieringsskydd på PC-spel är en jättelik konspiration för driva/tvinga in folk i konsol-spelande i stället för PC.

Mvh

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Kul! nu börjar vi komma någon vart! jag tycker ditt förslag låter kanon!
Men det går väl också knäcka förr eller senare och behöver väl också Internetuppkoppling för verifiering?

Förr eller senare hoppas jag att vi får se något liknande som spelföretagen kan implementera i sina utgåvor av spel. Problemet just nu är att många köper en tredjeparts och färdig lösning och som du tidigare nämnde ett praktfiasko vid namn: starforce. Dessa lösningar är så långt i från det ideala skyddet som utvecklarna behöver för att inte loosa kunder pga dålig PR samt för att kunna skydda sina produkter.

Men naturligtvis måste det bli ordning och reda med dessa skydd, innan utvecklarna kan åberopa sina krav på en nära 0-vision för piratkopiering. Naturligtvis måste städa framför sin egen dörr innan man skäller på andra. De bör väl också sluta med att köpa denna för dem billigare tredjeparts lösning som uppenbarligen ställer till alla dessa problem. Men då kommer utvecklarna lägga på den merkostnaden som en egen lösning kostar, på konsumenterna i slutänden

Jag håller med om att det har varit lite väl för många skandaler från tex Sony och nu de aktuella problemen från Bioware - så en ändring måste till. De biter sig själva i svansen i slutänden om inte detta snart sker.

Visste jag inte bättre skulle man kunna tro att allt det här som sker med Vista och kopieringsskydd på PC-spel är en jättelik konspiration för driva/tvinga in folk i konsol-spelande i stället för PC.

Mvh

Det behöver inte bli dyrt för konsumenten. Alla stora utvecklare behöver bara komma överens om en standard. Alla lägger ned pengar på en bra standard som typ jag skrev ovan.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att slopa konceptet med att köpa skivor helt.
Släpp mjukvaran fri, låt folk ladda ner den om de vill, skeppa lite till affärer om folk verkligen vill ha skivorna och låt folk dela mellan sig själva bäst de vill.

Sen så lägger man en aktiverings-key på ett sådant där klassiskt skrap-kort (á la WoW-timecard) och säljer sådana. Billigare för konsumenter, billigare för de som distruberar det, billigare för utgivarna och billigare för återförsäljare... kan inte bli bättre. Och skulle det vara så att man inte har internet så kan man ringa in koden.

Det skulle ju vara grymt mycket billigare att skeppa ett packe plastbrickor i kreditkorts-storlek än det är att skicka lika många kompletta spel, man skulle kunna hålla bättre koll på piratkopieringen och priserna skulle kunna sänkas rejält, till allas lycka då man skulle kunna köpa massor med spel istället för några få snordyra!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Köper inga spel som har kopieringsskydd och absolut inte med aktivering eller spionprogram i. Blir till att tanka om jag får lust att köra det sen.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Köper inga spel som har kopieringsskydd och absolut inte med aktivering eller spionprogram i. Blir till att tanka om jag får lust att köra det sen.

Med andra ord, du köper inga spel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på den vanliga CD-Key via master server. även om dom inte är 100%.

3D applikationen använder extra program tillexempel:
Mental Ray --> Local SPM Server + Dongel eller Remote Server med SPM Server + Dongel
Maya x.xx --> lmgr local (node locked licenses*) eller floating licenses via LAN till FLEXlm Server (det finns några andra typer också)
Pixar RenderMan Pro Server/RenderMan for Maya Pro m.m lmgr local (node locked licenses*) eller floating licenses via LAN till FLEXlm Server

*=MAC låst eller FLEXlm Dongel ID låst

Globetrotter skaparen av FLEXlm har blivit uppköpta av Macrovision

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|