Permalänk

Börja programmera - Start tips?

Jag har nu bestämt mig för att sätta igång med min alldra första egen inlärning av basic programering för att köra på vidare & vidare ju längre jag kommer.

Lite allmänt om min kunskap:
-Jag har Aldrig sysslat med någon programering innan.
-Dvs jag kan i stort sett Ingenting.
-Jag läser programering A på gymnasiet just nu men vill som sagt även börja hemma själv.

Vad jag vill göra:
-Enkla program eller spel
-Allting som ger mig grundläggande kunskap

Jag behöver Era tips på Sweclockers Hur jag ska börja, Med vad jag ska börja, Var jag får det material jag behöver ifrån och andra allmäna tips till en bra start inom detta område.

Alla svar & tips uppskattad enormt mycket.

Mvh / Martin

Visa signatur

Xbox 360 gamertag: Neonx019

Permalänk
Medlem

http://www.blinkenlights.se/articles/cplusplusnyborjarguide/p...

Den går igenom C++. Från att aldrig ha använt det tidigare till att göra väldigt simpla spel.

Permalänk

Tack så hemskt mycket

Visa signatur

Xbox 360 gamertag: Neonx019

Permalänk
Medlem

Om du läser programering A så har du fått en bok, och även om den kanske inte är så lätt att förstå så rekommenderar jag dig att läsa så mycket du kan i den.

Då du får reda på mycket bra grunder i den som man har nytta av sedan när man tex ska göra ett spel:)

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Jag tipsar som vanligt att man börjar titta på ett av språken Python eller Ruby. Mer fokusering på programmering och problemslösning än på syntax.

Dock är det viktiga att du lär dig ett språk ok, och sedan provar lite olika.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

Skulle du kunna ge länkar till dessa program jdv? Själva språket & programet man använder för dem

Visa signatur

Xbox 360 gamertag: Neonx019

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Crawler
Skulle du kunna ge länkar till dessa program jdv? Själva språket & programet man använder för dem

Nu finns det inte direkt några IDE's för Ruby/Python och du kompilerar inte koden till körbara filer, en here goes:
Ruby - Kolla Downloads -> bläddra ner till windows och välj one-click installer.
Python - Download -> Python 2.5.1 Windows installer.

Permalänk
Medlem

Scite är en vettig editor/halv-ide som ingår iallafall i ruby one-click installern. Funkar bra med byde python och ruby.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Nu finns det inte direkt några IDE's för Ruby/Python

Eclipse, SPE, Geany, Boa osv.

Det finns massor med IDEs.

http://www.greenteapress.com/thinkpython/
En ganska bra python bok.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk

Man tackar man tackar

Visa signatur

Xbox 360 gamertag: Neonx019

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för c# eller vb.net båda finns i gratis versioner från Microsoft

Visual c# Express
http://msdn2.microsoft.com/en-us/express/aa700756.aspx

Visual Basic Express
http://msdn2.microsoft.com/en-us/express/aa718406.aspx

Nybörjarguide för ovanstående
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/beginner/windows/ti...

Windowsutvecklarnas bibel finnes här
http://www.msdn.com

En sak som jag själv tycker ger en massa är att sikta ganska högt när man har fått de grundläggande kunskaperna. Kom på ett projekt som du vill göra och sätt igång. Under utveckligen kommer man att stöta på en massa grejjer som man inte förstår eller är för komplicerade försök att lösa ett eller flera av dessa problem och kör du helt fast spara ner projektet och hitta på något annat. Trial and Error

Kolla andras kod. Hittar du nått skoj, sno koden och modifiera till något helt annat eller bygg på med egena nya funktioner. Tänk bara på att du inte stjäl någon annans kod och publicerar det som din egen. Så länge som du bara exprimenterar lite så är det ju grönt.

Hitta en "mentor" eller någon annan som är på samma nivå som dig. En mentor som man kan ställa dumma frågor till och som gång på gång orkar svara är bland det bästa man kan ha men även en kompis med samma intresse är perfekt att bolla idéer eller problem med.

Ställ frågor på forumet men se till att ha kontrollerat att du inte kan hitta svaret själv genom en enkel sökning på t ex google. Att hjälpa någon annan med ett klurigt problem som man själv jävlats med förr är skitskoj, att hjälpa någon med "Varför fungerar inte åäö i C++" känns väl inte lika roligt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Jag slår ett slag för c# eller vb.net båda finns i gratis versioner från Microsoft

Visual c# Express
http://msdn2.microsoft.com/en-us/express/aa700756.aspx

Visual Basic Express
http://msdn2.microsoft.com/en-us/express/aa718406.aspx

Nybörjarguide för ovanstående
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/beginner/windows/ti...

Windowsutvecklarnas bibel finnes här
http://www.msdn.com

En sak som jag själv tycker ger en massa är att sikta ganska högt när man har fått de grundläggande kunskaperna. Kom på ett projekt som du vill göra och sätt igång. Under utveckligen kommer man att stöta på en massa grejjer som man inte förstår eller är för komplicerade försök att lösa ett eller flera av dessa problem och kör du helt fast spara ner projektet och hitta på något annat. Trial and Error

Kolla andras kod. Hittar du nått skoj, sno koden och modifiera till något helt annat eller bygg på med egena nya funktioner. Tänk bara på att du inte stjäl någon annans kod och publicerar det som din egen. Så länge som du bara exprimenterar lite så är det ju grönt.

Hitta en "mentor" eller någon annan som är på samma nivå som dig. En mentor som man kan ställa dumma frågor till och som gång på gång orkar svara är bland det bästa man kan ha men även en kompis med samma intresse är perfekt att bolla idéer eller problem med.

Ställ frågor på forumet men se till att ha kontrollerat att du inte kan hitta svaret själv genom en enkel sökning på t ex google. Att hjälpa någon annan med ett klurigt problem som man själv jävlats med förr är skitskoj, att hjälpa någon med "Varför fungerar inte åäö i C++" känns väl inte lika roligt.

Mycket tacksam för detta svar Xtermin, något i denna stil ja verkligen behövde.
Tror jag ska sätta igång med vb.net nu ett tag för att sedan kanske grymta på med lite svårare saker. Vill så snabbt så möjligt lära mig alla grunder så ja kan tenta av A kursen i skolan, helst B med för den delen

Visa signatur

Xbox 360 gamertag: Neonx019

Permalänk
Hedersmedlem

C# eller VB.net kan vara bra för du får snabbt och enkelt pyssla med fönsterprogram. Håller du på med VB.net i skolan så kan du fortsätta med det, du har förhoppningsvis en någelunda kunnig lärare att fråga och de gillar nog elever som är intresserade så de hjälper till med frågor utanför kursen.
Som sagt när man väl kommer "längre upp" så är det inte att man ska kunna hantera just ett språk utan förstå flera. Jag anser man blir bättre som programmerare av det.

En annan väg för att lära sig mer om metodiken i programmering och inte leka med fönsterprogram bara är nog python eller ruby intressanta.
Båda har en interpreter som du kan skriva direkt in i och inte syntax som är ologisk. Du kan fokusera dig på att förstå programmeringstekniker än att jaga den där j*kla pekaren (C/C++) som förstör allt

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Java (netbeans tex) eller C++ (Dev C++, VS) för nybörjare. I java behöver man inte oroa sig för minneshantering lika mycket då det sker automatiskt, personligen gillar jag C++ ändå.

*Fönster och grejer kanske är lite krångligt i C++, men för spel är det hyffsat.

*Pekare och referenser måste man lära sig till slut

Permalänk

Tror det ändå blir att ja kommer köra på vb.net eller liknande kanske python ... vill lära mig lite grundläggande "kommandon" / "koder" eller vad man säger innan jag köra på med de mer avancerade språken.

Visa signatur

Xbox 360 gamertag: Neonx019

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen tycker jag C++ skapar så många svårigheter. Det är bra språk för utvecklare som behöver göra prestandakrävande applikationer.
Men att nybörjare ska behöva bråttas med sådant känns onödigt.
Av alla intresserade av programmering kan man inte ta dem tro att de med glädje snabbt kommer hugga sig över materialet och studera det hela tiden. Man skrämmer nog lätt bort dem.
Många här på sweclockers verkar vara riktiga programmeringsfantaster, och tror jag, inte inser att det svåraste inte är det bästa att börja med.

Själv lärde jag mig lite visual basic och fick också tag på en "lär dig C++ på 3 veckor" bok i slutet av 90-talet. Jag har inte läst klart den boken ännu...

(jaja, jag vet vilken domän det här ligger på...)
http://www.python.org/workshops/2000-01/proceedings/papers/el...
Jag gillar den här snutten (punkt 3).

Citat:

The first example from the text dramatically illustrates this point. It is the traditional "hello, world" program, which in the C++ version looks like this:

#include <iostream.h> \\ main: generate some simple output void main() { cout << "Hello, world." << endl; }

and which in the Python version becomes:

print "Hello, World!"

Even though this is a trivial example, the advantages to Python stand out. There are no prerequisites to Yorktown's Computer Science I course, so many of the students seeing this example are looking at their first program. Some of them are undoubtedly a little nervous, having heard that computer programming is difficult to learn. The C++ version has always forced me to choose between two unsatisfying options: either to explain the #include, void main(), {, and } statements, and risk confusing or intimidating some of the students right at the start, or to tell them "just don't worry about all of that stuff now, we will talk about it later" and risk the same thing. The educational objectives at this point in the course are to introduce students to the idea of a programming statement and to get them to make their first program, thereby introducing them to the programming environment. The Python program has exactly what is needed to do these things, and nothing more.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge förslag på sådant man fortsätter med på Högskolan om där ska gås. Det brukar börja med en extremt lätt Java och/eller C-programmering med massor av pekare, sen C++, ev VB, C# och mer om man väljer själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Tänkte bara ge förslag på sådant man fortsätter med på Högskolan om där ska gås. Det brukar börja med en extremt lätt Java och/eller C-programmering med massor av pekare, sen C++, ev VB, C# och mer om man väljer själv.

Nja, de flesta program jag hört talas om börjar med lisp, haskell eller python i nerbantade versioner för att ge en enkel idé av hur programmering fungerar.

Vilket språk du än väljer (det som din skola kör/kommer köra är nog vettigt att lära sig just p.g.a. att ta sig igenom kurserna) så är det viktigaste att lära sig tänka algoritmiskt. Personligen föredrar jag små rena språk, men jag är upplärd på C++ och det funkar att lära sig på om man är idog.

Java/C# är säkert fina språk, men problemet där är att man kanske får FÖR mycket i form av ett enorm standardbibliotek. Har sett för många exempel på kod där folk försöker pressa in klasser ur standarbiblioteket istället för att skriva effektiva lösningar.

Alltså: ta ett språk och lär dig koda i det. Försök att inte använda för mycket färdigt. Gör små projekt och våga koda fel

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Nja, de flesta program jag hört talas om börjar med lisp, haskell eller python i nerbantade versioner för att ge en enkel idé av hur programmering fungerar.
[...]

Så har jag också hört. Datavetenskap i Uppsala börjar med SML (ett icke-rent funktionellt språk).
Som sagt börjar med. Under första året han jag med både sparc-assembler och C.

Lite fördom, men det är väl systemvetenskapliga utbildningar som börjar med java

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Nja, de flesta program jag hört talas om börjar med lisp, haskell eller python i nerbantade versioner för att ge en enkel idé av hur programmering fungerar.

Oftast är det väl så att de som läser datavetenskap och civilare får lära sig Lisp eller liknande, medan de som läser systemvetare el. dyl. får lära sig något i stil med Java...

Den erfarenhet jag har iaf.. själv systemvetare och fick läsa Java på universitetet, och de datavetare jag känner har kört lisp ^^

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

På MDH på Datavetenskap ingår inget som SML, Lisp, Phyton vad jag vet, har inte hört talas om dom heller :|. vet inte om de finns att välja.

Språken som jag gått igenom (inom Datav. S&I) är i stort sätt Java, C, C++ och lite SQL. Sen språk som VB innan programmet började. Kurserna med Objektorientering/AI byggs också på Java och C++.

Permalänk

Mitt mål är iaf att försöka läsa så mkt så möjligt av olika språk och program så jag inte behöver kämpa lika mycket vid universitet/högskolan. Har också hört att de är mkt bra att läsa all matte som går + fysik B då. Därför har jag även valt till matte E och diskret, F fanns inte på skolan

Visa signatur

Xbox 360 gamertag: Neonx019

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Crawler
F fanns inte på skolan

Kan bero på att Matte F inte finns som nationell kurs. Om den råkar finnas nånstans är det en lokal kurs med egenpåhittat innehåll. Med Matte E och Diskret klarar du dig en bra bit in på den grundkurs vi har nu iaf. Kom dock ihåg att det viktiga inte är att man gör alla uppgifter i boken, utan att man har förstått vad det hela handlar om.

Jag tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket för att du ska behöva kunna rätt språk för att klara första kurserna i programmering på högskolan. Vi får lära oss Lisp, till viss del just för att de flesta _inte_ har kodat i Lisp, på det viset hamnar vi lite mer på samma nivå. Tidigare programmeringserfarenhet är inte ett förkunskapskrav på någon datautbildning (kandidat eller ingenjör) jag känner till. Det gör det dock så klart lättare om man har lite tidigare erfarenhet i början. Men inget som är avgörande.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Kan bero på att Matte F inte finns som nationell kurs. Om den råkar finnas nånstans är det en lokal kurs med egenpåhittat innehåll. Med Matte E och Diskret klarar du dig en bra bit in på den grundkurs vi har nu iaf. Kom dock ihåg att det viktiga inte är att man gör alla uppgifter i boken, utan att man har förstått vad det hela handlar om.

Jag tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket för att du ska behöva kunna rätt språk för att klara första kurserna i programmering på högskolan. Vi får lära oss Lisp, till viss del just för att de flesta _inte_ har kodat i Lisp, på det viset hamnar vi lite mer på samma nivå. Tidigare programmeringserfarenhet är inte ett förkunskapskrav på någon datautbildning (kandidat eller ingenjör) jag känner till. Det gör det dock så klart lättare om man har lite tidigare erfarenhet i början. Men inget som är avgörande.

Apprepå detta, har också funderat över vilket utbildning som är bäst anpassad för programering. Är det vettigt att gå en civil ingemjörs utbildning för att "bredda" på kunskaperna lite eller är det lika bra att ta en kortare kanditat på 3 år ~?

Visa signatur

Xbox 360 gamertag: Neonx019

Permalänk
Medlem

D-Crawler: Rent programmeringsmässigt kan du nog lära dig i princip lika mkt på en kortare utbildning än civ. ing. Men på ingenjörsutbildningen lär du dig mkt annat som du kan tillämpa programmering på. Så även om du vill jobba med programmering så kan du få många fler sorters jobb med en civ ing, eftersom många (och ofta roligare) jobb kräver att man har kunskaper inom något ämne för att kunna arbeta med det (även om man ska programmera saker).

Vad jag menar är att bara för du kan programmera så betyder det inte att du kan skriva alla sorters program, förutom programmeringskunskaper måste du ju ha kunskap inom ämnet du sysslar med, och civ.ing ger en bra grund för det.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
D-Crawler: Rent programmeringsmässigt kan du nog lära dig i princip lika mkt på en kortare utbildning än civ. ing. Men på ingenjörsutbildningen lär du dig mkt annat som du kan tillämpa programmering på. Så även om du vill jobba med programmering så kan du få många fler sorters jobb med en civ ing, eftersom många (och ofta roligare) jobb kräver att man har kunskaper inom något ämne för att kunna arbeta med det (även om man ska programmera saker).

Vad jag menar är att bara för du kan programmera så betyder det inte att du kan skriva alla sorters program, förutom programmeringskunskaper måste du ju ha kunskap inom ämnet du sysslar med, och civ.ing ger en bra grund för det.

Låter mycket relevant det du säger whodoo, vill ju ha en så bred bas så möjligt som sagt. Nu är det iof flera år kvar innan jag står inför valet och kvalet men lika bra att redan nu ta reda på så mycket så möjligt enligt min åsikt.
Civ ing har alltid lockat mig från olika håll men nu när ja hör ditt resonemang stärks det ännu mer

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW