AMD släpper gpu-specifikationer fria

Permalänk
Medlem

Kanske kan vi se fler grafik-drivrutiner som är optimerade för vissa spel.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
De borde gjort det till en tävling.
Den som skapar den bästa drivrutinen vinner $10000
Då skulle utvecklandet också få en rivstart.

Visa signatur
Permalänk

Solklart exempel på att konkurrens fungerar.

Tack Nvidia.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
De borde gjort det till en tävling.
Den som skapar den bästa drivrutinen vinner $10000
Då skulle utvecklandet också få en rivstart.

Sant. Fast summan du gav som exempel låter lite hög för att vara trovärdig. :] Men vad vet jag. :>

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen sjukt bra.

Hoppas detta sätter lite revolution på hårdvarubranschen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Sant. Fast summan du gav som exempel låter lite hög för att vara trovärdig. :] Men vad vet jag. :>

$10000 är växelpengar för ett så stort företag.

Permalänk
Medlem

Går det inte att starta en sådan tävling där man tar emot donationer som prispott? Om det räcker med att varje person donerar $1 till valfritt belopp så är nog $10 000 rätt små pengar (att få ihop) när det gäller nyheter av den här storleken.

Jag är rätt övertygad om att det skulle motivera en och annan programmerare, givet att deadline är om säg 3-5 månader.

Får hoppas på att någon nappar på förslaget

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Go AMD!!!

Permalänk
Medlem

Förstår dock inte varför folk vill se OpenGL över directx, visst OpenGL funkar till linux, men det känns som directx är hästlängder före?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Var inte länge sedan jag installerade Ubuntu, men sedan när det kom fram att hur krångligt det var med ati:s drivrutiner och problemen så lade jag det lite på hyllan för att vänta att det skulle ske förbättringar, detta är ett stort framsteg, kommer nog flytta över till linux inom snar framtid nu.

Hade redan nog gjort det om inte för drivrutins problemen med grafikkortet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Förstår dock inte varför folk vill se OpenGL över directx, visst OpenGL funkar till linux, men det känns som directx är hästlängder före?

Kanske för att sannorlikheten att spel börjar komma med OpenGL och linux-stöd är större än att DX9/10 fungerar tillfredställande i linux. Så ser då jag det.

Härliga nyheter, riktigt hatade ATI för bara någon vecka sedan tills jag fick höra att de skulle öppna drivarna. Nu har de börjat på och snart så fungerar nog även mitt X1950 Pro tillfredställande. ATI blir det framöver såvida inte nvidia lyckas bräcka detta (tveksamt).

Nästa stora nyhet vore att M$ öppnar DX9/10 =P

Permalänk
Inaktiv

opengl är helt totalt överlägset DX, finns många flera funktioner som är omöjliga i DX10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
opengl är helt totalt överlägset DX, finns många flera funktioner som är omöjliga i DX10.

...som?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
...som?

Skön flytande grafik som inte ger huvudvärk till exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Skön flytande grafik som inte ger huvudvärk till exempel.

Crysis, Bioshock m.m är spel i dx som har mycket fin grafik som iaf inte ger mig huvudvärk?..

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Inaktiv

Ger Doom 3 dig huvudvärk? OpenGL är kompetent, att det inte används fullt ut är en helt annan sak. Quake Wars kör väl även den OGL?

EDIT: citerade fel person (förlåt!) så tog bort citatet helt.

Permalänk
Inaktiv

många olika render modes, och ja, varför är renderingsprogram opengl?

Permalänk
Medlem

Det jag sett av id Tech 5 sa verkar den overlagsen DX. Bade for utvecklare och spelare. Hoppas manga hoppar pa det taget!

Samma spel pa pc (win och linux), mac, xbox360 och ps3 - I teorin helt utan skillnader i framerate osv. Spannande tider!

Hoppas fler foljer i AMD's fotspar och visar att de ar beredda att offra lite hemligheter for anvandarnas skull!

Permalänk
Hedersmedlem

AMD skappade iaf massa PR-poäng på det här ...

Den där tävlingen tycker jag inte verkar vara någon bra idé. Dels är det en struntsumma, dels om det ska vara en tävling så måste den ju vara tidsbegränsad. Jag tror du inte slänger ihop några superdrivrutiner på bara några månader. Roppa inte hej än!

Jag skulle inte vilja arbeta ("heltid") i flera månader/år för att sen kanske vinna pengar.

$10 000 är typ nog var det kostar företaget för 2-3 programmerare per månad. Hellst ska de väl redan ha några fler som utvecklar linuxdrivrutiner redan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Förstår dock inte varför folk vill se OpenGL över directx, visst OpenGL funkar till linux, men det känns som directx är hästlängder före?

Har du inte läst något om OpenGl 3.0? Googla! Enligt mig så kan DX slänga sig i väggen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Förstår dock inte varför folk vill se OpenGL över directx, visst OpenGL funkar till linux, men det känns som directx är hästlängder före?

vad får det dig att tro det? Du kan göra precis samma saker i OpenGL som i directX. Dessutom är OpenGL mycket trevligare eftersom det har stöd för flera plattformar. Vem vill sitta med instängt DirectX när OpenGL finns?

Dessutom är OpenGL 3.0 på G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ger Doom 3 dig huvudvärk? OpenGL är kompetent, att det inte används fullt ut är en helt annan sak. Quake Wars kör väl även den OGL?

EDIT: citerade fel person (förlåt!) så tog bort citatet helt.

De flesta DirectX baserade spelen ger mig huvudvärk efter cirka en halvtimmes användning ja, om spelet inte går i långt över 100 fps dvs. OpenGL får jag inte huvudvärk av. Lite konstigt, oförklarligt, men sant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Förstår dock inte varför folk vill se OpenGL över directx, visst OpenGL funkar till linux, men det känns som directx är hästlängder före?

Du, NoCc, utgör ett ypperligt exempel på vad "directx" är bättre på och hästlängder före "opengl". Nämligen allmän kännedom, du så som så många andra "svenssons" har gått på microsoft hela "dx10 är så jävla bra och allt annat är skit"-kampanj.

Jag tycker verkligen att opengl folket borde promote:a opengl lite mer så att det är opengl (3) som blir nästa "gaaah det är så cool och snyggt och hippt och..." våg (bland alla svensson och Internet baserade communities ). Men det är klart, det är inte lätt att tävla mot ett företag som lägger 2/3 av sina pengar på marknadsföring (notera att jag tog 2/3 ur luften och har inget fakta stöd för denna siffra). För vi har ju lärt oss att det inte är bäst produkt som vinner utan bäst marknadsföring som korar vinnaren.

Inget illa menat!

Edit: Okej, detta inlägg blev en aning rörigt tycker jag så jag sammanfattar det lite kort:
DirectX är överhypat.
OpenGL > DirectX

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu får AMD/ati lite bättre rykte om deras drivrutiner iaf.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Förlåt min saklighet och krav på statistiska argument, men vad har huvudvärk att göra med directx? Ibland blir jag förvånad över detta forum.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Vad exakt innebär detta? Vad kan open source-makarna göra med informationen? DX10-spel under Linux?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
DX10-spel under Linux?

Lär inte hända på många många år. DX10 är microsofts egna stängda API.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Du, NoCc, utgör ett ypperligt exempel på vad "directx" är bättre på och hästlängder före "opengl". Nämligen allmän kännedom, du så som så många andra "svenssons" har gått på microsoft hela "dx10 är så jävla bra och allt annat är skit"-kampanj.

Jag tycker verkligen att opengl folket borde promote:a opengl lite mer så att det är opengl (3) som blir nästa "gaaah det är så cool och snyggt och hippt och..." våg (bland alla svensson och Internet baserade communities ). Men det är klart, det är inte lätt att tävla mot ett företag som lägger 2/3 av sina pengar på marknadsföring (notera att jag tog 2/3 ur luften och har inget fakta stöd för denna siffra). För vi har ju lärt oss att det inte är bäst produkt som vinner utan bäst marknadsföring som korar vinnaren.

Inget illa menat!

Edit: Okej, detta inlägg blev en aning rörigt tycker jag så jag sammanfattar det lite kort:
DirectX är överhypat.
OpenGL > DirectX

Det jag menar är ur ren spelsynpunkt, jag är inte insatt i vad den KAN göra, utan vad som gjort hittils, och de flesta riktigt snygga spelen har/är skriven i directX (Doom 3 var iofs väldigt snyggt på sin tid) och om man säger att directx är överhypat och OpenGL är mycket bättre, men det finns inga titlar direkt som kan konkurera med dx så att man kan jämnföra är det då inte OpenGL som börjar bli hypad lite över sin förmåga då det faktiskt inte bevisat så mycket (inom spel). så då handlar allt bara om teori... och teorin stämmer tyvärr inte alltid i verkligheten?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Ofta går alla nya coola effekter att använda i OpenGL via extensions innan en ny DirectX standard kommit.
OpenGL fungerar på flera plattformar än Windows.
OpenGL kan via Mesa rendera effekter som kortet inte ens stöder via software.

Bara att hoppas på maktskifte nu, migrationen till Vista har varit så dårlig(doc. tycker jag Vista är det första bra OS de spottat ut).
Dessutom börjar ju Apple få bättre fotfäste, så då lär vi Linux-fantaster få glida bakom på ett gyllene bananskal ^^.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?