Permalänk
Medlem

Kan inte starta iBook

Jag har köpt en iBook G3 som inte fungerar. En mapp med blinkande frågetecken visas och man kan väl anta att hårddisken som är trasig.

När jag bootar och håller ner C visas ingen hårddisk. Jag har testat att köra en CD med Yellow Dog Linux men den spottas ut. Frågan är varför det inte går att köra CD:n även om CD-läsaren är trasig. Kan det vara något annat fel än HD:n? Någon som har tips på vad jag ska göra? Jag har ingen installationsskiva eller diagnosskiva.

Kan jag sätta in en HD som är PC-formaterad och formatera den vid installation?

Permalänk
Medlem

Re: Kan inte starta iBook

Hej.
Var och när köpte du den? Funkade datorn när du testade den och slutade fungera när du kom hem? Vilken version av OS kör du på den?
Mvh
Team_AMD

Permalänk
Medlem

Jag köpte den som defekt med det kända grafikchipfelet och lyckades fixa det. Mina förhoppningar var höga när skärmen lös upp men grusades när frågetecknet visades. Dessvärre vet jag inte vad som är installerat men man kan väl gissa på 10.2.X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dynaflux
Jag köpte den som defekt med det kända grafikchipfelet och lyckades fixa det. Mina förhoppningar var höga när skärmen lös upp men grusades när frågetecknet visades. Dessvärre vet jag inte vad som är installerat men man kan väl gissa på 10.2.X

Jag är inte expert på mack men jag skulle gissa det rör sig om hårddisken precis som du säger, det kan inte finnas så många andra förslag tror jag.
Mvh
Team_AMD

Permalänk
Medlem

Jag gissar också på HD:n men blir lite skeptisk när den inte tar CD:n (dock Linux).

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara hårddisken. Finns folk som har fått frågeteckensmappen, bytt moderkort (tror jag det var) och fått det att funka. Om du har tillgång till en annan hårddisk, så testa med den för att utesluta att det är felet. Annars kan du testa hårddisken i en annan iBook om du råkar ha en sådan tillgänglig istället.

Permalänk
Medlem

Dessvärre är tar det lite tid att få ut HD:n. Inte lika lätt som på de flesta PC.

Kan man få veta vad som är trasigt om man kör diagnosskiva?

Permalänk

Ingen som tänkt på ifall det inte finns något OS överhuvudtaget på datorn, att man får ett frågetecken kan vara datorns sätt att visa att den inte kan hitta en startskiva. Att YDL inte ville starta kan kanske vara för att datorn kanske är en så kallad "Old World" mac, fast jag är inte säker på det.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Halligalli: jag är nästan säker på att iBook G3 är New World Mac. Hur som helst misstänker jag att den måste ha rätt startskiva.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dynaflux
Halligalli: jag är nästan säker på att iBook G3 är New World Mac. Hur som helst misstänker jag att den måste ha rätt startskiva.

Det är den troligtvis, har inte riktigt koll på exakt vilka som är Old respektive new worldmacar. Du fick inte med någon installation- eller återställningsskiva med datorn?

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Hårddisken behöver inte vara trasig för att den där symbolen ska visas. Det är en symbol för att det inte finns något system installerat.

Varför den spottar ut skivan vet jag inte, kanske den inte är bootbar?

In med en OS X/Os9-skiva och testa att installera.

Permalänk
Medlem

Jag kom på varför den inte läste skivan... min YDL ligger på DVD och det är bara CD i datorn. Host... Jag satte i en Debian-CD som den hittade men det visades ingen HD. Gjorde ändå ett försök att starta installationen och enligt den fanns det en Samsung på 40 GB. Håller på och installerar just nu.

Halligalli: det är garanterat New World eftersom det fanns en sån partition på HD:n. Dasslocken (också G3) är Old World och Dual USB är alltså New World.

Jag köpte min första Mac för någon månad sedan, detta är den andra och jag har fixat några kompisars datorer så jag börjar lära mig Mactänket. Jag kommer dock att vara PC trogen men Mac är lite kul (och snygga).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Hårddisken behöver inte vara trasig för att den där symbolen ska visas. Det är en symbol för att det inte finns något system installerat.

Är det inte för att den inte *hittar* något system? Det kan ju vara installerat men att någonting har blivit skadat mjukvarumässigt? En stilla undran bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Är det inte för att den inte *hittar* något system? Det kan ju vara installerat men att någonting har blivit skadat mjukvarumässigt? En stilla undran bara.

Ja, så jag borde uttryckt mig. Den hittar inget system, kan vara för att hårddisken är trasig, openfirmware är felinställd och behöver resettas, eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jo, det är uppenbarligen så att det inte nödvändigtvis är HD:n som har lagt av. Jag var helt säker på att min gett upp men nu kör jag Linux på den.