Corsair TWIN3X 1333 MHz

Permalänk
Melding Plague

Corsair TWIN3X 1333 MHz

Den stora fördelen med ddr3-minnen är att de klarar höga frekvenser, men samtidigt har de sämre minnesinställningar. Vid våra tidigare moderkortstester var det svårt att se någon fördel med de nya ddr3-minnena, men då pressade vi dem inte heller. Nu är det dags att titta närmare på vad de högre frekvenserna ger.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu ett par "overkill" minnen som inte ger särskilt märkbar prestandaskillnad, när tänker de ge upp? Man försöker väl få 1 GB-minnen att gå i samma hastighet som L1 Cache snart. Men vem har råd med det?

Permalänk
Medlem

3500 för 2x1 Gb dessa, dyyyrt. Det känns som om de inte riktigt har lyckats denna gången med en ny standard.
Eller var det så här med när DDR2 lanserades, med svindyra moduler som var sämre än föregångarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
3500 för 2x1 Gb dessa, dyyyrt. Det känns som om de inte riktigt har lyckats denna gången med en ny standard.
Eller var det så här med när DDR2 lanserades, med svindyra moduler som var sämre än föregångarna?

1333 Mhz? Dvs vill man utnyttja kraften i dessa minen fullt ut så krävs det att man grillar moderkortet till 666 i fsb. Lycka till men glöm inte att ha brandsläckaren i närheten;)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
3500 för 2x1 Gb dessa, dyyyrt. Det känns som om de inte riktigt har lyckats denna gången med en ny standard.
Eller var det så här med när DDR2 lanserades, med svindyra moduler som var sämre än föregångarna?

Ungefär så var det ja. Bättre att vänta tills moderkorten stöder minnet bättre och de lyckats pressa ned latenserna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Man försöker väl få 1 GB-minnen att gå i samma hastighet som L1 Cache snart...

Haha, det vore inte illa.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Ungefär lika värt som DDR2 var när det kom. Ungefär lika snabbt, ibland lite långsamamre till och med, men kostade 2-3ggr så mycket.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Synd så lite folk vet om ddr3 ... Dessa corsair är dom sämsta DDR3 som finns på marknaden, och det väljer dom att rescencera Finns INGA andra ddr3 som är så dåliga Latencys som dessa .. samt den låga hastigheten..

tycker det är lite som att testa en P4 på X38 bräda...
det ger ingen rättvista för den nya standarden av minnen.

varför inte testa ett par minnen som VINNER över ddr2 istället för att visa detta? så alla tror att det suger. ..

nåja ..

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
varför inte testa ett par minnen som VINNER över ddr2 istället för att visa detta? så alla tror att det suger. ..

nåja ..

mvh

Vad skulle dessa minnen som vinner över DDR2 kosta?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

vem har snackat nåt om pris?
alla blir så sura på att det presterar dåligt för priset?
därför påpekade jag att så är inte fallet ...

alla tittar sig blinda på dessa sunkiga minnen och tror, jahaja det är såhär ddr3 är.. samt tidigare test av likvärdiga kingston minnen..

klart det kostar om dom blir bättre, du får ingen super processor för 900kr, samma gäller minnen.... man får vad man betalar för , nu är ddr3 nytt också, så kostar ju självklart mera... men du kan få ett par high-end för ca 4 lakan, JA det är mycket ...men men.. nu pratar jag prestanda.

Vill man inte öppna plånkan, så är verkligen inte ddr3 bra, om det nu slutar med att köpa dessa corsair tex... då är man inte smart faktiskt

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast att sweclockers aktivt väljer vad de recenserar, utan tar det som de får. Om nu corsair väljer att skicka ut dessa dåliga minnen så får det stå för dem, eller har jag fel? (en person inom sweclockers kan väl bekräfta/förneka detta)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Jag tror knappast att sweclockers aktivt väljer vad de recenserar, utan tar det som de får. Om nu corsair väljer att skicka ut dessa dåliga minnen så får det stå för dem, eller har jag fel? (en person inom sweclockers kan väl bekräfta/förneka detta)

Det är det enda ddr3-kit vi fått in ännu, har förhoppningsvis andra på gång men det är tyvärr inte bara att välja och vraka Jag vill definitivt köra något av de nya bättre modellerna och då även uppdatera testerna med dessa. Kan vara på gång, men det återstår att se.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju inte det snabbaste DDR3-minnet precis. Ungefär som att testa de långsammaste DDR2-minnena mot de snabbaste DDR1-minnena och då vann ju förstås DDR1 lätt pga bättre timings.

Högre klockade DDR3-minnen presterar ju bättre än DDR2 iaf. Men dyrt förstås. Inte värt än.

Sen tar det väl ett tag innan AMD går över till DDR3. Phenom stödjer ju än så länge bara DDR2 ju. Historien upprepar sig. Intel börjar snabbt använda ny minnesteknik (som iofs inte ger så mycket och blir dyrt då det är nytt) medan AMD stannar kvar ett tag med föregående och utnyttjar det till fullo först.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
klart det kostar om dom blir bättre, du får ingen super processor för 900kr, samma gäller minnen.... man får vad man betalar för

Mjaä, idag gäller det nog bara grafikkort. Minnen, kraftaggregat, cpu och moderkort i väldigt låga prisklasser kan ge snarlika prestanda som svindyra gamer-editions.

Permalänk
Medlem

Jag saknar 2-2-2-5@T1 tiden

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd

Självklart presterar de ganska dåligt. Det beror som alla vet på att antalet 'x', 'z' och '@' i produktnamnen på ingående komponenter var för lågt.

Personligen skulle jag nog aldrig köpa ett minne som har bokstaven 'x' i sitt namn. Det är ett säkert sätt att få betala överpris för något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det är det enda ddr3-kit vi fått in ännu, har förhoppningsvis andra på gång men det är tyvärr inte bara att välja och vraka Jag vill definitivt köra något av de nya bättre modellerna och då även uppdatera testerna med dessa. Kan vara på gång, men det återstår att se.

Var inte menat som att NI är dåliga sry om så var fallet...
vet väl egentligen att företagen skickar in saker till rescenssion, men tänkte ändå i banorna att ni själva valde det, aja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Självklart presterar de ganska dåligt. Det beror som alla vet på att antalet 'x', 'z' och '@' i produktnamnen på ingående komponenter var för lågt.

Personligen skulle jag nog aldrig köpa ett minne som har bokstaven 'x' i sitt namn. Det är ett säkert sätt att få betala överpris för något.

Mja. Corsair har länge använt DHX i på vissa av sina minnen, då dessa har DHX = deras "taggiga" kylflänsar, har inte så mycket med själva minnet att göra

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Jag saknar 2-2-2-5@T1 tiden

jag lever fortfarande i den, men snart får jag väll oxå lämna denna härliga värld som man kan på sina fem fingar o lära sig nya frekvenser och timings...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
vem har snackat nåt om pris?
alla blir så sura på att det presterar dåligt för priset?
därför påpekade jag att så är inte fallet ...

alla tittar sig blinda på dessa sunkiga minnen och tror, jahaja det är såhär ddr3 är.. samt tidigare test av likvärdiga kingston minnen..

klart det kostar om dom blir bättre, du får ingen super processor för 900kr, samma gäller minnen.... man får vad man betalar för , nu är ddr3 nytt också, så kostar ju självklart mera... men du kan få ett par high-end för ca 4 lakan, JA det är mycket ...men men.. nu pratar jag prestanda.

Vill man inte öppna plånkan, så är verkligen inte ddr3 bra, om det nu slutar med att köpa dessa corsair tex... då är man inte smart faktiskt

ett par ddr2 i 1200 mhz tar ner ett par 1800mhz ddr3 i dagsläget .

Intels dåliga buss begränsar samt latecys

man behöver clocka bussen rejält för att ddr3 ska ge något med intels nuvarande buss . Körde ju själv corsair 1800mhz tsm med blitz extreme dock byter jag till quad fx system nu då jag ska köra dubbla quad phenom.

Anledningen att jag byter är att jag måste ha den bästa platformen rent tekniskt är inprincip beroende av det ^^ . Quad fx platformen är överlägsen alla andra men sedan när infon väl kmr till cpun är ett intel quad extreme system snabbare men det har ju inte med platformen att göra utan cpun.

älskar de 16gb/s man får i minnes bandbredd tack vare numa tekniken( med beta bios i beta stadiet av kortet ) oklockat jämfört med 5,6 gb /s man får med ett oklockat intel system , själv hade jag 8-9 gb /s i mitt ddr3 system

Minnesbandbredden hjälper loading screens ordentligt ^^

Får alla delar på Fredag så bara pm mig om ni vill ha prestanda visingar alla som finns på hemsidor är från beta stadiet. Kommer köra med dubbla fx 74 tills agena fx kommer.

Lite offtopic men men

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Mycket gnäll, blir så när man inte har råd.
Är bra att företagen de vågar släppa och satsa på ddr3 minnen så att de utvecklas. Vill ingen släppa slöa och ny ddr3 minnen kommer det aldrig komma bättre, snabbare och mer utvecklade minnen så se dessa slöa saker som utveckling.

Permalänk
Medlem

Mjo, man kan ju hoppas på lägre timings, troligen kommer det också.... dom måste ju börja nånstans, utvecklingen går ju framåt!

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Mjo, man kan ju hoppas på lägre timings, troligen kommer det också.... dom måste ju börja nånstans, utvecklingen går ju framåt!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Är det inte så att DDR3 har några av topp positionerna i 3dmark nu. Om sex månader är DDR2 utflyget från top tio i 3dmark tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
jag lever fortfarande i den, men snart får jag väll oxå lämna denna härliga värld som man kan på sina fem fingar o lära sig nya frekvenser och timings...

Jag med Jag är för fattig för att byta upp mig

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Är det inte så att DDR3 har några av topp positionerna i 3dmark nu. Om sex månader är DDR2 utflyget från top tio i 3dmark tror jag.

Inte ifall phenom levererar

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

mja säg inte det Dual Xeon socket 771 och 2000mhz DDR3? mums sån bandbredd hehe..

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
mja säg inte det Dual Xeon socket 771 och 2000mhz DDR3? mums sån bandbredd hehe..

barecelona har ca 20 % mer bandbredd än harpertown som är nästa generation för intel och kommer nästa år . och det blir större skillnad med HT 3.0 för Amd

Amd kommer domminera minnes bandbredden och buss tekniken en bra tid framöver förmodligen men vi får se hur det går när vi kommer dit

Jag hoppas på Agena fx då jag älskar Amds buss och minnes teknik ^^

och socket 1207 givetvis^^

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
barecelona har ca 20 % mer bandbredd än harpertown som är nästa generation för intel och kommer nästa år . och det blir större skillnad med HT 3.0 för Amd

Amd kommer domminera minnes bandbredden och buss tekniken en bra tid framöver förmodligen men vi får se hur det går när vi kommer dit

Jag hoppas på Agena fx då jag älskar Amds buss och minnes teknik ^^

och socket 1207 givetvis^^

mmm... Det ska bli kul och se hur mycket bandbredd man kan pressa ut högt klockat DDR2 med bra timings. Intel har inte en chans där trots DDR3. Iaf inte innan de kommer med sin nya buss (CSI eller vad den heter).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

nåja , kul att AMD är med i svängarna igen...
dock är jag medveten om att bandbredden är en del bättre med amd för dom har minnes kontrollern på cpun, men intel är snart där också,

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
mmm... Det ska bli kul och se hur mycket bandbredd man kan pressa ut högt klockat DDR2 med bra timings. Intel har inte en chans där trots DDR3. Iaf inte innan de kommer med sin nya buss (CSI eller vad den heter).

Den nya bussen lär inte vara bättre än HT 3.0 ht jobbar med 4 lager/öppningar som skickar och tar imot datasamtidigt. ht 1.0 jobbar med 3 öppningar . Dessutom kommer HT 3.0 ha ganska mycket fettare clock

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9