Permalänk
Medlem

nVidia, Ubuntu, s-video

Hej.

Jag kör en variant av ubuntu, Mythbuntu 7.10 på min htpc.

När jag kopplar min min s-video kabel till s-video ingången på framsidan av TVn är allt frid och fröjd, dvs färg.

Om jag använder en s-video -> scart kabel på baksidan så blir det svartvitt.

Scartingången på TVn har stöd för PAL, SECAM, NTSC och M-NTSC, så det borde inte vara problemet.

Jag har provat med en mängd olika xorg.conf, t.ex:

Section "Device" Identifier "nVidia TV" Driver "nvidia" Option "TVOutFormat" "SVIDEO" Option "TVStandard" "PAL-G" Option "ConnectedMonitor" "TV" Busid "PCI:1:0:0" Screen 1 EndSection

och följande

Option "TVOutFormat" "SVIDEO" Option "TVStandard" "PAL-G" Option "TVOutFormat" "COMPOSITE" Option "TVStandard" "PAL-G" Option "TVOutFormat" "SVIDEO" Option "TVStandard" "NTSC-M" Option "TVOutFormat" "SVIDEO" Option "TVStandard" "PAL Option "TVOutFormat" "SVIDEO" Option "TVStandard" "PAL-B" Option "TVOutFormat" "SVIDEO" Option "TVStandard" "NTSC Option "TVOutFormat" "COMPOSITE" Option "TVStandard" "NTSC-M"

Visst kan jag köra med den inkopplad på framsidan, men det blir rätt fult och jag skulle helst vilja undvika det.

Kabeln jag använder är gjuten med scart i ena änden och s-video+audio i andra änden. Är det någon som har några tips?

Edit:
Nu är xorg.conf inställd på SVIDEO och PAL-G, och det ger bara färg via fronten om TVn är inställd på NTSC.

Jag är så förvirrad.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

Detta har inget med din videokonfiguration att göra. Jag har själv upptäckt precis samma sak när jag använde windows (förr i tiden), och det har att göra med när du konverterar till scart måste du även koppla in en sån där gul videokabel (kompositkabel?) i konverteraren för att få färg. Vet dock inte varför.

Permalänk

Ändra TVOutFormat till COMPOSITE.

Funkar asbra för mig.

Permalänk
Medlem

Hade fått igång färg jättefint. Men så startade jag om X i ett hopp om att fixa ett annat problem, och *poof* färg borta från tv-out men bara i X.

Jag har inte ändrat xorg.conf sen jag hade färg och jag har startat om burken några gånger där emellan för att fixa andra saker.

Under boot har jag färg, men inte när X väl har laddats.

Har provat att ändra en massa olika inställningar på TVOutFormat och TVStandard med en

sudo /etc/init.d/gdm restart

mellan varven, men ingenting ändras.

Edit:

Efter ungefär den 11e rebooten så funkade det helt plötsligt igen. :-/

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.