Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia har triple-sli på gång?

Permalänk

om Nvidia kunnde göra bättre bild kvalite på korten istället för att försöka få folk o köpa fler kort o få en mycket lite boost i frames.

Har kört SLI På 2 st 7950 kort tyckte att det var inget specielt. Inte värt pengarna helt enkelt. Många har skärmar som klarar oftast max 1440 x 900 lr där omkring. det klarar man sig på med ett 8800kort. Med en hyfsad dator.

När Crysis kommer så blir det intressant.
Den som är bäst där kommer styra tills det kommer nått annat riktigt dx 10 spel.

PS: Bildkvalite mellan Nvidia och ATI är som natt och dag. ATI har ruggigt bra kvalite! Kommer dom med ett bättre kort än 2900 typ kanske en 3000 serie så är det ett givet köp.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reknot
Kan vara en koncept bild? för en framtid lösning?

Tror du inte nvidia har bättre möjlighet till att göra en bättre konceptbild?
Som att faktiskt trycka fast ett extra grafikkort på något av deras moderkort som faktiskt har mer än 2st 16x pci-express.

Känns lite hafsigt att klippa och klistra. Kolla bara på texten till höger som de halvt klippt bort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ja om man tittar på luftflödet för 2 av korten så är det ju = noll alltså blir det kokhett

men man kan inte komma ifrån faktumet att det är jäkligt sexigt

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reknot
Kan vara en koncept bild? för en framtid lösning?

Kanske det, men den är då inte ifrån nvidia, tror faktsikt att de kan frilägga bättre så det inte blir vita kanter runt korten fattigt att ge ut en bild annars
Ne, jag tror inte mycket på detta heller, blir nog ingen hit

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

HAHA!!
köp vattenkylning om ni ska ha 3grafikkort.

Varför inte bara göra ett grafikkort som tar upp 4 alternativt 5-pci plattser och har fler GPU:er och har 2st pcie PCB:er så kylningen kan göras tystare.

Mer förklarat:
1st pcb storlek som 8800ultra.
1st pcb som är "low-profile" som är kopplat med sladd till de stora PCB:n.
1st jättekylning som täcker x antal GPU:er som sitter på den större PCB:n.
den stora PCB:n ska ha allt förutom spänningsdrivningen till kortet, ska använda en pcie platts på mobot.
den lilla ska ha spänningsregulator mm och använda en pcie platts på mobot.
Och sen får man väll iaf en hyffsad uppfattning av vad jag menar eller?

EDIT:
hittade denna på nätet.. ? läcka hoss nvidia?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Om det finns marknad för 8 grafikkort i SLI och moderkort därtill så köp de som vill. Vi lever i ett fritt samhälle. Jag personligen är allergisk mot oljud och därför nöjer jag mig med passiva varianter.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

Noshit? kom med något nytt, vetat de här länge!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Jag trodde det här var Sweclockers, inte Mesclockers. Men om ni vill sitta på era passivt kylda 8400gs så gör gärna det. Jag tycker det är roligt att tekniken går framåt.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
EDIT:
hittade denna på nätet.. ? läcka hoss nvidia?
http://img225.imageshack.us/img225/7781/sli4nextgenmt1.th.jpg

Om du kollar på den andra (vänstra) sli-kontakten på dom tre nedre korten ser du att blänket i dom är exakt likadant, medans det är mycket mindre i det översta. Dom har helt enkelt fotat två grafikkort och photoshopat litegrann.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

haha.. Det här är humor.. Det kommer att kosta att spela nya spel i framtiden..
haha..

Vi får hoppas dollarn sjunker lite till..

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, om det är sant är bara spekulation dock.

Själv tycker jag det är en dålig idé med 3sli, men jag är emot hela slikonceptet. Jag skulle kunna tänka mig att det är bra att ha en uniform extrabuss för direktöverföring mellan exempelvis grafikkort och fysikkort. Men att ha mer än ett grafikkort känns som en ganska dålig lösning.

Det är lite tråkigt att utvecklingen av hårdvara har gått den vägen den har gått, efter prestanda. Jag vet inte riktigt varför det blev så, kanske är det för vi människor gillar att verkligen se skillnaden. Men det kunde lika gärna varit så att allt gick ut på att göra saker mindre med samma prestanda, eller svalare, eller billigare, eller med mindre strömåtgång i tanken. Allt detta är även det utveckling, men många är fast i prestandatänkandet fortfarande.

Själv fasar jag inför hur strömfurbrukningen i dessa kort kommer att se ut. Att idag behöva en PSU på över 1kW för att kunna ha ett high end grafikkort i en hyffsat modern dator, samt en extern adapter till grafikkortet är bara det ganska vrickat. Med 3 sådana kort blir det tre adaptrar och säkert en dual 1kW PSU (totalt 2kW) för att kunna användas, detta går över gränsen till galet.

Det är tid att ta ett steg tillbaka från prestandatävlingen och ha en generation dedikerad åt andra förbättringar.

Permalänk
Medlem

Hur är Mac Pro i jämförelse? Jag vill minnas att den går att få med tre grafikkort.

Permalänk
Medlem

jag har mitt gf4 ti som fungerar laggfritt på varenda spel jag testat hittills.
dock inte supreme commander som krävde pixel shader 2 eller vad det var.

varför inte göra såna kort fast med 55nm och typ gddr3. samma kort. fast lite tillpiffat. borde gå att få skitkallt. och mycket ström drar det ju inte heller.

jag skulle lätt köpa ett sådant

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
jag har mitt gf4 ti som fungerar laggfritt på varenda spel jag testat hittills.
dock inte supreme commander som krävde pixel shader 2 eller vad det var.

varför inte göra såna kort fast med 55nm och typ gddr3. samma kort. fast lite tillpiffat. borde gå att få skitkallt. och mycket ström drar det ju inte heller.

jag skulle lätt köpa ett sådant

Men skulle GPU'n ha nytta av gddr3-minnen då? Nä, inte riktigt då.

Mitt förslag till det hela är att man köper GPU och Vram separat och sätter i det i motsvarande socklar i moderkortet, likt CPU och Ram-minne. Då skulle man äntligen kunna få ordentlig kylning och inte behöva ha tusen modeller och re-brandare för att få den grafik man vill ha.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Jag trodde det här var Sweclockers, inte Mesclockers. Men om ni vill sitta på era passivt kylda 8400gs så gör gärna det. Jag tycker det är roligt att tekniken går framåt.

MVH laggarbacken

Alltså, det handlar inte om vi är mesiga eller ej. Jag själv skulle kunna köpa ett SLI-moderkort bums och till det två 8800Ultra utan att gräva alltför djupa hål i plånboken. Att jag inte gör det är förr att jag spelar mest CS Source och då räcker min nuvarande rigg och det viktigaste --> Jag vill ha tystnad och inte vinande fläktljud.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Men skulle GPU'n ha nytta av gddr3-minnen då? Nä, inte riktigt då.

men då skiter man i dom då (: men typ samma kort fast bara lite tillpiffat. du fattar. fattar inte varför dom gör nya budgetkort hela tiden. ödslar utvecklingskostnader på det. ett kort som stödjer dx 10 men så fort man använder dx10 så laggar det ***(tillfixat).
tycker dom borde göra kort som endast riktar sig till prestanda. som skiter i allt lulllull. det är säkert inte möjligt pga någon dum anledning som jag inte vet : ) men man kan ju drömma

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
men då skiter man i dom då (: men typ samma kort fast bara lite tillpiffat. du fattar. fattar inte varför dom gör nya budgetkort hela tiden. ödslar utvecklingskostnader på det. ett kort som stödjer dx 10 men så fort man använder dx10 så laggar det ***.
tycker dom borde göra kort som endast riktar sig till prestanda. som skiter i allt lulllull. det är säkert inte möjligt pga någon dum anledning som jag inte vet : ) men man kan ju drömma

Emrik, redigera bort ordet i asterixen annars kan det hända grejer. Jag är inte admin på något sätt men jag vill definitivt inte läsa vulgariteter.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
men då skiter man i dom då (: men typ samma kort fast bara lite tillpiffat. du fattar. fattar inte varför dom gör nya budgetkort hela tiden. ödslar utvecklingskostnader på det. ett kort som stödjer dx 10 men så fort man använder dx10 så laggar det ***.
tycker dom borde göra kort som endast riktar sig till prestanda. som skiter i allt lulllull. det är säkert inte möjligt pga någon dum anledning som jag inte vet : ) men man kan ju drömma

En av anledningarna är ju att programvara och spel förändras hela tiden, till viss del kan detta åtgärdas med uppdaterade drivrutiner, men inte alltid. Det är vid dessa fall de måste byta arkitektur.

Utvecklingskostnaderna för dagens budgetkortserier är inte så hög, för båda (stora) parter börjar med sina värstingkort varje generation, och det är den som kostar pengarna att få fram. Att sedan clocka ner, använda billigare minnen och defekta komponenter som inte duger till högprestandaserien för att göra budgetkort kostar inte många utvecklingsslantar extra.

Speciellt med tanke på att utan budgetkorten hade en hel del defekta komponenter helt enkelt slängas istället för att nu användas till något. Vilket hjälper till att dra ner priset på de så kallade 'high-end'-korten.

Men jag håller med dig att det är lite onödigt att ha en serie budgetkort med funktioner som de inte har musklerna att använda sig utav. Fast det är ofta dessa korten man hittar i exempelvis SvenssonPCX13 från Siba när nästa generations hårdvara tagit fart. Fast även om dessa inte kan utnyttja exakt alla funktioner som finns tillgängliga, så brukar de ha en hel del mer krut än föregående generations kort i samma klassnivå, iallafall på äldre mjukvara.

Permalänk

hur många grafikkort behöver man för att surfa porr igentligen?

Permalänk
Medlem

Jag tror jag vet hur dom tänker...

3 Grafikort 3 skärmar... ger troligen bra möjlighet till tripel scren med okej prestanda

tänk er skälva med 3 skärmar när du spelar underbart...

Permalänk
Medlem

Varför gäller folk om att de vill ha tystare och mer energisnåla grafikkort när det redan finns på marknaden. 8600 GT/GTS exempelvis. Eller ni kanske vill ha samma prestanda som 3 8800GTX i ett passivt kylt kort imorgon? Men så oklyftig och tro att det är möjligt kan väl ingen vara på detta forum?

Alla grafikkort och platformar har sitt syfte och tillfredställer inte alla. Det är därför ni är tvugna att välja grafikkort vid köp av ny dator.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

bygg ín skiten i 1 kort ?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

1 ord slutasärskriva ... iofs var det 2ord men men

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik

Vänligen tänk på hur du uttrycker dig i framtiden. Det finns ingen anledning att använda ovårdat språk på forumet.

Permalänk
Medlem

Re: Jag tror jag vet hur dom tänker...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thias
3 Grafikort 3 skärmar... ger troligen bra möjlighet till tripel scren med okej prestanda

tänk er skälva med 3 skärmar när du spelar underbart...

Inte så länge dom inte tillåter mer än en skärm när korten körs i SLI

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Noshit? kom med något nytt, vetat de här länge!

Har Du? Då är det nästan litet synd om dig *nyper i kinden*

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk

Herregud, 3 grafikkort. Gör ett bra istället.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ca 20k enbart för korten som i dags läget kommer vara en kraftig overkill om man inte kör på 16AA och 16 AF och max upplösning som är möjligt idag.

skön värme på 3x 8800 ultra...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

det här med passiva grafikkort som inte har samma prestanda som gf 8800gtx är inte riktigt sant. I ett kort perspektiv är det sant men när nästa generation grafikkort kommer ut så kan man hitta passiva grafikkort i paritet med de bästa från föregående (eller två generationer bakåt). Exempelvis gf 6800Ultra var ett varmt och kraftfullt grafikkort när den kom ut men idag finns det passivt kylda gf 7950GT som är klart snabbare än det kortet. Ja t.o.m mitt sunkiga 7600GT är snabbare.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Jag trodde det här var Sweclockers, inte Mesclockers. Men om ni vill sitta på era passivt kylda 8400gs så gör gärna det. Jag tycker det är roligt att tekniken går framåt.

MVH laggarbacken

På vilket sätt går tekniken framåt av att man lägger till mer av samma
teknik ? Har svårt att se någon framtid i att man ska pressa in så många
av varje komponent som möjligt i chassit.
Nej, tekniken går framåt när varje enskild komponent presterar mer och
då gärna med mindre värmeutveckling än sin föregångare.

Vem behöver egentligen mer än ett 8800Ultra ?
Då kör man i så fall en otrolig upplösning långt över HD.