Problem med drivers x1950pro

Permalänk

Problem med drivers x1950pro

Hallå.
Fick hem mitt Saphire x1950pro 512MB idag.. Datorn startar fint och får bild..
Problemet kom när jag installera drivers.
Installationen går utan problem.
Men vid efter omstart så är det fortfarande kass upplösning, alltså känns inte som att den tagit drivern.

Ati center säger
"No Ati Graphics driver installed, or the Ati driver is not functioning properly. Please install the Ati driver appropriate for your hardware"

Jag har testat med medföljande skiva, med drivers från Ati´s hemsida och även från Saphires hemsida. Alla ger samma fel.

Har i device manager desutom
*Radeon X1950 Pro
*Radeon X1950 Pro Secondary
Ska det vara så?

Device manager säger
"Windows cannot load the device driver for this hardware. The driver may be corrupted or missing. (Code 39)"
Har som sagt testat med 3 olika drivers 2 olika catalyst 7.9 och en catalyst 7.8

Mitt övriga system är
AMD 64 4200+ X2
1,5GB ram
2 sata Hd.
denna psu:
http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php?idx=4&data=2&disc=

Vad kan vara fel.. Tycker åtminstone att drivers ska kunna installeras även om kortet inte skulle råka ha förlite ström?

Permalänk

Det du beskriver låter lite skumt.. som jag förstår det har du köpt ett X1950 (Inväntar också ett sånt, så därför det blev intressant ), stoppat in det i datorn, men när du installerar drivrutinerna vill dom inte aktivera sig riktigt..?

Kan ju vara fel på ditt OS (formatera om?) eller att själva kortet är paj. Vad vet jag.. Men formatera är ett tips. Och så kanske det kan vara för att du har för klent nätaggregat.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Datorn är formaterad för nån vecka sen så skulle inte chansa på det, hade iofs ett nvidia kort i innan, men har kört "driver genius" och inga gammla drivers ligger kvar.. Men ja man kan säga att driversena "aktiveras inte" ..

Permalänk
Medlem

Gör ett test med 7.7 drivaren också, 7.8 funkar inte alls för mig då får jag inte ens några ikoner någonstans i systemet, 7.9 gav mig konstigheter som gjorde att datorn kändes som den var fullt belastad fram och tillbaks, med 7.7 har allt funkat kanon för mig.

Litet tillägg, det lustiga av detta är att det senaste 2 drivarna i linux har funkat kasst också för mig så vet inte riktigt vad som ändrats i dom, dock så har dom visst fixat en massa saker i nästa drivare som kommer ut till linux så då kanske den funkar bättre i Windows igen för mig också

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

oj, jag tänkte också köpa ett sånt, nu blir jag rädd.
jag vet ingenting om det här problemet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

kanske ska tillägga: Kör Vista 64bit

Permalänk
Medlem

Testa lite olika drivrutiner, annars är kortet trasigt, polarens x1950pro AGP gjorde sådär, han skickade tillbaka det och fick ett nytt..

Verkar vara mycket problem med just AGP versionen av 1950.. dock sa du inte om du har agp eller pci-e

Permalänk

nej det är ett Pci-e kort.. Men kan så klart ändå vara trasigt..
Tankade precis 7.7 så ska testa med dom..

EDIT: Funkade inte med 7.7 heller..
EDIT 2: 7.4 samma problem..
Börjar bli less.. :/

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem dock inte så alvarligt som ditt. När jag försöker köra 3de parts program som t.ex. ATiTool så säger de att jag inte har någon drivrutin installerad, dock fungerar allt fint annars. Det är med 7.9 och den nya hotfixen.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

SÅJA! Nu är jag glad. Löste problemet med att installera senaste nforce drivers för mitt MB, insåg inte att BUS-drivarna avinstallerades när jag avinstallera mina geforce drivers
Så bara att se till att installera senaste driversen för era chipset om nu skulle uppgradera från nvidia till ATI och få detta problem:)
SÅ SJUKT skönt att slippa hela reklamations processen..

Permalänk
Medlem

bra att det löste sig:)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10