Nya Mecenat dealen på Lenovo Thinkpads kom idag

Permalänk
Medlem

Nån som orkat köra igång något spel?
Nåt lite äldre fps (Farcry?) eller liknande

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt min X61s ett tag och kan ge lite synpunkter. Till att börja med kan jag konstatera att jag inte är ett dugg imponerad av Vista. När jag startade maskinen första gången tänkte jag ett det skulle bli spännande med ett nytt operativsystem, dock kom lyckan av sig rätt snabbt. Maskinen levereras med Vista Business samt en hel del andra förinstallerade program, främst IBM-grejor.

Jag tycker Vista upplevdes som rätt segt och vart riktigt förvånad då man ändå kör det på en sprillans X61s med 1.6GHz C2D och 1 GB ram. Vista äter hysteriskt med ram, då det var ett j-avla swappande från disken. Jag tryckte då in en 1GB-modul till för att få totalt 2 GB i ram. Det blev lite bättre, men fortfarande inte tillräckligt rappt för min smak.

Det är möjligt att Vista optimeras och finslipas framöver, men för tillfället känns det bra mycket segare än XP, och då har jag ändå slagit av Aero. Hur som haver, körde jag Lenovos 'System Update' för att se till att all firmware i burken, b la BIOS, var av senaste version. Där efter tänkte jag att jag kanske borde ge Linux en chans. Jag anslöt en dvd-rom via en "IDE --> USB 2.0"-adapter för att kunna boota från en skiva.

Jag rensa hela disken och la in Ubuntu 'Gutsy Gibbon' 7.10 Beta. Installationen gick extremt lätt utan komplikationer. När installationen var klar körde jag 'Update Manager' för att ta ner en j-vla massa uppdateringar. När allt var klart vart jag mycket imponerad. Det mesta verkar fungera "out-of-the-box"!

Grejer som fungerar direkt:

1. Ljud
2. Grafik
3. Lan
4. Wlan
5. Bluetooth
6. Power Management

Saker som inte fungerar:

1. Sätta datorn i viloläge

Maskinen är sjukt rapp måste jag säga! Jag är svinnöjd. Kärnan som körs är 2.6.22-13 med 'dynamic tics' för att spara ström. Även Intels egna patchar för strömbesparing är inbakade i kärnan. En annan grej som för att spara ström är cpu-throttling vilket gör att cpun klockar ner sig när man slösurfar, som lägst till 800 MHz, för att sedan köra fullt när man gör tyngre grejor.

Batteristatus funkar utmärkt med en schysst ikon är man ser hur många procent som återstår och även antal timmar man har kvar. Wireless har jag inte testat men den känner automatiskt av alla w-lan i närheten och ser även signalstyrkan till de olika näten, riktigt trevligt. Om man har hårdvara som kräver drivrutiner som ej är open-source kan man i Ubuntu 7.10 köra 'Restricted drivers manager', men eftersom Intels alla drivrutiner är öppna behövs inte detta göras.

Det är rätt ballt att Gnome känns lika responsivt som XP. Det har jag aldrig vart med om detta förut. T ex kör jag Ubuntu 6.10 (Feisty) på en Athlon XP 2800+ som inte alls känns lika rapp. Xorg 7.3 i kombination med Gnome 2.20 samt senaste kärnan är en mycket angenäm upplevelse. Jag ser fram emot den skarpa versionen.

Jag ska nog lägga in XP och dual-boota med Ubuntu 7.10. För närvarande är jag dock så j-vulsk nöjd med Ubuntu så väntar nog med XP ett tag.

Permalänk

Håller med om att datorn var seg, med vista. Körde in 64 bitars versionenen och vill inbilla mig att datorn är snabbare!

Permalänk
Medlem

Vad har ni satt i för extra minne? man vill väl inte betala 850:- för ett intelminne när man kan få ett för <300:- kör den dual-channel eller nåt så man tjänar på att ha 2 lika stora minnen? eller ska man vänta till 2gb blir billigare och slänga in ett sånt?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad i uppbyggnad mellan R61 och T61? Dustin har en R61 för 9kkr, medans mecenat T61 från misco går lös på 11kkr

Permalänk
Medlem

Kolla www.thinkpads.com för svar

har undrat det jag med faktiskt

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Så nu jag jag beställt en !! + 1024 MB:ars minne. Hoppas jag blir riktigt nöjd, för det var jäkligt dyrt.
Hoppas jag slipper vänta mer än 3 veckor på datorn nu bara..*snälla* Beställningsvara på misco, erfarenheter någon?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fef98dp Vad har ni satt i för extra minne? man vill väl inte betala 850:- för ett intelminne när man kan få ett för <300:- kör den dual-channel eller nåt så man tjänar på att ha 2 lika stora minnen? eller ska man vänta till 2gb blir billigare och slänga in ett sånt?

Jag köpte ett för 521 kr via Kingston memory konfigurator på misco, de sålde även "samma" minne för ~300 kr där, skillnaden var att det var ett sk. "ValueRAM". Vet inte om det är så stor skillnad, men valueRAM är väl lite sämre kvalisort än standard.

Permalänk
Medlem

Grattis, du får skriva vad du tycker sen omega.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Grattis, du får skriva vad du tycker sen omega.

Japp, ger du tummen upp så beställer jag en direkt, verkar ju inte vara någon som har köpt den som är direkt missnöjd.

Jag beställer nog en ändå, men det kan vara kul att höra vad du tycker, särskilt med det extra minnet, testa gärna lite med och utan.

Har du bestämt dig för någon väska? köpte du ultrabasen? hur gör ni med cd/dvd? finns det något smidigt sätt att köra en ny/ominstallation av OS från en annan dator?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
Japp, ger du tummen upp så beställer jag en direkt, verkar ju inte vara någon som har köpt den som är direkt missnöjd.

Jag beställer nog en ändå, men det kan vara kul att höra vad du tycker, särskilt med det extra minnet, testa gärna lite med och utan.

Har du bestämt dig för någon väska? köpte du ultrabasen? hur gör ni med cd/dvd? finns det något smidigt sätt att köra en ny/ominstallation av OS från en annan dator?

Japp jag gör en recension sen när den kommer. Har inte bestämt vad jag ska ha för väska, tar det sen när den kommer. Men jag vill nog en som sitter riktigt tight, kanske finns det någon med elastiskt material. Dockan skippade jag, alldeles för dyr.
CD/DVD problemet tänkte jag lösa genom antingen:
1. Köpa en extern cd-brännare/dvd-brännare /Läsare.
2. Köpa en USB till 5.25 kabinetts adapter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp hur gör ni med cd/dvd? finns det något smidigt sätt att köra en ny/ominstallation av OS från en annan dator? [/B]

X61s kan boota från en extern USB-cdrom, vilket kan vara rätt bekvämt då man t ex ska lägga in ett operativsystem och inte orkar köra nätinstallation.

En extern (Lenovo orginal) 'DVD/CD-R'-spelare via USB går på ca 1600 kr vilket är rätt hutlöst och meningslöst. Jag själv köpte en liten adapter som hanterar IDE/SATA --> USB 2.0. Eftersom de flesta har någon gammal cd- eller dvd-rom som ligger och skräpar på hyllan eller i en gammal burk, behöver man bara adaptern och vips så har man en mycket billig USB-cdrom.

Adaptern som jag köpte kostar 296 kr: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=510744&SL_S...

Denna adapter funkar ju även utmärkt t ex om man vill ansluta en hårddisk. De få gånger jag behöver cd kör jag denna lösning. Senast var det när jag installerade Ubuntu (som går som ett spjut på X61s) då jag bootade via cd och installationen gick smärtfritt.

Som sagt, adaptern är en j-vligt billig och smart investering då den kan användas till mycket.

Permalänk
Medlem

verkar vara slut hos Misco för tillfället, hoppas det beror på att det är löningstider och att den kommer in igen. Nästa deal borde väl dröja till nästa år nån gång.

Man kanske ska prova Ubuntu om det inte är för krångligt, det mesta verkar ju fungera out-of-the-box.

Jag hittade en CD/DVD till någon äldre variant av Thinkpad x-serien, tror ni den kan fungera? Annars kanske det blir en sådan adapter, har dock ingen CD/DVD som ligger och skräpar.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten
X61s kan boota från en extern USB-cdrom, vilket kan vara rätt bekvämt då man t ex ska lägga in ett operativsystem och inte orkar köra nätinstallation.

Är det hugget som stucket - tro - vilken USB-enhet som man köper eller kan det finnas kompabilitetsproblem??

Tänker ffa på installation av OS.

Är grymt sugen på bärbar och pendlar mellan olika storlekar/behov/prioriteringar men 12" känns onekligen lockande ffa pga batterikapacitet. Mecenatpriset ger ju utrymme att skaffa den där extra giggen i ram samt en lös USB-brännare.

mvh

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar denna:
https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101569
Den fungerar utmärkt till min x61s och kostar bara 169kr med studentrabatten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Jag rekommenderar denna:
https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101569
Den fungerar utmärkt till min x61s och kostar bara 169kr med studentrabatten.

169 spänn med frakt är ju gratis.

Jag ber om ursäkt om jag ställer korkade/oinvigda frågor.
Jag vill bara förvissa mig om att den optiska enheten hittas utan problem redan via BIOS - så att det går att boota via XP-CD?

Annars finns det någon portabel USB-brännare som är prisvärd sett till kvalitet?

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoulManager
169 spänn med frakt är ju gratis.

Jag ber om ursäkt om jag ställer korkade/oinvigda frågor.
Jag vill bara förvissa mig om att den optiska enheten hittas utan problem redan via BIOS - så att det går att boota via XP-CD?

Annars finns det någon portabel USB-brännare som är prisvärd sett till kvalitet?

mvh

Ja, det fungerar utmärkt, annars hade jag inte rekommenderat den.

Permalänk
Medlem

Denna brännare är väl ok om man inte har någon som ligger och skräpar.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMSE-S18...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

Har idag känt på X60. Om X61s håller samma känsla och byggkvalitet så sopar den ju lätt mattan med sina konkurrenter, frånsett på en punkt. Dess ljussvaga skärm. Det känns som ett måste att skaffan någon form av kepa till om man ska sitta i ljusa rum.

Jag var lite tveksam till det röda lilla bäret på tangenbordet men den knappen var väldigt snabb och lättanvänd. Kändes smidigare än t ex HP:s touchpad.

Till dem som eventuellt tvekar kring X60/X61 etc kan jag verkligen rekommendera att åka till en handlare för att känna på datorn. Väldigt förtroendeingivande.

mvh

Permalänk
Medlem

Va fan de är ju slut. Inga i lager, och inga på ingång!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av breidan
Va fan de är ju slut. Inga i lager, och inga på ingång!

Har du pratat med någon säljare på Misco och bekräftat att det inte är några på ingång??

Permalänk
Medlem

Har kört med denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=209535 till min X60s och det har fungerat utmärkt, den har även bootat från de USB enheter jag stoppat i den, så det borde vara samma med X61 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av breidan
Va fan de är ju slut. Inga i lager, och inga på ingång!

Jag ringde dem. De sa att det tar 4 veckor efter att man har gjort sin beställning innan de kommer.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

§ 9 - Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du då använda Marknad.

Permalänk
Medlem

3-4 veckor fick jag som svar idag när jag beställde. Är det någon som har testat driftstiden om man använder 90% skriva i office och 10% surfa över WiFi?

Permalänk

Jag har haft min ett tag nu, och är nöjd. finns dock, som jag påpekat några negativa saker:

Mjukvarubaserad volymkontroll som man bara kommer åt när skärmen är uppfälld.

Tycker enterknappen är lite "sladdrig", störde mig på det i början men nu tänker jag inte på det. Värt att nämna dock. Dessutom är "ä" knappen lite annorlunda, kan dock va skräp under (har inte undersökt det, någon mer som upplever detta?).

Samt att "musknapparna" låter en del, inte heller något man stör sig på med tiden men är man extremt känslig och arbetar i absolut tystnad så hör man när man klickar..

Driftiden är väldigt bra. Visserligen kan jag bara jämföra med min gamla asus som
är 5år gammal och har en vanlig p4 cpu, men jag har inte med mig laddaren om jag ska ha datorn till skolan en dag 8-17 med normalt användande vilket innebär runt 4 timmars effektiv användning, däremellan sleep-läge. Tror jag körde slut batteriet helt en gång, och då hade jag använt datorn i runt 6h med konstant w-lan och en del film.

Det jag saknar är en tv-out port, som man kan koppla den till TVn, men det visste jag ju.
Känns bra med att skärmen inte är "glossy", tycker dom reflekterar alldeles för mycket. Sen brukar jag ställa in ljusstyrkan till max om jag är i ljusa miljöer och då funkar det bra.

Är grymt nöjd med vista 64 nu också, har lärt mig gilla Vista, även om det tog ett tag. Kändes som om man ändå skulle gå över förr eller senare, så skippade XP.

Passar på att fråga om bra bluetooth tgb/mus?
Vill inte heller lägga pengar på en dockningsstation så köper trådlöst tgb och kopplar in vgan istället. Finns förövrigt ett smidigt program som man kan göra ställa in endast extern skärm med endast snabbkommando.

Slut! frågor!
Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
Finns förövrigt ett smidigt program som man kan göra ställa in endast extern skärm med endast snabbkommando.

Slut! frågor!
Mvh!

fn + F7

Permalänk

ah precis.

Hade datorn i skolan idag körde enligt följande:

08:10-09:30 -wlan på, full ljusstyrka, körde mathlab
20 min i viloläge
09:50-11:20 -enl tidigare.
11:20 - 16:20 viloläge
16:20-18:20 samma program som tidigare.
då hade jag 12% kvar på batteriet.

Permalänk
Medlem

Bluetooth till x61s med vista?

Är det någon som lyckats få igång Bluetoothen till en x61s med vista operativ eller är det helt enkelt inte kompitabelt med vista?
Ikonen finns i tex kontrollpanelen men vid försök att söka efter enheter säger den att det inte finns någon supporterad installerad bluetooth enhet.
Har fösökt ladda ner alla möjliga tänkbara drivrutiner till den plus kört system update men fungerar fortfarande inte.
Är det endast kompitabelt med XP?

//M

Permalänk
Medlem

Re: Bluetooth till x61s med vista?

Datorn levereras med vista, och blåtanden fungerade för mig direkt från början. Men efter att jag installerade Vista x64 var jag tvungen att dra hem drivrutiner från lenovos sida för att blåtanden skulle fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av micklo
Är det någon som lyckats få igång Bluetoothen till en x61s med vista operativ eller är det helt enkelt inte kompitabelt med vista?
Ikonen finns i tex kontrollpanelen men vid försök att söka efter enheter säger den att det inte finns någon supporterad installerad bluetooth enhet.
Har fösökt ladda ner alla möjliga tänkbara drivrutiner till den plus kört system update men fungerar fortfarande inte.
Är det endast kompitabelt med XP?

//M

Permalänk
Medlem

Om man installerar XP eller Vista rent, är ett mycket hett tips att börja med att tanka ner "System Update" från Lenovos hemsida. System Update känner av vilken maskin du har (X61s) samt vilken modell det gäller (7666-34G). Sedan kollar den av vilket OS du kör och sist kopplar programmet upp sig mot Lenovos servrar för att automatiskt leta fram alla drivrutiner, BIOS-uppdateringar, ThinkVantage-program osv du kan tänkas behöva, givetvis i senaste version.

På detta sätt slipper man att manuellt leta fram drivrutiner, vilket är ytterst bekvämt. T ex när jag lade in Vista 32bit rent, fanns inga drivrutiner för wlanet. Jag letade fram drivrutinerna manuellt på Lenovos hemsida, men efter installation vart det fortfarande inget wlan. Då körde jag bara System Update och bocka för drivrutinerna jag behövde och sen gick det som smort.