Nya Mecenat dealen på Lenovo Thinkpads kom idag

Permalänk
Medlem

Nya Mecenat dealen på Lenovo Thinkpads kom idag

Nya Mecenat dealen på Lenovo Thinkpads kom idag

Thinkpad X60S
Studentpris: 12 331 :-

Thinkpad T60
Studentpris: 12 297 :-

Thinkpad Z60T
Studentpris: 13 291 :-

Permalänk
Medlem

Bra dealer! Men Thinkpad X60S ingår ju inte med opticaldrive (?) kan man lägga till det och för hur mycket i så fall?

Så alla vet:

Thinkpad X60S och Thinkpad T60 är dom nyare som kom ut i år.

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt att få se all fakta om erbjudandena, trots att man inte har mecenatkort just nu? Skulle vara fint att få lite mer fakta om exakt vilka modeller det rör sig om, det finns ju rätt många olika under varje serie hos Lenovo. Det blir kanske köp i höst när jag börjar plugga, har länge letat efter rätt 13-14-tummare med låg vikt. Nu har jag dock böjat snegla på de ultraportabla, har svårt att bestämma mig när det gäller det där... Förut var jag helt inne på Fujitsu-Siemens S7020, men nu vet jag inte.

Permalänk

X60s har ingen bay för optical drive utan det får man skaffa en extern cd med firewire eller usb. Knappar på en sådan dator nu, den modellen jag fick via studenterbjudande i linköping (inte mecenatdealen utan en lokal deal) va på uk055sw.

Sjukt nöjd med datorn hur stabil som helst snabb och smidigt o bära med sig. Dock i standardutförande så kommer den med 512Mb ram minne vilket inte räcker till. Datorn kommer förinstallerad med tokmycket småprogram i ThinkVantage vilket drar mkt minne så den börjar swappa på hddn vilket inte är så lysande på en 5400rpm. Själv har jag uppdaterat till 2Gb och avinstallerat många av småprogrammen vilket rekomenderas

Permalänk
Medlem

Är det nytt att Dustin ger rabatt till studenter med Mecenat kort?

Visa signatur

Bärbar (Dell Latitude D620):
T2500 CD, 2x1GB 533 MHz, 60 GB SATA (5400 RPM), DVD-/+ Burner, 14.1" 1440x900
-------
LianLi låda, Q9550, 8GB RAM, 150GB Velociraptor (10k RPM)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rb
Är det nytt att Dustin ger rabatt till studenter med Mecenat kort?

Visst är det kul att vara dryg? Du kan juh försöka hitta en Lenova X60S på Dustin Home (eller vanliga Dustin) hemmsida annars...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur det kunde uppfattas så, min mening var inte att vara dryg.

Jag är själv student och vet att Dell och Mac har haft rabatter en längre tid, men det är första gången jag hör talas om att Dustin också har det.

Bara en enkel fråga...

Visa signatur

Bärbar (Dell Latitude D620):
T2500 CD, 2x1GB 533 MHz, 60 GB SATA (5400 RPM), DVD-/+ Burner, 14.1" 1440x900
-------
LianLi låda, Q9550, 8GB RAM, 150GB Velociraptor (10k RPM)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rb
Jag förstår inte riktigt hur det kunde uppfattas så, min mening var inte att vara dryg.

Jag är själv student och vet att Dell och Mac har haft rabatter en längre tid, men det är första gången jag hör talas om att Dustin också har det.

Bara en enkel fråga...

Isf ber jag om ursäkt.
Jag uppfattar nästan alla på det här forumet som dryga och spydiga nuförtiden, men det har juh sina anledningar också...

Dustin har vad jag minns haft studentrabatter tidigare, tror det var IBM/Lenova datorer då med.

Det aktuella erbjudandet är dock 2dagar gammalt nu, så det är tämligen nytt

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Dustin har vad jag minns haft studentrabatter tidigare, tror det var IBM/Lenova datorer då med.

Stämmer bra det.

Skapligt sugen jag är på en X60S, men dyra bilar och köp av datorer går inte ihop.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Isf ber jag om ursäkt.
Jag uppfattar nästan alla på det här forumet som dryga och spydiga nuförtiden, men det har juh sina anledningar också...

Dustin har vad jag minns haft studentrabatter tidigare, tror det var IBM/Lenova datorer då med.

Det aktuella erbjudandet är dock 2dagar gammalt nu, så det är tämligen nytt

om du uppfattar att alla andra ändrats, så kanske det är så att det är du som ändrats :D:D hans inlägg var ju knappast nå spydigt :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
om du uppfattar att alla andra ändrats, så kanske det är så att det är du som ändrats :D:D hans inlägg var ju knappast nå spydigt :D:D

Jag uppfattar inte som att alla ändrats, utan det verkar bara som att D enbart är det dåliga folket som fortfarande hänger på det här forumet dessvärre... Men det är klart, det finns fortfarande gott om trevligt folk på forumet, men de är dessvärre i minoritet verkar det som
Vad som skulle kunna ha ändrats med mig vet jag inte... men visst det kanske har blivit så att jag ändrat mig.

Ö.h.t. tycker jag att det blev en massa flameande och b.s.'ande när det allmänna forumet för bullshitande försvann

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Bunz

Visa signatur

Bärbar (Dell Latitude D620):
T2500 CD, 2x1GB 533 MHz, 60 GB SATA (5400 RPM), DVD-/+ Burner, 14.1" 1440x900
-------
LianLi låda, Q9550, 8GB RAM, 150GB Velociraptor (10k RPM)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johannes P
X60s har ingen bay för optical drive utan det får man skaffa en extern cd med firewire eller usb. Knappar på en sådan dator nu, den modellen jag fick via studenterbjudande i linköping (inte mecenatdealen utan en lokal deal) va på uk055sw.

Sjukt nöjd med datorn hur stabil som helst snabb och smidigt o bära med sig. Dock i standardutförande så kommer den med 512Mb ram minne vilket inte räcker till. Datorn kommer förinstallerad med tokmycket småprogram i ThinkVantage vilket drar mkt minne så den börjar swappa på hddn vilket inte är så lysande på en 5400rpm. Själv har jag uppdaterat till 2Gb och avinstallerat många av småprogrammen vilket rekomenderas

Sitter på en x41 just nu, funderar på att byta upp mig och jag har några frågor:

- Vad har din laptop för batteritid?
- Vad får den i superpi (1M)?

Permalänk
Avstängd

Lika bättre att ta MacBook med Mecenat kortet den har ju bättre prestanda för billigare pengar.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420, Intel Core Duo T2400 @ 1.83GHz, 1x1024MB DDR 400, 80GB SATA, External 300GB SATA, HP DVD+- Burner med lightscribe, ATi Mobility Radeon X1600 256MB

Medlem i signaturgruppen homosexuella Appleanvändare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Sitter på en x41 just nu, funderar på att byta upp mig och jag har några frågor:

- Vad har din laptop för batteritid?

batteritiden med wlan på och min normalanvändning (surfa med opera, miranda, openoffice, mp3lyssning, lite filmkollning blandat) ger lite under 3h,har inte exakt siffra på tiden bara ungefärlig.

Tycker själv att batteritiden är lite kort och kommer därför investera i ett 8cells batteripack som finns att köpa till (min kom med ett 4 cells). Enligt Lenovo skall batteritiden mer än fördubblas med det större batteriet. Datorn blir med det batteriet 0.4Kg tyngre från 1.32 till 1.7 nånting.

Citat:

- Vad får den i superpi (1M)?

19 itterationer i superpi på 1Mb tar 37 sekunder (2 dar sen senaste rebooten i XP)

Citat:

Lika bättre att ta MacBook med Mecenat kortet den har ju bättre prestanda för billigare pengar.

vägde mellan x60s och Macbooken, men efter att ha provat båda och vägt för och nackdelar så valde jag x60s.

Framförallt gillar jag bärbarheten på x60s. Den är så mycket som 1Kg lättare än macbooken och den är mycket mindre i mått mätt. Skillnaderna mellan dom när jag jämförde var:

-lenovon har en sämre bildskärm (iaf på min modell uk055sw finns tydligen modeller med bättre skärmpanel vet inte vilken mecenat erbjuder)
-lenovon har en lite långsammare cpu (1.66 jämfört mot 1.83 hur mycket det nu gör)
+tycker lenovons tagentbord är skönare
+lenovon är mycket lättare och smidigare

i övrigt så är dom ju teknikmässigt med chipset och grafikprocessor väldigt lika varandra. Sen behöver vi väll inte bråka operativsystem här vi vet alla att även det skiljer mellan datorerna, hade macbooken kommit som en 12" så hade jag köpt den istället för lenovon. (inköpet gjordes för 3 veckor sen)

Permalänk
Medlem

du glömde att macbooken finns i 2 Ghz o att den har inbyggt optisk enhet. MEN det är ändå 2 datorer som spelar i lite olika storleksklass. i o med att apple gått till 13,3" istället för 12" + att de valt en widescreen istället.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Thinkpad X60S ska kunna ha 8 timmars batteri med ett extra batteri. Det är bra. Så synd att den inte har opticaldrive. =(

Permalänk
Medlem

ingen av er som är medlem i mecenat som skulle kunna logga in och se den exakta modell nummret på X60s.. för enligt Mecenat så kostar den ju utan rabbat 21 995kr.. och hos Dustin.se så har den som kostar 20 995kr en extern DVD-brännare medfäljaden.. och har beteckningen UK15LSW

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Specifikationer
Processortyp Intel Core Duo L2400 med Intel Centrino teknologi
Chipset Intel Mobile 945GM Express
Processorhastighet 1.66 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300
Minne som ingår 512 MB
Maximalt minne 2 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(1)
Hårddiskstorlek 40 GB
Hårddisktyp Serial-ATA
Skärmstorlek 12.1 tum XGA
Maximal skärmupplösning 1024 x 768 bp
Grafik (Grafikminne) Intel GMA 950
Floppy Nej
CD/DVD/CDRW Nej, köp till extern enhet eller via dockningsstation (tillval)
Modulplats Nej
Antal Seriella portar Nej
Antal Parallella portar Nej
Antal USB portar 3 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal Infraröda portar 1 st
Antal VGA portar 1 x VGA
Ljud Ja
Modem Ja
Bluetooth Nej
Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11a/b/g
Dockningsmöjlighet Ja
Drifttid batteri upp till 8 timmar
Operativsystem Microsoft Windows XP Professional Svensk
Pekdon Styrpinne
Dimensioner (BxDxH) 268 x 211 x 20 mm
Vikt 1.6 kg
Garanti 3 år inskicks service

ska sägas att Mecanet rabatten sker igenom dustin. så man köper den av dustin.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Har du samma specs i din Johannes P?

Permalänk
Medlem

Va fasen, har lenovo-sidan försvunnit från Mecenat nu?..
Förresten, de där specsen stämmer ju inte med den modell som ligger närmast jämförpriset hos Dustin. Varför bara 40GB hårddisk till exempel, det har ju ingen av de två varianterna hos dustin? Är mecenat-datorn nån sorts stympad variant med skyhögt "jämförpris" eller vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Specifikationer
Processortyp Intel Core Duo L2400 med Intel Centrino teknologi
Chipset Intel Mobile 945GM Express
Processorhastighet 1.66 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300
Minne som ingår 512 MB
Maximalt minne 2 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(1)
Hårddiskstorlek 40 GB
Hårddisktyp Serial-ATA
Skärmstorlek 12.1 tum XGA
Maximal skärmupplösning 1024 x 768 bp
Grafik (Grafikminne) Intel GMA 950
Floppy Nej
CD/DVD/CDRW Nej, köp till extern enhet eller via dockningsstation (tillval)
Modulplats Nej
Antal Seriella portar Nej
Antal Parallella portar Nej
Antal USB portar 3 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal Infraröda portar 1 st
Antal VGA portar 1 x VGA
Ljud Ja
Modem Ja
Bluetooth Nej
Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11a/b/g
Dockningsmöjlighet Ja
Drifttid batteri upp till 8 timmar
Operativsystem Microsoft Windows XP Professional Svensk
Pekdon Styrpinne
Dimensioner (BxDxH) 268 x 211 x 20 mm
Vikt 1.6 kg
Garanti 3 år inskicks service

ska sägas att Mecanet rabatten sker igenom dustin. så man köper den av dustin.

Skulle du kunna lägga upp specificationerna för de andra två datorerna med? Hade varit konon.

Permalänk
Medlem

alltså, när ja loggade in på csn-kortet.se så fanns IBM´s erbjudande där, tryckte för att visa mer info om x60s. blev då länkade till dustinhome.se där ja fick anmäla mig som student, så ja fick studentkoto. o inloggad som student på dustin så syns de tre datorerna som ingår i erbjudandet. bland annat x60s med de specen som jag skrev i mitt förra inlägg.

så ja, det är nog en bantad version.

de andra:

T60, 12 296,65 kr:

Processortyp Intel Core Duo T2400 med Intel Centrino teknologi
Chipset Intel Mobile 945GM Express
Processorhastighet 1.83 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300
Minne som ingår 512 MB
Maximalt minne 3 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(1)
Hårddiskstorlek 60 GB
Hårddisktyp Serial-ATA
Skärmstorlek 14.1 tum XGA
Maximal skärmupplösning 1024 x 768 bp
Grafik (Grafikminne) Intel GMA 950
Floppy Nej
CD/DVD/CDRW DVD/CD-RW
Modulplats 1 st, upptagen av DVD/CD-RW-enhet
Antal Seriella portar Nej
Antal Parallella portar Nej
Antal USB portar 3 st
Antal Firewire portar Nej
Antal Infraröda portar 1 st
Antal VGA portar 1 x VGA
Antal PC-Card-portar 1 x PC-Card typ I/II
1 x ExpressCard 34/54
SD-Kortplats Nej
TV-utgång Nej
Ljud Ja
Modem Ja
Bluetooth Ja
Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11a/b/g
Dockningsmöjlighet Ja
Drifttid batteri upp till 5.9 timmar
Operativsystem Microsoft Windows XP Professional Svensk
Pekdon Styrpinne och pekplatta
Dimensioner (BxDxH) 311 x 255 x 25.4 mm
Vikt 2.3 kg
Garanti 3 år inskicks service
Övrigt
Fingeravtrycksläsare

Z60T, 13 290,80 kr:

Processortyp Intel Pentium M 750 2 MB cache
Chipset Intel Mobile 945GM Express
Processorhastighet 1.86 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 533MHz - PC2-4200
Minne som ingår 512 MB
Maximalt minne 2 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(1)
Hårddiskstorlek 80 GB
Hårddisktyp Serial-ATA
Skärmstorlek 14.1 tum WXGA
Maximal skärmupplösning 1280 x 768 bp
Grafik (Grafikminne) Intel GMA 900
Floppy Nej
CD/DVD/CDRW DVD±RW
Modulplats 1 st upptagen
Antal Seriella portar Nej
Antal Parallella portar Nej
Antal USB portar 3 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal Infraröda portar 1 st
Antal VGA portar 1 x VGA
Antal PC-Card-portar 1 x PC-Card typ I/II
SD-Kortplats Ja
TV-utgång Ja
Ljud Ja
Modem Ja
Bluetooth Ja
Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11a/b/g
Dockningsmöjlighet Ja
Drifttid batteri upp till 2.75 timmar
Operativsystem Microsoft Windows XP Professional Svensk
Pekdon Styrpinne och pekplatta
Dimensioner (BxDxH) 334 x 228 x 26.6 mm
Vikt 1.89 kg
Garanti 3 år inskicks service

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Vart tog den vägen??

Jag kan inte hitta erbjudandet på mecenats sida. Vad hände?

Permalänk
Medlem

Sämst om det är bantade versioner. Dålig marknadsföring. :/

Permalänk
Medlem

Finns alternativ...

T ex Fujitsu Siemens si1520 som jag har testat. Suverän batteritid, bra skärm, klenare chassi men inbyggd drive och endast 1,7 kg.

12 500 kr

http://www.laptopworld.dk/index.php?id=257

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ram
Har du samma specs i din Johannes P?

Nej inte samma. Skillnaden mellan den som beskrivs åvan som dustins erbjudande för mecenat och den jag köpte är:

Dustins har 8cell batteriet (min har 4cell batteriet)
Dustins har ej blåtand (det har min)
Dustins har 40Gb hdd (min har 80Gb)
Dustins verkar ej ha finngeravtryckläsare (det har min)

Annars ser det ut o va en likadan maskin. Efter att jämfört specen med det som finns att utläsa på lenovos hemsida så är dustins erbjudande på modellen:

UK037SW (min heter UK055SW)
den modellen som dustin erbjuder går att hitta på
http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/562609/...
Spontant tycker jag den låter dyr i ordinariepris jämfört mot andra x60s modeller som finns kraftfullare till betydligt bättre pris.

Permalänk
Medlem

Har någon lust att länka till erbjudandet på Mecenats hemsida. Jag kan inte hitta det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glory
Har någon lust att länka till erbjudandet på Mecenats hemsida. Jag kan inte hitta det.

du måste logga in för att komma åt det. sen klickar du på IBM/Thinpad i menyn till vänster

Permalänk
Medlem

Jag undrar sa flundran... Fujitsu-Siemens S2110 känns ju ändå som ett fullgott alternativ till åtminstone ett par av lenovomodellerna. Ingen enorm grafikprestanda, men ett fint "mittemellan"-skärmformat och bra prestanda i övrigt. Långsammare minnen dock, eller?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092719

Jag är rätt kluven i det valet just nu.