Permalänk
Medlem

Datorbygge på träbräda

Ska inom sin tid bygga ihop en dator temporärt på en träbräda då jag anser det vara de enklaste sättet än att sätta ihop allt än i ett trångt chassi.

Så min fråga är vad bör jag tänka på ?

Vad använder jag för distansskruvar mellan moderkort och brädan ?

Kan jag på något sätt få fast hårddisken så den inte ligger och glider runt / eller bara få ett luftdrag under den ( det är en raptor, kan nog bli lite varmt ) ?

Andra hjälpsvar tas gärna emot.

Permalänk
Medlem

du kan ta vinkeljärn (eller vad det heter) som gör at du får en 90* hörn perfekt, o lägg den enråt, o lägg sen 4 sådanna så får du upp hdd en bit, ska se om jag hittar länk till vad jag menar..

edit: http://www.barniallt.se/butiken/produktbilder/Sakerhet_tippsk...

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

använde såna distanser man har för att montera 3,5" enheter i 5,25" platser de hadde massa olika monterings möjligheter. Tror jag fick upp disken ca 2centimeter från skivan med dom

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

skruva moderkortet rak i träskivan

öppna nätagget o skruva fast bottenplattan på samma sätt skruva sedan ihop agget igen.. hddn fästa jag med 2 skruvar bakifrån på skivan..

skruvade upp allting som sec prim under mitt skrivbord satt där i ett halvår tills jag märkte att jag inte använde den så mycket som jag trodde jag skulle

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Jag tänkte på det här med att skruva fast moderkortet i brädan.. kan jag använda "vanliga" skruvar av något slag och skruva fast den i brädan men inte ända ner i botten utan det blir ett mellanrum på några mm mellan bräda och moderkort ?

( Dum fråga säkert men har aldrig gjort något sånt här så lika bra jag frågar )

Permalänk
Medlem

Det följer ju med distanser till datorlådor när man köper dom. oftast lite bronsfärgade. Varför inte skruva ned sådana i träbrädan, och sedan moderkortet ovanpå den. Då får moderkortet lite distans till träbrädan.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Det följer ju med distanser till datorlådor när man köper dom. oftast lite bronsfärgade. Varför inte skruva ned sådana i träbrädan, och sedan moderkortet ovanpå den. Då får moderkortet lite distans till träbrädan.

Har tänkt på detta men det kan bli ganska svårt att få dessa distanser helt raka med tanke på att distansen inte har spetsig botten vilket gör det lite svårare att skruva ner dom.

Om en hamnar på sne kanske det blir så att jag råkar tvinga i moderkortet efteråt och det bildas sprickor eller liknande, kanske ?

Permalänk
Medlem

det e lätt fixat, skruva in alla distanser på moderkortet, sedan färga du under alla distanser och lägg ned den på plankan, med detta så ser du vart alla distanser ska sitta. Sedan borra du alla hål som är större än distanser men bara hälften så djup och spruta in expoxy lim eller nåt annat, sedan lägger du morderkortet på plankan igen tills limet har torkat. hoppas du fatta vad jag menar.

Permalänk

om du är rädd för kortslutning vid skruvarna kan du alltid använda dig av en gummibricka på båda sidor. då kan du använda vanliga bultar och mutrar.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Tack Vingen & adde.. ska använda båda dessa alternativ på ett eller annat sätt

Permalänk

Ganska smart + vågat att prova skruva allt på en bräda men hur ska du göra med "extra" fläktarna, tror du inte att du behöver det?? typ en under/över raptorn? bara ett tips :D:D

Visa signatur

No one can beat Gordon Freeman :D
|Amd x2 6000+ | 1Gig ram 800mhz | Radeon 1550 512mb|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G0RD0N FR33M4N
Ganska smart + vågat att prova skruva allt på en bräda men hur ska du göra med "extra" fläktarna, tror du inte att du behöver det?? typ en under/över raptorn? bara ett tips :D:D

kommer inte behövas efter som den inte kommer sitta i ett chassi så vitt jag har förstått det. så då blir det ingen instängd luft i något chassi så värmen försvinner ut i rummet .

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

en äkta träåttisexa!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Nu kom ett problem här, gubbar.

Hur fan ska jag starta datorn ?

Efter att ha satt ihop allt slog det mig att jag inte har någon startknapp. Jag har läst att det går att pilla med nätagget så man kan starta det på det sättet men samtidigt tänkte jag att jag har ju ett chassi stående som ska slängas.. kan jag ta startknappen från detta på något sätt och starta datorn med ?

Permalänk
Medlem

kortslut med en skruvmejsel lite snabbt där on/off-knappen ansluts på moderkortet så startar den.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Underbart.. var något sådant jag hade tänkt från början men visste ej om detta var möjligt.

Tack

Permalänk

eller så startar man burken abra en gång och låter den avra igårn

Men Tyskar i sig är en ganska underlig ras, de åker till Sverige, sover på våra parkeringsplatser och tar våra älgskyltar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har man lite datorprylar över och man bara behöver den snabbt är detta faktiskt ganska skoj !

Knappen fungerade faktiskt

Tejpen är bara provisorisk då jag inte fått tag på några metallbitar som ska hålla fast hårddisk samt DVD:n än.

Ursäkta skärpan på korten.. hade glömt att ändra upplösningen på kameran .. fick krympa dom från 3---- x 3--- till 800x600.