OEM licens, nyinstallation

Permalänk

OEM licens, nyinstallation

Om jag har Vista Home Premium förinstallerat på min dator, och bara får med en recovery cd,
kommer det då gå att ta fram sin nyckel man har fått, antigen kolla i datorn(genom mjukvara) vad man har för nyckel, eller som man fick med recovery cdn
och sedan ta en skiva från en kompis som köpt vista home premium retail, och formatera om datorn och göra en nyinstallation med sin egen nyckel?

Alltså en laglig nyckel, inte något snack om piratkopior, utan jag har en bärbar dator med vista home premium.

Det har ju funnits(kanske finns fortfarande) en sida där man köpte licens nycklar till spel, utan nån mjukvara.

Är dålig på att förklara hur jag menar, men hoppas ni fattar ändå

Tack

Permalänk
Medlem

om du har Vista förinstallerat ska du ha din produktnyckel på en etikett på datorn, detta är kravet för OEM-installationer.

man kan inte bakåtgenerera en nyckel från ett produktID, alltså det nummer du kan se i systemhanteraren.

har du din produktnyckel kan du alltid testa att att använda den med ett MS-brandat installationsskiva, dvs en "ren" skiva för den version av Vista du har... men det är inte säkert att din nyckel kommer fungera då det är upp till tillverkaren om dem vill låsa sina OEM-nycklar att bara fungera med det egna mediat....

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

http://www.magicaljellybean.com/keyfinder.shtml
om det är det dy är ute efter

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk

Jo, alltså, jag har nyckeln..
Men undrade om det gick att köra en ren ny installation, får massa program installerat på min när jag kör med recovery skivan oc måste ta bort dom varje gång jag ska installera om.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suljo1977
Om jag har Vista Home Premium förinstallerat på min dator, och bara får med en recovery cd,
kommer det då gå att ta fram sin nyckel man har fått, antigen kolla i datorn(genom mjukvara) vad man har för nyckel, eller som man fick med recovery cdn
och sedan ta en skiva från en kompis som köpt vista home premium retail, och formatera om datorn och göra en nyinstallation med sin egen nyckel?

Alltså en laglig nyckel, inte något snack om piratkopior, utan jag har en bärbar dator med vista home premium.

Det har ju funnits(kanske finns fortfarande) en sida där man köpte licens nycklar till spel, utan nån mjukvara.

Är dålig på att förklara hur jag menar, men hoppas ni fattar ändå

Tack

Det verkar som att Retailversioner accepterar OEM-keys, så det kan vara värt att testa.

Permalänk

Tackar, ska testa inom ett par dagar