Ni som slutat spela WoW

Permalänk
Medlem

Jag slutade augusti/sep efter lite drygt 1½ års spelande.
Kommer kanske prova o köra lite då nästa expansion kommer men misstänker att det blir precis som då jag tröttnade på EVE Online , dvs att man aldrig får tillbaka peppet för o spela igen.

Anledningen till att jag slutade var en kombination av att kompisarna slutade spela och att jag tröttnade på att spela som healer.
Det var nog en kombo av att jag var trött på klassen och trött på att expansionen ändrade och sabbade mycket.
Det är först nu då jag läser som blizzard börjat få skaplig balans mellan klasserna igen och nu kommer ju snart nästa expansion , bådar ju gott för balansen efter expansionen *DOH!*

Så då jag flyttade så lade jag ner spelandet helt och har inte fått nån lust att aktivera nåt av mina 2 konton igen.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Jag slutade spela ungefär då jag insåg att man kommer behöva betraka spelet som ett arbete om man vill ta del av all end-game content och ha en grym karaktär.

Detta var alldeles innan Burning Crusade släppte. Visserligen hade jag ett återfall nån månad eftersom jag köpte expansionen också, men när spelet bara fortsatte att handla om grinding av olika slag och att skaffa högst reputation med olika factions (läs mer grinding) tröttnade jag.

Sammanfattningsvis slutade jag på grund av att:

* Det är för tidsödande

* För enformigt spelinnehåll

Pengarna tycker jag inte var en sån viktig faktor, jag kan gärna tänka mig betala 130:- i månaden även om jag bara spelar en timme om dagen i snitt.

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]

Permalänk
Medlem

Har aldrig slutat, men varit nära en eller två gånger nu på senare tid.

(Dessa sakerna har säkert tagits upp innan)

* Blizzard är inte kreativa längre. (nya setdelar i TBC som dem bara bytt färg på?)
* Warlocks är fortfarande overpowered. (Detta behöver inte kommenteras... det är sanning)
* Dem har ännu inte lyckas bli av med moneyspammers och dyl.
* Blizzard har redan börjat planera för en ny expansion (lärde dem sig inget efter ha släppt TBC för tidigt?)
* Att släppa paladiner till horde, shamans till alliance är ett bra exempel på att dem inte orkade balansera något, dem gjorde bara en easy fix.

mvh

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk

Orkade inte läsa allt, men jag är ganska säker på att iallafall 1 av dessa saker har tagits upp innan.

1. Tog så grymt mycket tid. Mot slutet så såg jag det knappt som lönt att sätta mig och spela om jag inte hade MINST 4h oavbrutet spelande framför mig.

2. Att det kände som om spelet tog slut vid 60. Jo visst "spelet börjar vid 60" osv. men det enda man gör när man är 60 är att gridar och pvpar. Känns så meningslöst. Innan 60 så hade man ett mål, efter 60 var det bara upprepningar.

3. Blizzards oförmåga att balansera spelet på ett vetigt och tillfredställande sätt.

4. Nånstans på vägen så försvann "Play4fun" och ersattes med "om du inte kan räkna ut allt som går att räkna ut och håller reda på allt som har med allt att göra så kan du gå och hänga dig"-attityden. Det var otroligt tröttsamt.

5. Samma quests om och om igen. "spring dit", "döda X sånna här", "hämta x sånna här".

6. Pengar. Såg det inte som ett större problem, men endå.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte sluta för ett tag sen, tröttnade på min warlock, började spela på en Alt (shaman), spelet blev roligt igen, men sen ville man prova fler klasser, tog för lång tid att levla, så fick lust att sluta igen, men nu ändrar dom det så det kommer att gå fortare att levla igen, så nu vill man inte sluta på ett tag igen, sen att nya saker kommer till så vill man ju prova dom också... jag har sagt åt mig själv att lira fram till nästa expansion, prova hur det är, blir det ingen större skilland på spelandet så blir det nog att säga tack och adjö till World of Warcraft.

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

jag var hunter class leader i serverns 5 bästa guild, gjorde gruul etc då jag lämnade, var kul som fan, men jag tänkte för migsjälv, wtf håller jag på med? slösar bårt timmavis varjedag på ett spel dör jag förbätrar en gubbe, och spelar med kompisar som inte är svenskar (som jag inte kommer möta irl)
började kännas meningslöst, sen kom Quake Wars Betan å så började jag lira den eftersom jag hade väntat på QW i typ 3-4år.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Kanske låter kaxigt, men för att spela med andra spelare av min kaliber så måste jag lira 24/7 och detta är inte aktuellt längre då jag fixat jobb, lya, liv osv, och medelmåttiga guilder blir jag bara irriterad av, så blev att jag la av istället.

(blizzards ständiga nerfande av instanser och min klass samt obalans i spelet hjälpte självklart också till)

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade levlat en priest till 70, skaffat alla BG-epics, det bästa möjliga gear möjligt från tailoring, enchanting och dungeons. Sen får jag det slängt i ansiktet att en human shadowpriest inte är välkommen, man ska vara dwarf, och hela, helst ska man inte vara priest alls. All tid bortkastat.

Innan det hade jag raidat, men jag slutade med det för att det helt enkelt tog för mycket tid, jag missade så mycket annat roligt. Så jag lämnade det för PVP, vilket ju inte heller gick så bra.

Men, de två största orsakerna till att jag slutade,

1. Det känns som att blizzard hela tiden belönar de som redan är bra, de som har rätt ras, rätt klass, rätt gear, rätt in-game-vänner, rätt guild. Innan fanns alltid PVP för dem som inte hade tid eller lust för PVE, men nu finns även där en cap, man har inte längre tillgång till de bästa gearet/vapnen om man inte redan befinner sig i topp, ännu ett sätt av blizzard att gallra ut nykomlingarna för att behålla långkörarna.

2. Simpelt, allt ovan ledde till att jag helt enkelt inte kände för det, jag slutade bara spela helt plötsligt, en väldig.. befrielse faktiskt.

Någon nämnde tidigare att wow är som en drog och det stämmer nog, man kan inte sluta för man bestämmer sig för det, men förr eller senare lessnar nog de flesta.

Permalänk
Medlem

Drog upp min karaktär till 70 när Burning Crusade kom men insåg rätt snart att jag inte pallade längre. Jag var med i ett av de bästa guilden på min server och hade i princip den bästa gear jag kunde få innan BC och var rätt nöjd. Det kändes bara som att börja om från 0 igen när BC kom och det pallade jag inte, så jag la ner. Ångrar mig inte, inga pengar som försvinner från kontot varje månad och jag har mycket mer fritid

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

Det blev för tråkigt... man har varit överallt och gjort allt i prncip. Utom en del raid instanser. Har spelat sen det släpptes i Europa, la av innan TBC... levleade upp en gubbe till lvl70 sen slutade jag igen. Jag föröskte göra ett nytt ryck för 2-3 månader sen men det var helt enkelt inte kul längre.

EDIT:
Kommer säkert att köra Return of the Lich King när det kommer... men förmodligen sluta efter man nåt lvlcap,

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Detta är nog den största databasen av varför folk slutat spela WoW - i alla fall vad jag sett på nätet någonsin:

www.wowdetox.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidde_Aberg
Fick för mycket repor på diskarna
http://img144.imageshack.us/img144/9809/dsc00290wd7.jpg

Var diskarna i datorn när det hände?

Visa signatur

amd 5000+,xfx Geforce 8600gt,4gb ram

Permalänk

Spelet höll i en vecka. Slutade för att allting gick så jävla segt.

Permalänk
Medlem

Jag slutade spela warcraft när jag märkte att jag prioriterade spelet över att gå och träna eller vara med vänner.

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk
Medlem

Tvingade mig att sluta ett tag för att det gick överstyr, för mkt spenderad tid, och jag sov i snitt 3.5h/natt samtidigt som jag gick i skolan. Slutade lagom till alla studentskivorna började tidig vår 06, då den mesta tiden fick gå till det.
Försökte börja spela igen, men fick ett allvarligt hot från mina föräldrar om att jag var tvungen att flytta om jag började igen samt att intresset inte längre fanns där. Insåg hur meningslöst och tidsödande det var att grinda järnet hela tiden fick mig att sälja kontot. Gick +/- noll dessutom, så det va rätt okej

Saknar ofta stämningen i spelet när jag blir sugen på att spela något spel igen... Men jag vet att jag kommer ångra mig efter en halvtimmes spelande ändå. Man har ju inte samma polare kvar längre, måste jobba sig in i nya guilds och nöt om allt från början, nä finns ingen anledning att börja från noll.

Permalänk
Avstängd

Lite out of topic men.. Blizzard borde sätta upp några realms med enbart World of Warcraft utan expansion. Jag tyckte BC förstörde mer än det gjorde nytta. Jag skulle börja köra på en sådann realm.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Avstängd

grinda instance i veckor, ny instance kommer, gammal gear kass, grinda instance i veckor, ny instance kommer, gammal gear kass, grinda instance i veckor, ny instance kommer, gammal gear kass, grinda instance i veckor, ny instance kommer, gammal gear kass, grinda instance i veckor, ny instance kommer, gammal gear kass, grinda instance i veckor, ny instance kommer, gammal gear kass...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
Lite out of topic men.. Blizzard borde sätta upp några realms med enbart World of Warcraft utan expansion. Jag tyckte BC förstörde mer än det gjorde nytta. Jag skulle börja köra på en sådann realm.

Det har folk velat ha sedan TBC kom, blizz har sagt att det inte kommer komma några Classic realms.

ont: Såhär 1 1/2 månad efter saknar man fortfarande "spelet" men man ser också vart blizzard är påväg med balanseringen inom PvP, allt går utför jämfört med pre-tbc och tidig tbc.

Dom dummar även ner spelet varje patch.

Nej får hoppas man kan hålla sig undan wotlk, men man vet ju hur det gick när TBC kom

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Det har folk velat ha sedan TBC kom, blizz har sagt att det inte kommer komma några Classic realms.

ont: Såhär 1 1/2 månad efter saknar man fortfarande "spelet" men man ser också vart blizzard är påväg med balanseringen inom PvP, allt går utför jämfört med pre-tbc och tidig tbc.

Dom dummar även ner spelet varje patch.

Nej får hoppas man kan hålla sig undan wotlk, men man vet ju hur det gick när TBC kom

Förstår inte varför. Dom kan ju göra mer pengar :). Börjar även jag bli sugen på WOW igen. Men fasen är så dött. Alla håller till i Outlands och jag gillar inte stället för fem öre. Hela skiten smakar snor. Tror mer om områdena i nya expansionen.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk

Spelet blev gradvis sämre efter TBC då min mage gradvis blev sämre, medan många andra klasser blev lika bra som min mage utan att förlora deras "abilitys". Detta tillsammans med blizzard totala blindhet för var de gjorde med mages gjorde att klassen inte blev roligt längre.

Blizzards oförmåga att ge bra svar till varför de försämra saker tillsammans med deras oförmåga att ge svar på fråger som större delen av mage communityn vill ha svar på. Kom ihåg frågor som ställdes i beta som inte fått sina svar ännu.

Skapade också en warlock som jag körde till 70 men när du väl var 70 så fanns det inte så mycket att göra då 5-man instanserna inte var så populära längre på min server då de flesta gjorde antingen heroic (knappt det) eller raid/pvp. Tillsammans med att antalet nya warlocks vid 70 är betydligt högre än andra klasser gjorde inte saken bättre :P.

Bristen på bra solo innehåll förutom pvp och daily vilket gjorde det svårt att köra lite då och då, nät det t.ex. tar runt 2-4h att få en grupp och slutföra en instans.

Permalänk
Medlem

Jag slutade innan The Burning Crusade anlände, och jag är glad att jag gjorde det..
Hur som haver, jag slutade för att det först och främst blev enformigt.. någon som känner igen sig med att hoppa runt i Ironforge på måfå, bara chattandes med guilden osv? Kunde fördriva tid såhär, utan att egentligen ens tänka på det. Nu såhär i efterhand inser jag också hur pass tidskrävande spelet är.. och det är skönt att det är ett avslutat kapitel, även om jag längtar tillbaka de stunderna man hade, när spelet var nytt, och upplevelserna var nya..

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svaren.

Det var en intressant läsning och alla era svar har hjälpt mig. Analysen är nu inlämnad(måtte den få godkänt) så jag behöver inte fler svar men om ni vill kan ni forsätta hålla tråden levande.
Den anledningen som nämdes flest gånger var att WoW är tidskrävande.

Tack
/Alexander

Permalänk
Medlem

Lycka till med analysen.
Jag har kanske egentligen inte slutat men har inte spelat på kanske 2 månader nu men har kvar mina chars utifall man vill spela igen.

Anledningen till att jag nästan slutat är att det krävs så mycket tid, men inte så mycket skill för att avancera. Visst, det behövs mycket skill för vissa saker men det är mest tiden som läggs ner som räknas, hur många instancer eller mobs man orkar nöta eller hur länge man orkar nöta BG´s.
Dessutom är spelet väldigt tekniskt och förutsägbart, då menar jag att man ofta kan kolla upp exakt vart saker droppar eller hur många av en sorts mob man behöver döda för att få x antal wool cloth.

Jag vill ha ett liknande spel som bygger mer på skicklighet hos spelaren än nötande. Mer glädje och mindre teknikaliteter. Gärna ett spel som är mer anpassat för casual players med, och där inte bara dom som inte har ett liv utanför wow kan lyckas riktigt bra i.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Jag slutade pga två anledningar:
1. Jag hade inte tid att spela det. Sommarlovet var slut och jag tar skolan ganska seriöst.
2. Jag började helt enkelt tröttna på WoW.
Edit: Såg visst att arbetet redan var inlämnat

Visa signatur

Antec Sonata III|Gigabyte P35 DS3|Intel E6750@stock|2x1 Corsair XMS2-6400 CL4|XFX 5870 1GB|2TB HDD|

Permalänk

OFF TOPIC
undra om de gör nånsin någon SP/MP Warcraft igen inget som WOW men som det var innan det vore på tiden då 3:an är gammal kanske en DX10 warcraft vem vet

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Mer folk = mer idioter = större marknad för guld/karaktärsförsäljning = mer bots och farmare som förstör för vanliga spelare.

Sen har vi ju klassikern där man väntat olidigt länge på att samla upp en PUG till den där instansen, sen är tanken en 13-åring som drar mitt i allting pga syskonbråk/middagstid/arga föräldrar eller något.

Permalänk

Började spela vid tidigt Beta stadie och slutade för ett par månader sen. WoW tappade sin känsla i och med expansionen tyckte jag. Om det hade funnits en "WoW Classic" server hade jag fortfarande spelat idag.

Permalänk
Medlem

I grund och botten var det nog för att det var permanent easy mode i spelet, oavsett hur jävla idiotiskt man spelade så spelade det ingen större roll, man kunde inte gå bakåt i sin karaktärs utveckling.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

till er som säger att spelet var för dyrt och att ni nu får mer tid till flickvän osv:
hur mycket kostar spelet i månaden,100-150?ni tycker inte att ni får spendera mer på andra saker(typ flickvän i det här fallet) i månaden:p?
ja,detta var skämtsamt menat,så jag nu inte får en massa sura kommentarer efter mej:p

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer