Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Det var ju sjukt dåligt, när den är speccad för att klara 6 timmar.
Jag undrar vad det kan vara för batteritid på Fujitsu Siemens Amilo Si1520. Den är speccad till 4 timmar.. Får man 2 timmar då?

Ja det var ju inte alls bra, då finns det bara IBM/Lenovo x61s kvar på topp...:(

Det blir ju enkelt att välja iaf, om inte det dyker upp en 12" mac till överkomligt pris inom en snar framtid.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

nokialogoshop: Är det T7300 eller Y7250 processorn som sitter i din? Det verkar som att olika företag anger olika processorer. Någon som vet vad som är rätt eller fel?

Som det är nu sitter jag och väljer mellan dessa (från misco):

616971 Fujitsu Siemens ESPRIMO Mobile U9200 - Core 2 Duo T7300 - 12.1" TFT
+
618783 Fujitsu Siemens portreplikator

eller

617998 Acer TravelMate 6292-302G16N - Core 2 Duo T7300 2 GHz - 12.1" TFT
+
512290 Acer ezDock II Lite - dockningsstation

Vilken skulle ni välja om prisskillnaden (u9200 ca 1200kr dyare) var orelevant?

/N

Permalänk
Medlem

Sjukt. Jag står inför exakt samma val. Överväger dock även dell d430. Syrran har den och den är grym. Dock ca 14000 kr.

Permalänk

niklasmagnus : Det är en T7300 @ 2.00 GHz (den lite klenare)

Permalänk

nokialogoshop: anledningen till att jag blir lite förvirrad är att på FS hemsida står det att den endast kan få med c2d modellerna T7250, T7500 och T7700.

http://extranet.fujitsu-siemens.com/vil/pc/vil/datenblaetter/...

Skillnaden mellan T7250 och T7300 är ju att den senare har dubbelt så mycket cache nämligen 4mb. En följdfråga till detta är såklart, hur stor skillnad är det i praktiken?

Permalänk
Medlem

Nej, Fujitsu u9200 är T7250 (eller har du screenshot från cpu-z?)
EDIT: Verkar som det varierar lite beroende på var man köper, och om man köper 120/160 GB modellen.

Och T7300 är inte klenare än T7250
T7250: L2: 2048 KiB FSB: 800 MT/s
T7300: L2: 4096 KiB FSB: 800 MT/s
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_2_microproces...

niklasmagnus: Jag hade valt Fujitsun. Den är 300g lättare, och mindre både i höjd, bredd och djup. Batteri är speccat till 5h på acern, men ligger väl på 2,5 i praktiken. Resten är likvärdigt, om man bortser från priset. Men man betalar mycket för storleken i denna klassen. Fujitsun har 3G om du tar den dyrare modellen.

Själv står jag mellan valet på dessa datorer:

Fujitsu Siemens Amilo Si1520 - 2,0GHz DC 2GB 160GB
VS
Fujitsu Siemens Esprimo U9200 - 2,0GHz DC 2GB

Amilon har sämre grafik, något sämre cpu (oväsentligt?) men den är mindre och lite billigare, och har dvi-ut. Batteritiden är speccat till 4h på amilon mot 6 på esprimon, men det är ju så jävla irriterande att det aldrig stämmer. Har läst på vissa sidor att amilon faktiskt har en batteritid på 4h och här sägs det att esprimon har bara 3,5h. Går ju inte att jämföra alls
Hatar att köpa grisen i säcken. Speciellt när den kostar över 10 000 spänn.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Det var ju sjukt dåligt, när den är speccad för att klara 6 timmar.
Jag undrar vad det kan vara för batteritid på Fujitsu Siemens Amilo Si1520. Den är speccad till 4 timmar.. Får man 2 timmar då?

Du får ju inga 4 i alla fall, runt 3 skulle jag säga med relativt låg ljusstyrka, lätt belastning och allt "krafs" avslaget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

omega: Här kommer ett screenshoot.
http://www.81a.se/bilder/7300.jpg

Permalänk

omega: det var ju precis det jag skrev, att T7300 är bättre på pappret med sina 4mb cache mot T7250s 2mb cache.

Hur stor skillnad blir dessa två 2mb cahce i praktiken?

Det lutar ju helt klart mot u9200, den har även dvi-ut på dockan.

nokialogoshop: kan inte öppna bilden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Känner mig riktigt sugen på att byta ut min 17" laptop mot en mindre 12", men känner att då försvinner nog alla former av spel från datorn...
Eller går det att köra mindre krävande spel? Funkar t.ex. warcraft 3? HL2?
Ni som har den får hemskt gärna prova, skulle vara oerhört bra info

Rent teoretiskt tycker jag det borde funka, då CPU o minne räcker gott o blir över o kanske kan kompensera för det sämre grafikkortet?

Det finns ju personer i tråden som har datorn, finns det ingen av er som skulle kunna ha vänligheten att skriva er åsikt om detta? (Ev testa om det går)

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklasmagnus
omega: det var ju precis det jag skrev, att T7300 är bättre på pappret med sina 4mb cache mot T7250s 2mb cache.

Hur stor skillnad blir dessa två 2mb cahce i praktiken?

Det lutar ju helt klart mot u9200, den har även dvi-ut på dockan.

nokialogoshop: kan inte öppna bilden.

Jo, men jag syftade inte på ditt inlägg.

Jag tror att 2mb cache ger ganska lite, om knappt något, i praktiken. Detta eftersom 2mb cache redan i sig är väldigt mycket. Är väl mest i extrema applikationer som man märker skillnad skulle jag tro.

Var hittar du dessa dockor?

Permalänk

omega: om du kollar på tillhörade tillbehör till resp. dator på misco.se

Du har nog rätt att 2mb redan är rätt mycket det är bara att jämföra med amds processorer.

Edit 18/10:

citat:
"Vill bara meddela herrskapet om att det finns en uppgradering från Vista Business till XP Pro släppt av Fujitsu-Siemens själva för U9200 som kostar ca. 170kr inkl. moms.

Det är ännu ett skäl som gör att jag överväger datorn.

Sök på artikelnummer nedanstående, vet iaf. att "ClickOK" har det men det företaget har fått blandad kritik på prisjakt.

S26361-F2007-L815"

Någon som testat detta eller vet om det fungerar smärtfritt? Får man en riktig licens på Xp? kan man dubbelboota? Att kunna "nedgradera" till Xp är en förutsättning om jag ska beställa denna dator.

EDIT2 18/10:
Jag mailade Clickok och fråga och fick dessa svar:

F: Får man en riktig licens på Xp?
S: Du nedgraderar med XP licens. Gäller endast Vista Business

F: Kan man dubbelboota datorn med både Vista och XP?
S: Går ej att behålla två OS samtidigt.

F: Behåller man sin licens på Vista som följer med datorn?
S: Du behåller din licens för Vista

F: Kommer det bli problem med drivrutiner för datorn när man kör in Xp?
S: Du kan alltid hitta drivrutinerna till dator på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

Funderar om det är någon som hittat något presdandatest mellan precessorna T7300 och T7250?

Permalänk

Vet inte vad ni är intresserade av men Dell släpper ju en tablet som kommer enligt rykten ha följande spec:

Single or dual-core Intel ULV CPUs (with integrated graphics)
LED-backlit WXGA 1280 x 800 display option
Outdoor viewing WXGA 1280 x 800 display option
Pen and touch support (digitizer and touchscreen)
(3) USB 2.0 ports, Ethernet (duh), 1394, VGA out

WiFi options up to 802.11n, optional Bluetooth
Optional 3G (HSDPA, EV-DO Rev. A)
ExpressCard slot, optional Smart Card slot, fingerprint reader

http://www.engadget.com/2007/08/03/more-details-revealed-on-d...

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Pris på den TheSwede86?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklasmagnus
Pris på den TheSwede86?

Inte läckt ännu men enligt dessa sidor är det 5 November den ska lanseras (samt mer bilder + info):

http://www.sweclockers.com/nyhet/6624-information_om_dells_ta...
http://crunchgear.com/2007/10/12/dells-first-tablet-pc-ready-...
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9254

För mer info googla Dell Tablet 5 Nov eller Dell Tablet

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Det skulle vara kul att veta om dell kommer med ett alternativ där möjligheten att välja en kraftigare processor typ 2.0GHzare finns.

För min del är skulle jag aldrig köpa en dator med mindre kraft än just c2d 2.0GHz, och om man nu skulle vilja få ut mer batteritid finns ju möjligheten är clocka ner processorn till säg 1,2GHz. Jag hoppas ialla fall den möjligheten finns även till FS u9200.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklasmagnus
Det skulle vara kul att veta om dell kommer med ett alternativ där möjligheten att välja en kraftigare processor typ 2.0GHzare finns.

För min del är skulle jag aldrig köpa en dator med mindre kraft än just c2d 2.0GHz, och om man nu skulle vilja få ut mer batteritid finns ju möjligheten är clocka ner processorn till säg 1,2GHz. Jag hoppas ialla fall den möjligheten finns även till FS u9200.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Står på sidorna att man kommer kunna välja bland olika processorer i konfigurationen dock står det på en sida att det som max (sic) är en 1.2 GHz C2D som gäller. Har svårt att tro att en 1.2 GHz är deras "top-of-the-line enhet" så att säga.

Varför skulle du inte välja någon mindre än C2D 2.0GHz, vad ska du använda den till? Till vanliga kontorsprogram samt filmvisning osv. räcker väl 1.2GHz gott och väl?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

jag vill ha möjlighet att kunna göra mindre beräkningar och simuleringar då jag pluggar till maskiningerngör. Sen vore det ju kul att även nästa år ha en dator som är någorlunda upp to date

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklasmagnus
jag vill ha möjlighet att kunna göra mindre beräkningar och simuleringar då jag pluggar till maskiningerngör. Sen vore det ju kul att även nästa år ha en dator som är någorlunda upp to date

Okej då förstår jag. Pluggar data & systemvetenskap så behöver inga simuleringar eller beräkningar direkt utan snarare bara något att skriva/programmera/modellera/surfa osv. i.

Håller med dig dock, bra att ha något som håller inför framtiden.

Vi har nog samma krav iaf:

12" skärm (eller 13.3" då jag funderar på MacBook med studenrabatt)
ca. C2D 2.0GHz
2GB Ram
120GB HDD
3G (vore bra)
802.11n
Lätt vikt
Helst XP (eller Leopard) och minst av allt Vista

I dagsläget finns 3 intressanta datorer för mig enligt de kraven:

MacBook + 2GB Ram + 120GB HDD inkl. Leopard + "gratis" iPod Nano 8GB (Studentrabatt) (dock ingen 3G)

Fujitsu-Siemens U9200

Dell Tablet

-------

Du har aldrig tänkt på en MacBook med typ Bootcamp eller parallells för XP program? Den kör Vista snabbare än vanliga PC datorer iaf.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Jepp vi har samma krav. Jag har varit inne på Macbook och det verkar en fin dator. Det som oroar mig dock är att det är en gammal och out of date grafikkrets som sitter i dem, GMA 950 (tror jag den heter). Enligt intel ska den nya kretsen GMA X3100 vara dubbelt så bra. Jag har en kompis som köpte en dell xps för ca 1 år sedan med denna GMA 950 krets och den verkar då funger även idag till tex 3d cad modellering och CAM simulering. Men att gå och köpa en så pass gammal krets idag tycker jag bara är dumt då utvecklingen hella tiden går framåt. Teoretiskt sett borde då den nya 3100 kretsen minst hålla ett år längre in i framtiden. Sedan saknar Macbooken dockningsstation som finns med på min kravlista.

Men om användnignsområdet endast vara surfande, skrivande och film tittande utan större krav på grafikpresstanda och dockningsmöjlighet skulle jag nog köpa en Macbook när nya Leopard släpps.

När jag såg Hps tablet så blev jag lite sugen på en sådan, men efter att läst diverse komentarer att touchskärmen inte har den noggranhet man söker för att kunna utnyttja den fult ut föll den ur min lista. Jag vet dock inte vilken kvalitet dell kommer hålla på skärmen, men jag antar att det är likadan eller snäppet bättre än HP vilket jag fortfarrande tror är för dåligt för ex 3d cadning med penna.

Permalänk
Medlem

Har U9200 någon scrollfunktion på touchpaden? Verkar inte som det finns någon enligt bilderna jag har sett. Hur ska man då scrolla med den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Har U9200 någon scrollfunktion på touchpaden? Verkar inte som det finns någon enligt bilderna jag har sett. Hur ska man då scrolla med den?

Piltangenter på tangentbordet eller hålla in en "musknapp" och sedan klicka på scrollramen och röra den upp och ner med touchpaden eller klicka på uppåt/nedåtpil i olika program som har det?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

omega, jag han inte annat än hålla med om att det är svagt att det inte har en touchpad med scroll funktion. Men och andra sidan så om jag ska sitta en längre tid med datorn så blir det att använda en vanligt mus, och de har ju oftast scrollratt.

Permalänk

Den har inbyggd scrollfunktion i touchpaden, det syns bara inte att den är någon.

Permalänk

Tack, det var skönt att höra.

Permalänk
Medlem

Review

Tror inte någon här uppmärksammat att en review finns ute nu på u9200
http://reviews.cnet.co.uk/laptops/0,39030092,49293456,00.htm

Permalänk

varför inte köpa htc shift ist när den släpps nästa månad?
den är otrolig mobilit med sin 7" skärm och har pek skärm, går även ha sitt sim kort inkopplat till den.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
varför inte köpa htc shift ist när den släpps nästa månad?
den är otrolig mobilit med sin 7" skärm och har pek skärm, går även ha sitt sim kort inkopplat till den.

Nu var det en bärbar dator vi var ute efter och inte en handdator/stor telefon.

Såg att om man går på KTH kan man köpa denna dator för
9 938 kr inkl. moms.
Dock så är detta en variant med 1024 mb RAM-minne (enligt deras spec) Men en sådan sticka borde man ju kunna plocka hem rätt billigt själv. (Förutsatt att det finns ledig utrymme)
Länk:
http://www.utveckling.qd.se/templates/Page.aspx?id=570&epslan...

Permalänk
Medlem

Erbjudandet från Qd verkar väldigt intressant. Verkar vara http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=219954 fast med 120GB hårdisk och en tusenlapp billigare.