Permalänk

Då blir det nog att bränna ut image filen och sedan formatera med recovery skiva.

Kan hålla med om att tangentborde inte är super kvalitet, några tangenter sitter lite löst ( inte så det lossnar men så man kan "rucka" på dem) vilket verkar ge upphov till lite konstigt ljud när man skriver.

Permalänk
Medlem

Ja, det känns lite som om att man skulle vilja kila in några små gummibussningar här och var under tangentbordet, jag kan inte förstå att det ska vara så svårt att producera en mer solid känsla än såhär. Mitt Lenovo-tangentbord känns som om att det är fastsvetsat i granit (om det vore möjligt) i jämförelse När man har skrivit på det en stund tycker jag inte att man tänker på det så mycket, men "trumma på en låda"-känslan i ljudet är hur som helst inte så inbjudande.

Permalänk

Om jag jämför med min andra bärbara, en Hp ur Business serien så är det bra mycket högre kvalitetskänsla i den oxå. Visseligen kan man små rucka på nån tangent men det kommer inga missljud när man skriver i alla fall. Synd bara att hps 12tumare är så satans dyra.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hållt i någon av HP:s business-datorer, men jag tycker att de är snarlika Lenovos åtminstone på bild och vad gäller funktioner. I jämförelse tycker jag nog att Lenovos är lite mer attraktiva med tanke på priset.

Ontopic: hur svårt kan det vara att lyfta på tangentbordet egentligen? Det känns ju som om att det finns onödiga tomrum under tangentbordet, borde man inte kunna göra nåt i stil med det jag svamlade om tidigare, trycka in några mellanlägg här och där?

Permalänk

nokialogoshop> när du körde recovery skivan valde du att göra en ny installation och sedan bara radera den där mappen som heter windows.old (rätt?) eller kan man göra det på något annat sätt.

Om man vill pationera upp hårddisken bör man göra det före man kör recovery eller efter? och hur gör man det?

/N

Permalänk

i windows installations program kan man om jag inte minns helt fel ta bort och göra ny partitioner.

Permalänk

Efter att ha kört recovery och raderat mappen "windows.old" så är användt utrymme uppe i ca 16GB är detta normalt för vista. Om sådant är fallet så känns det extremt onödigt stor bara för ett operativsystem.

EDIT 13.30:

Har problem med en Okänd enhet. Det står inte så mycket info när man kollar egenskaper, men under "plats" står det "på Microsoft ACPI-Compliant System". Hittar även under flicken "information" och sedan "värde" står det:
ACPI\IEC2007
*IEC2007

Någon som vet vad det är och vart jag hittar drivrutiner.

Har även problem att få webkameran att fungera, måste man ha speciella drivers för den? det ligger då inga på drivers skivan jag brände ut. Kan även medela att jag inte fick igång den före jag körde recovery.

Permalänk
Medlem

Webcamen undrar jag också över, hur används den egentligen? När jag aktiverade den med hjälp av fn-knapps-funktionen installerades drivrutiner för den, dessutom finns något litet till synes meningslöst program för den i Fujitsu Siemens-mappen på startmenyn.

Permalänk
Medlem

Webcam

Någon som vet hur man får webcamen att vara i on-läge när datorn slås på?

Jag har inget "till synes meningslöst" program för webcamen. Heter mappen "Fujitsu-siemens"? enda jag hittat är "Webcam hotkey utility", men efter den installationen går endast att sätta på och av camen men Fn-knappen.

Permalänk

Har lite problem med bluetooth enheten. Får upp medelladet "Fjärrenheten kunde inte iditifieras". Innebär det att bluetooth hårdvaran på datorn som inte hittas eller mitt bluetooth mus och tangentbord?

Den lilla bluetooth iconen nere vid klockan lysser inte konstant utan växlar mellan vitt och grått, vad innebär det?

/Niklas

Permalänk

Har lite frågor:

@ Seeco:

Du skriver att du prioriterar lätt vikt och smidighet samt att U9200 är "tjock" men enligt det jag sett väger X60s 1.3kg och U9200 1.8kg?

Okej att den är "tjockare" men vikten och formatet är väl likvärdig som X60s och "bara" ½kg tyngre? Iofs. det kanske är märkbart? Har en stor tung laptop så oavsett så märker jag nog skillnad.

Tänkte bara om du kunde utveckla lite.

@ alla andra:

är det något annat förutom imagen som alla har talat om "drivers_utility" som man måste spara / bränna ut om man ska omformatera alt. "nedgradera" till Win XP?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Om man jämför u9200 (1,8kg) och en Macbook (2,3kg) så är det stor skillnad.

Jag tror det räcker att bränna ut "drivers_utility" vid formatering. Det finns ju även drivrutiner att hämta från hemsidan.

Ingen som har svar på min fråga 2 inlägg upp?

Permalänk
Medlem

mobilt bredband

Har precis skaffat mobilt bredband från Tre. Satt i kortet men får inte globetrotter att koppla upp. Nån som har några tips? borde ju vara nån mer som använder mobilt bredband med tanke på den datorn vi diskuterar...

Permalänk

du kanske måste ange ett apn.
jag har tele 2 och måste skriva internet.tel2.se där.
( inställningar i globbertrotter )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor82
Har precis skaffat mobilt bredband från Tre. Satt i kortet men får inte globetrotter att koppla upp. Nån som har några tips? borde ju vara nån mer som använder mobilt bredband med tanke på den datorn vi diskuterar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokialogoshop
du kanske måste ange ett apn.
jag har tele 2 och måste skriva internet.tel2.se där.
( inställningar i globbertrotter )

Jag avinstallerade globetrotter och installerade om bara det från "driver dvd":n. Det blev då på svenska istället för tidigare på svenska. Tidigare var det version 3... och nu blev det 2.2.0.509 och det funkar. Man får inte glömma att slå på "UMTS-tangeten" också. Funkar iaf super nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklasmagnus
Har lite problem med bluetooth enheten. Får upp medelladet "Fjärrenheten kunde inte iditifieras". Innebär det att bluetooth hårdvaran på datorn som inte hittas eller mitt bluetooth mus och tangentbord?

Den lilla bluetooth iconen nere vid klockan lysser inte konstant utan växlar mellan vitt och grått, vad innebär det?

/Niklas

Jag fick till det genom att ominstallera bluetooth enheten.

Måste säga att jag är riktigt nöjd med denna dator, det enda jag kan klaga på är att skärmen slår på/av två gånger vid start av datorn eller efter viloläge. Detta är nog isig inte något hårdvarufel utan att den är något av mina program som utför denna lite irriterande process.

Permalänk

Fick just denna datorn i julklapp och är änsålänge väldigt nöjd. Dock är jag lite fundersam över ljudet. När man kollar på film är ljudet väldigt lågt. Testade även att spela in min egen röst och lyssna på den och det var väldigt lågt. Har höjt alla inställningar jag har hittat till maxnivå. Någon som har några tips?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

ljudet ej högt

Ljudet är inte högt på denna datorn helt enkelt. Koppla till förstärkare eller ha höglurar är mitt tips om du kollar på film.

Permalänk

Tja, är det någon som testat kolla på HD film via projektor med denna dator? Jag har dockningsstationen med dvi utgång.

Funderar på att köpa till ett usd ljud och tvkort för att använda datorn som "htpc" kopplad till en projje och hembio recevier.

/Niklas

Permalänk
Medlem

Har inte testat HD film..

Har en helt annan fråga ang. mobila bredbandet. Jag har Tre som operatör men efter ett tag lägger internet ner och det går inte att koppla upp med globetrotter. Blir ett felmeddelande. Man måste starta om datorn för att få igång det. Någon som har samma problem?

/Victor

Permalänk

Har haft lite problem men nätverket. Jag är osäker på att det trådlösa går på n standard. Hur kan man kolla det och vad gör jag om den inte kör på n?

En till liten fråga, har denna dator tillräklig prestanda att spela upp 1080p? Någon som testat?

---------------------------------------------------------------------------------------
Hittat svar på min ena fråga!!!!
För att få 1080p filmer att fungera kör jag med KMplayer + Haali splitter + CoreAVC samt Ac3 filer för SPDIF ut.

För SPDIF köpte jag ett Creative SB live! 24bit beggat för några hundra. Mycket nöjd.

Jag följde dessa tre trådar, enkelt som bara den när man gör rätt

How to use Haali's splitter with The KMPlayer?
http://www.kmplayer.com/forums/showthread.php?t=5264

How to use CoreAVC (External Decoder) in KMPlayer
http://www.kmplayer.com/forums/showthread.php?t=3571&highligh...

How to set up SPDIF passthru to external decoder?
http://www.kmplayer.com/forums/showthread.php?t=7177&highligh...

Permalänk
Medlem

Nu när Dustinhome säljer den här datorn med 1.6C2D för 4995:- så lär nog intresset skjuta i höjden. Istället för att tokmodda en Asus EEE (wwan/bt) så slog jag till på en U9200 och kör med tills det kommer vettiga umpc med inbyggt wwan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Nu när Dustinhome säljer den här datorn med 1.6C2D för 4995:- så lär nog intresset skjuta i höjden. Istället för att tokmodda en Asus EEE (wwan/bt) så slog jag till på en U9200 och kör med tills det kommer vettiga umpc med inbyggt wwan.

Drar upp tråden lite, har du fått din U9200 än? Är lite nyfiken på om den kommer med ABG- eller AGN-nätverkskort nämligen. Jag vet att DustinHome anger ABG, men jag har sett lite olika info här och där (Fujitsu-Siemens anger ju tex både och), samt enligt mina erfarenheter så är DustinHome inte så bra på att hålla sådan info korrekt uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nj^
Drar upp tråden lite, har du fått din U9200 än? Är lite nyfiken på om den kommer med ABG- eller AGN-nätverkskort nämligen. Jag vet att DustinHome anger ABG, men jag har sett lite olika info här och där (Fujitsu-Siemens anger ju tex både och), samt enligt mina erfarenheter så är DustinHome inte så bra på att hålla sådan info korrekt uppdaterad.

Nej, jag har inte fått den ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nj^
Drar upp tråden lite, har du fått din U9200 än? Är lite nyfiken på om den kommer med ABG- eller AGN-nätverkskort nämligen. Jag vet att DustinHome anger ABG, men jag har sett lite olika info här och där (Fujitsu-Siemens anger ju tex både och), samt enligt mina erfarenheter så är DustinHome inte så bra på att hålla sådan info korrekt uppdaterad.

Fick hem min i fredags (beställde i torsdags). Den har ett Intel 3945ABG-kort.
XP-skivor för Se, Da, No, Fi och En följde med så Vista åkte ut direkt. Kubuntu verkar också funka bra (har bara testat liveskivan än så länge men upplösning, ljud, trådlösa nätverket etc funkade direkt). Klart prisvärd dator.

Permalänk
Medlem

Har datorn Blåtand? Alltså den versionen som säljs på Dustin, någon som har testat batteritiden?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Har någon koll på om datorn från dustin har inbyggd antenn och simkortsläsare (vid batteri) för att vid senare tillfälle kunna köpa till 3G-modulen?

Permalänk
Medlem

Nån som lekt mer med den som kan ge ett utlåtande?
Jag var så gott som klar att köpa en Lenovo v200 men inser nu när jag sitter med min gamla Vaio att blank skärm är OERHÖRT irriterande så jag blev osäker.
Pendlar nu mellan en större Lenovo (14" med matt skärm), Fujitsun eller svälja avsmaken och ändå köpa V200.

Som sagt, mer input om U9200 vore önskvärt.

Permalänk
Medlem

Har den data u9200

Har testa hur den fungera

1: Batteri tid vara 5 timmar om man kör windows vista
2: Fläkt hörs ej
3: Högtalaren hörs mycket dåligt
4: Webbkamera funkar fint kvungen hämta drivrutin ej deras hemsidan fujitsu
5: Knappar hörs ej om man trycker hårt då hörs ljud
6: Ingen bra spelprogram går köra
7: DVD - Filmer går utmärkt ser klart tydligt
8: Bluetooth finns med o funkar kanon

1: Om vill ha bättre batteri tid så dra ner ljusen ställ in på Windows 98 (Win Vista) då blir bättre batteri tid 6,5 timmar har testa o funkar bra enda nackdel är ljusen blir matt gå ser bilder , internet + mm

Permalänk
Medlem

Denna dator säljs även billigt (ca 6000 kr inkl moms) på Komplett (T5450 1.66 GHz, 1GB RAM, 120GB Disk) just nu...

Fråga 1: Det står lite luddigt specat om 3G funktionaliteten på Kompletts sida och jag är osäker på om denna är redo för 3G eller om den måste kompletteras med nån modul. Dvs finns det olika varianter eller har alla U9200 inbyggt 3G, är det nån som vet?

Fråga 2: Det har även skrivits en del om värme och ljudnivå. Det värsta jag vet är notebooks där fläkten pendlar mellan att gå på max och att vara helt tyst. Då föredrar jag ett mer eller mindre konstant mellanläge. Hur funkar fläkten på denna?