Permalänk
Medlem

Fujitsu u9200, 12", prisvärd?

Hallå,
Är riktigt less att släpa runt på min gamla 17" Sony Vaio Bx197 och är ute efter en betydligt mindre dator denna gång.

Jag har kollat runt på datorer kring 12-15k och den jag hittar är en Fujitsu u9200:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=203704

Vad tror ni om denna? Det jag prioriterar med datorn är egentligen minne, batterietid och vill helst ha en dator med 3G vilket det var på denna.

Är det nån som testat denna dator, eller har några åsikter om den, försöker hinna någon bra review men verkar inte finnsa, iofs väldigt ny modell

MVH
Stoffe

Permalänk
Avstängd

Om du är student finns ju lenovo x61 billigt, den har ju grym batteritid men använder en långsammare mer energisnål cpu, har väl ingen optisk enhet, ingen minneskortsläsare såvitt jag vet, ingen inbyggd telefon varför det nu är så viktigt och enklare gpu om jag minns rätt, men annars så ;/ ...

Inte använt någon av dem, en 12" kommer ju vara liten jämfört med din 17" hur som helst

Permalänk
Medlem

han vill ha mobiltbredband "3g" om jag har fattat rätt, inte inbyggt telefon -.-

Permalänk
Medlem

På pappret verkar ju denna faktiskt betydligt mycket bättre än lenovo x61s...
Så frågan är väl hur mycket byggkvalitet och sådant egentligen är värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
På pappret verkar ju denna faktiskt betydligt mycket bättre än lenovo x61s...
Så frågan är väl hur mycket byggkvalitet och sådant egentligen är värt.

Yes, den verkar riktigt prisvärd om man jämför rent prestandamässigt. Nackdelen är väl dock att den är rätt klumpig, men känns ändå som jag kan ta det med tanke på att prestandad är okey.

Sen angående 3G är just eftersom jag driver ett projekt som mer eller mindre gör att jag alltid kollar servrarna, så är perfekt med inbyggt 3G

Men, det som oroar mig mest är väl egentligne hur pass högt fläkten går, min gamla Sony var helt jäkla bedrövlig.

Nån som vet generellt hur pass högljudda dom här Core2Duo prollarna brukar vara, eventuellt på nån liknande Fujitsu modell?

// Stoffe

Permalänk
Medlem

Är den verkligen så klumpig? Kollar man måtten så är den inte många mm större än x61s, och den är inte klumpig...

Permalänk
Medlem

Verkar väl vara prisvärd? Och det lilla jag klämt på Fujitsu-Siemens laptops har gett bra intryck!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StoffeT
Yes, den verkar riktigt prisvärd om man jämför rent prestandamässigt. Nackdelen är väl dock att den är rätt klumpig, men känns ändå som jag kan ta det med tanke på att prestandad är okey.

Sen angående 3G är just eftersom jag driver ett projekt som mer eller mindre gör att jag alltid kollar servrarna, så är perfekt med inbyggt 3G

Men, det som oroar mig mest är väl egentligne hur pass högt fläkten går, min gamla Sony var helt jäkla bedrövlig.

Nån som vet generellt hur pass högljudda dom här Core2Duo prollarna brukar vara, eventuellt på nån liknande Fujitsu modell?

// Stoffe

En processor låter ingenting. Det är fläktarna som kyler som låter. Men en C2D skapar väl ganska lite värmeenergi. Så det komemr nog inte låta så jätte mycket.

Permalänk

Är själv sugen på en sådan dator, man ska även kunna stoppa i ett extra batteri i den har jag läst, då skall väl bateritiden vara på 10 timmar ( i teorin ).
och det är ju kanon med inbyggt 3g, slipper man ha usb modemet hängandes bredvid.
är inte så haj på grafiken men antar att det är ett inbyggt skit kort (Intel X3100) eftersom den riktiar sej till företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokialogoshop
Är själv sugen på en sådan dator, man ska även kunna stoppa i ett extra batteri i den har jag läst, då skall väl bateritiden vara på 10 timmar ( i teorin ).
och det är ju kanon med inbyggt 3g, slipper man ha usb modemet hängandes bredvid.
är inte så haj på grafiken men antar att det är ett inbyggt skit kort (Intel X3100) eftersom den riktiar sej till företag.

Yes, men som tur är så är jag ingen gamer så det ska väl int spela allt för stor roll. Men, ähh, jag tror jag gamblar lite och köper en imorgon så får jag väl vara försökskanin

Brukar aldrig vilja köpa nått utan bra reviews, men denna modell är juh relativt ny så är väl int allt för många som hunnit köpt den.

Citat:

En processor låter ingenting. Det är fläktarna som kyler som låter. Men en C2D skapar väl ganska lite värmeenergi. Så det komemr nog inte låta så jätte mycket.

Ofcourse Bara det att i min förra VAIO och HP satt det identiska processorer men antar att Sony måste ha byggt sitt kylsystem väldigt wierd på den modellen, eftersom processor höll en jäkligt hög temperatur + fläkten på högvarv.

MEn men, lär hur somhelst inte få en dator som låter högre, det är juh positivt

Permalänk

om något så känns ju denna ännu mer prisvärd. samma modell men med lite mindre hd och lite långsammare processor. med tanke på vad dom andra datorerna kostar med inbyggt 3g kort så är denna den näst billigaste. hade det bara varit ett 8400 kort så hade jag nog bytt.
edit: glömde länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=213265

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken, varför är det önskvärt att ha inbyggt 3G?

Själv införskaffade jag nyligen Tele2's mobila bredband. Kostar mig 199kr /månad, och typ 200kr i startavgift.

Har man inbyggt 3G så tjänar man väl in ca 1200kr (avbetalning för usb-modemet är 100kr /mån, och abon. avgiften är 99) på ett år och slipper ha en liten dosa i usb-porten.

Men finns det något annat som är önskvärt?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

sticker inte ut.. slipper glömma den hemma.. ingen bindnings tid dvs behöver jag surfa över sommaren i sommarstugan så slipper jag betala för modemet och anslutningen resten av året då jag är hemma hos min 10mbit anslutning.

Permalänk
Medlem

recensera gärna när du får den.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Även jag ser fram emot en recension! Men jag är nästan är beredd att beställa en osedd. Priset är ju förbluffande lågt med tanke på vad man får:

- Core 2 Duo T7500
- 2 GB RAM
- 160 GB HD
- Intel X3100 (är väl mycket bättre än gamla GMA945/950?)
- 802.11n
- HSDPA
- 6 tim drifttid
- 1,8 kg

Inte riktigt lika kompakt och lätt som de minsta men istället bra prestanda och inbyggd DVD vilket jag föredrar.

Finns det öht några konkurrenter i samma prisklass? Med inbyggt turbo 3G alltså.

Permalänk

Denna verkar intressant ja, vet att vi skulle få erbjudande på chalmers på fujutsi simens. Kollar man på csn-kortet.se finns bara de med 15.4", kanske kommer bli så på chalmers med?
Man vill ju inte köpa en dator som kommer senare kan köpas för bra rabbat några veckor senare....

Permalänk
Medlem

Wiha, fick min u9200 idag.

Har dock inte hunnit testat den så mycket än men första intrycket var att den såg realativt fin ut designmässigt. Storleksmässigt är den lite hög, men smal skärm och väger bara 1,8kg

Den känns också väldigt robust och känns som det är riktigt bra kvalité på allting.

Fläkten går relativt tyst, och skärmen är också riktigt nice, dock såklart lite mattare än på min tidigare Vaio.

Det som imponerade mest var det inbygga 3G-modemet. Jag åkte direkt till stugan, in med simkortet och var ute på nätet efter 1 min

Dock lite osmidgt att man för in sim-kortet under batteriet, men tanken är väl såklart att man ska ha ett speciellt abb till datorn. Med andra ord så måste jag nog ringa TRE nu direkt

Ska pilla lite mer så får vi se, men helt klart nöjd hittils!

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet så skulle jag (och säkert fler med mig) uppskatta om du kunde lägga upp lite bilder på härligheten

Är själv ruskigt sugen på att köpa denna men har inte hittat några andra bilder än FJS egna "fotomodellsbilder" Så det är svårt att få en uppfattning om hur den ser ut.

Permalänk
Medlem

Tidigare har FJS haft tre modeller med på csn/mecenat, bland annat en 12" med 3g för dryg 9k (det var dock innan den här lanserades). Man får hoppas att de utökar sortimentet med u9200.

I en ideal värld hade jag gärna sett en tablet med bra batteritid, 3g under 12k men det lär nog dröja.

Det blir nog en sån här när jag har avyttrat min HP.

Lägg gärna upp en screenshot på prestandainformationen i Vista.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Tidigare har FJS haft tre modeller med på csn/mecenat, bland annat en 12" med 3g för dryg 9k (det var dock innan den här lanserades). Man får hoppas att de utökar sortimentet med u9200.

I en ideal värld hade jag gärna sett en tablet med bra batteritid, 3g under 12k men det lär nog dröja.

Det blir nog en sån här när jag har avyttrat min HP.

Lägg gärna upp en screenshot på prestandainformationen i Vista.

jo, dessutom hade det stått ThinkPad på. Fasen om man själv hade jobbat på en datortilv./mobiltelefontillv. osv, hade man gjort ideala produkter

Hur som helst verkar denna intressant, tar tacksamt emot en recention av denna. Gärna med batteritid! Och hur funkar touchpaden?

Står mellan denna och x61s samt ev. hp tx1250, har alltid velat ha en ibm men den här verkar också prisvärd. Dock är denna 1000kr dyrare större, sämre batteritid, ev något sämre byggkvalitet, inte lika snygg (smak), samt touch pad istället för X61s lösning med "pekdon". Samtidigt har den bättre proc, ram, HD, 3G (själv ingen användnig för), upplösning m.m

Svårt val hursom helst.
Kollar man på de rabbatar som finns på csn nu, så skiljer de inget/är dyrare mot billgaste på prisjakt. Mao inget vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
jo, dessutom hade det stått ThinkPad på. Fasen om man själv hade jobbat på en datortilv./mobiltelefontillv. osv, hade man gjort ideala produkter

Hur som helst verkar denna intressant, tar tacksamt emot en recention av denna. Gärna med batteritid! Och hur funkar touchpaden?

Står mellan denna och x61s samt ev. hp tx1250, har alltid velat ha en ibm men den här verkar också prisvärd. Dock är denna 1000kr dyrare större, sämre batteritid, ev något sämre byggkvalitet, inte lika snygg (smak), samt touch pad istället för X61s lösning med "pekdon". Samtidigt har den bättre proc, ram, HD, 3G (själv ingen användnig för), upplösning m.m

Svårt val hursom helst.
Kollar man på de rabbatar som finns på csn nu, så skiljer de inget/är dyrare mot billgaste på prisjakt. Mao inget vidare.

Jag satt också och kollade på x61s och lite andra modeller men hittade ingen som mätte sig med denna. Nu när jag arbetat med den några dagar så måste jag säga att tangentbordet är riktigt härligt. Låter dock lite när man knapprar på det men iövrigt riktigt sweet.

Var även rätt orolig över touchpaden och musknapparna eftersom det kändes nästan som man inte kan trycka ner dom, men dom är rätt känsliga istället så det funkar bra.

Angående batteritiden så tog jag nyss bort laddaren och då visar Vista att det är 3h och 10 minuter, men nu 30 min efter visar den 3h och 30min. Skulle kunna köra nån benchmarkprogram om nån har nå tips?

Det enda jag hittils tyckt varit lite dåligt är att det är relativt dåliga högtalare, men samtidigt ska man kanske inte vara för kräsen på den fronten.

Windows Experience Index:

Processor: 5,1
Minne: 4,4
Grafik 3,4
Spelgrafik 3,5
Primär hårddisk 4,9

Har dock ingen aning på det här shittet, första gången jag egentligen kör vista

Ska försöka få upp lite bilder, måste bara hitta kameran.

Permalänk

låter bra!
Dock är den ju lite dyrare, och har man inte anvädning för 3g så kanske man ändå bör överväga x61s. Har den tv out fressten? x61s har ju inte de, va finns de för möjligheter att koppla till tv då? finns de adaptrar?
/väntar spännt på bilder!

Permalänk
Medlem

StoffeT, en lite utförligare recension av ESPRIMO U9200 vore mycket uppskattat. Jag är framförallt nyfiken på ljudnivån.

Permalänk
Medlem

kommer det någon recension snart kanske? skulle vara trevligt

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av en mer detaljerad recension, med lite bilder och kommentar om touchpaden, tangentbordet och ljudnivån.. samt om den specificerade batteritiden håller måttet.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

jag har beställt en som borde komma någon gång nästa vecka.
jag kan slänga upp lite bilder på den när jag får den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokialogoshop
jag har beställt en som borde komma någon gång nästa vecka.
jag kan slänga upp lite bilder på den när jag får den.

Underbart!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Känn ingen press, vi är minst ett dussin som vill ha bilder och en bra recension

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan känna på denna dator "live" i någon affär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Någon som vet om man kan känna på denna dator "live" i någon affär?

Hade också varit intressant, ska faktiskt in till en Elgiganten och ett PC-City snart och kolla lite där.. då min flickvän vill ska till Ikea så får jag gå någon annan stans under tiden..

EDIT: Fanns några fina Macbookar där.. älskar tangentbordet och touchpaden på dom!

För övrigt fanns det bara packard bells och någon hp "media-inriktade" i 12"-segmentet där.. vilket inte var något att hurra för.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)