Permalänk

Ska köpa minnen, funkar detta tro?

Hej!

Är trött på min PC och vill uppgradera den lite så den går snabbare. Har en HP Pavilion d4179.se, 1gb ram, Pentium4 3,6ghz, mm...

Full spec:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00588214...

Funderar på att köpa två stycken sådana här:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070270

För som det står på specarna för datorn:

Citat:

Memory Installed 1 GB (2 x 512)
Maximum allowed 4 GB* (4 x 1 GB) requires the replacement of the installed 512 MB DIMMs

*Actual available memory may be less
Speed supported PC2-4200 MB/sec
Type 240 pin, DDR2 SDRAM
DIMM slots Four
Open DIMM slots Two

så kan jag trycka i total 4gb och det ska vara DDR2, SDRAM PC2-4200.
Men kan jag ha 2x512mb + 2x1gb eller ska man helst ha samma värde på alla?

Verkar det vara ett klokt köp, eller finns det något bättre ni rekommenderar?

Tackar ödmjukast!

/Henke

Permalänk
Medlem

det kanske är så att du måste sdkicka den till en HP återförsäljare och köpa minnena där + att dom ska sätta in dem, men är inte säker, kolla det... alltid massa krångel med märkesdatorer..

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Varför skulle man behöva göra det? Har väldigt svårt att föreställa mig att jag skulle behöva göra annat än att trycka i minnena och sen starta burken, men förklara gärna dina misstankar! :S

I övrigt verkar väl minnena som sitter i min burk att matcha med de som jag länkade till?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

De minnena som du länkar borde funka utmärkt. Men även om det står PC4200 i specarna så går det med största sannolikhet bra med vilka DDR2-minnen som helst. Köper du snabbare minnen så kommer datorn förmodligen bara köra dem i PC4200-hastighet ändå.

Och ja, 2x512mb + 2x1024mb går bra.

Permalänk

Tack! Betryggande!

Då är det med andra ord inte lönt att lägga pengar på snabbare minnen, vilket jag faktiskt antog också. Då blir det med andra ord en billig affär!

Aldrig fel!