Permalänk
Medlem

nätverks problem

Jag har försökt att få fildelning i XP att fungera så länge jag levt genom att läsa allt jag nånsin hittat.

jag försöker få ett väldigt simpelt nätverk att fungera men hur jag en gör så kan jag inte få det rätt
så vad säger ni är detta HELT OMÖJLIGT att få att fungera?

jag förstår inte hur en sån simpel sak ska kunna va så krångligt i xp

båda datorerna tillhör samma domän, gästkontot har jag provat med både på och avaktiverat, provat mappa nätverksdrives manuellt, har provat att köra avancerad fildelning och försökt lägga till rättigheter men det finns ingen användare att ge rättigheter till.

har även ett par ggr fått servern att poppa upp på laptopen men då blir det bara "det gick inte att komma åt"

jag har snart inget hår kvar

Mvh Matte

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Vilken ISP har du?
Kan hända att du endast får 1 ip från ISP. = Lösning ny router med wlan inbyggt.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Vilken ISP har du?
Kan hända att du endast får 1 ip från ISP. = Lösning ny router med wlan inbyggt.

Kanske skulle nämnt det jag har bredbandsbolaget fiber 100/10 och jag får flera ips internet funkar gallant alltså.. det är bara fildelningen som jag blir galen på

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

fonkar inte sådär, du måste koppla såhär

Internet > server > switch > accesspunt > laptop.

servern ska ha två nätverkskort

Så vida inte du får flera externa ipnummer av din ISP

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Känns som om det är Proxy ARP ifrån BBB (Ifall de nu använder det forfarande) som ställer till problem. Din interna trafik går inte direkt ifrån laptop till servern utan den tar en runda ut i BBB's nät först.

Testa att använda dig av statiska arp inlägg i arp-tabellen på datorerna då kanske det funkar bättre.

Ta en titt på http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/100_Mbps_mellan_mina_dator...

Det kan vara värt ett försök iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
Känns som om det är Proxy ARP ifrån BBB (Ifall de nu använder det forfarande) som ställer till problem. Din interna trafik går inte direkt ifrån laptop till servern utan den tar en runda ut i BBB's nät först.

Testa att använda dig av statiska arp inlägg i arp-tabellen på datorerna då kanske det funkar bättre.

Ta en titt på http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/100_Mbps_mellan_mina_dator...

Det kan vara värt ett försök iallafall.

Detta låter som en väldigt vettig förklaring!

Jag ska genast prova detta tack!

Återkommer!

Edit: Direkt när jag gjorde det så kom jag åt andra datorn i nätverket
sen försvann åtkomsten lika fort igen...
fan vad jag avskyr windows xp

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Funkar det att nå datorerna med vanlig ping ? Och ifall du gör en traceroute emellan din dator och servern når det varandra direkt isåfall, eller är det andra hop emellan ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
Funkar det att nå datorerna med vanlig ping ? Och ifall du gör en traceroute emellan din dator och servern når det varandra direkt isåfall, eller är det andra hop emellan ?

det går att nå med ping ,och det verkar som det är 2 hop om jag läser tracert rätt.
jag vill verkligen inte behöva använda en router när jag inte igentligen ska behöva det.

Mvh Matte

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

ARP tabellerna måste "aktiveras" varje gång en dator startas om, om jag inte minns fel, så det är bra att ha kommandoraderna i autoexec.

Ett tips bara.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
ARP tabellerna måste "aktiveras" varje gång en dator startas om, om jag inte minns fel, så det är bra att ha kommandoraderna i autoexec.

Ett tips bara.

detta med ARP får jag inte att fungera på nått av sätten som står på den där sidan

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54

fan vad jag avskyr windows xp

I det här fallet är det Bredbandsbolaget du skall hata.

Detta kan vara din lösning:

http://support.microsoft.com/kb/301041/sv

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

jag löste problemet, genom att installera vista på båda darorena då funkade det direkt utan några som helst problem

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!