Radeon HD 3850 och 3870 blir billigare och tystare

Permalänk
Medlem

Seriöst det är ett ATI kort... DVS efter en vecka kommer de låta som en flygplanspropeller

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Seriöst det är ett ATI kort... DVS efter en vecka kommer de låta som en flygplanspropeller

Inte för att jag brukar ha originalkylaren längre än en vecka, fast sweclockrare kanske brukar köra med originalkylaren?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Om skillnaden är 9dB resp. 12dB, så låter väl ett 8800gt mer än 64st 3870 eller 256st 3850... Eller?

(3dB motsvarar en dubbling av ljudtrycket, och det krävs 4st av samma ljudalstrare för att åstadkomma en dubbling. Vi startar med ett 3870 på 34dB, fyrdubblar antalet kort (=4st) och hamnar på 37dB, fyrdubblar igen (=16st) och hamnar på 40dB, fyrdubblar igen (=64st) och hamnar på 43dB... Eller?)

Ja om vi förutsätter att alla korten väsnas exakt lika dant

8800GT måste ju låta extremt. Blir ju en och annan chassifläkt på 16db då...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Första gången jag läser om nåt speedstep-liknande på ett grafikkort. Är det nytt för HD38xx eller har det funnits tidigare?

Spelar mycket sällan, men kan vara bra att ha kraften där om det behövs. Datorn är dock på 24/7 så "speedstep" vore perfekt.
Detta tillsammans med en "manuellt speedsteppad" Phenom X4 och jag har min drömdator.

Hur stor är den här tysta originalkylaren?

Här har du en länk där de förklarar det lite närmare:
http://www.nordichardware.com/news,7031.html

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte skaffade ett 8800gts då verkar det som Tycks bli en spännande jul i år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Om skillnaden är 9dB resp. 12dB, så låter väl ett 8800gt mer än 64st 3870 eller 256st 3850... Eller?

(3dB motsvarar en dubbling av ljudtrycket, och det krävs 4st av samma ljudalstrare för att åstadkomma en dubbling. Vi startar med ett 3870 på 34dB, fyrdubblar antalet kort (=4st) och hamnar på 37dB, fyrdubblar igen (=16st) och hamnar på 40dB, fyrdubblar igen (=64st) och hamnar på 43dB... Eller?)

Inte riktigt, 3dB upplevs som en dubbling av ljudet och inte 4x.

1x 3870=34dB
2x 3870=37dB
4x 3870=40dB
osv

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk

sätt 8800GTX/ULTRA/GTS kyllare på GT om det går^^ 8800GTX har ju den tystaste stockkylaren

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Inte för att jag brukar ha originalkylaren längre än en vecka, fast sweclockrare kanske brukar köra med originalkylaren?

Verkligen inte men det är inte alla som vi här inne som byter ut vartenda orginaldel och klockar på.. Artiklen handlar om Orginal inte vad vi Överklockare gör med vår hårdvara.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citgho
Tur att jag inte skaffade ett 8800gts då verkar det som Tycks bli en spännande jul i år.

Inte riktigt, 3dB upplevs som en dubbling av ljudet och inte 4x.

1x 3870=34dB
2x 3870=37dB
4x 3870=40dB
osv

Inte riktigt
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure_level

Vi pratar inte ljudeffekt, vi pratar ljudtryck, dubblat ljudtryck => 6 dB
1x 3870 = 34 dB
2x 3870 = 40 dB

osv

Har de sedan viktat ljudtrycket mot vårt hörselorgan (dBa) så blir det ännu mer komplext...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
hm hur menar du,men vi säger att 3870 har 25 FPS på very high i crysis(och ifall vi har massa effekter igång så får man en FPS drop till 5), så om jag har 2 grafikkort, så vad de gör är att de stannar de på 25 fps oavsett vad ?

kanske höjs din fps till 30-35 i average och du har en fps-drop på max 15. Men det är bara spekulationer.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
sätt 8800GTX/ULTRA/GTS kyllare på GT om det går^^ 8800GTX har ju den tystaste stockkylaren

men tester säger att 8800gt är lite tystare än 8800gtx
det här måste ju vara bästa alternativ:http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/calibre-p888-8...
vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moloch
men tester säger att 8800gt är lite tystare än 8800gtx
det här måste ju vara bästa alternativ:http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/calibre-p888-8...
vad tycker ni?

Tystare för att fläkten inte går till 100% hastighet. Öka båda till hundra och GT är betydligt högre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Personligen så bryr jag mig inte om 8800GT gör 600 poäng mer i 3D 06, däremot så har ATI korten en "speedstep" funktion som gör att det bara drar 30W på tomgång.

Dessutom så kan du softmodda ett ATI HD*** till ett firegl CAD kort, vilket Nvidia sett till att det inte går på deras kort ända sedan 6800 korten.

Vidare så kommer det snart en GPU klient för att "cruncha" även med ett HD**** kort, ytterligare en grej som Nvidia inte vill veta av.

Sammantaget så är ATI korten en bra mycket bättre produkt, iallafall för mina behov...och nu har jag inte ens nämnt Nvidia's mycket suspekta marknadsföring med sanslösa charts och jag vet inte vad...ta bara detta med Crysis fusket de gjorde...

Mina 3 ören värda...

Det där är bra åsikter som jag själv funderat över. För det mesta är
det uteslutande fokus på grafikkortets spelprestanda när jämförelser
görs mellan ATI och Nvidias grafikkort. Men det tillkommer en del andra
faktorer som formar användarens upplevelse.
ATI har t.ex. generellt bättre bildkvalitet, videoavkodning och HTPC-
stöd med sin inbyggda 5.1 ljudkrets. Med andra ord ger ATI ett mervärde
om man väljer mellan spelprestandamässigt likvärdiga Nvidia och ATI kort.

Permalänk
Medlem

Okej, jag måste först säga att det är underbart att korten blir tysta.

Men när kommer de egentligen? "Mitten av november" sades det ju och det är redan den 12:e idag, men nätbutikerna har inte satt upp dem på sina listor, inget specifikt datum har annonserats av AMD ännu och inga läckta (ordentliga) benchmarks syns till.

Apropå benchmarks, vad är det med de där nötterna på VR-Zone, Xtremesystems och liknande forum, som äger pre-releaseexemplar av de här korten men bara envisas med att testa dem i 3DMark?! Irriterande!

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Benchmarks innan lansering ska man inte bry sig om - först efteråt när företagen får in 100% färdigställda och riktiga kort är det värt att bry sig, men då måste man ha drivers i åtanke också, även om ATi kommer med solida drivers nu vid lanseringen, då ser även 2900XT-ägarna sin kommande, större, Catalystdriver också.

Sedan är 8800GT antagligen det mest högljudda kortet på marknaden idag om vi ser denna generations produkter. Liten fläkt, minimal heatsink och i helhet väldigt dålig kylare - om vi ser till det som vi vant oss vid, dock är den ganska estitisk eftersom den är så vansinnigt liten. 8800GT låter mer än 2900XT i arbete (alldaglig stress, inte nödvändigtvis bara när man kickar upp den i 100% - och 10*C load-temp).

Angående folk som påstår sig äga pre-exemplar, ett ord:
Attention-whores. Punkt slut.

Skulle ATi/AMD lotta ut ofärdiga kort till folk bara på måfå? Om ens alls...? Det finns roliga människor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Okej, jag måste först säga att det är underbart att korten blir tysta.

Men när kommer de egentligen? "Mitten av november" sades det ju och det är redan den 12:e idag, men nätbutikerna har inte satt upp dem på sina listor, inget specifikt datum har annonserats av AMD ännu och inga läckta (ordentliga) benchmarks syns till.

Apropå benchmarks, vad är det med de där nötterna på VR-Zone, Xtremesystems och liknande forum, som äger pre-releaseexemplar av de här korten men bara envisas med att testa dem i 3DMark?! Irriterande!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Benchmarks innan lansering ska man inte bry sig om - först efteråt när företagen får in 100% färdigställda och riktiga kort är det värt att bry sig, men då måste man ha drivers i åtanke också, även om ATi kommer med solida drivers nu vid lanseringen, då ser även 2900XT-ägarna sin kommande, större, Catalystdriver också.

Sedan är 8800GT antagligen det mest högljudda kortet på marknaden idag om vi ser denna generations produkter. Liten fläkt, minimal heatsink och i helhet väldigt dålig kylare - om vi ser till det som vi vant oss vid, dock är den ganska estitisk eftersom den är så vansinnigt liten. 8800GT låter mer än 2900XT i arbete (alldaglig stress, inte nödvändigtvis bara när man kickar upp den i 100% - och 10*C load-temp).

Angående folk som påstår sig äga pre-exemplar, ett ord:
Attention-whores. Punkt slut.

Skulle ATi/AMD lotta ut ofärdiga kort till folk bara på måfå? Om ens alls...? Det finns roliga människor.

För att svara er båda:

ATI har redan skeppat ut kort till de mest pålitliga distributörerna och dessa i sin tur har antingen släppt iväg sina kort till återförsäljare eller så har nån anställd snikat åt sig ettt kort eller två...inga utlottade kort således.

Anledningen till den sparsamma informationen är just den NDA (Non Disclosure Agreement) som alla inblandade får skriva på....sen finns det säkerligen mer eller mindre officiella överenskommelser mellan ATI folk och andra om att släppa lite lagom med info, och då givetvis sådan som gynnar deras kort.

Den 15'e släpps de i butik, tillgången skall dessutom vara mycket bättre (finns redan i lager hos grossist) än för 8800GT när den släpptes, vilket flyttades fram bara för att komma ut först, Nvidia har inte fått ihop några större mängder kort än...och det lär dröja ett tag innan vi får några här.

En fetare kylare på en 3870 och på med 1.3 volt så ska vi se vad vi får...tror det blir riktigt bra...dessutom med deras nya PowerPlay "speedstep" funktion så kommer kortet att hålla bra mycket längre med ordentlig voltmod.

Permalänk

Väntar med spänning på jämförande tester mellan 38XX och 8800GT! Kan vara värt några fps för att få ett tyst och svalt kort. Är ingen hardcoregamer och behöver inte de allra högsta inställningarna för att ha kul med ett bra spel. Hittills har mitt x1950xt räckt alldeles utmärkt för de flesta spel. Jag menar, kan jag köra Bioshock på 1680x1050 med det, borde två (tre?) generationer nyare grafikkort räcka alldeles utmärkt för de flesta spel tror jag. Och som en del har bevisat så kräver inte dx10 mycket mer prestanda än dx9. Men man går ju på det där varje gång.

Permalänk
Medlem

Alltså kan vi räkna med recensioner redan den här veckan ? Jag lyckades inte hitta de i någon butik, då jag letade igår iaf. Inte ens som "inkommande" eller dylikt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

http://www.overclockers.co.uk/productlist.php?&groupid=701&ca...

Men jag råder er att inte beställa av dem, ett riktigt jäkla skitföretag...med maffiametoder.

Kortet lär nog komma fram, men blir det strul lär det ta tid...tro mig, jag har sett deras metoder förr.

Vänta tills på onsdag för recensioner, lär drälla av dem då....sedan ser vi nog kort tills på fre-mån..

EDIT: Nu tog de ner den, antagligen efter ett argt telsamtal från grossist....det är så här de jobbar...skitfirma som sagt.

Permalänk
Medlem

Hittade en test av HD3870
Quick Review
3DMark06 and DX10 Crysis
http://iax-tech.com/video/3870/38701.htm
GPU'n är tillverkad vecka 41 så om AMD/ATI haft framgång med produktionen så lär det drälla av HD38x0 kort efter den 15'e...
---
Vet inte om ägarna till HD2900 kort får någon större nytta av 7.11 drivisarna då HD38x0 korten kör på sama drivsar som HD2600/HD2400. ATI/AMD har ju säkert lagt mest krut för att få fina värde för HD38x0 korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scorp1o
Inte riktigt
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure_level

Vi pratar inte ljudeffekt, vi pratar ljudtryck, dubblat ljudtryck => 6 dB
1x 3870 = 34 dB
2x 3870 = 40 dB

osv

Har de sedan viktat ljudtrycket mot vårt hörselorgan (dBa) så blir det ännu mer komplext...

När man pratar dB i ljudsammanhang pratar man om dBA, vilket inte är ett godkännt SI uttryck, det vill säga dB(SPL). baserat på 2×10−5 Pa.

Håller förövrigt fullstänfigt med om 2 kort = 2x tryck = 6dB ökning.

gör det att ett 8800gt låter lika mycket som 3 st 3870?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skott
Hittade en test av HD3870
Quick Review
3DMark06 and DX10 Crysis
http://iax-tech.com/video/3870/38701.htm
GPU'n är tillverkad vecka 41 så om AMD/ATI haft framgång med produktionen så lär det drälla av HD38x0 kort efter den 15'e...
---
Vet inte om ägarna till HD2900 kort får någon större nytta av 7.11 drivisarna då HD38x0 korten kör på sama drivsar som HD2600/HD2400. ATI/AMD har ju säkert lagt mest krut för att få fina värde för HD38x0 korten.

Testade dem Crysis i VERY high ?`och med CF fattar noll de med Crysis benchen

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Endast i 1280x1024. inget AA och utan CF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skott
Endast i 1280x1024. inget AA och utan CF

hmm fattar inte varför de inte skriver vilka inställningar de har och varför provade dme itne CF

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Hmm, 14 fps i 1280x1024 ?
Det låter ju riktigt dåligt väl ? Även om det nu var i "very high" de testade i.

Ok, 3870XT presterar marginellt sämre än 8800gt i de där testerna, men tydligen skulle XT kortet ge beydligt bättre bildkvalitet när det gällde ljusets brytning i vattnet stod det. Kanske har något med det där "fusket" Nvidia anklagades för ?

Dock verkar två 3870XT i crossfire riktigt intressant om nu ett kort kostar så lite som 2000 kr och kanske tom en bit under. Totala priset för två kort skulle då bli kanske 3500-4000 kr och prestera avsevärt bättre än ett 8800 Ultra.
Det verkar lite mer hoppfullt för ATI/AMDs del än det verkade först tycker jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, 14 fps i 1280x1024 ?
Det låter ju riktigt dåligt väl ? Även om det nu var i "very high" de testade i.

Ok, 3870XT presterar marginellt sämre än 8800gt i de där testerna, men tydligen skulle XT kortet ge beydligt bättre bildkvalitet när det gällde ljusets brytning i vattnet stod det. Kanske har något med det där "fusket" Nvidia anklagades för ?

Dock verkar två 3870XT i crossfire riktigt intressant om nu ett kort kostar så lite som 2000 kr och kanske tom en bit under. Totala priset för två kort skulle då bli kanske 3500-4000 kr och prestera avsevärt bättre än ett 8800 Ultra.
Det verkar lite mer hoppfullt för ATI/AMDs del än det verkade först tycker jag.

De såg inte ut som very high, men bilden på 8800GT såg ut som very high (de ser mig på de mörka tonerna)

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Inte för att jag brukar ha originalkylaren längre än en vecka, fast sweclockrare kanske brukar köra med originalkylaren?

Heh, ja har alltid klockat mina grejor å alltid använt orginalkylare. Dom flesta kylarna på grafikkorten pallar hög överklockning, så länge man har god ventilation i chassit. Speciellt Ultra/GTX/GTS kylarna är av dom bättre kylarna.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
hmm fattar inte varför de inte skriver vilka inställningar de har och varför provade dme itne CF

Troligen någon som är anställd hos en ÅF som valde kortet före middagen, så skulle jag gjort.
Det syns rätt väl att det inte är någon skibent vana, kommer säkert fler innan dom stora smäller igång sitt
Synd man inte är på data sidan längre, första tjing på allt
På den tiden slutade jag läsa IDG tidningar, en del av deras tester blev bara skräp då dom inte ens kunde läsa manualen till det dom testad
Yrkes skada...

Permalänk
Avstängd

Läser jag fel eller säger de att kylningen är dualslot? Trodde det skulle vara singelslot.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Dual på HD3870 och Singel på HD3850, troligen så skulle det räckt med singel även på HD3870.
Vore kul om det kom några direkt med passiv kylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scorp1o
Inte riktigt
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure_level

Vi pratar inte ljudeffekt, vi pratar ljudtryck, dubblat ljudtryck => 6 dB
1x 3870 = 34 dB
2x 3870 = 40 dB

osv

Har de sedan viktat ljudtrycket mot vårt hörselorgan (dBa) så blir det ännu mer komplext...

Du/ni har rätt - det är 6dB för ljudtryck...

... men jag undrar om det räcker med att dubbla antalet kort för att dubbla trycket - ljudet breder ju ut sig, det pressar inte i någon specifik riktning. Dubblar man antalet kort borde man bara få roten ur två (eller möjligen kubikroten ur två) ökning i tryck, inte dubbla trycket...

Visa signatur

Gammal och gnällig