Testresultat: fyra fläktar och TR Ultra-120 Extreme

Permalänk
Geeks
SweClockers

Testresultat: fyra fläktar och TR Ultra-120 Extreme

Satt o lekte lite med olika fläktar och tänkte resultatet kunde vara intressant få ut och diskutera.

Testdeltagare (120 mm)
Cooler Master 1200 rpm (chassifläkt)
Nexus Real Silent 1000 rpm (~150 kr)
Noctua NF-S12-1200 1200 rpm (~200 kr)
Scythe S-Flex 1200 rpm (~200 kr)

Testsystem
Intel Q6600 @ 3,2 GHz (B3)
Thermalright Ultra-120 Extreme (AS Ceramique)
Gigabyte P35-DQ6
6 GB Corsair Dominator/OCZ Gold
PNY 8800 Ultra
OCZ 700W
Cooler Master Cosmos
X-Fi o lite annat smått o gott...

Testmetod
Cirka 45 minuter Prime95 (fyra trådar). Tempavläsning med CoreTemp och lådan kördes stängd.

Testresultat

Ptjah, lite skillnad är det. Ljudnivån är det inte så mycket att säga till om, samtliga fläktar är väldigt tysta och det är väldigt svårt att höra någon skillnad överhuvudtaget. Lite kul att testa trots allt...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ändra gärna priset på Nexusen till runt 75kr.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Kul initiativ, trevligt att se att scythe fläkten vinner då det är en sån jag planerar köpa till min framtida kylare fast 1600rpm varianten.

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett litet test, jus tnu kör jag en Noctua 800 och är väll så där nöjd med den, men den är bara stand in till mina 2 Silverstone kommer. Btw någon som har en Silverstone och kan göra en jämförelse?

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q6600 | Asus Maximus Formula iX38 | 4 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 | Corsair HX Series Modular Power Supply 620W | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 2 x Silverstone FM121 x2 | Western Digital Raptor 150 GB | Western Digital Raptor 36 GB | Western Digital Caviar XL 500 GB x 4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Ändra gärna priset på Nexusen till runt 75kr.

Håller med.

F.ö.
Förvånad att se att Noctuan presterar så bra som den gjorde. Många påstår att den är sämre än Nexusen.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tog priserna från datorbutiken, de flesta kan nog leta reda på bättre priser själva.

För övrigt är testet inte sådär jättevetenskapligt genomfört, så ta det med en nypa salt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Bra att man valde rätt fläkt till sitt nya system, visserligen lite dyr, men det hoppas jag den är värd.

Permalänk
Medlem

kul

Jag skulle gärna vilja se skillnaden mellan 1 vs 2 fläktar på therlamrighten. Funderar nämligen smälla in en noctua till och vill veta om det är värt pengarna

Permalänk
Medlem

Trevligt att Scythe S-Flex får lite uppmärksamhet kör själv med 3x1600 RPM i en spelburk - visst dom hörs men jä..lar vilket drag det é.

Ljudet associerar till en varm sommardag i en segelbåt långt ute till havs - inga missljud allt flyter på!

När jag spelar hör jag dom inte - av förklarliga själ.........

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hur låter en Scythe 1600 RPM med en endast 7v?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tänkte bara lägga till med 2 fläktar jag testat lite ikväll!

Jämför Noctua NF-S12-800 mot Silverstone FM121 120mm Cream och även om det skiljer något med att köra 2 st Silverstone!

Mätningar gjorda med Everest Ultimate och Speedfan då jag ej får coretemp att fungera.

Detta test gjordes med följande setup:
Q6600 @ 3.2Ghz i öppet chiftec dragon chassi med 3st 80mm frontfläktar och 2st 80mm bakfläktar och hårdvaran i min signatur.

Noctua NF-S12-800

Idle 0%:
Cpu: 26 C
Kärnorna: 38 C

Prime95 100%:
Cpu: 47-51 C
Kärnorna: 58-63 C

Silverstone FM121 120mm Cream

Idle 0%:
Cpu: 23 C
Kärnorna: 34 C

Prime95 100%:
Cpu: 38-41 C
Kärnorna: 48-52 C

2x Silverstone FM121 120mm Cream
Testade med att ha extrafläkten på några olika sätt:
-Blåsande rakt på cpu kylaren ihop med huvudfläkten.
-På andra sidan cpu kylaren sugandes.
-Rakt ovan ifrån.
-Snett uppe ifrån blåsande ner mot cpu kylaren/huvudfläkten.

Bäst resultat blev med det sista alternativet:

Idle 0%:
Cpu: 22 C
Kärnorna: 33 C

Prime95 100%:
Cpu: 36-40 C
Kärnorna: 46-51 C

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q6600 | Asus Maximus Formula iX38 | 4 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 | Corsair HX Series Modular Power Supply 620W | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 2 x Silverstone FM121 x2 | Western Digital Raptor 150 GB | Western Digital Raptor 36 GB | Western Digital Caviar XL 500 GB x 4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijouv
Tänkte bara lägga till med 2 fläktar jag testat lite ikväll!

Jämför Noctua NF-S12-800 mot Silverstone FM121 120mm Cream och även om det skiljer något med att köra 2 st Silverstone!

Mätningar gjorda med Everest Ultimate och Speedfan då jag ej får coretemp att fungera.

Detta test gjordes med följande setup:
Q6600 @ 3.2Ghz i öppet chiftec dragon chassi med 3st 80mm frontfläktar och 2st 80mm bakfläktar och hårdvaran i min signatur.

Noctua NF-S12-800

Idle 0%:
Cpu: 26 C
Kärnorna: 38 C

Prime95 100%:
Cpu: 47-51 C
Kärnorna: 58-63 C

Silverstone FM121 120mm Cream

Idle 0%:
Cpu: 23 C
Kärnorna: 34 C

Prime95 100%:
Cpu: 38-41 C
Kärnorna: 48-52 C

2x Silverstone FM121 120mm Cream
Testade med att ha extrafläkten på några olika sätt:
-Blåsande rakt på cpu kylaren ihop med huvudfläkten.
-På andra sidan cpu kylaren sugandes.
-Rakt ovan ifrån.
-Snett uppe ifrån blåsande ner mot cpu kylaren/huvudfläkten.

Bäst resultat blev med det sista alternativet:

Idle 0%:
Cpu: 22 C
Kärnorna: 33 C

Prime95 100%:
Cpu: 36-40 C
Kärnorna: 46-51 C

Jag trodde att det skulle bli större skillnad än vad det blev faktiskt mellan en och två fläktar!?

Blev det någon skillnad alls mellan push och push/pull??
Jag har fått för mig att det ska göra ca 4-5grader under load.

Permalänk
Medlem

Det intressant här är ju hur känslig TR Ultra-120 Extreme verkar vara för luftflödet.

Bara lite mer ger en sänkning på 2 grader, bara lite mindre ger en höjning på 4.

Permalänk
Medlem

Det är rätt så intressant det här, att skapa det perfekta luftflödet och kylningen i ett chassi. Det kräver mycket testande för att få det absolut bästa, kan man sen även göra det tystare så

Jag kommer testa detta senare när jag har fått mitt grafikkort och stänger lådan och kör in 2-3 diskar till i chassit. Ska bli intressant och se skillnaden då, kommer dock att lägga till en till fläkt längst upp bakåt som suger ut den stigande värmen (om den ens hinner dit).

Får se om detta chassit fortfarande har potential, eller om det blir sämre resultat än väntat tack vare de små 80mm mot dom nya chassin som kör 120mm i front och bak.
Nackdel dock att man ej kan göra någon riktig kabeldragning i detta men man ska inte ge sig;)

Får även se hur resultaten blir på 3.6 Ghz när man väll har fått den stabilt 100% där. Lär bli ännu större skillnader skulle jag tro.

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q6600 | Asus Maximus Formula iX38 | 4 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 | Corsair HX Series Modular Power Supply 620W | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 2 x Silverstone FM121 x2 | Western Digital Raptor 150 GB | Western Digital Raptor 36 GB | Western Digital Caviar XL 500 GB x 4 |

Permalänk
Medlem

Jo flödet är otroligt viktigt....jag tex loadar inte mer än ca 56 grader med proppen i 3.6GHz med en fläkt monterad på TR ultran och stängt chassi.
Jag har två st Noctua fläktar här som ska på som push/pull vid tillfälle!

Permalänk

Det skulle vara nice om en Delta varit med i jämförelsen, jag är lite nyfiken på hur mycket luftflödet påverkar resultatet

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk

jag vill se va man får för temps utan fläkt någon som skulle kunna fixa bort sin och ge ett resultat lite snabbt, kanske ingen med fetaste klocken

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Blir kul när man själv får sina fläktar blir det att experimentera med 5 fläktar + 1 CPU fläkt... Har en Idé att Sidofläktarna ska blåsa rakt mot CPU/Grafik/Moderkort och dom fram/bak ska va utsug. Sedan hur det blir när man själv fixar TR U-120 Extremt med hur man monterar fläkten blir ännu roligare!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

**Update**

Är nu klar med att sätta in allt i lådan och flytta o fixa så allt sitter på ett bra ställe och även att kablar är någerlunda fixade och inte går fram o tillbaka i hela chassit.

Så stängd låda med så gott som optimalt luftflöde i Chiftec dragon fulltower fast nu med 7 hdd's och 1 dvd istället för bara 2 diskar som innan.

Bild:
[img="http://img265.imageshack.us/img265/8608/20071123012jg3.th.jpg"]

Silverstone FM121 120mm Cream

Idle 0%:
Cpu: 24 C
Kärnorna: 35 C

Prime95 100%:
Cpu: 39-44 C
Kärnorna: 50-55 C

Ps. Noctuan agerar nu hårddisk kylare istället, satte den i frånten där uppe framför diskarna.

COMING NEXT: 2x Silverstone FM121 120mm Cream i stängd låda!

Ps.2. Kommer även sen att testa dra ner alla fläktar i rpm, just nu körs allt på fullt ös, men kommer sätta restriktorer på alla chassi fläktar och sen sätta ner Silverstone på 800 rpm och se vad det kommer ge för värden!

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q6600 | Asus Maximus Formula iX38 | 4 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 | Corsair HX Series Modular Power Supply 620W | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 2 x Silverstone FM121 x2 | Western Digital Raptor 150 GB | Western Digital Raptor 36 GB | Western Digital Caviar XL 500 GB x 4 |