Permalänk
Medlem

Extremt störande instabilitet

Mitt internet är jobbigt instabilt, om jag laddar ner stora filer så tar det ett tag (0.5) och ibland (oftast på filer >20mb) stannar helt enkelt downloaden (inga felmeddelanden eller liknande). Detta är inget problem på p2p-program/protokoll som torrent, gnutella, etc eftersom de laddar ner från många ställen samtidigt och oftast återupptar nedladdningar av sej själva om de stannar. Även "rena" HTTP-nedladdnigar går bra med en DL-manager som stödjer återupptagning av filer som stannar (använder gwget). Men på nedladdningar där man inte kan återuppta nedladdningarna på ett enkelt sätt (rapidshare, ubuntu-uppdateringar eller programnedladdningar) är detta EXTREMT jobbigt då jag ibland kan behöva göra om nedladdningen upp till 5ggr innan hela blir klar.

Har testat:
Windows, FF och IE
Ubuntu, FF och Epiphany
Byta modem/router
Byta dator/sladd (en mac med FF)

Kan tänka mig att detta har med telias ostabila ADSL att göra (bor "en bra bit bort"), finns det något jag kan göra på min ände för att förbättra oddsen (höja timeout-tider etc)?

Tack
//Robin

Permalänk
Medlem

Du kanske kan börja med att ringa din isp och fråga varför tjänsten inte fungerar som den ska?
/ Jonas

Permalänk
Medlem

Dom på telias support är riktiga idioter, går inte att prata med!
Hur jag än vrider och vänder på det är det något fel hos mej, att det skulle vara något fel på deras tjänst finns ju inte på kartan!!!111

Kan man ringa till några på telia som faktiskt vet vad de snackar om och inte sitter med en wizard och trycker? Isof vem/vilka?

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem för ett tag sen, (buggar vid +15Mb) då var det routern. bytte den, jag tryckte även reset på modemet en stund för skojs skull.

http://www.bredbandskollen.se kan se om du har uppkopplingsproblem till viss del.

det fanns även nån sida som kollade längden till närmase kopplingsstatoin men den hittar jag inte..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Routern senaste firmware ? Modemet oxå eller om det är ihopbyggt.

Div tips inkl "teleormboet" som ofta förekommer... ej 1:a jack osv...

http://tekniken.se/dsl/doc/adsl32se.html

Sen ser Telias support hur din uppkoppling beter sig....macadressen loggas plus
adsl synk, DHCP funktion mm.

De kan även köra en linjetest via AXE växeln...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jo att telia kan kolla sånt tror jag säkert men problemet uppstår bara någon/några gånger i timmen och bara någon sekund i taget, så det kanske avskrivs som något annat eller för litet för att skada.
Ska ta och uppdatera firmwaret, men jag tror inte det hjälper då jag testat med ett annat modem. splittern är i första jack, en gubbe kom och fixade allt sånt förra året efter en blixt slog ner (problemet fans innan dess också).

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av obbin
Jo att telia kan kolla sånt tror jag säkert men problemet uppstår bara någon/några gånger i timmen och bara någon sekund i taget, så det kanske avskrivs som något annat eller för litet för att skada.
Ska ta och uppdatera firmwaret, men jag tror inte det hjälper då jag testat med ett annat modem. splittern är i första jack, en gubbe kom och fixade allt sånt förra året efter en blixt slog ner (problemet fans innan dess också).

Okidok...

Du har allting loggat om du kör Ubuntu, System> Administration> Systemlogg

Firmware är sedan fundamentalt om det strular.

Sedan kan det vara modemfel, fick själv byta mitt modem och det syntes
tydligt i BBBs loggar hur mitt modem betedde sig och det blev kortvariga "synkfel".

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Har alltid haft detta problemet, över tre olika modem/routrar (bara modem(1), modem(2) + hub och router-modem) så jag tror inte det är problemet.
Testar att uppdatera firmwaret nu...

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem då jag tankade filer så efter 20 mb så föll hastigheten och efter en stund stod allt stilla. problemet löstes när jag böt brandmur från Zone Alarm till Sunbelt Kerio Personal.

Permalänk
Medlem

Jag kör ingen brandvägg.
Jag vågar inte uppdatera firmwaret till 2.0 då det uppdaterar till adsl2+ och det inte går att nedgradera. Andra förslag?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av obbin
Jag kör ingen brandvägg.
Jag vågar inte uppdatera firmwaret till 2.0 då det uppdaterar till adsl2+ och det inte går att nedgradera. Andra förslag?

Varför vågar du inte det ? De flesta operatörer kör ju ADSL2+ som standard
Telia som du har gör det.

Sen om det skulle vara något speciellt med ditt modem tvivlar jag på.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ja men att den inte går att återställa om något går fel är vad jag oroar mig för.
EDIT:Uppdaterat och fått igång internet, ska testa att tanka något på RS snart.

Permalänk
Medlem

Jag har samma probelm men det verkar bero på att jag kör trådlös router, då jag kopplar modemet direkt till datorn fungera det. Speciellt mycket problem har jag med att streama filmer som svt:play och youtube. TP-test ger däremot alltid bra hastighet och låg ping. Ska man testa att stänga windows firewall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av obbin
Dom på telias support är riktiga idioter, går inte att prata med!
Hur jag än vrider och vänder på det är det något fel hos mej, att det skulle vara något fel på deras tjänst finns ju inte på kartan!!!111

Kan man ringa till några på telia som faktiskt vet vad de snackar om och inte sitter med en wizard och trycker? Isof vem/vilka?

Anledningen till att dom tror att det är fel hos dig beror på att minst 95% av dom som ringer in har felet hemma hos sig. Har du provat koppla ur all övrig telefonutrustning ur alla telefonjack. Dra även ur strömmen till trådlösa telefoners laddningsstationer och stäng av telefonen helt och hållet (speciellt om du har en siemens gigaset)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Per_oxid
Jag har samma probelm men det verkar bero på att jag kör trådlös router, då jag kopplar modemet direkt till datorn fungera det. Speciellt mycket problem har jag med att streama filmer som svt:play och youtube. TP-test ger däremot alltid bra hastighet och låg ping. Ska man testa att stänga windows firewall?

Nej man ska inte testa att stänga av brandväggen... (iaf inte som steg 1)

Däremot ska man som steg 1 besöka sin supportsida för routern och
kolla om det finns nyare firmware.

EDIT

Plus att kolla drivare för det trådlösa...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y