Vista, kommandotolken och defrag

Permalänk
Medlem

Vista, kommandotolken och defrag

Tänkte nyss köra defrag på mina diskar i Vista bara för att upptäcka att man tagit bort i princip all användarkontroll från programmet. Riktigt värdelöst när man inte ens kan välja vilka diskar som ska defragmenteras...

En lösning verkar dock vara att köra defrag.exe genom kommandotolken. Då måste man dock köra kommandotolken med admin-rättigheter, vilket inte verkar gå med min version av Vista(home premium).

Det här verkar ju så efterblivet att man knappt tror att det är sant. Och mina frågor till är då förstås:

1. Hur får jag vettig diskdefragmentering i Vista?

2. Går det att komma runt sådana här begränsningar så att jag faktiskt kan göra vad jag vill med Vista?

Permalänk

Vista kör defragmentering kontinuerligt i bakgrunden för att du ska slippa göra det för hand.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Nej, kontinuerligt lär det knappast gå eftersom det skulle betyda konstant diskaktivitet - vilket jag lyckligtvis inte har. Däremot har man typ samma gamla defragmenterare som man gömt undan lite snitsigt och är per default inställd att köras en gång i veckan.

Just det upplägget passar inte mig alls och jag vill ha kontroll på vad som händer.

Permalänk
Medlem

Om Microsoft lägger in för avancerade hjälpprogram så hotar EU med böter. Det måste finnas en marknad för tredjepartstillverkare.
Diskkeeper, O&O defrag och Defraggler är program som dyker upp i mitt huvud.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara