Permalänk
Medlem

är jag lurad?

hej! Köpte ett chassi med nätagg som heter COOLIT 520W och såhär står det på nätaggetsklisterpapper

Ac input: 230VAC 10A 50-60Hz

DC OUTPUT MAX

+3.3V l +5v l +12V l -5V l -12V l +5VSB
28A l 35A l 25A l 0.5A l 0.8V l 2.5A

520W

killen på microstore säger att det ska funka o driva dessa grejer :

X1900XT,250gb samsung,2gbram kingstone, amd 4400+ am2 65W och ett random moderkort (köpte deffekt moderkort från kompletts demovara som ska lämnas tebax).

Jag testade på brorsans dator som jag sålde te honom med detta nätagget och datorn startades inte, men med hipern stardades det.

skiten kostade mig 599:-, lådan värkar bra men inte nätagget. Ska köpa nyttmoderkort o se om det funkar. är jag lurad?

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk

Ditt agg ska kunna ge 300W på +12V, det ska inte vara några problem OM agget verkligen kan lämna 300W på +12V.Jag känner inte till Coolit nätagg, men att döma av priset för agg + chassi, kan jag inte säga att jag känner någon tilltro till agget. Det luktar skitagg lång väg. Det är vanligt att de billiga aggen inte håller specarna och levererar mindre effekt än vad specen säger.

Kanske inte säljaren lurade dig medvetet, man kan ju hoppas att säljaren bara var okunnig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefan555
Ditt agg ska kunna ge 300W på +12V, det ska inte vara några problem OM agget verkligen kan lämna 300W på +12V.Jag känner inte till Coolit nätagg, men att döma av priset för agg + chassi, kan jag inte säga att jag känner någon tilltro till agget. Det luktar skitagg lång väg. Det är vanligt att de billiga aggen inte håller specarna och levererar mindre effekt än vad specen säger.

Kanske inte säljaren lurade dig medvetet, man kan ju hoppas att säljaren bara var okunnig.

jag gick till microstore för att lämna tillbax chassit+nätagget, han testade nätagget och sa inga problem det ska funka, sedan gav han mig ett nytt eftersom den gamla hade damm i sig och inga strumppåsar runtsladdarna.

han gav mig helt nytt och nu får jag hålla i tummarna o verkligen att det ska funka.

jag fråga hur många ampere har den?

-den har stabila volt sa han.

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk

Jag hoppas att det fungerar för dig, men bli inte förvånad om det inte fungerar. Det är inte helt ovanligt att ett "no-name" agg fungerar ett antal månader eller kanske ett år.

Säljaren svar till dig visar att antingen kan han ingenting eller så är han arrogant och inte vill svara på din fråga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefan555
Jag hoppas att det fungerar för dig, men bli inte förvånad om det inte fungerar. Det är inte helt ovanligt att ett "no-name" agg fungerar ett antal månader eller kanske ett år.

Säljaren svar till dig visar att antingen kan han ingenting eller så är han arrogant och inte vill svara på din fråga

Jag kan erkänna, jag ville testa om det stämde att chassin som medföljer nätagg värkligen var kassa. och det stämde, dumt misstag, men var sånyfiken. dessutom hade jag för lite pengar för chassi + nättagg. o andrasidan är lådan mycket bättre än apluscubic som man inte kunde skruva fast distansskruvarna.

betyg:

+lådan

-nätagget

lite offtopic, varför tillverkas så mycket Watt med så lite amperelinor med budgetslådor? lura folk?

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler

lite offtopic, varför tillverkas så mycket Watt med så lite amperelinor med budgetslådor? lura folk?

Antalet Watt är Strömmen * Spänningen. Specen på agget säger att det kan leverera 25A på +12V, 25*12 = 300W

det är det så man räknar ut antalet Watt som ett agg lämnar på +12V, oavsett om det är ett skitagg eller ej.

Sedan finns det en hel del märken som är skitagg, man utnyttjar folks okunskap om hur viktigt det är med ett bra agg so håller vad det är specat för, 520W kanske inte är mer än 400W om det är ett dåligt agg.

Lite intressant läsning ang skitagg

http://www.jonnyguru.com/review_details.php?id=134

Permalänk
Hedersmedlem

Men även det agget borde väl kunna driva det enkla systemet han har.

Citat:

jag fråga hur många ampere har den?

-den har stabila volt sa han.

hahah kunniga killen tack för skrattet. Borde nog inte lita på vad den försäljaren säger i framtiden

Permalänk

Ja det borde kunna driva det enkla systemet, men man kan aldrig vara säker.

Jag ska ta ett exempel:
Agget ger 520W enligt specen och 300W på +12V, vad händer om agget bara kan lämna 80% av vad det är specat för på +12V. 300*0.8 är 240W på + 12V.

Antagligen är agget ratat för att kunna ge full effekt när agget är ca 25C varmt. Många även bra agg har den ratingen.

En försiktig uppskattning är att anta att agget förlorar 1% av max effekten för varje grad över 25C. Om då agget blir 40grader Celsius, så kan förlorar agget 40-25 % = 15% av sin effekt, dvs på +12V 240W enligt ovan multiplicerat med (1-0,15) = 240*0,85= 204Watt på +12V.

Jag har varit försiktig när jag säger att agget förlorar 1% för varje grad då temperaturen överstiger 25C. Seasonic anger att deras agg förlorar 2% för varje grad temperaturen överstiger 40C, PCP&C säger 4%, då är deras agg garanterade att ge maxeffekt vid 40C, vilket jag har svårt att tro att CoolIT agget är, använder vi 2% som seasonic uppger, så klarar agget av ett ge 168W på +12V vid 40C, använder vi PCP&C's 4% klarar CoolIT agget att ge 96W på +12V vid en temp av 40C.

Nu var jag pessimistisk vid mina beräkningar, men tyvärr är det inte helt ovanligta att ett dåligt agg, bara klarar av att leverera en del av sin uppgivna effekt vid högre temperaturer

Ofta så är ett kvalitets agg på 400W starkare på +12V än ett dåligt agg på 620W.
Som sagt jag är inte helt säker på att det klarar av att driva riggen, hade det varit ett bra agg, så hade det räckt med ett 400W agg

Permalänk
Medlem

mm,kanske går det, men ett problem, jag som gamer... hur in i helvete ska agget klara av X1900XT som har en ca 230W vid full belastning :O. funkar det ej så har jag slösat 300 i onödan. 300 för lådan som är okej.

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk

Ofta så är uppgifterna om hur många Watt ett grafikkort drar klart överskattade. Jag kan inte tänka mig att X1900XT verkligen drar 230W vid full load.

Du får prova och se vad som händer

Permalänk

hmm din burk lär inte behöva så många "bra" watt men sen att du har ett skit agg är trist =/ ett bra agg på 400W borde få det där att funka

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

sen ang chassi inkl nätagg är inte alltid skit, kör me sonata III med datorn i sign, där ingick det ett 500w agg, min burk puttrar på galant, kostade under 1000kr inkl frakt när ja köpte min =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
mm,kanske går det, men ett problem, jag som gamer... hur in i helvete ska agget klara av X1900XT som har en ca 230W vid full belastning :O. funkar det ej så har jag slösat 300 i onödan. 300 för lådan som är okej.

X1900XT drar inte 230W vid last, du har förmodligen kollat på ett test där de anger vad [B]hela[B] datorn (inklusive moderkort, minne, hårddisk, processor och optisk enhet) drar med ett X1900XT i. Det är ganska vanligt, då det är lite struligt att enbart mäta på grafikkortet. X-bit labs mäter endast på grafikkortet och enligt dem så drar det runt 109W under load.
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/power-noise_4....

Dessutom finns det kombinationer av nätaggregat/chassi som ger valuta för pengarna, men dessa hamnar för det mesta runt eller över 1000kr-strecket.
Antec Sonata III är ett sådant chassi t.ex.

Med tanke på att priset var 600kr för både chassi och nätaggregat, så inser man snabbt att det inte kan vara high-end grejor direkt. Tyvärr är det mestadels gravt överspecificerade nätaggregat som sitter i dessa chassin.

Du skulle kunnat köpt ett billigt chassi och ett FSP 400PNF att driva det hela med och det skulle fungerat. (eller ett Sonata III)

Det är bättre att spara ihop några hundringar till och få ett vettigt nätaggregat, än att få ett överspecificerat budgetaggregat med dåliga komponenter som går sönder efter något/några år. Ett nätaggregat av god kvalitet, skall lätt hålla i minst 5år, så i det långa loppet tjänar man på att lägga de extra hundralapparna. Dessutom får man mer effekt på 12V och stabila strömmar och spänningar.
(du får ju ändå byta budgetaggregatet efter något/några år annars)

Corsair VX450 eller VX550 rekommenderas om du vill ha ett billigt aggregat av hög kvalitet.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=206314

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=218965

Jag vill inte direkt påstå att du är lurad, man tenderar att få vad man betalar för om man köper riktigt budgetchassi. Men det är vilseledande att nätaggregatet är märkt med så hög effekt, då det verkar som de blåst upp effektvärdet med tvivelaktiga metoder.
Det finns ett antal sätt som mindre nogräknade nätaggregatstillverkare använder för att göra detta. Det har redan nämnts att man kan testa vid låga temperaturer (vid vilka nätaggregatet ger högre värden än vid normal arbetstemperatur), dessutom kan man ange max effekt som aggregatet klarar vid korta strömspikar, inte vad det klarar vid kontinuerlig last.

Kvalitetsaggregat anger effektvärden för kontinuerlig last vid hög arbetstemperatur (runt 40°C).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

kan själv rekomendera sonata3 som har antecs earthwatts 500w agg. Agget har fått bra recensioner och kostar ca 800kr löst.

Har fungerat prefekt för mig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |