En fråga ang. nybygge, nätagg/moderkort

Permalänk
Medlem

En fråga ang. nybygge, nätagg/moderkort

Hejsan,

var ett tag sen jag byggde ihop en dator och det har ändrats en del sedan dess.

Har fått hem lite nya saker nu och tänkte bygga ihop, dock är jag lite osäker på strömkontakterna från nätagget.

Har ett Tagan Black 480W och ett Gigabyte GA-P35-DS3, moderkortet har ju en 24-pins ATX kontakt + en 4-pins ATX 12v kontakt vid CPUn.
Nätagget har en 20-pins + 4-pins ATX kontakt som kan kopplas ihop till en 24-pins ATX, vilket borde gå och sen bara koppla ihop till moderkortet?

Från nätaggregatet går det även två stycken 4-pins ATX 12v kontakter, en där det står "P4" och på den andra står det "+P4". De går att koppla ihop till en 8-pins kontakt som jag antar är till någon annan slags moderkort? Spelar det någon roll vilken av dessa 4-pins kontakter jag använder att koppla till ATX_12V kontakten på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Re: En fråga ang. nybygge, nätagg/moderkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av liret
Hejsan,

var ett tag sen jag byggde ihop en dator och det har ändrats en del sedan dess.

Har fått hem lite nya saker nu och tänkte bygga ihop, dock är jag lite osäker på strömkontakterna från nätagget.

Har ett Tagan Black 480W och ett Gigabyte GA-P35-DS3, moderkortet har ju en 24-pins ATX kontakt + en 4-pins ATX 12v kontakt vid CPUn.
Nätagget har en 20-pins + 4-pins ATX kontakt som kan kopplas ihop till en 24-pins ATX, vilket borde gå och sen bara koppla ihop till moderkortet?

Från nätaggregatet går det även två stycken 4-pins ATX 12v kontakter, en där det står "P4" och på den andra står det "+P4". De går att koppla ihop till en 8-pins kontakt som jag antar är till någon annan slags moderkort? Spelar det någon roll vilken av dessa 4-pins kontakter jag använder att koppla till ATX_12V kontakten på moderkortet?

Hur du ska koppla står ju i handboken till moderkortet. (den är med för att läsas inte som packemballage)

Permalänk

Re: Re: En fråga ang. nybygge, nätagg/moderkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Hur du ska koppla står ju i handboken till moderkortet. (den är med för att läsas inte som packemballage)

Jojo, det vet jag och det har jag så klart gjort. Men moderkortets manual säger inte vilken av de två ATX 12V kontakterna från nätagget jag ska använda, som var det jag frågade om.

//EDIT: Tråden kan låsas, problemet löst.

Visa signatur

Tagan Black 480W - Gigabyte GA-P35-DS3 - Intel E6750 m. Zalman CNPS9500 - 4GB Corsair XMS2-6400 5-5-5-15 - PowerColor Radeon HD 3870 - 2TB HDD
Vista Ultimate x64