ersättning för defekt produkt?

Permalänk
Medlem

ersättning för defekt produkt?

Hej

I mars köpte jag att x1950pro 256mb AGP från komplett som då och då krashade pga att VRM'n överhettades och ledde till instabilitet. Då trodde jag att det var möjligtvis drivrutinerna som var instabila eftersom jag hade uppgraderad till Vista så jag väntade med att felanmäla produkten.

Nu för ca en vecka sen anmälde jag en RMA till komplett som godtog min felanmälan och jag fick skicka tillbaka mitt grafikkort till dem.

Det visade sig att den var faktiskt defekt och jag fick en ersättningsprodukt; en ny x1950pro fast med 512mb.
Wow tänkte jag... schysst av dem att kompensera med extra minne på kortet (troligtvis var dom tvugna då 256:an inte finns på lager längre) men så startar man upp burken nu och drar igång 3dmark06. Allt flyter på bra tills jag kommer till Canyon flight testet och då hänger sig allt.

Testatde endast canyon flight testet 3 gånger och datorn hängde sig på alla försök.

Nu är jag lite trött på att skicka tillbaka kort, vänta en vecka och sedan få ett nytt kort som bara kommer visa sig vara defekt igen. (jag har verkligen otur!)

Nu till "the million dollar question". Min fråga är: då jag köpte mitt kort kostade den över 2000kr men idag kostar ett 512mb powercolor x1950pro endast 1500kr.

Om jag vill få tillbaka mina pengar för produkten, kommer jag få marknadsvärdet idag eller värdet jag köpte produkten för?

Nästan lika bra att få tillbaka lite cash och ta dom pengarna till ett nyköp. Jag har hört att pci-express Är faktiskt bra!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Pengarna för dess (marknadsvärde - ev prisavdrag för nyttjande av produkt).

Permalänk
Medlem

Finns väl inget som säger att du får tillbaka dina pengar, först vid 3 reklamationen man kan begära pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Pengarna för dess (marknadsvärde - ev prisavdrag för nyttjande av produkt).

nu fick jag iofs inget avdrag på kortet jag fick idag men jag hann använda den kanske 2 timmar där den kostant krashade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Finns väl inget som säger att du får tillbaka dina pengar, först vid 3 reklamationen man kan begära pengar.

nja det där är väl inte helt rätt? komplett erbjöd mig att ge tillbaka pengar (dock skrev dom inte hur mycket) eller en ersättningsprodukt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: ersättning för defekt produkt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
Hej

I mars köpte jag att x1950pro 256mb AGP från komplett som då och då krashade pga att VRM'n överhettades och ledde till instabilitet. Då trodde jag att det var möjligtvis drivrutinerna som var instabila eftersom jag hade uppgraderad till Vista så jag väntade med att felanmäla produkten.

Nu för ca en vecka sen anmälde jag en RMA till komplett som godtog min felanmälan och jag fick skicka tillbaka mitt grafikkort till dem.

Det visade sig att den var faktiskt defekt och jag fick en ersättningsprodukt; en ny x1950pro fast med 512mb.
Wow tänkte jag... schysst av dem att kompensera med extra minne på kortet (troligtvis var dom tvugna då 256:an inte finns på lager längre) men så startar man upp burken nu och drar igång 3dmark06. Allt flyter på bra tills jag kommer till Canyon flight testet och då hänger sig allt.

Testatde endast canyon flight testet 3 gånger och datorn hängde sig på alla försök.

Nu är jag lite trött på att skicka tillbaka kort, vänta en vecka och sedan få ett nytt kort som bara kommer visa sig vara defekt igen. (jag har verkligen otur!)

Nu till "the million dollar question". Min fråga är: då jag köpte mitt kort kostade den över 2000kr men idag kostar ett 512mb powercolor x1950pro endast 1500kr.

Om jag vill få tillbaka mina pengar för produkten, kommer jag få marknadsvärdet idag eller värdet jag köpte produkten för?

Nästan lika bra att få tillbaka lite cash och ta dom pengarna till ett nyköp. Jag har hört att pci-express Är faktiskt bra!

Tänkte bara lägga till att spelen med ditt nya kort inte funkar för att du har för klent nätagg. Uppgradera det innan du skickar tillbaks detta kort.

Permalänk
Medlem

Inget nätaggsproblem skulle jag tro. Sitter här med en väldigt lik uppsättning (-2 hårddiskar) på ett 380W TP. Som av en händelse är kortet också ett ersättningkort från Komplett (x1950pro AGP) men med 256MB minne.

Permalänk
Hedersmedlem

Antecs TruePower och Smartpower-serie höll knappast någon bra kvalité. Efter 1-3års användning beroende på hur varmt man har i burken, användningstid osv, så är ofta kondensatorerna slut i dem.

Jag har skrivit tidigare flera gånger att jag inte sett ett enda, helt friskt, TruePower eller Smartpower som är 2-3år gamla.

Testa med ett kvalitetsagg innan ni dömer ut era grafikkort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Då kan du ju titta in i min burk med ett 4 år gammalt TP. "Helt friskt" vet jag inte om jag kan lova att det är, och allting åldras så det lär väl inte vara riktigt så piggt som när det var nytt, men fungerar bra det gör det.

När jag köpte det hette det dessutom att TruePower var just kvalitetsaggregat, men sen började det ju låta lite annorlunda. :/

Permalänk
Medlem

Ägare till ett antec sonata 2 chassi med ett 450W smartpower agg i (tror jag det var). Stoppade i ett X1950 kort med 512 megg. Då började nätagget tjuta... Det orkade inte med det kortet. Så jag ställer mig till skaran som föreslår att du testar med annat nätagg innan du dömmer ut kortet.

Permalänk
Medlem

har testat att ta ut de flesta komponenterna (bare minimum) i burken och får fortfarande fel. Kör jag atitools och scanning artifacts så slutar kortet att responda efter några sekunder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skruva upp ditt nätagg och kolla ifall kondningarna har svällt/läckt. Hade samma sympton, artifacts då och då. BSOD etc, till slut så fick jag till och med artifacts i bios. Antec smartpower 350 watt med kondningar som hade läckt. Stoppade i ett gembird 400watt, budgetnätagg men har fungerat fint senns dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Skruva upp ditt nätagg och kolla ifall kondningarna har svällt/läckt. Hade samma sympton, artifacts då och då. BSOD etc, till slut så fick jag till och med artifacts i bios. Antec smartpower 350 watt med kondningar som hade läckt. Stoppade i ett gembird 400watt, budgetnätagg men har fungerat fint senns dess.

Låter otäckt... men som sagt.. jag har inga problem annars med datorn och inte heller med ett reservgrafikkort.

Men frågan var egentligen: vad kommer kortet vara värd vid byte eftersom jag köpte det för ca 9 mån sen.

Visa signatur