Automatisk överklockning med Asus AI Suite

Permalänk

Automatisk överklockning med Asus AI Suite

Har precis överklockat min dator med hjälp av Asus AI Suite och deras "AI Booster" funktion. Jag valde "Perfomance" och "Auto".
Och jag undrar om detta är helt ofarligt att göra?

Den ändrar FSB till 350 (från 333). Processorn överklockas alltså till 3,15 Ghz (från original 3.0 Ghz).
Men det som oroar mig mest är att minnena körs för hårt.
CPU-Z säger att minnena kör i 420 mhz, då antar jag att dem kör i 840 mhz, pallar dem det utan att livslängden förkortas drastiskt?
Kanske borde ändra FSB:DRAM så dem kör i 800 mhz..?

För er som har Asus moderkort: vad är det för skillnad på "AI N.O.S" och "AI Boost"? Båda gör samma sak typ..

Mina komponenter ser ni i min signatur.

Hoppas verkligen nån kan svara på mina frågetecken.

Permalänk

jag tycker att du gjorde en onödig överklockning. endast 150MHz och nu är minenna öcerklockade med 40MHz bättre att skippa AI suite och gå in i bios och överklocka du kan du välja hur mkt du vill överklocka minnena också.

Permalänk

coolt finns det sånahär program som överklockar automatiskt? Gief!

Permalänk

Jag tycker det är för krångligt att överklocka via BIOS..
Men det jag vill veta är om det är riskfritt att köra minnena i 840 mhz, (default är 800).
Skulle helst vilja köra minnena i 800 mhz eftersom prestandavinsten med 40 mhz extra är obefintlig. Men jag vet inte hur det funkar med FSB: DRAM

Permalänk
Medlem

Prestandavinsten med 150mhz får nog också gå som näst på obefintlig är jag rädd.

Minnena klarar 840 mhz utan problem skulle jag säga. Det är en klockning med endast 5%, du behöver inte oroa dig.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleballenalle
coolt finns det sånahär program som överklockar automatiskt? Gief!

´

Inbyggt i BIOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Prestandavinsten med 150mhz får nog också gå som näst på obefintlig är jag rädd.

Minnena klarar 840 mhz utan problem skulle jag säga. Det är en klockning med endast 5%, du behöver inte oroa dig.

Okej, tack för ett bra och informativt svar

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag tycker det är för krångligt att överklocka via BIOS..

Tillfredställelsen att ha klockat max ur en propp är rätt häftig, dvs att veta att ingen mycket dyrare köpeburk från Dell/Compaq/Whatever går lika snabbt. Lägg två veckor och sätt dig in i ämnet och du får väldigt mycket tillbaks på den moderata investeringen i kunskap.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Tillfredställelsen att ha klockat max ur en propp är rätt häftig, dvs att veta att ingen mycket dyrare köpeburk från Dell/Compaq/Whatever går lika snabbt. Lägg två veckor och sätt dig in i ämnet och du får väldigt mycket tillbaks på den moderata investeringen i kunskap.

Jag förstår hur du tänker
Men det känns lite onödigt att överklocka skiten ur den nu när datorn är ny och överklockning inte är nödvändigt.
Ska kanske överklocka den senare när datorn är äldre

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
jag tycker att du gjorde en onödig överklockning. endast 150MHz och nu är minenna öcerklockade med 40MHz bättre att skippa AI suite och gå in i bios och överklocka du kan du välja hur mkt du vill överklocka minnena också.

Oj jag får kommentera nånting som jag inte gjort innan,märkte häromkvällen att det faktiskt gjorde en hel del me att låta A:I NOS sköta överklockningen mot en normal för programvaran synkade perfekt me dminnen och min cpu.)
Nu kör jag enbart max 3150MHZ och spelar snabbare i crysisdemot unreal 3 och så vidare utan några problem..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Oj jag får kommentera nånting som jag inte gjort innan,märkte häromkvällen att det faktiskt gjorde en hel del me att låta A:I NOS sköta överklockningen mot en normal för programvaran synkade perfekt me dminnen och min cpu.)
Nu kör jag enbart max 3150MHZ och spelar snabbare i crysisdemot unreal 3 och så vidare utan några problem..

Okej hehe.
Jag förstår inte varför man överklockar överhuvudtaget..
Jag märker ingen skillnad alls med 3.6 ghz jämfört med 3.0 ghz.. i spel är det ju grafikkortet som stoppar först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag märker ingen skillnad alls med 3.6 ghz jämfört med 3.0 ghz.. i spel är det ju grafikkortet som stoppar först.

testa att spela supreme commander så ska du se att det är CPUn som sätter stop först och då märker du också skillnad på 3,0ghz och 3,6ghz.
men i dom flesta spel så märker man inte så mycket det stämmer faktiskt.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K