Permalänk

Radeon x1900xtx problem

Hej:

Det är så att jag har en Radeon x1900xtx.
Tidigare ägaren har satt dit en Zalman vf900 fläkt på denna.

Nu är det så att när jag skall spela eller när jag försöker köra 3dmark så går det en stund sen startar datorn om sig.

Testade med atitool och såg att den blir överhettad när man har show 3d view igång och plötsligt startar den om sig och då ligger den runt 80-90 grader när den startar om sig..

Jag har kopplat kabeln till zalman kylaren till moderkortets chassi fan1.

Är det nåt jag gör fel? Måste man ha nåt speciellt program för zalman kylaren? Jag tänkte att det kanske är den som är boven.

Permalänk
Vila i frid

Om fläkten snurrar, om än väldigt sakta - ska inte gpu'n bli några 90 grader varm med öppet chassi. Plocka bort vf900'an och sätt på kylpasta.

Permalänk

jag skulle koppla kylarens fläkt direkt på en molex! och 80-90 grader ? är du säker på att den inte är voltregulatoren/na som går så varma..för på mitt så var det så gpu 60 i load och regulator 90-95

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Kortet kan styra fläktens hastighet. Men då måste du koppla Zalmanen till strömen som finns på kortet.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Radeon x1900xtx problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_persiano

Jag har kopplat kabeln till zalman kylaren till moderkortets chassi fan1.

Det kan vara problemet. Koppla den till en fläktkontroller eller till molex.

Permalänk

Jag har testat och koppla den till Själva radeon kortets uttag och där funkar den inte alls.

Jag har ingen fläktkontroller vad är det? Vad är molex ?

Själva fläkten funkar klockrent. Men jag vet inte hur man kan kolla hur snabbt den snurrar.

Permalänk
Hedersmedlem

En fläktkontroller kan antingen vara som en liten adapter med en potentiometer eller en slags "kontrollpanel" som du kopplar in i ett 5.25"-fack där du kan styra fläktarna.

En molexkontakt är en 4-pinnarskontakt från nätagget där du kopplar in diverse saker t ex fläktar. Nackdelen med molex är att du inte kan reglera fläkten, utan då körs den på max hela tiden.

Permalänk

Jag har tagit ut fläkten och satt på ny pasta och rensat dam och allt sånt men fortfarande samma problem.

Nu märkte jag att den startar om runt 60 -70 grader också och ibland 80-90 grader.

Varje gång jag testar med ati tool så tjuter det lite smått från grafikkortet när 3d bilden är framme och sen går det lite och så börjar det bli varmt och så stänger den av sig och startar om.

Kan kortet vara sönder?

Snacka med lite kompisar som sa att man inte skall behöva någon fläktkontroller för den Zalman kylningen skall klara av detta utan problem.

SNÄLLA HJÄLP!!!!

Permalänk
Medlem

Det är inte för varmt inne i burken?
Har du kollat så att det inte är överklockat samt original volt? (Går att ändra på i bios) Kolla med ati tray tool, sätt det på 1.2V.

Permalänk

Om nån har msn så adda mig på mr_persiano@hotmail.com.

Det skulle underlätta för mig. Så kan jag prova grejer och fråga samtidigt.

Permalänk

Men det låter verkligen jättekonstigt!
Ursäkta att jag låter dig framstå som någon sorts idiot, men snurrar fläkten ens? För om den gör det så *borde* den absolut inte komma upp i de grader som du nämner.

Om du inte har ställt in några temperaturinställninar i BIOS (dvs, om cpun är under x grader så ska alla fläktar snurra i y varv/min) så ska det vara 12v på alla ställen du kopplar in fläkten.

Du nämner tidigare att du testat koppla in den till grafikkortet, där den inte funkar alls... Det är ju olika kontakter där också, så jag undrar om du har klippt och lött ordentligt kablarna osv...

Kan du vara så snäll och bara titta ifall fläkten snurrar överhuvudtaget, kommer att följa denna tråd tills det löst sig, verkar ju rätt konstigt egentligen.
Skickade han med originalkylaren, förresten, så du åtminstone har nånting annat att testa med?

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk

Fläkten snurrar fin fint och det lyser lite blått från den.

Jag har inte rört några temp inställningar i Biosen och vet inte ens om det går på mitt moderkort.

Jag har inte klippt eller lödat nåt på kabeln till fläkten, den är orginal.

Jag fick ingen orginalkylare med tyvärr....

Min ser ut som den på bilden nedan.

http://pcekspert.com/jpg/articles/zalman_vf9000cu/zalman_vf_9...

PS: Kollade nu på Ati tool och när jag startar Ati tool så står Core på 648 mhz och memory på 774 mhz, men enligt specificationerna skall den vara på 650 mhz på core och 1550 mhz på memory.

Lite skumt detta

Permalänk
Medlem

775*2 = 1550 DDR

Permalänk

Hmm....oki räknar man så på alla grafikkort??

Mina komponenter:

Colorsit Chassi med nättagg på 520W

Asrock 775dual-880pro moderkort

Intel pentium 3 ghz prescott

2x1 gb pc3200 samsung minnen

IBM ide hd på 30 gb

Maxtor S-ata hd på 300gb

Nec dvd-brännare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_persiano
Fläkten snurrar fin fint och det lyser lite blått från den.

Jag har inte rört några temp inställningar i Biosen och vet inte ens om det går på mitt moderkort.

Jag har inte klippt eller lödat nåt på kabeln till fläkten, den är orginal.

Jag fick ingen orginalkylare med tyvärr....

Min ser ut som den på bilden nedan.

http://pcekspert.com/jpg/articles/zalman_vf9000cu/zalman_vf_9...

PS: Kollade nu på Ati tool och när jag startar Ati tool så står Core på 648 mhz och memory på 774 mhz, men enligt specificationerna skall den vara på 650 mhz på core och 1550 mhz på memory.

Lite skumt detta

Okej, då kan vi utesluta det
När du ser att temperaturen springer iväg nästa gång, kan du öppna chassit och känna på vf900s kopparflänsar och känna att de verkligen blir varma? Om du inte bränner dig direkt på dem så är det dålig kontakt mellan gpun och kylaren, även om du gör det kan du utesluta den möjligheten också.

Återkom gärna när du har testat detta!

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk

Jag testade och den kom upp till 80 grader men jag brände mig inte på själva kopparflänsarna...men det blev varmt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_persiano
Jag testade och den kom upp till 80 grader men jag brände mig inte på själva kopparflänsarna...men det blev varmt.

Okej, det låter som det är det som är problemet... Om det vore bra kontakt hade du bränt dig.

Såhär ska du göra för att fixa ditt problem:
* Skruva bort zalmankylaren
* Ta bort den gamla kylpastan
* Sätt på ny pasta (pytteliten klick, sen bred ut med kreditkort)
* Skruva tillbaka den riktigt ordentligt

Temperaturen borde med största sannolikhet dyka ner efter detta, men du behöver ny kylpasta. Om du inte har nån rekommenderar jag Arctic Silver Ceramique, 50 spänn.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk

Men jag har testat redan och ta bort fläkten och göra detta....

Jag satte på ny pasta...Det var Artic cooling som jag satte dit..

Men det hjälpte inte...

Cp grafikkort......Skall aldrig skaffa Radeon Igen.

Tack för att du hjälper mig. Jag uppskattar det verkligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_persiano
Men jag har testat redan och ta bort fläkten och göra detta....

Jag satte på ny pasta...Det var Artic cooling som jag satte dit..

Men det hjälpte inte...

Cp grafikkort......Skall aldrig skaffa Radeon Igen.

Tack för att du hjälper mig. Jag uppskattar det verkligen.

Oj måste ha missat det.

Nån annan som har nåt förslag?

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk

En grej som jag har märkt är att fläkten aldrig ändrar hastighet.

Den verkar alltid ha samma hastighet men den kanske skall vara så.

För jag vet att orginal fläkten brukar spinna på snabbare när den känner att det börjar bli varmt.

Kollade med speedfan och såg att både Cpun och grafikkortfläkten ligger runt 2400-2600 rbm.

Skall dem ligga på dem hastigheterna?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att den har kontakt med GPU:n? Har du kollat vilken volt kortet får i ati tray tool?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vernice
Har du kollat så att den har kontakt med GPU:n? Har du kollat vilken volt kortet får i ati tray tool?

Hur menar du med gpun. Den sitter väl på gpun eller?

Jag försökte installera ati tray tool men det hände inget. den extracta bara i nån temp map men sen händer det inget mer.

Oki nu har jag installerat den.

Vart i Ati tray tool kan jag kolla volten?

Permalänk

Är du säker på att nätagregatet klarar att leverera tillräckligt med ström till g-kortet ?

Du skriver inte vad det är för märke på nätagget . Eller hur mycket ampere den har på 12 volts linan.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

På 12 volts linan har den 24A. Märket är Colorsit den är på 520w.

Jag var iväg idag och köpte faktiskt ett nytt agg för att jag skall ha det till en annan dator så jag skall ikväll testa om det hjälper om jag byter nättagget.

Nättagget jag köpte var en hiper 530w som skall klara av alla nyare grafikkorten.

Permalänk

Väldigt viktigt att du tänker på de där mr_persiano. Ett agg må ha tillräckligt med power specifikationsenligt men om de verkligen klarar av att leverera tillräckligt med output vid load de är frågan. Hur många linor har agget förutom just 24A vilket ja antar ligger ensam på en V1'a (12v).

Inte precis nytt fel de där heller. Datorn bootar om vid load. Skulle ju likaväl kunna vara temp-varning men har man koll på de så kan man just börja haja vad boven är.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Jag löste det med hjälp från er. Och lite letande.

Det var nättagget som var boven.

Nu har man lärt sig nåt nytt. Den nya nättagget jag köpte var en med 2st 12 volts linor och denna funkar skit bra.

Tack för all hjälp.