Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ny dator, fråga angående Q6600, klockning osv

Permalänk
Medlem

Ny dator, fråga angående Q6600, klockning osv

Har nu plockat ihop ett lite nyare paket se följande:

1. Skulle detta paketet gå ihop och skulle Q6600:an vara klockvänlig upp till låt oss säga 3,0-3,2 ghz utan problem?

2. Inga problem med minnena när jag klockar med tanke på att dom är 2x 2048 osv heller? Eller borde jag välja 4x 1024?

3. Är 500W lagom eller för lite för detta paket?

Aldrig gjort detta förr men vill gärna testa och följa någon guide sedan när jag införskaffat grejerna.

Permalänk
Medlem

Allting borde fungera fint, och jag skulle helt klart föredra 2x2 än 4x1 minnesmoduler. Klockning till 3.0-3.2 fungerar förmodligen utan problem, och 500W fungerar fin-fint

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Då måste jag klocka mina 2x 2048 minnen typ strax över 1600mhrz eller?
Med tanke på att du klockar 1x 1024 minne strax över 800mhrz?

Eller har jag fattat det fel? ^^

(ja det är pc2 6400 800mhrz minnen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
Då måste jag klocka mina 2x 2048 minnen typ strax över 1600mhrz eller?
Med tanke på att du klockar 1x 1024 minne strax över 800mhrz?

Eller har jag fattat det fel? ^^

(ja det är pc2 6400 800mhrz minnen)

Nä, du kör ju dom minnena på 800mhz. mer behöver du inte.
Processorn kör du på t.ex 8x400 för att komma upp i 3.2ghz. Minnena behöver du inte klocka om inte jag missförstått saken......

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Max 2700MHz om du får en B3(högst sannolikt) annars ska det nog inte vara några problem med 3200MHz

Permalänk
Medlem

hur kan man veta vilken verision av CPU man får då? Det står ju inte om det är en B3 tex :/

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ6600R

vill helst inte få en B3 om det finns en bättre verision man kan få som är mer klockvänlig. Vore lite sunkigt med "bara" 2,7ghz som sagt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pathway
Max 2700MHz om du får en B3(högst sannolikt) annars ska det nog inte vara några problem med 3200MHz

Fast det finns ju rätt många som tar sig en bra bit bortom 2700 med B3...
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=261369 är ett exempel från en lirare på SweClockers.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Fast det finns ju rätt många som tar sig en bra bit bortom 2700 med B3...
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=261369 är ett exempel från en lirare på SweClockers.

det där ser ju riktigt bra ut.
Om man skulle göra något fel under klockningen och datorn inte bootar upp då måste jag nollställa moderkortets BIOS va?

Permalänk

Jag har en Q6600 b3 som går finfint i 3Ghz, det går att köra den snabbare men det är knepigt, det är helt enkelt inte ett bra exemplar. Men alla kan ju inte ha samma otur som jag har.
Försök få en G0, de är mycket lättare att klocka, även om det säkert finns dåliga exemplar där också.
Det är svårt att säga nåt om klockning innan man försökt, det varierar ju rätt så mycket mellan prollarna.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

får väl ringa och höra med dom vad dom har inne, osv så jag kan få tag i en G0

Permalänk
Medlem

Finns ändå bara G0 nu, du behöver knappast oroa dig för att få en B3a.

Permalänk
Avstängd
Citat:

får väl ringa och höra med dom vad dom har inne, osv så jag kan få tag i en G0

du kommer få G0, var inte orolig.
Som bevis så fick jag det från Db när jag köpte för en månad sedan. Och de lär inte sitta och ruva på gamla proppar.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Detta hör inte till men jag kan lika bra fråga här. Jag har inte klockat min processor överhuvudtaget (Q6600), kommer man ens märka skillnad om jag får för mig att göra det, i nyare spel? Jag struntar i 3DMark utan jag gör mig mödan för att få användbara resultat. Rör det sig om 1-2 fps eller 7-8 fps?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

typ snarare mer till 20-30 fps tror jag för att vara ärlig..eller har jag fel? rätta mig någon.

Permalänk
Medlem

Kan nada om det här...men om man har samma grejer som ovan nämnda men minnena är 667Mhz... Måste man klocka dem då om man vill ha upp Q6600 i 3Ghz?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ojva
Kan nada om det här...men om man har samma grejer som ovan nämnda men minnena är 667Mhz... Måste man klocka dem då om man vill ha upp Q6600 i 3Ghz?

Nej för det blir precis 3GHz med 667 minnen i 1:1.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Då till nästa fråga...är det svårt att klocka upp den? Vet att det finns oändligt med trådar om det här men om man nu "bara" ska klocka processorn och inget annat...

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är mycket enkelt man bara ändra frekvensen i BIOS och sedan är det klart då man för det mesta inte behöver bry sig om volten i ynka 3GHz.

Det skiljer mellan tillverkarna och vad dom kallar olika saker i BIOS men det brukar vara lätt att lista ut.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja det är mycket enkelt man bara ändra frekvensen i BIOS och sedan är det klart då man för det mesta inte behöver bry sig om volten i ynka 3GHz.

Det skiljer mellan tillverkarna och vad dom kallar olika saker i BIOS men det brukar vara lätt att lista ut.

Vad är volten från början och vad bör man ställa den på om man ska ha låt säga 3,2 ghz då?

Permalänk
Medlem

VAd ändrar jag i BIOS då, med Gigabyte kortet och Quad6600?

Det är alltså enkelt att klocka upp den? Tänkte köpa en annan processor först men om det inte är några problem att få upp den i 3Ghz på ett så simpelt sätt att till och med jag kan klara det, så blir det en Quad istället.

Är man som jag riktig amatör kan det ju vara bra att få expertråd...:) Förkortar man livslängden på processorn märkbart eller är det lugnt så länge den inte blir extremt klockad?

Permalänk
Medlem

Ta dig tid och läs här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Där finns allt du kan behöva för klockning, i alla fall för skaplig basicklockning.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad är volten från början och vad bör man ställa den på om man ska ha låt säga 3,2 ghz då?

Som standard ligger G0 på 1.275V och för att nå 3.2GHz får man höja till 1.375V men kom ihåg att du då ligger ovanför specarna på G0 steppingen som är 1.35V. Så en bättre kylare är ett måste! Man kan behöva höja med 0.005+ volt för att nå 3GHz.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

PaddanL:

Mycket bra länk! Tackar vi för!

MaLo:

Tack för ditt svar, låter kanon. Känns nu som att Q6600 är ett givet val före AMD, helt klart. Jag har i åtanke att nöta en hel del UT3 och Crysis på detta systemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

PaddanL:

Mycket bra länk! Tackar vi för!

MaLo:

Tack för ditt svar, låter kanon. Känns nu som att Q6600 är ett givet val före AMD, helt klart. Jag har i åtanke att nöta en hel del UT3 och Crysis på detta systemet.

Jag är mycket nöjd med min Q6600 och jag klockar inte ens! (Jag spar det tills jag behöver det).

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Som standard ligger G0 på 1.275V och för att nå 3.2GHz får man höja till 1.375V men kom ihåg att du då ligger ovanför specarna på G0 steppingen som är 1.35V. Så en bättre kylare är ett måste! Man kan behöva höja med 0.005+ volt för att nå 3GHz.

Det är är ju väldigt olika från cpu till cpu.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Det är är ju väldigt olika från cpu till cpu.

Lite skiljer det men ungefär där hamnar man. Men just att gå från 3GHz till 3.2GHz är där man får ha koll på värmen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Men upp till 3.0 klarar man med den medföljande kylningen eller bör man hur som helst köpa en bättre?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ojva
Men upp till 3.0 klarar man med den medföljande kylningen eller bör man hur som helst köpa en bättre?

Det är bara att testa. När jag drog upp min till 3,2 ghz och höjde volten ett snäpp så hamnade jag på 70c fulload med stock kylning. Jag tyckte det var för mycket även om den säkert hade klarat det. Har inte testat att köra i original vcore för jag testatde bara lite snabbt eftersom jag planerar införskaffa ny kylare. Ska du köra 3,0 med original vcore så lär det bli lite kallare iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju det jag tänkt...om det funkar med orignal v-core och helst originalkylare.

Hur varm kan man låta processorn bli ungefär. Inte över 70 iaf då...kanske lägre ändå?

Permalänk
Hedersmedlem

Man lär sig säga ord som kanske, borde och brukar när man talar klockning då det aldrig är 100% att man får en bra processor fast just G0 är ett ganska säkert köp. Så länge man inte behöver höja volten så blir värmen inte så mycket högre vid 3GHz och då räcker standard kylaren fast den går i högre varv med mer ljud som följd.

Visa signatur

Rocking hard !!!