Betala mot postförskott? Bli lurad?

Permalänk
Medlem

Betala mot postförskott? Bli lurad?

Hej,

hittade en produkt på Blocket.se. Mailade säljaren och han svarade fort och skrev:

om du befinner dig utanför sthlm, då kan jag skicka mot postförskott (90kr). d.v.s. du betalar när du fått varan i hand på postens uthämtning ställe där du bor.

Finns väl ingen chans att man blir blåst då? Jag kommer öppna kartongen (postkartongen) hos posten/uthämtnings-stället för att se om det är produkten han har skickat annars lämnar jag tilbaka det till posten så att dom kan skicka tillbaka det till honom igen

Det handlar om helt nya grejer som är i inplastad förpackning.

Jag betalar ju inte förrän jag har produkten i mina händer

Går väl inte att luras då, eller finns det knep?

btw, det handlar om en produkt utan garanti (går inte att ge garanti i Sverige eftersom den egentligen inte "får" säljas här).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saken är den att du inte får öppna paketet förrän du kvitterat och betalat det.. Även fast man i vissa fall brukar få göra det ändå.

Visa signatur

äsch...

Permalänk
Medlem

gör inte det, även om du öppnar och det visar sig innehålla en tegelsten så har ju förövaren redan fått pengarna på sitt konto, varför riskera bli blåst, speciellt när det gäller blocket ?

Permalänk
Medlem

Måste ju fan gå att öppna paketet innan jag betalar. Annars får jag köra det via internetgirot..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Måste ju fan gå att öppna paketet innan jag betalar. Annars får jag köra det via internetgirot..

Det är meningen att de inte ska lämna ut paketet innan du betalat, så du bör nog kanske använda internetgirot.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det är meningen att de inte ska lämna ut paketet innan du betalat, så du bör nog kanske använda internetgirot.

Okej, då kan man betala och öppna paketet framför personalen på Posten, om den nu är något annat än min produkt så ger jag tillbaka paketet till dom (så dom kan skicka tillbaka det till honom) och jag får pengarna tillbaka helt enkelt. Ingen har förlorat något... Borde gå...

Det handlar om en helt ny iPhone.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har verkligen Posten en pengarna-tillbaka-garanti om innehållet inte är det kunden förväntar sig? Jag tvivlar...

Permalänk
Medlem

Posten kan dock vittna som opartiskt vittne ifall du öppnar det framför dom och föremålet i paketet är något helt annat än vad du skulle ha.
utifall du ska gå vidare med en polisanmälan eller dylikt.

Tvivlar dock att du får några som hällst pengar tillbaka av posten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Okej, då kan man betala och öppna paketet framför personalen på Posten, om den nu är något annat än min produkt så ger jag tillbaka paketet till dom (så dom kan skicka tillbaka det till honom) och jag får pengarna tillbaka helt enkelt. Ingen har förlorat något... Borde gå...

Det handlar om en helt ny iPhone.

Nej, i såna fall begår de ett allvarligt tjänstefel.
Posten utför en tjänst och har inte något ansvar för innehållet.
Dock kan de vara som vittne om du öppnar efter du betalat.

Egentligen är risken inte ett dugg mindre att bli blåst med pf jämfört med förskottsbetalning,

Internetgiro eller pengarna i hand är allra säkrast.