Solaris och ZFS, några korta frågor...

Permalänk

Solaris och ZFS, några korta frågor...

Tjenare!

Efter att ha läst runt lite efter min andra tråd jag skappade angående en filserver osv så funderar jag nu på att eventuellt prova Solaris med ZFS. Antar att om man vill ha det stabilt så bör man satsa på Solaris direkt eller är ZFS stabilt i FreeBSD?

Servern kommer inte köra så mycket utan det blir väl en mindre ftp-server samt utdelning av filerna i det lokala nätverket till andra datorer 2-3st. Just nu kör servern Debian Etch och det fungerar fint med den hårdvara som sitter i just nu dock kommer jag snart köpa nytt moderkort, cpu, ram, nätagg och annat smått och gott.

Hur är det med Solaris tex fungerar det med all möjlighårdvara? Tänker då speciellt på billigare S-ATA kontrollerkort osv, har nämligen en eller två jag vill kunna använda och dom är av Silicon Image sorten. Fungerar fint i Debian och FreeBSD brukar ju klara det mesta men hur är det med Solaris, aldrig kört det innan men hört mycket gott om det.

Sen en sista fråga som är ganska viktig för mig, går det att expandera en ZFS Raid-z med fler diskar eftersom och att utrymmet växer i takt med detta som man kan göra i Linux mjukvaru raid-5? Har försökt läsa mig till detta men inte riktigt förstått om det verkligen går utan allt för stort krångel.

Hoppas det finns några ZFS, Solaris och *BSD gurus som kan svara på mina frågor.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Faktum är att lumpiga Sil-kort fungerar dåligt i FreeBSD tyvär =/

Är nog rädd för att Solaris inte fungerar mycket bättre med de korten heller faktiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Faktum är att lumpiga Sil-kort fungerar dåligt i FreeBSD tyvär =/

Är nog rädd för att Solaris inte fungerar mycket bättre med de korten heller faktiskt.

Det var ju inte något vidare alls får jag säga, vad finns det för vettiga billiga kort som fungerar i FreeBSD som har säg 4-8st SATA2 portar? Jag behöver inga avancerade kort med massa Raid och annat då ZFS får sköta den delen utan jag vill bara enkelt expandera antalet SATA portar.

Att köpa ett nytt kort är väl inte hela världen när jag ändå skall lägga ner en del pengar på burken om man säger så.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Faktum är att vissa Silicon Image-kontrollers (Sil-XXXX) stöds av Solaris 10. Kör själv Solaris 10/ZFS på ett par kort med SiL3512-chipet.

Permalänk

Får väl helt enkelt ta reda på vilka chipset det är exakt och söka runt lite och kolla hur det ser ut med funktionaliteten på det hela.

Någon här som kört GLFTPD samt Eggdrops på solaris? Fungerar det bra och stabilt?

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Jag behöver inga avancerade kort med massa Raid och annat då ZFS får sköta den delen utan jag vill bara enkelt expandera antalet SATA portar.

Detta är ju dilemmat. Det man behöver är en eller flera enkla SATA-kontrollers av lite kvalitet, t.ex Intel, VIA. Det tråkiga är att Intel sätter bara dessa på sina moderkort i form av sydbrygga.

- Billigast ingen/mjukis-raid: Sil311x > 200-700:-
- Halvdyra fejk-raid: Promise, Highpoint > 700-1500:- (Highpoint har dock riktiga med)
- Dyra hård-raid: LSI, 3Ware > 2500:- och uppåt

Jag har sett intressanta kort på Ebay dock, tillverkade av LSI och med typ 2xSAS platser bara, utan raid och något trams.

Permalänk
Medlem

Re: Solaris och ZFS, några korta frågor...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god

Sen en sista fråga som är ganska viktig för mig, går det att expandera en ZFS Raid-z med fler diskar eftersom och att utrymmet växer i takt med detta som man kan göra i Linux mjukvaru raid-5? Har försökt läsa mig till detta men inte riktigt förstått om det verkligen går utan allt för stort krångel.

Nej du kan inte expandera en raidz men du kan expandera en zpool.

En zpool består av flera vdev. En vdev består av en eller flera diskar eller partitioner i önskad konfiguration (singel disk, raidz, mirror, stripe).

Så här kan det se ut om man kör zpool status.

NAME STATE READ WRITE CKSUM zpool_s1 ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 c1t4d0 ONLINE 0 0 0 c1t5d0 ONLINE 0 0 0 c1t6d0 ONLINE 0 0 0

I exemplet så finns en zpool som heter zpool_s1 som innehåller en vdev som heter raidz1 som i sin tur består av tre diskar. Behövs mer diskutrymme så kan man lägga till en eller flera vdev till poolen zpool_s1. Lägger man till en vdev skulle det kunna se ut så här

NAME STATE READ WRITE CKSUM zpool_s1 ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 c1t4d0 ONLINE 0 0 0 c1t5d0 ONLINE 0 0 0 c1t6d0 ONLINE 0 0 0 raidz2 ONLINE 0 0 0 c1t7d0 ONLINE 0 0 0 c1t8d0 ONLINE 0 0 0 c1t9d0 ONLINE 0 0 0

Poolen består då av två vdev i raidz med vardera 3 diskar.

Om jag inte minns fel finns planer på att kunna expandera även en vdev men i dagsläget går det inte.

Hoppas det blev lite klarare

Permalänk

Re: Re: Solaris och ZFS, några korta frågor...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Nej du kan inte expandera en raidz men du kan expandera en zpool.

En zpool består av flera vdev. En vdev består av en eller flera diskar eller partitioner i önskad konfiguration (singel disk, raidz, mirror, stripe).

Så här kan det se ut om man kör zpool status.

NAME STATE READ WRITE CKSUM zpool_s1 ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 c1t4d0 ONLINE 0 0 0 c1t5d0 ONLINE 0 0 0 c1t6d0 ONLINE 0 0 0

I exemplet så finns en zpool som heter zpool_s1 som innehåller en vdev som heter raidz1 som i sin tur består av tre diskar. Behövs mer diskutrymme så kan man lägga till en eller flera vdev till poolen zpool_s1. Lägger man till en vdev skulle det kunna se ut så här

NAME STATE READ WRITE CKSUM zpool_s1 ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 c1t4d0 ONLINE 0 0 0 c1t5d0 ONLINE 0 0 0 c1t6d0 ONLINE 0 0 0 raidz2 ONLINE 0 0 0 c1t7d0 ONLINE 0 0 0 c1t8d0 ONLINE 0 0 0 c1t9d0 ONLINE 0 0 0

Poolen består då av två vdev i raidz med vardera 3 diskar.

Om jag inte minns fel finns planer på att kunna expandera även en vdev men i dagsläget går det inte.

Hoppas det blev lite klarare

Det var väl ungefär så jag antog att det var, förstod inte riktigt vad som var vad i texterna jag lästa speciellt då man inte provat själv så man vet ju inte riktigt hur det ser ut och är uppbyggt.

Får helt enkelt ta och testa solaris om ett tag på min stationära, måste bara sparka liv i laptopen först så jag inte blir helt utan anslutning till omvärlden.

Tack för hjälpen tillsvidare! Kommer säkert mer frågor skulle jag kunna tänka mig.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem