Permalänk
Medlem

Göra rent CPU-fläkt, hur?

Har märkt att min processor är överhettad vid start av dator. Är inte så hemma på det här med kylning. Har flyttat på CPU-fläkten nu efter mitt nya köpt av moderkort (Asus Maximus Formula).
Det visade sig att fläkten har en massa damm mellan flänsarna på Intels original-kylare till P4 Prescott. Dessutom hade kylpastan torkat eftersom jag aldrig har bytt den, dvs 2 års användning.

Det jag undrar är främst om ni har något tips på hur man kan rengöra fläkten, men vill gärna ha tips på hur man tar bort kylpastan? Jag läste guiden om kylpasta så det blir nog T-röd eller Aceton, men någon kanske har flera tips?

Eventuellt om någon har tips på ny fläkt kanske, då jag snart ska köpa dem kommande processorerna som antagligen blir aningen varma vid användning. Dock ska dem ju bli svalare i och med 45-nm, så det underlättar väl. Har hört lite allt möjligt om Noctua, Scythe Ninja, Thermaltake, Nexus osv. Är det någon som kan guida mig. Vore intressant och veta vad man ska leta efter ifall ny fläkt vore lämpligt i framtiden.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

rengöra fläkten? damsug bort dammet, ta en bit papper och dra mellan flänsarna om dammet inte lossnar. Gör som rådet i tråden ang pastan, ta bort det med aceton utan olja. Varför vill du ha mer tips om det? enklare blir det inte. Det är inte som motorolja, behöver inte byta kylpasta i tid och otid, men har du tagit bort fläkten måste du byta.

Permalänk

Dammsug INTE innuti datorn.

Rengör kyl-flänsen genom att använda t ex en tandpetare/tändsticka och peta bort dammet.
Du kan ju rengöra den med vatten som du spolar igenom och sedan torkar med hårfön eller dyl

Rengör fläns och processor med sprit. (läkarsprit från apoteket eller t-röd från närmaste bensinstation, fungerar lika bra vad jag har förstått)

En ny fläkt? menar du inte fläns? Noctua och ADDA gör bra och tysta fläktar men om du är ute efter en ny fläns så får du berätta vilka egenskaper du är ute efter, kallt och överklockningsbart eller bara tystare?

Permalänk
Medlem

Jag brukar dammsuga kylflänsen om den är igensatt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Brukar dammsuga inuti dator, inga problem om man är lite försiktig och använder sunt förnuft och håller dammsugaren en bit ifrån komponenterna, ingen direktkontakt med andra ord.. Dessutom, var inte fläkten borttagen ? Då är det ju ett ypperligt tillfälle att dammsuga flänsarna eftersom han skulle byta moderkort

Permalänk
Medlem

Om det är samma kylare som till Northwood så är det bara att plocka av själva flänsen och skölja av i vatten. Se dock till att den torkar ordentligt innan du monterar den igen

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Hmm okej, men det går att skölja fläkten? Och på Intels är det ju både kylfläns och fläkt.

Angående dammsuga i datorn har jag gjort några gånger, inga problem så länge man gör det lite försiktigt. Problemet med fläkten är att dammet är fastfrätt på den och det lossnar inte med dammsugar eller borste liksom. Måste gnuggas bort med tvål och vatten i princip. Men kan jag spola av fläkten i vatten verkligen? Känns ju onekligen riskabelt eftersom det är en elsladd som hänger och dinglar på sidan av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikkel Öhrman
En ny fläkt? menar du inte fläns? Noctua och ADDA gör bra och tysta fläktar men om du är ute efter en ny fläns så får du berätta vilka egenskaper du är ute efter, kallt och överklockningsbart eller bara tystare?

Vet inte riktigt vad jag menar. Jag är inte nödvändigtvis ute efter överklockningsbara, men är främst att få CPUn svalare än vanligt för att slippa mera damm, samt att den ska vara tyst. Så en passiv kylning dvs fläns är väl lämpligt skulle jag gissa på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Då är det ju ett ypperligt tillfälle att dammsuga flänsarna eftersom han skulle byta moderkort

Jag har redan bytt moderkort och satt på CPU-fläkten, men tog bort den igen. Så nu är CPU-fläkten alltså lös. Har dessutom fixat Arctic Silver 3 eller vad kylpastan heter.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Om det är samma stockkylare som till Pentium 4 Northwood så ska det gå att ta av själva metallflänsen utan några som helst problem. Sjävklart ska du inte skölja av flänsen när fläkten sitter på!

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Att dammsuga i datorn är inte klokt så länge man inte har en anti statisk slang. Bättre att andvända tryckluft i burk eller liknande för att blåsa bort damm och skit.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är Northwood eller inte. Möjligt att det går att ta av. Löste det hela med en cykelpump som pumpade luft

Är det någon som även råkar ha tips på en bra fläkt/fläns?

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

om jag har haft en riktigt dammig fläkt som dammet sitter fast på vingarna så tar jag svinto och skrapar bort dammet fläkten blir som ny igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick ett datordammsugarpaket i julklapp, det borde väl funka utan problem? Man kopplar in en plastslang till en vanlig dammsugare och sen kopplar man på valfritt munstycke. Om man har antistatarmband kan det väl inte skada nåt i datorn?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S