Permalänk
Medlem

Ny dator, lite fel behöver hjälp

Hejsan.
När jag startar min dator så börjar fläkten på cpun att stanna gå igång och stanna och gå igång och sen så går den igång. De tar tills man har startat upp windows så funkar den.

Och det andra jag undrar är när jag startar speedfan så vissar den som om jag har 3 kärnor, då står det

Core0 23C
Core1 22C
Core 55C

Så om nu Core är 55C så är det ju nästan kris då den är i Idle..
Så vad ska man lita på/göra?

Sen så ang ljudet, när jag lyssnar på musik är det normalt men när något medelande i windows kommer upp eller så så är det för lågt, vad kan det felet vara?

Hoppas jag får hjälp såfort som möjligt.

/Mvh

Permalänk
Medlem

kolla med coretemp eller TAT

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Fulla namnet på TAT?

Permalänk
Medlem

intel thermal analysis tool

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Nu hände en konstig sak.

Satt och kollade runt på internet så kommer en blå ruta upp i 1 sek och datorn stängs av. Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Du fick en "bluescreen" En bluescreen brukar alltid visa ett felmeddelande med massa siffror och bokstäver, skriv ner dem nästa gång blåskärmen kommer upp och sök på google för att se vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Det försvan på ca 1 sek. Skulle aldrig kunna hinna se vad det var. Men de verkar vara bra nu

Undrar om det finns något program så man kan konfigurera fläktarna jag har på datorn.

med Speedfan funkar det inte att sänka/höjja fläktens hastighet.
Annars verkar allt vara bra.
Kärnorna ligger på ca 18-20 grader i IDLE. och i Load ca 35-40 villket jag tycker är helt acceptabelt

Edit*
Sen så undrar jag även om hur man fixar så det inte "piper" till i datorn varje gång man avinstallerar något eller stänger ned något program.
Så jäkla irriterande.

/Mvh

Permalänk
Medlem

testa memtest o se så det inte e något fel på minnena

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Ok, ska göra.

Om någon kan svara på min post ovan och en till här.
Ganska lätt.

När man startar datorn så kommer välkommst skärmen upp där man måste trycka på sitt användarnamn för att logga in.
Men om jag inte vill ha så utan att den startar datorn till skrivbordet direkt utan man ska behöva trycka på det förbaskade namnet för att logga in.

/mvh

Permalänk
Medlem

Hoppas du får hjälp med det

Permalänk

Har du kollat tempen med Coretemp?Hade också så låga temeraturer med TAT och med coretemp är det liiite högre Idlar på 28-30 grader.
Angående ditt inloggningsproblem.Svaret finns kanske här:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=775705

Visa signatur

E6850@3Ghz, Noctua NH-12F, Asus P5K Deluxe/WiFi-AP, 4GB Corsair 6400C4DHX, Corsair HX 520W, Antec P182 Gun Metal, X-Fi Xtreme Gamer, Asus ENGTX 260, Samsung 320GB/500GB. Top-notch...years ago.

Permalänk
Medlem

Tackar nu löste det sig.

Men nu en till sak.

När jag nu skulle installera Rainbow six vegas och Crysis samtidigt så slutade datorn helt plötsligt och ladda och den hängde sej, gick inte göra ngt. Mitt g15 lcd tangentbord så låste sig även Lcd displayen.

Vad kan det vara för ngt?