Permalänk
Medlem

Problem med mitt Geforce 7900GTX

Hej hej, har problem med mitt grafikkort (Geforce 7900GTX 512 MB), har letat efter lösningar överallt men ingenstans finns det en lösning som fungerar.

Problemet uppstår då jag använder grafikkrävande aktiviteter som spel eller film. Datorn låser sig och bildskärmen fastnar varefter datorn startar om sig efter ca 15 sekunder. Vissa mindre grafikkrävande aktiviter och spel händer det inte på, ex Caesar III. Ungefärlig tid innan spelet/filmen låser sig är 20 minuter. Ibland kommer det upp en blåskärm med en massa text, men huvudbudskapet är ERROR MESSAGE: THREAD_STUCK_IN_DEVICE, men det händer bara ibland. I andra fall så kommer det upp en felrapport efter att datorn har startat om sig(felrapporten beskriver problemet som att datorn har fastnat i en oändlig loop), där jag kan välja om jag vill beskriva problemet för Microsoft.

Då Microsofts hemsida hänvisar mig till en sida med lösningen på problemet så står det följande tre lösningar:

1. Uppdatera grafikkortsdrivrutinen (har gjort dussintals ggr från flera olika sidor, hjälper inte)

2. Att manuellt slå av Hardware Acceleration (ingen bra ide eftersom jag då inte ALLS kan spela spel eller använda grafikkortet)

3. Köp ett nytt grafikkort (...)

Jag skickade in datorn till verkstad, och jag då jag undrade vad dom hade gjort för att lösa problemet så sade dom att dom hade bytt båda hårddiskarna.
Då blev jag paff. Vadå hårddiskarna? Är dom knäppa? Såklart så funkade det fortfarande inte men jag är inte sugen på att skicka in den på verkstad i en månad till.

Nån som har en lösning som håller?

(PS: det är inte överhettning, det är jag säker på och har kollat själv.)

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem

Skriv alltid ut ditt system i sådanna här trådar!

Jag är främst intresserad utav ditt nätaggregat. Märke och modell tack.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

HP Pavilion d-nånting
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+ 978 mhz
Nvidia Geforce 7900GTX 512MB
Windows XP Home Edition
2 GB RAM

Jag har ingen aning vad det är för nätagg eller moderkort, datorn är inköpt inte ihopbyggd så man tänker ju att alla delar borde passa.

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TR65
HP Pavilion d-nånting
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+ 978 mhz
Nvidia Geforce 7900GTX 512MB
Windows XP Home Edition
2 GB RAM

Jag har ingen aning vad det är för nätagg eller moderkort, datorn är inköpt inte ihopbyggd så man tänker ju att alla delar borde passa.

Kontakta då HP's support, för det låter absolut som ett hårdvaru-/BIOSproblem, och då är det bara de som kan göra någonting, annars ryker din garanti.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det var det jag gjorde och de var då de tog hårddiskarna.

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TR65
Det var det jag gjorde och de var då de tog hårddiskarna.

Då ska du klaga och gå tillbaka. Få dem att fatta att du inte är helt bakom flötet när det gäller datorer, och fråga gärna hur de hade tänkt sig att problemet skulle lösas genom att byta hårddiskar.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

använder du Webcam på din dator?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
använder du Webcam på din dator?

Va? Vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett 7900GTX och hade ett liknande problem ett tag när jag hade satt i ett nytt ljudkort så fort jag startade spel o liknande så bara frös datorn tog ut ljudkortet och då funkade det. Så det är nog hårdvaruproblem. Du kan ju testa o ta ut lite onödiga saker typ nätverkskort ljudkort, mm o se om det funkar. mer hjälp kan jag inte ge dej :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TR65
Va? Vad har det med saken att göra?

ja eller nej?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

hmm, låter som samma problem som jag hade med mitt Geforce PX7600GT TDH 256 MB.

Då dog skärmen efter ett tag, det kunde även hända att jag fick blue screen eller att det blev en massa pixlar överallt.

Jag lämnade in kortet till en verkstad, dom mumlade nåt om " ändrar inställningar hela tiden" och jag fick ett nytt. så du borde lämna in ditt och be om ett nytt.

Permalänk
Medlem

Verkar som att de har med 3D accelrationen att göra för Cesar 3 är ju 2D så kolla i dina grafikinställningar och mixtra runt lite så kanske det hjälper

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

Har samma problem med mitt 7900gtx.
Provade att göra som SWE|OggE och det funkade när jag tog ut ljudkortet.
funka dock inte när jag bara tog ut TVkortet och nätvärkskortet.

Visa signatur

_________________
Jag blir lycklig av prylar.