Permalänk
Medlem

Speldator; ~8k

Hej.

Känner att det börjar va dags för en ny dator nu då det kommer/har kommit mycket nya spel som inte går speciellt bra att spela på nuvarande burken som är några år gammal.

Vad jag vill ha ut av datorn:
- framtidssäker
- uppgraderingsbar, kunna byta grafikkort, processor etc om 1 år eller så, då det känns att det behövs helt enkelt. Då är det väl moderkortet som måste vara nått antar jag?
- Vet inte om det ska va några problem, men har läst att det kan va problem att spela äldre spel, cs 1.6, diablo2 etc på bättre grejer, quad osv? Är det så eller är det bara nått jag fått för mig? Vill fortfarande kunna spela lite äldre spel också.
- Spel spel på högsta är ju nice men har aldrig varit speciellt k

Klockning har jag inte hållt på med tidigare och det kommer jag nog inte göra nu heller så det är bara att strunta i.

Skärm och saker runt omkring har jag, endast dator jag behöver.

Bygga datorer har jag inte gjort tidigare så det vore fint om man kunde få den ihopbyggd och klar men som jag sett så går det på 900:- på datorfixarna, så beroende på vad grejerna går på så kanske jag ber någon polare om det blir för dyrt.

Har tänkt köra XP just nu, antagligen vista senare.

Budgeten ligger på runt 8k, går det inte få ihop det jag vill så dra ihop en paket som går att göra ovanstående på även om det går på mer, KAN lägga mer men skulle föredra att lägga runt 8k.

Har även en liten fråga gällande hårddiskarn. Är det stor skillnad på 7200 och 10000rpm?

/tack på förhand

Permalänk

Om du kan lägga knappt 600 kronor extra så har du ett kanon paket enligt mig då

Moderkortet har stöd för båda DDR2 och DDR3 (framtidssäkert)
En Intel Quad med 4 kärnar likaså framtidssäkert. Sen att byta grafikkort längre fram lär ju inte heller vara ett stort problem då det är PCI-E som gäller. 500W på nätaggregatet räcker gott.

Om jag har fel, rätta mig..

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=545166...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlstrand
Om du kan lägga knappt 600 kronor extra så har du ett kanon paket enligt mig då

Moderkortet har stöd för båda DDR2 och DDR3 (framtidssäkert)
En Intel Quad med 4 kärnar likaså framtidssäkert. Sen att byta grafikkort längre fram lär ju inte heller vara ett stort problem då det är PCI-E som gäller. 500W på nätaggregatet räcker gott.

Om jag har fel, rätta mig..

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=545166...

Ser bra ut. Dock så va det ett tag innan grafikkortet kommer in (2008-01-22). Är det inte lite billigare att beställa på datorfixarna också?

Permalänk

Möjligt, men detta är bara delar så du får be din kompis att hjälpa till

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem

Jepp, ska höra med honom. Nån som ids lägga ihop ett paket liknande det ovan från datorfixarna?

Permalänk

Gjorde det, hamnade på 9.500 kr :/

Men du vänta på att någon annan bekräftar att alla sakerna funkar tillsammans.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=545181...

Ta den länken och fråga andra.. Jag kan ha missat något..

PS. Du får öppna länken och kopiera ifrån adressfältet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem

Skinda fynda...

Det bästa du kan köpa idagsläget är helt klart denna:
http://www.dustinhome.se/pd_5010126639.aspx

För 7995:- så har du hela 5:- över till blandat smågodis ;-).

Format Tower
Processortyp Intel Core 2 Quad Q6600
Processorplatser (Lediga) 1(0)
Processorhastighet 2.40 GHz
Chipset nVIDIA nForce 650i Ultra
Minnestyp DDR II SDRAM 667 MHz PC2-5300
Minne som ingår 3 GB (2 x 1 GB + 2 x 512 MB)
Maximalt minne 4 GB
Minnesplatser (Lediga) 4(0)
Hårddisktyp Serial ATA-300
Hårddiskstorlek 1 TB (2 x 500 GB)
CD / DVD DVD±RW (+R dubbla lager)
3,5" platser (Lediga) 2(1)
5,25" platser (Lediga) 3(0)
PCI-kortplatser (Lediga) 1(0) x PCI-E x16
1(1) x PCI-E x1
2(2) x PCI
Antal USB portar 4 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal VGA portar 2 x DVI
Grafik MSI Nvidia GeForce 8800GTS 640 MB
Ljud Ja, Creative Sound X-Fi XtremeGamer Fatal1ty
Nätverk 10/100/1000 Mbps & 802.11g
Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk
Mus / Tangentbord Ja / Ja
Storlek (BxHxD) 198 x 492 x 502 mm
Vikt 16 kg
Garanti 1 års garanti, inskick
Övrigt 11-in-1 Card Reader

Som du ser så innehåller den nog ungefär det du har tänkt + lite till. Den är färdigbyggd, 1-års försäkring och kan levereras omgående från DustinHome för 49:- i frakt.

Skynda att fynda som sagt.

mvh Manor - som beställt två stycken av ovanstående...

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

Manor: Ok. Går den att uppgradera då?

- uppgraderingsbar, kunna byta grafikkort, processor etc om 1 år eller så, då det känns att det behövs helt enkelt. Då är det väl moderkortet som måste vara nått antar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shiNe
Manor: Ok. Går den att uppgradera då?

- uppgraderingsbar, kunna byta grafikkort, processor etc om 1 år eller så, då det känns att det behövs helt enkelt. Då är det väl moderkortet som måste vara nått antar jag?

Ja nätaggregatet på dustins paket är väl på enbart 400W men om den klarar av att driva två hårddiskar, en dvd-brännare, minneskortsläsare, quadprocessor, gf 8800gts 640 plus x-fi xtremegamer så kan inte aggregatet vara så illa pinkat. Om jag köpte den Fujitsun så skulle jag byta ut aggregatet till något bättre så fort garantin har löpt ut:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Ja nätaggregatet på dustins paket är väl på enbart 400W men om den klarar av att driva två hårddiskar, en dvd-brännare, minneskortsläsare, quadprocessor, gf 8800gts 640 plus x-fi xtremegamer så kan inte aggregatet vara så illa pinkat. Om jag köpte den Fujitsun så skulle jag byta ut aggregatet till något bättre så fort garantin har löpt ut:)

Ok. Verkar vara ett bra paket, kanske skulle ta den då. Billig frakt osv också. Kommer den installerad och klar med vista?

Permalänk

Visst den är också bra men den jag "gjorde" är mer framtidssäker och bättre..

Stödjer DDR3 och till den är det DDR2 PC8500 vilket är snabbare en PC5300..

Grafikkortet på min är bättre.. Visserligen är den inte ihopbyggd men.. det är inte så svårt skulle jag tro..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlstrand
Visst den är också bra men den jag "gjorde" är mer framtidssäker och bättre..

Stödjer DDR3 och till den är det DDR2 PC8500 vilket är snabbare en PC5300..

Grafikkortet på min är bättre.. Visserligen är den inte ihopbyggd men.. det är inte så svårt skulle jag tro..

Ok, vetifan hur man ska göra. Spara ju nästan en tusing på den, samt att den skickas direkt.

Någon som vet om den levereras den med vista installerat och klart?

Permalänk
Medlem

Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk

Synd att jag precis beställde en dator på db.com. Detta var ju ett sjukt bra pris.

Visa signatur

(''')O.o(''')----->Say's *Roooar!*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kanesia
Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk

Synd att jag precis beställde en dator på db.com. Detta var ju ett sjukt bra pris.

Jo, men är det installerat och klart så det bara är att köra igång?

Permalänk
Medlem

Borde väl vara det, annars är det väl bara att sätta in skivan och trycka på "Installera"

Visa signatur

(''')O.o(''')----->Say's *Roooar!*

Permalänk
Medlem

kanesia: Sant, hehe Tar nog och beställer en nu då Tack för hjälpen alla

Permalänk

Nu tittade jag förbi här då jag också tänkt köpa en dator för just 8.000 ganska exakt och såg den där SCALEO datorn från dustin och undrar om man kanske ska köpa den istället för eget plock ifrån komplett eller datorbutiken?

Har själv aldrig varit förtjust i märkesdatorer p.g.a det kan bli strul med drivrutiner och installationsskivor vid formatering (Väldigt längesen jag hade en märkesdator). Någon som vet hur det är med denna datorn, speciellt du manor som har köpt en.

Edit: Blev så nervös av att det stod "Tills lagret räcker" att jag blev tvungen att beställa direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte-elite
Nu tittade jag förbi här då jag också tänkt köpa en dator för just 8.000 ganska exakt och såg den där SCALEO datorn från dustin och undrar om man kanske ska köpa den istället för eget plock ifrån komplett eller datorbutiken?

Har själv aldrig varit förtjust i märkesdatorer p.g.a det kan bli strul med drivrutiner och installationsskivor vid formatering (Väldigt längesen jag hade en märkesdator). Någon som vet hur det är med denna datorn, speciellt du manor som har köpt en.

Edit: Blev så nervös av att det stod "Tills lagret räcker" att jag blev tvungen att beställa direkt.

Hej !

Jag har som sagt beställt två stycken...en till mig och en till mina föräldrar...men de lär inte dyka upp förrän på tisdag misstänker jag (om inte Posten jobbar helger).

Jag är inte heller överdirvet förtjust i märkesdatorer, men då prylarna i denna kostar mer än lösa grejer så känns det som en bra grej ändå.

Jag har nyss plockat ihop en serverdator hemma med ett moderkort för 99:- från PC-City och den fungerar kalas, och jag tror inte att Fujitsu:n kommer att vara sämre ;-).

Det är mycket snack om att datorn ska vara uppgraderingssäker, men de flesta vet ju att det ändå blir nya grejer nästa gång. Det enda man brukar återanvända till huvuddatorn är väl chassit och nätaggregatet (om man har köpt ballare grejer), annars så brukar den gamla datorn gå vidare neråt i näringskedjan...eller agera server i något hörn.

Jag sitter just nu på en gammal hemPC från 2004 med en AMD3400+, och den har skött sitt jobb riktigt bra hittills. Jag spelar inga PC-spel så jag har egentligen inget behov av ballt grafikkort...men hårddisk och processorkraft kan man väl aldrig få för mycket av...

mvh Manor

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk

den kommer färdig och klar, ska bara verifiera programmen..
ser man till priset så ligger lösdelarna på minst 13500 + montering
sen kan man säkert byta ut ett och annat men det kan man med alla ju...
det kommer med lite andra förinstallerade program och en vista skiva

Permalänk
Medlem

Denna Dell XPS420 skulle jag säga är nästan lika prisvärd:

PROCESSOR Intel® Core 2 Q6600-processor med fyra kärnor (2,40 GHz, 8 MB, 1 066 MHz)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
SINNESRO Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
BILDSKÄRM Ingen bildskärm
MINNE 3072MB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x1024/2x512]
HÅRDDISK 500 GB dubbel hårddisk Raid 0-skiktning (2x250 GB - 7 200 v/min)
GRAFIKKORT SINGLE 512MB NVIDIA GeForce 8800GT card
OPTISK(A) ENHET(ER) 16 x DVD +/- RW-enhet
TANGENTBORD Dell™ utökat USB-multimedietangentbord - svenska/finska (QWERTY)
MUS Dell optisk Premium-mus med rullhjul

Totalt Inkl. moms 7641,50 kr

Visa signatur

[E6600][ASUS P5B][2GB PC6400][8800GTX][3Dmark06: 10273]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steef5
Denna Dell XPS420 skulle jag säga är nästan lika prisvärd:

PROCESSOR Intel® Core 2 Q6600-processor med fyra kärnor (2,40 GHz, 8 MB, 1 066 MHz)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
SINNESRO Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
BILDSKÄRM Ingen bildskärm
MINNE 3072MB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x1024/2x512]
HÅRDDISK 500 GB dubbel hårddisk Raid 0-skiktning (2x250 GB - 7 200 v/min)
GRAFIKKORT SINGLE 512MB NVIDIA GeForce 8800GT card
OPTISK(A) ENHET(ER) 16 x DVD +/- RW-enhet
TANGENTBORD Dell™ utökat USB-multimedietangentbord - svenska/finska (QWERTY)
MUS Dell optisk Premium-mus med rullhjul

Totalt Inkl. moms 7641,50 kr

Var hittade du den datorn? På prisjakt hittade jag en liknande för 8990 men inte 7641.
Eller har du byggt den själv på dell?
Skulle vara fint med lite länkar i alla fall

Och innehåller paketet moderkort?
//Hallonpaj

Permalänk
Citat:

Ja nätaggregatet på dustins paket är väl på enbart 400W men om den klarar av att driva två hårddiskar, en dvd-brännare, minneskortsläsare, quadprocessor, gf 8800gts 640 plus x-fi xtremegamer så kan inte aggregatet vara så illa pinkat. Om jag köpte den Fujitsun så skulle jag byta ut aggregatet till något bättre så fort garantin har löpt ut:)

Nätaggregatet är ett 500W Fortron. Ej modulärt.

Citat:

Jo, men är det installerat och klart så det bara är att köra igång?

Vista ligger på hårddisken och ska bara konfigureras före användning. Tar högst 30 minuter enligt uppgift.

Citat:

Har själv aldrig varit förtjust i märkesdatorer p.g.a det kan bli strul med drivrutiner och installationsskivor vid formatering (Väldigt längesen jag hade en märkesdator). Någon som vet hur det är med denna datorn, speciellt du manor som har köpt en.

Har hunnit komma upp några recensioner på Dustin, och en liknande sådan här tråd finns på Prisjakt. En allmän uppfattning verkar dock vara att Fujitsu hör till en av de bättre tillverkarna och HP till de sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steef5
Denna Dell XPS420 skulle jag säga är nästan lika prisvärd:

PROCESSOR Intel® Core 2 Q6600-processor med fyra kärnor (2,40 GHz, 8 MB, 1 066 MHz)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
SINNESRO Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
BILDSKÄRM Ingen bildskärm
MINNE 3072MB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x1024/2x512]
HÅRDDISK 500 GB dubbel hårddisk Raid 0-skiktning (2x250 GB - 7 200 v/min)
GRAFIKKORT SINGLE 512MB NVIDIA GeForce 8800GT card
OPTISK(A) ENHET(ER) 16 x DVD +/- RW-enhet
TANGENTBORD Dell™ utökat USB-multimedietangentbord - svenska/finska (QWERTY)
MUS Dell optisk Premium-mus med rullhjul

Totalt Inkl. moms 7641,50 kr

Ja men bara nästan...
Mot Fujitsun så saknas det en 500GB hårddisk, en DVD-läsare samt ett häftigt ljudkort (Creative Gamer Fatal1ty...typ), adapter för WLAN...och dessa delar är klart mer värda än de 350:- som det skiljer i pris mellan Fujitsun och Dell.

Med Fujitsun följer det också med Microsoft Works 8.5, Nero 7 samt antivirusprogrammet Norman med 3 års abonnemang. Det kanske följer med liknande programvaror även med Dell-datorn, det vet jag tyvärr inte.

mvh Manor

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

nu är det ju bara jag men personligen så hade jag betalat lite mer för slippa köpa en märkes dator. Men det är klart. ska man inte öcerklocka så borde den ju funka bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steef5
Denna Dell XPS420 skulle jag säga är nästan lika prisvärd:

PROCESSOR Intel® Core 2 Q6600-processor med fyra kärnor (2,40 GHz, 8 MB, 1 066 MHz)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
SINNESRO Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
BILDSKÄRM Ingen bildskärm
MINNE 3072MB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x1024/2x512]
HÅRDDISK 500 GB dubbel hårddisk Raid 0-skiktning (2x250 GB - 7 200 v/min)
GRAFIKKORT SINGLE 512MB NVIDIA GeForce 8800GT card
OPTISK(A) ENHET(ER) 16 x DVD +/- RW-enhet
TANGENTBORD Dell™ utökat USB-multimedietangentbord - svenska/finska (QWERTY)
MUS Dell optisk Premium-mus med rullhjul

Totalt Inkl. moms 7641,50 kr

Var hittade du den datorn? På prisjakt hittade jag en liknande för 8990 men inte 7641.
Eller har du byggt den själv på dell?
Skulle vara fint med lite länkar i alla fall

Och innehåller paketet moderkort?
//Hallonpaj

Det undrar jag också.

Visa signatur

Brööl.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Om du ska överklocka köp aldrig en märkesdator... annars kör på fujitsu och inget annat.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner