Windows Home Server-chassin på gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
trodde det var windows server 2008! varför bygga på nåt gammalt?

För att windows home server släpptes för ett bra tag sedan och windows server 2008 kommer att bli färdigt nu vilken vecka som helst. Hur ska man kunna bygga ett operativsystem på ett operativsystem som inte ens är färdigt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Snyggt chassie, och jag tycker mej nog se att småservrar i hushållen är på frammarsch.
Knappast troligt dock att jag skulle inhandla ett speciellt chassie för Windows Home Server, man har ju samlat på sej ett antal mATX genom åren som duger bra till sådant.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag är lite anti för nu får vi ytterligare en pryl som står och äter ström i onödan.

Jag håller med dig till 100%.

Nu vill jag inte vara en anti homeserver, men kan någon förklarar för mig varför det behövs en homeserver??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
Jag håller med dig till 100%.

Nu vill jag inte vara en anti homeserver, men kan någon förklarar för mig varför det behövs en homeserver??

ja hur gör ni när ni har fler än en dator hemma ?
byter ni nätverkskabeln till internet också? det är ju dumt att ha en router som står och käkar ström

att ha massa extra hårddiskar i alla datorer bara för att man inte har en central lagringsenhet drar också extra men kräm.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

alltså hur ska folk ha hemmaservrar när de förbannada vista home premium inte ens klarar av att komma ihåg ett lösenord för nätverksanslutna enheter?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soppman
alltså hur ska folk ha hemmaservrar när de förbannada vista home premium inte ens klarar av att komma ihåg ett lösenord för nätverksanslutna enheter?!

låta bli att ha lösenord kanske? vänta tills dess att microsoft löser problemet kanske?....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

de är inget problem som kommer att lösas.. ms hänvisar till ultimate/buisness om windows ska förväntas klara av sådana avancerade uppdrag.

Permalänk
Medlem

Till de som klagar på att systemkraven ökar.
Jag kör Vista idag och är nöjd. Mellan XP och 2000 föredrar jag 2000 då det känns snabbare och inte har massa grafiskt lulllull.

Det är väl egentligen en av anledningarna till att kraven ökar: det blir snyggare och snyggare.

Oj! Win95 tog sådär 8 gånger mer hårddiskutrymme än Win3.1!!!!!!!!

Windows 3.1
(enhanced mode)
REQUIREMENTS
Released 1992
Computer: 100% IBM Compatible
Processor: 80386 or higher processor
Memory: 2MB + RAM
Drives: 8MB Hard disk drive space
3.5" / 5.25"Floppy

System requirements for installing Windows 95:
• Personal computer with a 386DX or higher processor (486 recommended)
• 4 megabytes (MB) of memory (8 MB recommended)
• Typical hard disk space required to upgrade to Windows 95: 35-40 MB The actual requirement varies depending on the features you choose to install.
• Typical hard disk space required to install Windows 95 on a clean system: 50-55 MB The actual requirement varies depending on the features you choose to install.
• One 3.5-inch high-density floppy disk drive
• VGA or higher resolution (256-color SVGA recommended)

Minimum hardware requirements for Windows 98:
• A personal computer with a 486DX 66 megahertz (MHz) or faster processor (Pentium central processing unit recommended).
• 16 megabytes (MB) of memory (24 MB recommended).
• A typical upgrade from Windows 95 requires approximately 195 MB of free hard disk space, but the hard disk space may range from between 120 MB and 295 MB, depending on your computer configuration and the options that you choose to install.
• A full install of Windows 98 on a FAT16 drive requires 225 MB of free hard disk space, but may range from between 165 MB and 355 MB, depending on your computer configuration and that options that you choose to install.
• A full install of Windows 98 on a FAT32 drive requires 175 MB of free hard disk space, but may range from between 140 MB and 255 MB, depending on your computer configuration and the options that you choose to install.
• One 3.5-inch high-density floppy disk drive.
• VGA or higher resolution (16-bit or 24-bit color SVGA recommended).

To run Windows 2000, Microsoft recommends:

* 133MHz or higher Pentium-compatible CPU
* 64MB RAM recommended minimum; more memory generally improves responsiveness (4GB RAM maximum)
* 2GB hard disk with a minimum of 650MB of free space. Additional free hard disk space is required if you are installing over a network.

Minimikraven på maskinvara för Windows XP Home Edition är:
• Pentium 233 MHz-processor eller snabbare (300 MHz rekommenderas)
• Minst 64 megabyte (MB) RAM (128 MB rekommenderas)
• Minst 1,5 GB tillgängligt utrymme på hårddisken
• CD-ROM- eller DVD-ROM-enhet
• Tangentbord och Microsoft-mus eller något annat kompatibelt pekdon
• Grafikkort och bildskärm för Super VGA (800 × 600) eller högre upplösning
• Ljudkort
• Högtalare eller hörlurar

Vista:
* 1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
* 512 MB of system memory
* 20 GB hard drive with at least 15 GB of available space
* Support for DirectX 9 graphics and 32 MB of graphics memory
* DVD-ROM drive
* Audio Output
* Internet access (fees may apply)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Malo:

Hade inte en serverlösning för en flerbarnsfamilj vart toppen. Alla i familjen sitter på tunna klienter som drar "15w" eller liknande istället för att de sitter på enskilda monster på som drar "300w" stycket?

Sedan kanske lilla pelle vill spela WOW men då får han i sånna fall lägga till ett grafikkort o dra "115" watt då. Men fortfarande så skulle de spara ström.
Ungefär som att alla i familjen delar kylskåp.
Man lagrar familjens resurser på ett samlat ställe.

Tror att centrala lösningar kommer att komma mer och mer i hemmen.

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Jag använder en Home Server hemma och det fungerar utmärkt och är helt rätt för en användare som mig, behövde en filserver som kunde hantera mina backuper och filer från alla mina datorer samt flickvännens samt framtida till dottern.

Fungerar väldigt bra dock så är den ganska slö i nätverks prestandan (10-15mbyte/sec) även fast jag kör en e6850 och 4gb ram och raid0 samt raid5 för lagring.
Gjorde dock en tabbe när jag installerade operativet på en separat disk raptor 150gb vilket gör att den balanserar lagringen hela tiden, :/ tji fick man får göra om någon gång när jag har massor med tid över.
8tb disk i den nu

Men lådan såg nice ut men hadde ju inte funkat med bara 4diskar!?

Mvh
Phille

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deranger
Jag använder en Home Server hemma och det fungerar utmärkt och är helt rätt för en användare som mig, behövde en filserver som kunde hantera mina backuper och filer från alla mina datorer samt flickvännens samt framtida till dottern.

Fungerar väldigt bra dock så är den ganska slö i nätverks prestandan (10-15mbyte/sec) även fast jag kör en e6850 och 4gb ram och raid0 samt raid5 för lagring.
Gjorde dock en tabbe när jag installerade operativet på en separat disk raptor 150gb vilket gör att den balanserar lagringen hela tiden, :/ tji fick man får göra om någon gång när jag har massor med tid över.
8tb disk i den nu

Men lådan såg nice ut men hadde ju inte funkat med bara 4diskar!?

Mvh
Phille

-----------------------------------------
Kort fråga till dig, jag är själv nyfiken på win home server och var med på betatestningen men då det fungerade så fruktansvärt uselt så slutade jag med det efter andra ronden, men det var som sagt beta så det var inget underligt i det.

men det jag funderade mycket över var att om jag förstod det rätt så om man la till extra diskar med innehåll på så formaterade homeserver disken.
Är det rätt eller läste jag totalt fel då jag höll på och pilla med det?

Vore schyrre att snacka lite med nån som kör det och som är nöjd o glad..jag vill själv använda det då mycket funktioner vore suveränt för mig själv

Visa signatur

DJ

Permalänk
Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av don_Martin
Humor på hög nivå:
http://gizmodo.com/photogallery/microserveces08/1000446145

Härligt amerikansk propaganda

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk

Underbart med en hemmaserver!
Just idag så är det freenas som gäller men ska uppgradera mig till WHS.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
låta bli att ha lösenord kanske? vänta tills dess att microsoft löser problemet kanske?....

Ja visst, och köra utan säkerhets bälte.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Ja visst, och köra utan säkerhets bälte.

och exakt hur många illa sinnade datorer kör du på ditt egna lokala nätverk. Jag sa inte att du inte skulle ha någon form av brandvägg för att försvara ditt lan, men det borde i rimlighetens namn räcka.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

En hemmaserver har många användningsområden, säkert fler än jag känner till, men det är självklart att inte alla har användning för en. Slutdiskuterat? Allrighty then..

Själv hade jag nog i första hand använt mej av linux som os för en hemmaserver, men så är jag också ganska dåligt insatt i vad W Home Server har att erbjuda. Finns det några stora fördelar som jag borde känna till?

Lådan är för övrigt skitsöt, och kunde nog inte gjorts bättre med tanke på ändamålet.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Givetvis har inte alla anvädning för en hemma server men jag tror att många kommer att upptäcka fördelarna med det ganska snart.

Det är faktiskt väldigt smidigt med en filserver som lagrar nästan all data i hemmet. Då slipper du lagra samma data på alla datorer och kan på så sätt få väldigt mycket utrymme för samma pengar.
Sedan att man kan koppla filserver direkt till en htpc eller någon annan mediamaskin för att kunna se alla filmerna på TVn. Man vill ju hällst inte ha massa surrande diskar i låda framör sig när man ser på film. Servern kan man ju gömma undan i någon skrubb någonstans

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

Skulle gissa på att windows home server arbetar bättre med andra windows datorer. Men jag har ingen erfarenhet av linux ännu så jag vet inte riktigt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum | AMD Athlon 64 X2 6000+@3.18 GHz |Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024mb x4 (4gb) | EVGA GeForce 8800GTS 640MB@600/850/1317 MHz | Corsair Powersupply 650W | Antec Performance One P180

Permalänk
Medlem

Windows Home Server vill jag inte ens ta i med tång, däremot ser chassit väldigt trevligt ut. Har själv funderat på ett litet mini-ITX chassi att som server, men det här är ju mycket smidigare. Ska bli intressant vad det blir för pris...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
Windows Home Server vill jag inte ens ta i med tång

Vilka är anledningarna till varför du ens inte skulle ta i WHS med tång? (du verkar ju ha behov av en NAS)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soppman
alltså hur ska folk ha hemmaservrar när de förbannada vista home premium inte ens klarar av att komma ihåg ett lösenord för nätverksanslutna enheter?!

Använd synkroniserade användarnamn och lösenord på alla datorer så har du inget problem. Det är ju själva tanken bakom workgroup. Blankt lösen är dumt, även på ett internt nätverk. Iaf om du är rädd om innehållet på det.

Förövrigt så kan jag säga att WHS är den bästa produkt MS har släppt på mkt länge. Var med i betaprogrammet och den fungerar mycket bra. Jag har WIndows (Vista) på mina datorer och då är WHS imho den allra bästa lösningen pga pcbackup, shadow copies, remote access mm. Läs mer här:

http://www.winsupersite.com/reviews/whs_preview.asp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn44
Vilka är anledningarna till varför du ens inte skulle ta i WHS med tång? (du verkar ju ha behov av en NAS)

Jag tycker det finns linux varianter som är betydligt mer anpassade för att vara server os (och desktop os för den delen). Både ur säkerhets- och funktionssynvinkel. Min lilla hp dator är en för övrigt en nas.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
För att windows home server släpptes för ett bra tag sedan och windows server 2008 kommer att bli färdigt nu vilken vecka som helst.

är inte 2008 redan klart ? jag har iaf laddat ner det från MSDN för ett tag sedan...

lådan ser ok ut - men utbudet på ITX-moderkort med 4 SATA-kontakter är idag begränsat...men ett kontrollerkort löser det galant...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
är inte 2008 redan klart ?

jag har iaf laddat ner det från MSDN för ett tag sedan...

(Windows Server 2008 RC0 Enterprise)

RC=Release candidate, RTM=Released to manufacturing.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Hur många har behovet av en då?

95% av befolkningen skulle kunna få ut något av en enklare hemmafilserver.
Tyvärr lär det inte vara särskilt många som inser det. Ännu idag finns det ju människor som ser på tv-sändningar i urusel kvalité, så det kommer nog ta ganska lång tid innan hemmaanvändarna börjar använda hemmaservrar. Nu när streaming blir allt mer populärt kanske hemmaservrar aldrig blir mainstream.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Varför inte då? Utvecklingen går framåt men du vill stå och trampa vatten med Windows 3.11 i 3000 år framöver eller vad menar du?

Klart det ska vara skillnad från operativsystem till operativsystem, varför ska dom annars skapa nya för?

Läste du alls inlägget jag citerade? Jag menar att det inte borde vara märkbar skillnad på systemkrav på spel beroende på vilket OS man använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Läste du alls inlägget jag citerade? Jag menar att det inte borde vara märkbar skillnad på systemkrav på spel beroende på vilket OS man använder.

Om nu det nya os'et kräver mer hårdvara än den äldre, borde väl rimligtvis spelet oxå kräva mer, iofs. har jag haft fel förr.

Permalänk
Medlem

Att OSt själv kräver mer kraft kan jag förstå, men när man spelar så ska ju alla dessa krävande funktioner vara avstängda. Det nya OSt kan ju inte tillföra något extra just då, spelet är precis samma spel som med ett annat. Nätverk och annat bakgrundsarbete kan väl inte plötsligt ha blivit mer krävande vid OS-byte?

Permalänk

Hoppas detta kommer till Sverige, var ett snyggt chassi och smart lösning

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Att OSt själv kräver mer kraft kan jag förstå, men när man spelar så ska ju alla dessa krävande funktioner vara avstängda. Det nya OSt kan ju inte tillföra något extra just då, spelet är precis samma spel som med ett annat. Nätverk och annat bakgrundsarbete kan väl inte plötsligt ha blivit mer krävande vid OS-byte?

Nu är ju systemet igång även om man spelar, enda skillnaden är att gui'n inte visas, och om vi snackar Crysis här så gissar jag att den drar aningen mer än aero-interfacet, som sagt, enbart en gissning. För övrigt, kräver XP 233MHz gentemots Vistas 1GHz.

Då menar du underförstått att det ska räcka med 1GB minne (Crysis XP) i Vista som egentligen är 1,5GB (Crysis Vista) men grundkravet för Vista är 1GB (Microsoft)? Någon som förstod det där? *S*